Skocz do zawartości

Nashorn (wersja wczesna) 1/35 Dragon


patrykd

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie. Zabieram się za kolejny projekt. Tym razem będzie to mój ulubiony niemiecki niszczyciel czołgów Hornisse w wersji bardzo wczesnej. Do modelu przewidziałem sporo dodatków waloryzacyjnych polskiej firmy Part.  Jak zawsze liczę na pomoc podczas budowy. Oto skład budowanego zestawu. Budowa już w toku. 

 

IMG_20210918_205353.thumb.jpg.3ee68f74b229d8871ce6360b605cb07d.jpg

IMG_20210918_205119.thumb.jpg.6c41d7f2c705bba1872be0b7b24673a1.jpgIMG_20210918_205135.thumb.jpg.c96b79f73893d95959567d42f27ecd17.jpgIMG_20210918_205159.thumb.jpg.b6e32bf94160cccc88e6f7bb23def190.jpgIMG_20210918_205233.thumb.jpg.68a0d3c407d30ada05fbf9f667cc44dc.jpgIMG_20210918_205253.thumb.jpg.4d0943ae29391058233e57f90e83cecd.jpg

 

 

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat ciekawy choć model sam w sobie wymagający. W moim ciężko było spasować nadbudówkę no i ten otwarty przedział załogi. Jest co malować ...

Part jest taki sobie osobiście wolę abera , a jak nie ma to miesznki Griffona Voyagera Abera. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapowiada się ciekawy temat. Zasiadam na widowni. :super:

 

18 godzin temu, patrykd napisał:

... Hornisse w wersji bardzo wczesnej.

Czyli produkcja luty 1943 roku,  lub jak częściej opisują luty/marzec 1943 roku. Pierwsza jednostka która otrzymała te pojazdy to  - s.Pz. Jg.Abt. 560.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zaczynam. Nie spodziewałem się, iż tyle osób może być zaciekawionych tym tematem. Na razie jeszce zastanawiam się nad kolorystyką, ale po raz pierwszy te pojazdy były użyte o ile mnie pamięć nie myli na łuku Kurskim. Po nieudanym debiucie zaczęto je modyfikować.

Na pierwszy ogień poszła przednia płyta kadłuba. Zdjęcia pojazdów, które powklejane są w wątku w większości ukazują późniejsze warianty lub zmodyfikowane. Przede wszystkim wzorując się na płycie przedniej patrzyłem na parę opracowań i pojazd z Kubinki (ten jest pojazdem wczesnym, aczkolwiek układ wydechowy ma już po modyfikacji). Na pierwszy ogień idzie podpora działa. Otóż najwcześniejsze pojazdy miały podporę podobną jak w Hummelu, czyli składaną ręcznie bez linki umożliwiającej opuszczenie podpory z wnętrza pojazdu. Na razie jej nie wykonuję tej podpory, gdyż muszę mieć najpierw zamontowane działo. Na przednim pancerzu pojazd dodatkowo posiada uchwyty do montowania liny holowniczej (tę osobno już mam zakupioną i czekam na dostawę). Jak widać na zdjęciach dodałem też parę brakujących spawów. Jest to mój debiut w tej dziedzinie. 

Proszę o małą podpowiedź otóż właz radiooperatora ma zgonie z instrukcją mieć metalową obręcz, aczkolwiek czytając opracowania i patrząc na pojazd z Kubinki nie widzę tego. Wydaje mi się iż w instrukcji jest błąd. Na razie tego elementu nie mocowałem, gdyż szukam głębiej.

Druga moja zagwostka to przednie koło napędowe w większości czytając opracowania natknąłem się na informację, że pierwsze wczesne wersje miały koła napędowe z Pz. III w wersji E. Aczkolwiek jedno z moich opracowań stanowczo temu przeczy i autor twierdzi, że pierwsze pojazdy miały jednak koła napędowe z Pz III w wersji H. Kto ma rację?

A teraz czas na pare zdjęć z placu budowy. Staram się tam gdzie można lutować wszystkoze sobą bo to pewniejsze niż super glut. Wanna kadłuba ma już zamontowane zawieszenie ale nie wstawiam go tutaj bo to nudne :)  Dodatkowo na ostatnim zdjęciu wrzuciłem dwa pytania. Może ktoś umie na nie odpowiedzieć?

1.thumb.jpg.12c707c8ec58700e063c2d73a532949c.jpg

 

 

 

IMG_20210919_164717.thumb.jpg.a7e6f85099b79e9b8627d50e4a70d7a3.jpgIMG_20210919_164828.thumb.jpg.1edade521119acfca9d9900f3ed60ebc.jpgIMG_20210919_164818.thumb.jpg.3189db91d85c26327018ebf47cac312d.jpgIMG_20210919_164852.thumb.jpg.d8f2b4c1d3ce7a4341630b45807338c5.jpg

 

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, patrykd napisał:

... składaną ręcznie bez linki umożliwiającej opuszczenie podpory z wnętrza ... .

Podpora słusznie w wersji wczesnej. :super:

 

Godzinę temu, patrykd napisał:

... właz radiooperatora ma zgonie z instrukcją mieć metalową obręcz, ... .

Ma ją zamontowaną pojazd No.131 z s.Pz. Jg.Abt.655 zdobyty w Rosji jesienią 1943 roku. Jest to pojazd z 2-giej serii.
 

Godzinę temu, patrykd napisał:

... przednie koło napędowe w większości czytając opracowania natknąłem się na informację, że pierwsze wczesne wersje miały koła napędowe z Pz. III w wersji E.

Koła napędowe z pojazdu Pz.Kpfw III ausf.E są stosowane w pojazdach od 2-giej serii.

 

Na zdjęciu - Pierwsza seria INITIAL - ta którą chcesz zbudować - 1813463734_meser262@Nashron-INITIAL-seria.1.thumb.jpg.b79ee015567ab0b9052f1bd88cfbb6f3.jpg

Pojazd z montowni Alkett wyprodukowany w LUTYM 1943 roku.  Zdjęcie tylko w celach dyskusji.

 

Jeśli to ma być najwcześniejsza wersja to trzeba zmienić - WLOTY POWIETRZA i wkleić te od wersji Pz.Kpfw.III ausf.F  - czerwona strzałka.

Wloty które teraz Masz wklejone są z DRUGIEJ SERII.

Teraz to co na fotce - zielone zaznaczenia

- właz kierowcy bez wzmocnienia - OK

- osłona przed rykoszetami - OK

Jeszcze takie małe uwagi - 

- Mocowanie liny - dwa uchwyty na górze jeden na dole - strzałki pomarańczowe.
- Mocowanie podpory powinno być bardzo blisko przy wlocie powietrza - biała strzałka.
 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, enten napisał:

kątownik służył do rykoszetowania pocisków małokalibrowych przed włazem.

Moim zdaniem spawy zrobiłeś tak ze dwa razy za szerokie.

 

Dzięki za uwagę. Już poprawiłem na mniej więcej 2 x cieńsze 😉

 

Godzinę temu, meser262 napisał:

Podpora słusznie w wersji wczesnej. :super:

 

Ma ją zamontowaną pojazd No.131 z s.Pz. Jg.Abt.655 zdobyty w Rosji jesienią 1943 roku. Jest to pojazd z 2-giej serii.
 

Koła napędowe z pojazdu Pz.Kpfw III ausf.E są stosowane w pojazdach od 2-giej serii.

 

Na zdjęciu - Pierwsza seria INITIAL - ta którą chcesz zbudować - 1813463734_meser262@Nashron-INITIAL-seria.1.thumb.jpg.b79ee015567ab0b9052f1bd88cfbb6f3.jpg

Pojazd z montowni Alkett wyprodukowany w LUTYM 1943 roku.  Zdjęcie tylko w celach dyskusji.

 

Jeśli to ma być najwcześniejsza wersja to trzeba zmienić - WLOTY POWIETRZA i wkleić te od wersji Pz.Kpfw.III ausf.F  - czerwona strzałka.

Wloty które teraz Masz wklejone są z DRUGIEJ SERII.

Teraz to co na fotce - zielone zaznaczenia

- właz kierowcy bez wzmocnienia - OK

- osłona przed rykoszetami - OK

Jeszcze takie małe uwagi - 

- Mocowanie liny - dwa uchwyty na górze jeden na dole - strzałki pomarańczowe.
- Mocowanie podpory powinno być bardzo blisko przy wlocie powietrza - biała strzałka.
 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Dzięki Krzysztofie za uwagi. Uchwyty linki jutro będę poprawiał w takim razie. Sugerowałem się rozmieszczeniem z instrukcji. Zatem w niej jest błąd. Rozumiem że zetowniki 2 są u góry a ten ceownik u dołu. I tak będzie. Te wloty powietrza mogą być trudniejsze do ogarnięcia bo w zestawie nie ma w takim razie innych. Możek ktoś ma na zbyciu lub mógłby odlać. Zapłacę szczodrze :) Nigdy nie rozklejałem części. No niby trzeba namoczyć z powrotem połączenie klejem ale boję się takich operacji. 

Wracając do tematu kół zatem autor tego opracowania słusznie pisze, że te kółka powinny być jednak od Pz III w wersji H.

 

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, bulik58 napisał:

patrykd-

Druga moja zagwostka to przednie koło napędowe w większości czytając opracowania natknąłem się na informację, że pierwsze wczesne wersje miały koła napędowe z Pz. III w wersji E. Aczkolwiek jedno z moich opracowań stanowczo temu przeczy i autor twierdzi, że pierwsze pojazdy miały jednak koła napędowe z Pz III w wersji H. Kto ma rację?

A teraz czas na pare zdjęć z placu budowy. Staram się tam gdzie można lutować wszystkoze sobą bo to pewniejsze niż super glut. Wanna kadłuba ma już zamontowane zawieszenie ale nie wstawiam go tutaj bo to nudne :)  Dodatkowo na ostatnim zdjęciu wrzuciłem dwa pytania. Może ktoś umie na nie odpowiedz

podpis pod zdjeciem  Pzkw IIIE 

jedna z pierwszych jednostek wyposazonych w Hornisse byl 560 Sch.Panzer Abt.,  kola napedowe wygladaja jak w Pzkw IIIH

sPzJAbt560-4.jpg (61519 Byte)

podpora lufy podobna do tej z fotki mesera 262

sPzJAbt560-11.jpg (30941 Byte)

 

 

 

 

 

 

 

 

To może być wczesna wersja ale już po modyfikacjach. Te kółka na nadbudówce na to wskazują. Wloty powietrza masz też już inne (tzn takie jak mam na modelu). W jeszcze późniejszych wersjach zmodyfikowano wydech i kółka szły na tył.

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, patrykd napisał:

... autor tego opracowania słusznie pisze, że te kółka powinny być jednak od Pz III w wersji H.

 

Tak. W skrócie tak można przedstawić stosowane koła napędowe -1232358638_meser262@KoaNashrona.thumb.jpg.ec03cd961a7803d7fc4aa3bf46d6379e.jpg

1. Koła w pierwszych pojazdach Nashron z lutego/marca 1943 roku
2. Pojazdy z takimi kołami napędowymi - koniec marca początek kwietnia 1943 roku oczywiście z elementem dostosowującym szerokość koła do gąsek.
3. Ta wersja zastępuje koło No.1 i 2.
4. Ostatnia wersja koła i metalowe rolki.

Trzeba pamiętać że koło napędowe jest elementem wymiennym.

 

57 minut temu, patrykd napisał:

Rozumiem że zetowniki 2 są u góry a ten ceownik u dołu.

Tak to na początku mocowali. Później to już różnie wyglądało.

44 minuty temu, bulik58 napisał:

... podpora lufy podobna do tej z fotki mesera 262

Tak to pojazd z pierwszą wersją podpory, lecz 2 seria produkcyjna - wloty powietrza.

 

Podpora opuszczana za pomocą linki z wnętrza pojazdu to wersja późna.1670287189_meser262@Podpora-NashronOstateczna.thumb.jpg.0b8256977e5e272ba4237d022818c9e0.jpg

Widać wloty powietrza stosowane od drugiej serii ;  inne mocowania podpory lufy ; inna budowa samej podpory ; wzmocnienie włazu kierowcy itd.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doczytałem jeszcze, że od połowy marca 43 roku stosowano te zmienione wloty powietrza (takie jak mam na modelu). Wloty te służyły do chłodzenia hamulców. Tak przy okazji 😉 Ten pojazd ze zdjęcia poniżej jest opisany jako druga połowa marca 43. Czyli to też wersja wczesna? Czy już Wczesna po modyfikacjach ? Zastanawia mnie jak dla tego konkretnie pojazdu wyglądał tłumik. Czy był z wersji wczesnej  czy z wczesnej po modyfikacjach (taki jak na zdjęciu poniżej)  Doczytałem się, że tłumiki generalnie wyeliminowano dopiero w czerwcu 1943r. bo załogi strasznie na nie narzekały. Niech zgadnę pewno nie jeden fryc się o nie oparzył :) n Reasumując wszystko bez zmian wlotu powietrza mógłbym próbować bawić się w wersję z 2 połowy marca 1943r.  pod awruniem że tłumik pojazdu  poniżej jest z wersji wczesnej. Na zdjęciu poniżej układ haków pod linki jest już chyba taki jak na moim modelu. Napisano, że zmieniono w marcu 43 ogółem pięć rzeczy. Pierwszy to ten wlot powietrza, drugie widzę układ haków pod linkę. Trzecie strzelam, że ten tłumik. A czwarte i piąte nie mam pojęcia.

 

nashorn05.jpg

 

nashorn06.jpg

 

Tutaj z kolei dwa zdjęcia pojazdów z lutego. Czyli wersja wczesna

 

nashorn03.jpg

 

nashorn04.jpg

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są wszystkie wersje tłumików zewnętrznych mocowane w tych niszczycielach. Zorientować tutaj się w tym to mały kosmos :) Wersja druga od góry z prawej jest przez Dragona  przypisana do wersji wczesnej. Wersja trzecia od góry z prawej jest przypisana wersji wczesnej zmodyfikowanej. 

 

image.thumb.png.881f446d4c098e0cc8800f8a7eaa08e8.png

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, patrykd napisał:

To są wszystkie wersje tłumików zewnętrznych mocowane w tych niszczycielach. Zorientować tutaj się w tym to mały kosmos :)

Z tymi rysunkami spotkałem się tylko w publikacji Wydawnictwo Militaria 334 Nashron - podpis pod rysunkami - "Różne typy błotników i tłumików". ???. Nigdzie, w żadnej innej publikacji takiego czegoś nie spotkałem. W tych rysunkach moim zdaniem nie uwzględniono wczesnych pojazdów które nie miały w ogóle błotników. Tylko małe skrzynki nad kołem napinającym. 

 

21 godzin temu, patrykd napisał:

Napisano, że zmieniono w marcu 43 ogółem pięć rzeczy. Pierwszy to ten wlot powietrza, drugie widzę układ haków pod linkę. Trzecie strzelam, że ten tłumik. A czwarte i piąte nie mam pojęcia.

0.  Zakrzywiona tarcza pancerna zamontowana na cylindrze rekuperatora została dodana w lutym 1943 roku
1.  Odlew pancerza otworów wentylacyjnych zmieniono z projektu Pz.Kpfw.III Ausf.F na odlew pancerza z większym otworem w marcu 1943.
2.  Od marca 1943 roku przeniesiono wsporniki przyspawane do płyty czołowej do przechowywania kabli holowniczych i dodano wspornik w kształcie litery U, aby przytrzymywać końce.
3. W lewej burcie kadłuba wycięto otwór (zasłonięty osłoną pancerną okrągłą - później standardową), począwszy od marca 1943 roku.
4. Od marca 1943 roku  koło zębate pierwotnie zaprojektowane dla ZW38 (Pz.Kpfw.III Ausf.E) było montowane z przerwami na Hornisse zamiast odlewanego koła zębatego z 6 otworami zaprojektowanego dla ZW39 (Pz.Kpfw.III Ausf.H)
5. Wsporniki z tyłu kadłuba (do przechowywania prętów do wyciora) zostały przyspawane bliżej siebie, a od marca 1943 roku nie montuje się już palików celowniczych.

 

Co do wersji tłumika w tych bardzo wczesnych to trzeba popatrzeć na transport pojazdów do jednostki z montowni Alkett - podpis pod zdjęciem1117170777_meser262@Transport560.thumb.jpg.b55cac3d159146eb9e97bd81d8fab5ab.jpg

"Cztery z pierwszych 30 Hornisse (ukończone przez Alkett w lutym/marcu 1943) wydane dla s.Pz.Jg.Abt.560, ... ."

Te pojazdy nie mają żadnych błotników tylko te skrzyneczki nad kołem napinającym.

21 godzin temu, patrykd napisał:

Reasumując wszystko bez zmian wlotu powietrza mógłbym próbować bawić się w wersję z 2 połowy marca 1943r. 

Tak - zgadza się, :super: 

 

20 godzin temu, bulik58 napisał:

czy te pojazdy to jest wczesna wersja czy tez juz modyfikowana ?

1 i 2 zdjęcie to wersja wczesna - koła zapasowe z przodu - produkcja koniec marca początek kwietnia 1943 roku.

3 i 4 zdjęcie wersja wczesna skrzynki nad kołami napinającymi - produkcja luty/marzec 1943 roku - mogą to być wersje bardzo wczesne. Maksymalnie koniec marca 1943 roku.

5 zdjęcie pojazd modyfikowany ma tłumik, ale ma już zamocowane tylne haki holownicze. Nie ma skrzynek nad kołem napinającym i ma błotniki.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Fotka tylko w celach dyskusji.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok zatem wszystko jasne. Ze względu na brak tego cholernego  wlotu powietrza jestem w stanie spróbować wykonać pojazd z drugiej połowy marca. Krzysztofie czy dysponujesz może zdjęciami ukazującymi takie pojazdy.  Poza tymi jednym co ja wrzuciłem. Interesuje mnie przede wszystkim tył? Rozumiem, że w drugiej połowie marca nie zmieniono jeszcze tłumików zatem te z najwcześniejszej wersji są nadal montowane wraz z skrzynkami pod błotnikami jak ze zdjęcia poniżej?

1117170777_meser262@Transport560.thumb.jpg.b55cac3d159146eb9e97bd81d8fab5ab.jpg

 

Czy wygląd tej skrzynki to taki jak na pojeździe z Kubinki? Do czego ona służyła tak przy okazji?

 

image.png.ae72c6e564e8ea278c48cc524a69bdbf.png

 

Uwzględnię te 6 poprawek w swoich  modyfikacjach, o których wspomniałeś.

 

 

3 godziny temu, meser262 napisał:

 

0.  Zakrzywiona tarcza pancerna zamontowana na cylindrze rekuperatora została dodana w lutym 1943 roku
1.  Odlew pancerza otworów wentylacyjnych zmieniono z projektu Pz.Kpfw.III Ausf.F na odlew pancerza z większym otworem w marcu 1943.
2.  Od marca 1943 roku przeniesiono wsporniki przyspawane do płyty czołowej do przechowywania kabli holowniczych i dodano wspornik w kształcie litery U, aby przytrzymywać końce.
3. W lewej burcie kadłuba wycięto otwór (zasłonięty osłoną pancerną okrągłą - później standardową), począwszy od marca 1943 roku.
4. Od marca 1943 roku  koło zębate pierwotnie zaprojektowane dla ZW38 (Pz.Kpfw.III Ausf.E) było montowane z przerwami na Hornisse zamiast odlewanego koła zębatego z 6 otworami zaprojektowanego dla ZW39 (Pz.Kpfw.III Ausf.H)
5. Wsporniki z tyłu kadłuba (do przechowywania prętów do wyciora) zostały przyspawane bliżej siebie, a od marca 1943 roku nie montuje się już palików celowniczych.

 

 

 

Aczkolwiek na tym zdjęciu jest opisane, że to pojazd z  drugiej połowy marca 43r. , a koła napędowe są jesze z wersji najwcześniejszej a nie zPz3 E

 

nashorn05.jpg

 

Czy ten otwór o którym wspominasz w burcie lewej w kadłubie to ten poniżej poz. 8 na rysunku?

 

image.thumb.png.1e436a599b6ae199198fe589cd11af11.png

 

 

I ostatnie pytanie co to są paliki celownicze, które jak wspomniałeś usunięto w marcu 43? Czy to te gadżety?

 

image.png.0881f1be6e0a7b637999b838b8c7a35e.png

 

 

 

 

 

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, zaruk napisał:

Jak się posługiwano tymi palikami?

Sam jestem ciekaw co to za gadżet. Mogę tylko przypuszczać, że służyły do  wstrzeliwania się i regulacji przyrządów celowniczych.

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Tyczka artyleryjska służy do dowiązania działa na stanowisku ogniowym w czasie strzelania do celów zakrytych przy braku możliwości dowiązania do punktów charakterystycznych w terenie (strzelania na podstawie mapy i wyliczeń na celownik bez widoczności celu) po ustaleniu pozycji dla "patyka"na mapie  😉 wszytkie celowniki z dział na pozycjach ustawia się na tyczkę a następnie rachmistrz wylicza nastawy dla poszczególnych dział... tak w skrócie i z tego co pamiętam z woja xD

  • Like 2
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

Rozumiem, że w drugiej połowie marca nie zmieniono jeszcze tłumików zatem te z najwcześniejszej wersji są nadal montowane wraz z skrzynkami pod błotnikami jak ze zdjęcia poniżej?

Tak.  

 

W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

Czy wygląd tej skrzynki to taki jak na pojeździe z Kubinki? Do czego ona służyła tak przy okazji?

Dokładnie tak. Tego nie wiem.

 

W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

Aczkolwiek na tym zdjęciu jest opisane, że to pojazd z  drugiej połowy marca 43r. , a koła napędowe są jesze z wersji najwcześniejszej a nie zPz3 E

 

W dniu 20.09.2021 o 18:44, meser262 napisał:

4. Od marca 1943 roku  koło zębate pierwotnie zaprojektowane dla ZW38 (Pz.Kpfw.III Ausf.E) było montowane z przerwami na Hornisse zamiast odlewanego koła zębatego z 6 otworami zaprojektowanego dla ZW39 (Pz.Kpfw.III Ausf.H)

Podkreślam - "było montowane z przerwami na Hornisse." Nie montowali go cały czas na wszystkich pojazdach.

 

W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

Czy ten otwór o którym wspominasz w burcie lewej w kadłubie to ten poniżej poz. 8 na rysunku?

Dokładnie tak - OKRĄGŁY.

 

Niestety pojazdy wczesne z widokiem na wydech są rzadkością. Podglądam dalej. :super:

 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny mały update. Błotniki oba wykonane i przyklejone na swoim miejscu.  Na prawym brakuje jeszcze śrubek. Na lewym już są. Przednia płyta wklejona. Wykonałem również podnośnik i mocowanie klocka.

 

 

IMG_20210928_222805.thumb.jpg.6eb7290157e41afec38de748c72ad190.jpgIMG_20210928_222827.thumb.jpg.ae33c5d314ee427c74ea1d97551f2b1b.jpgIMG_20210928_222908.thumb.jpg.de117d97ad9648c2fd14b3e671aa21fb.jpgIMG_20210928_222945.thumb.jpg.9f600d42bf7b403bc0c8beeb39e46e92.jpg

 

Edytowane przez patrykd
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.