Skocz do zawartości

Miał być Bułgar będzie Niemiec, czyli jagdpanzer IV L/48 - dragon (1:35) z rozmaitymi dodatkami


Pan_Cerny

Rekomendowane odpowiedzi

Uwaga! Długi wstęp i brak modelu!

 

Robiąc porządki w warsztacie i szukając modeli, których nie będę robił i chciałbym się pozbyć, dogrzebałem się w pewnym momencie do "czwórek". Zaglądając do pudełek, skonstatowałem, że z różnych pozostałości mógłbym właściwie złożyć jagdpanzera. Paru kluczowych elementów pozbyłem się kilka lat temu sądząc, że mi już nigdy nie będą potrzebne. Na szczęście kol. enten zgodził się mnie wspomóc za co jestem mu bardzo wdzięczny. Bardzo też chcę podziękować meser262 za cierpliwość i wyczerpujące odpowiedzi, których mi udzielał w prywatniej korespondencji, podczas gdy mi klarował się powoli obraz docelowego wozu.

 

Wstępne założenia były takie:

- krótka lufa, czyli L/48

- zimmerit

- brak schurzen'ów i ich wieszaków

- chętnie nie-niemiecki, ale używany w drugiej wojnie światowej

- byłby fajny gdyby mógł być bez hamulca wylotowego

- dostępna w miarę sensowna dokumentacja, żeby nie robić pojazdu s-f

 

Większość tych warunków spełniał niedawno wykopany z ziemi bułgarski jagdpanzer, który od roku 1961 służył jako nieruchomy punkt oporu na granicy bułgarsko-tureckiej (lina Królewicza Marko). Pojazd był ogołocony z wyposażenia wewnętrznego, ale na zewnątrz był praktycznie kompletny. Miał nawet własne gąsienice i kompletne zawieszenie.

Oto i on:

maxresdefault.thumb.jpg.b748b01ecbcb7c827e6c5d3a470c9aac.jpg

 

Pojazd jest obecnie częścią kolekcji muzealnej w mieście Jamboł (bułg. Ямбол) . W czasie wojny na 100% był pokryty zimmeritem. 

Tu jest bardzo przydatny  walkaround https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=WxHvV4yCn-M

A tu filmik z tego samego muzeum, głownie są pokazywane czwórki ale w trzeciej minucie widać tył jagdpanzera. Jest to o tyle przydatne, że we wcześniejszym walkaroundzie zabrakło zdjęć tyłu.
https://www.youtube.com/watch?v=AfOBD24cm9c

 

Tu jest kilka słów o wydobyciu tych pojazdów, w tym trochę zdjęć.

https://www.warrelics.eu/forum/armour-weapons-aircraft-recovery/about-tanks-recovered-bulgaria-5225/

 

A tu garść zdjęć z restaurowania bułgarskich wykopków.

https://www.epa.eu/photo-essays/2011/world-war-ii-tanks-restoration

 

 

Inne walkaround-y

Poniżej daję garść linków, może innym chętnym na jagdpanzery zaoszczędzi to trochę czasu.


Deutsches Panzermuseum Munster, Niemcy
https://www.worldwar2aces.com/panzer-tank/jagdpanzer-iv-panzerjager/

http://www.panzer-modell.de/referenz/in_detail/jagdpanzer4a0/jpz4.htm
http://www.primeportal.net/tanks/jan_peters/jagdpanzer_iv_a-0/

http://www.primeportal.net/tanks/jan_peters/jagdpanzer_iv_l48/

https://www.worldwar2aces.com/panzer-tank/jagdpanzer-iv/

 

Panzermuseum Thun, Szwajcaria
http://www.panzer-modell.de/referenz/in_detail/jpz4/jpz4.htm

 

Nieistniejące już United States Army Ordnance Museum w Aberdeen, USA
http://www.primeportal.net/tanks/dmitry_kiyatkin/jagdpanther_iv/index.php?Page=1

 

IV L/70 w National Museum of Military History w Sofii, Bułgaria

https://www.warrelics.eu/forum/germany-ww1-ww2-armour-artillery-vehicles/walking-among-tanks-393092-4/


Mix różnych zdjęć, m.in. zdjęcia wnętrza.
https://www.armedconflicts.com/Jagdpanzer-IV-L-48-t6414

 

Wątki na modelwork'u
Sporo czasu spędziłem tu, na forum, wczytując się w wątki traktujące o różnych wersjach jagdpanzerów. Niektóre są już zakończone, inne są jeszcze w trakcie tworzenia. Daję tu linki do nich, bo stanowią cenne źródło wiedzy. 
mandrivecs - Jagdpanzer IV L/48 Syrian Army DRAGON 1/35 i połączony z nim Panzer IV / 70 (V) TAMIYA/DRAGON 1/35
enten - betonowa jaga czyli... Jagdpanzer IV L/48 1:35
KAMIL90 - Jagdpanzer IV L/70 (V) - Dragon 6397
DumoPanzer IV/70(A) Sd.Kfz.162/1 [1:35]

skikut87   Pz. Kpfw IV/70 (A) - Dragon 1:35

Jeśli są na tym forum jeszcze jakieś inne ciekawe wątki budowlane lub galerie gotowych modeli, to proszę dać znać i je tu dodam.

 

I jeszcze znalazłem zewnętrznego bloga, gdzie są trzy różne jagdpanzery dragona, niepomalowane i obłożone wszelkimi dodatkami. Warto obejrzeć.

http://panzersinscale.blogspot.com/2010/04/jagdpanzer-iv-sd-kfz-162.html

 

Mój model

 

Zestawy użyte do budowy mojego modelu:

- wanna, nadbudówka i część drobnicy, Dragon 6498 (Jagdpanzer IV L/70(V) 2 in 1)

- zawieszenie, Tristar

- gąsienice, workable German 40cm steel tracks, AFV 35179

- błotniki, ABER, 35A37

- różności 

- reszta wyjdzie w trakcie budowy

 

Zmiany w koncepcji

W bułgarskim jagdpanzerze podobały mi się odbijacze z wersji G i zaspawany otwór po drugim otworze strzelniczym. Ale trochę martwiły tłoczone dekle kół. Potem natrafiłem na jagdpanzera 313 z Normandii.

313.jpg.e9312374d80ea9c3f518ce9742753208.jpg

 

Ten jest trochę wcześniejszy od "Bułgara", bo ma czynne oba stanowiska KM-ów. Ale niestety ma późniejsze odbijacze zawieszenia i zapasowe gąsienice z tyłu a mi coraz bardziej zaczął się klarować pomysł, że mój pojazd ma jeszcze bardziej odstawać od tego co można zbudować prawie prosto z pudła.

Kolejne konsultacje z meser262 i mam namiary na pojazd, który spełnia moje zachcianki - wóz z numerem bocznym 101 z nieznanej jednostki.

Ponieważ mam już swój egzemplarz Nuts&Bolts vol.37 to prezentuję tu jego zdjęcie.

 

jagd_2.thumb.jpg.7c1c7272a5b17b7181e4b466a355e88a.jpg

 

I jest to w tej chwili pojazd, który idealnie spełnia moje oczekiwania. Jest bardzo wczesny (pewnie styczeń/luty 1944), ma zimmerit, dwa gniazda km-ów, wczesne odbijacze i dekle na kołach, koła zapasowe wiszą nad tylną płytą czyli zapasowy odcinek gąsienicy jest na pewno z przodu. I nie ma wieszaków do schurtzen'ów. Hamulca wylotowego nie widać, więc z braku dowodów go nie dam i już.

Tu dam jeszcze raz te samo zdjęcie ale z zaznaczonymi na czerwono kluczowymi elementami.

 

jagd_3.thumb.jpg.58c365669b3db5228cf7ec5a355e4c9b.jpg

 

Elementy od  entena i długo oczekiwane N&B dotarły do mnie w czwartek. I wtedy mogłem podjąć ostateczną decyzję co chcę robić. Do tego czasu robiłem sobie gąsienice z AFV, które mimo że składają się tylko z dwóch elementów na trak to wymagają oczyszczenia i oszlifowania każdego ogniwka, bo inaczej ciężko zmusić je do pracy. Na tę chwile mam zrobioną jedną taśmę.

 

tracks.thumb.jpg.c9906cc086985fb4ad5607dabcb2a88d.jpg

 

cdn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, mandrivecs napisał:

Jak to dobrze mieć wielbiciela, który reaguje na każdy mój wpis na tym forum... Poziom uwielbienia mojej osoby widzę cały czas na wysokim poziomie makinen...

Oczywiście. Bezgranicznie i dozgonnie. Poziom fascynacji rośnie wraz z każdym rozpoczętym warsztatem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, mandrivecs napisał:

Twoja fascynacja zaczyna być niezdrowa. 

Ja się doskonale bawię. 🤣. Z każdym rozpoczętym warsztatem coraz bardziej, 

Pan Cerny- przepraszam za zaśmiecanie. Już milknę z nadzieją, ze Ty jednak będziesz miał jaja i skończysz dzieło. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie prace są mało efektowne. Obrabiam drobnicę i skupiam się na porównywaniu wyprasek z posiadaną literaturą, żeby na samym wstępie nie popełnić jakiegoś głupiego błędu, który będzie rzutował na dalsze prace.

Jeden to już właściwie zrobiłem, zgubiłem ramię wahacza. Przekopałem biurko, kosz na śmieci i podłogę. I nic, nie ma...

 

zawieszenie.jpg

 

 

Wątpliwości i pytanie do speców

Jagdpanzery IV  miały przednią (górną) płytę pancerną o grubości 60 mm, od maja 1944 zwiększono jej grubość do 80 mm. Mój pojazd jest wczesny więc powinien mieć tę cieńszą. Dragon ma swoich zestawach obie wersje, ale są one tej samej grubości różnią się one tylko jednym detalem - imitacją spawania.

 

Płyta 60 mm

plyta_1.thumb.jpg.f543161ba4c9aa29c66e40d1da487424.jpg

 

Płyta 80 mm

plyta_2.thumb.jpg.30c1ad0897905d48b7ec6d5d80c685e9.jpg

 

Wydaje mi się że w przypadku płyt z zimmeritem ta ze spawem jest bez sensu, model wygląda nienaturalnie.  Osoba nakładająca pastę nie zostawiałaby nie wiadomo po co widoku na spaw, tylko by klajstrowała wszystko równo. Jeśli ktoś ma dowód na to że było inaczej, poproszę o info, jeszcze nie wklejałem tej płyty.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

Jagdpanzery IV  miały przednią (górną) płytę pancerną o grubości 60 mm, od maja 1944 zwiększono jej grubość do 80 mm. Mój pojazd jest wczesny więc powinien mieć tę cieńszą.

Płyty czołowej dla Twojego pojazdu tam nie ma.

 

1 godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

Dragon ma swoich zestawach obie wersje, ale są one tej samej grubości różnią się one tylko jednym detalem - imitacją spawania.

Obie wersję są imitacją pancerza 80 mm.  

Pamiętaj że jest to zestaw części z dużo późniejszego pojazdu - L70(V), i są tam dwie wersje - z dospawanym pancerzem dodatkowym do 80 mm i z jednolitą płytą 80 mm.
Dragon jest znany z tego że daje dużo części do wyboru w danym modelu.

1 godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

Jeśli ktoś ma dowód na to że było inaczej, poproszę o info, ... .

Myślę że tu żadnego więcej dowodu nie trzeba - wystarczy ta informacja powyżej.

 

1 godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

... jeszcze nie wklejałem tej płyty.

Całe szczęście ponieważ - Twój ma być bardzo wczesny dlatego musisz zeszlifować pastę na tej płycie czołowej i ciut ją 'odchudzić' oraz dorobić mocowanie dla zapasowych gąsek (15 szt.). 
Pod mocowaniem na gąski nie kładli pasty w tych wczesnych pojazdach. Dodatkowo trzeba z przodu dorobić imitację łączeń płyt i spawy. 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za błyskawiczną odpowiedź. O tym że L/70 miały dospawany dodatkowy pancerz nie wiedziałem.

A co do braku zimmeritu pod gąskami to w "naszej" książce mam takie zdjęcie:

front-armour.thumb.jpg.8edeb8c0876abe81b815c407055e845c.jpg

N&B, strona 89.

Zdjęcie zrobiłem telefonem, w swoim egzemplarzu będziesz miał obraz lepszej jakości. To jest właśnie bardzo wczesny egzemplarz. Ma wczesne, ciężkie jarzmo (zielona strzałka). A ein amerikanischer Offizier zasłania własną piersią drugi "cycek" KM-u. Ale on tam jest, bo świadczy o tym ten malutki ogranicznik obrotu przesłony przyspawany tuż na wizjerem kierowcy (strzałka czerwona). Swoją drogą w tej samej książce autor pisze, że taki ogranicznik nie jest potrzebny, bo pokrywa opiera się bezpośrednio na wizjerze. 

 

Ale na dolnej płycie to już chyba zimmeritu nie kładli, prawda?

Jeśli tak to szkoda, bo w modelu zrobili tak wielgachne zakładki górnego pancerza, że w oryginale przednia górna płyta miałaby ponad 100 mm!

Trzeba będzie szpachlować i ryć na nowo, zaciapać zimmeritem byłoby łatwiej.

plyta_grubosc.thumb.jpg.027b37d7e763f445ed6b040925994cb7.jpg

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

A co do braku zimmeritu pod gąskami to w "naszej" książce mam takie zdjęcie:

Dzięki - pozwolę sobie je też użyć - TYLKO w celu dyskusji.Odbojnik.thumb.jpg.38741544c98efcb4f60417a127a6c434.jpg

Odbojnik z późniejszej wersji - żółta strzałka. Niektóre załogi dodawały sobie ten dodatkowy zestaw z gąskami jako dodatkowy pancerz.

Zapewne zasłona druga jest (zasłonięta przez żołnierza) - tylko to nic nie znaczy - popatrz.1390254847_meser262@No_313.thumb.jpg.541a8a9bbb852f4b49345e0a2169df79.jpg

 

Pasty tam nie ma nawet pojazd No.313 z marca 1944 - choć już nie ma mocowania na gąski. Pastę na tym pancerzu zaczęli kłaść na pojazdach jeszcze z zaślepką tej zasłony. Taki okrągły płaski 'placek'.

Z wczesnych pojazdów znane są między innymi -  Fgst.320020 - styczeń 1944 nie ma pasty na przedzie - podobnie jak Fgst.320036 - luty 1944. 

 

Godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

Swoją drogą w tej samej książce autor pisze, że taki ogranicznik nie jest potrzebny, bo pokrywa opiera się bezpośrednio na wizjerze. 

Dużo pojazdów nie miało tam tego ogranicznika.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Tytanem prędkości nie jestem, więc tytułem wstępu taki oto obrazek:

powolny.jpg.b7e693d94a119734c9bf1082f25ef501.jpg

 

Projekt żyje, cały czas coś tam dłubie przy modelu.

 

Zabrałem się za przednią płytę nadbudówki. Pierwotnie wyglądała tak

plyta_3.thumb.jpg.5afb0b46b773dc28fbe13bba36323beb.jpg

 

Przerobiłem też wg wskazówek meser262 przednią górną płytę pancerną. Czyli zeszlifowałem zimmerit i wyrezałem ślady łączeń. Jeszcze dodam tam spawy w szczelinach.

Teraz wygląda to tak

plyta_4.thumb.jpg.5c8a0902c190f2d3b4c4e41b859f28ac.jpg

Jeszcze będę musiał jakimś zimmeritem zapchać tę szczelinę ze spawem pomiędzy pionową górną a pozioma płytą, bo teraz te tak równo zaczynający się zimmerit wygląda bardzo nienaturalnie.

 

Kiedyś dostałem od kol. KFS trumpeterowski fragment wnętrza pz.IV a dokładnie przedział kierowania.  Jest on zbyt ubogi by go prezentować w jakimś solidnie pootwieranym pojeździe ale w jagdpanzerze gdzie mało co widać będzie mu w sam raz. Oczywiście siedzisko strzelca-radiotelegrafisty pójdzie precz.

interior_1.thumb.jpg.5a38eff485ebd5d7bc922a38216df886.jpg

 

Kol. Marek B. pożyczył mi tristarowe zawieszenie dzięki czemu mogłem sobie odlać ramię wahacza w miejsce tego zgubionego.

susp_1.thumb.jpg.c1ab075004754e176e37ab8d36d076d5.jpg

 

cdn.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.