Skocz do zawartości

Niebieskie malowanie samolotów RWD


pmroczko

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry!

Chciałbym Was poprosić o uwagi co do malowania samolotów RWD - dotychczas byłem pod wrażeniem, że główny trend w ich malowaniu (aeroklubowym) to biały (albo zbliżony ) kolor góry z czerwonym przodem i czerwonymi napisami. Niedawno, omawiając możliwość opracowania kalkomanii dla jednego z samolotów którym w Aeroklubie Poznańskim latała Wanda Modlibowska - SP-ANL albo SP-BKL - spotkałem się z opinią, że był to samolot w wariancie "niebieskim" - z przodem i napisami w kolorze niebieskim. Ponieważ zachowane zdjęcia są czarno białe, więc trudno tu potwierdzenie... Czy ktoś z Was ma może jakieś informacje na ten temat - jak to z tymi niebieskimi samolotami było?

 

Z góry dziękuję za pomoc, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, pmroczko napisał:

główny trend w ich malowaniu (aeroklubowym) to biały (albo zbliżony )

zdaje się, że jasnym kolorem był też często srebrny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, dobra...
Faktycznie zasugerowałem Pawłowi, żeby przedumał sobie malowanie samolotu z Aeroklubu Poznańskiego jako odmienne od najczęściej występującego srebrno-czerwonego malowania "cywili" wychodzących z DWL. Siedziałem sobie akurat (i nadal siedzę...) nad godłami malowanymi na samolotach poszczególnych aeroklubów przedwojennych i przy oglądaniu świetnej jakościowo fotki -BKL (z zasobów NAC) zacząłem sobie porównywać odcienie.

BKL_kolory.thumb.jpg.d095cd1a612204ddd3e7be06b7cd6edf.jpg

 

Ci, co nie czytali ostatniego artykułu na blogu (namiar na niego pod postem, w podpisie) - uprzejmie proszę o zapoznanie się najpierw z owym tekstem. Ci,  co go już "łyknęli" zrozumieją od razu o czym piszę poniżej.
 

Foto (tu dałem lekko rozjaśnione, żeby było widać szczegóły) wygląda na zrobione na materiale ortochromatycznym. Przemawia za tym bardzo ciemny odcień napisu RWD oraz pól szachownicy w godle.  Gdyby było na panchromatycznym, to kolor czerwony wyszedłby znacznie jaśniejszy. Tu nie ma raczej pola do dyskusji, szachownice w godle APoz powinny być czerwone, napis firmowy - na 99% też. Tyle, że godło LOPP namalowane na stateczniku jest już wyraźnie jaśniejsze niz te elementy, teoretycznie czerwone. Pasuje mi (przy założeniu, że to orto) taki odcień do kolorów mocno niebieskich, może zielonych. W podobnym odcieniu jest też samolocik widoczny na godle APoz. Obecnie (na godle dzisiejszym) ma on barwę granatową i pomyślałem, że nie bez przyczyny. Zapewne przedwojenne godło też taką albo podobną miało.  Tu wizerunek aktualnego sztandaru Aeroklubu Poznańskiego, ufundowanego niedawno.

_original.jpg.1a2a440f91ab17956cf5fffc057112d3.jpg


To na razie hipoteza, bez "organoleptycznego" potwierdzenia - szukam wciąż kolorowego wzorca z epoki (może być odznaka, dyplom, okładka albumu, sam nie wiem co, byle w kolorze i przedwojenne). Współczesne rysunki - są OK, ale dla mnie mają słabe wartości dowodowe. Jeśli ktoś ma taki wzór - bym bardzo poprosił...
Idąc jednak dalej przy "obglądzie" zdjęcia - także i litery rejestracji na kadłubie oraz barwne pole osłony silnika i spodu kadłuba wyglądają na jaśniejsze niż gdyby były czerwone (patrz blog...). Pomyślałem więc, że może samoloty APoz miały odmienne malowanie niż reszta kraju - właśnie niebiesko-srebrne. Tu kłania się nr 7 śp. Lotnictwa z Szachownicą i rysunek poznańskiego RWD-4. SP-BKL został zarejestrowany w 1937, w tym samym roku, kiedy DWL wypuściły pomalowane również na niebiesko samoloty -PZP (dla Philipsa) oraz -WDL (dla Wedla). Czyli w DWL malowano czasem innymi, niestandardowymi farbami. Krój liter na -BKL jest podobny do kroju szablonów używanych w DWL.

 

Tak więc, precyzując pytanie Pawła z pierwszego postu tego wątku - szukamy "kwitów" na malowania samolotów APoz.
Jeśli ktoś ma takowe fotki - proszę wrzucać (albo dawać namiary, gdzie ich szukać). W miarę możliwości będziemy je rozkminiać, dzielić włos na czworo i co tam jeszcze. Myślę, że łatwo Was przekonam, że całe to "eksperctwo" to po prostu uważne przyglądanie się szczegółom i zwyczajne wiązanie faktów.
To jest zwykła wiedza, która każdy może sobie nabyć w sklepie z wiedzą.

Edytowane przez KayFranz
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Poczytałem Twoje artykuły - swoją droga dzięki za opisanie tego wszystkiego - i mogę napisać, że jestem przekonany przynajmniej na tyle, żeby spróbować tego SP-BKLa wykonać jako niebieskiego. Zawsze lubiłem, żeby moje modele czymś się wyróżniały...

 

Swoja drogą, jak się tak zastanowić, to mamy bardzo mało czasami wiedzy na podstawie której robimy nasze modele - zwłaszcza, jeżeli chodzi o pierwowzory sprzed teraz już powoli 90 albo i 100 lat.

 

Gdyby ktoś miał jeszcze jakieś ciekawe informacje na temat, to bardzo chętnie się zapoznam. Z góry dziękuję i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Jeszcze tylko te przekoszone litery na skrzydłach... 
RWD-8dwl-SP-BKL-wip003.jpg.46fb1099ea09ecb1403e92ef224ff59f.jpg
Normalnie bym sobie je spokojnie rysował, ale Turcja właśnie strzeliła bramę, Walia - tyż. Czyli ten, tego, mociumpanie...

Edytowane przez KayFranz
  • Like 2
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Bardzo ładnie to wygląda - dobrze, że w Wiadomościach o tym mówią, ale w takim razie czy to prawda? 🙂

A czemu ten numer startowy tak dziwnie wygląda - ni to dwójka, ni to dziewiątka?

Pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha. Tylko, że posiadane przeze mnie fotki raczej wykluczają niebieskie malowanie -AJP. 
Faktem jest, ze wszystkie znane mi odbitki i kopie są już tyle razy skopiowane i skanowane, że zatraciły szczegóły i odcienie, tam są w zasadzie tylko trzy - czarny, szary i biały. Na tej podstawie raczej trudno coś wyrokować. Nawet trudno ocenić czy foto jest na materiale orto czy nowszym, panchromatycznym.
Ciemniejszy kolor kadłuba jest jednak, moim zdaniem, zbyt ciemny jak na niebieski. Foto jest w pełnym słońcu, widać to po ostrych i zdecydowanych cieniach. Jednakże jaśniutkie niebo sugeruje, ze fotograf NIE użył żółtego filtra na obiektyw, co spowodowałoby przyciemnienie nieba i w ogóle błękitów oraz pokazanie się chmur i innych szczegółów w krajobrazie tła. Skąd więc wtedy ciemny kolor na kadłubie? Jeśli nie niebieski, to zostaje tradycyjny kolor z DWL - czyli czerwony. Tym bardziej, że logo GALKAR AERO ma skrzydełka w podobnym odcieniu.
Tak więc raczej ta sylwetka, opublikowana przed laty w "BwLP" jest błędna.

 

Ja bym zrobił klasycznie - srebrno-czerwony.  Ale to ja...

 

RWD-5-SP-AJP-GalkarAero.jpg

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 months later...

Replika ta została oblatana bodajże we wrześniu 2020, był program o niej w programie Adama Sikorskiego "Było nie minęło..." z 2021 r. Jak dobrze pamiętam to była w tym programie mowa o poszukiwaniu dokumentacji właściwego silnika do RWD-8 - PZInż. Junior (licencyjny Walter Junior)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.