Skocz do zawartości

SU-122-54, MiniArt 1:35


Vieh_san

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, zaczynam budować wspomniany w temacie model. Jest to mój pierwszy model pojazdu w tej skali, w związku z tym będę co jakiś może zadawał głupie pytania ;D Zamysł mam zrobienia go prosto z pudła, głównie właśnie ze względu na to, że to mój taki pierwszy (no może dokupię liny holownicze), albo jak ewidentnie coś mi się nie będzie podobało to będę dorabiał.

Pierwsze pytanie brzmi następująco: mam w instrukcji część Tc8 i wg niej rozumiem, że jeśli ją zamontuję to będę miał zawieszenie na sztywno, a bez będzie się ruszało? Jeśli zrobię ruchomą opcję to czy jak go postawię to będzie mi model siadał na ziemi? Czy może ma byc ruchome, a potem na ewentualnej dioramce po ustawieniu zawieszenia usztywnić je klejem? Nie wiem co mam myśleć o tym.

No i fotki.

 

IMG20220213114705.thumb.jpg.740042f4224cd3a6f3d81832ad7ba4bf.jpg

IMG20220213114657.thumb.jpg.e85d234972eaf69245a7a6025c920522.jpg

IMG20220213114719.thumb.jpg.fe72be17016c8948525b785dfed5b684.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybierasz między pełnym drążkiem skrętnym Hm6 i wtedy zawieszenie może pracować, a częścią Tc8, i wtedy wahacz jest wklejany na sztywno. Osobiście kleiłbym wszystko na pełnych drążkach, bo ten króciutki trzpień nie robi na mnie najlepszego wrażenia. Po zmontowaniu całości i sprawdzeniu geometrii decydujesz czy klajstrujesz na stałe. Jak nie walisz tony żywic do środka to raczej nie powinien klapnąć, ale najlepszym kompromisem jak dla mnie jak sklejenie na stałe skrajnych wahaczy i pozostawienie pracujących wewnętrznych.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A proszę. Wspomniałeś jeszcze o dioramce - jeśli planujesz coś mocno pofalowanego, to nie sklejałbym żadnego z wahaczy dopóki nie usadzisz testowo modelu na gotowym terenie. Może wyjść niekorzystnie wizualnie nawet jak sobie skleisz same skrajne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nic pofalowanego mocno, plan jest zrobienia go w malowaniu z okładki, z operacji Dunaj. Także raczej jak już to byłby kawałek ulicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, ale aż tak go tyrać nie będę ;D Będę chciał go zrobić z Operacji Dunaj z pasami inwazyjnymi. Trochę mi się zdjęć udało znaleźć tej konstrukcji.

sau_2.jpg.4f48c4c24cdb1c2b11a096272299b936.jpgCvqM9jtg5tM.thumb.jpg.f16e73d046ffb3db5105ed29bcdef922.jpgSU-122-54_22_1.thumb.jpg.644aeb64548eb46b4a2febefdeefb4a0.jpgSU-122-54_Pribram_Czech_1968_1_1.jpg.227bebc49ebc2b8e27128b8c56616523.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, bulik58 napisał:

Wolna inspiracja z internetu do twojego modelu

d22e2679970fe7d1e919b019a561721a.thumb.jpg.28d42a1b136ed721312521f3d61db2c5.jpg

 

Tak jak na powyższym, to on mógł wyglądać tylko po kilku latach stania na poligonie, gdzie parę z tych konstrukcji skończyło jako tarcze strzelnicze.

 

22 godziny temu, Vieh_san napisał:

 Trochę mi się zdjęć udało znaleźć tej konstrukcji.

sau_2.jpg.4f48c4c24cdb1c2b11a096272299b936.jpg

 

Zdjęcie powyżej przedstawia w zasadzie wersję prototypową, co widać choćby po braku przedmuchiwacza na armacie, dodatkowej górnej osłonie jarzma armaty, oraz kwadratowych osłonach reflektorów. Parę innych charakterystycznych różnic też by się jeszcze znalazło. Zdjęć tego pojazdu w necie troszkę już można znaleźć, nie to co jeszcze 10 lat temu :haha:wystarczy tylko wpisać Су-122-54 Уралмаш.

Ciebie jednak jak sam piszesz, interesuje wersja "praska", więc to już raczej ostatnia seria produkcyjna.

 

Konstrukcję Su-122-54 tak na prawdę, zaprojektowano z myślą o wojskach powietrzno desantowych ale nim ją dopracowano, na horyzoncie pojawił się inny, lepszy i ciekawszy zawodnik. Pojazdem tym okazał się być ASU-85, który pod wieloma względami przewyższała konstrukcję w/w Su. Ponadto ASU-85, był o ponad połowę lżejszy od Su-122-54, co dawało możliwość bezpieczniejszego desantowania pojazdu z powietrza.

Dlatego też produkcja Su-122-54, która ostatecznie nie sprostała oczekiwaniom i wymaganiom, skończyła się na około 85 pojazdach, a i te z czasem wycofano ze służby.

Konstrukcja jednak była na tyle dobra i sprawdzona, że postanowioną ją wykorzystać do innych zadań, między innymi jako ciągniki ewakuacyjne.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prototyp ASU-85 powstał w 1956 roku, a w 1958 zaczął wchodzić na stan rosyjskich jednostek powietrznodesantowych.

Te i inne "herezje" wynalazłem i wyczytałem na rosyjskojęzycznych stronach, gdy ponad 10 lat temu szukałem informacji, by zbudować swoją sukę niemal od podstaw.

 

i6fUCRS.jpg

 

To był czas, gdy informacji na temat powyższej Su było jak na lekarstwo, a HB, czy zwłaszcza Miniart nawet nie myślał o tym, by wypuścić jakąkolwiek swoją wersję Su-122-54 .

 

Sorry za offtop Vieh_san 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to tak, jestem dalej cały czas na "+", więc mam sporo czasu na dalsze lepienie. O to wyniki. Mam nadzieję, że nie schrzaniłem już czegoś tragicznie :szczerbol:.

IMG20220216114501.thumb.jpg.9f3f24d062e25e223ae8f20ea4b998d9.jpg

IMG20220216114516.thumb.jpg.4a83a61a56c4c2aa6c50f8cf744d3e35.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skleiłem powiedzmy, że główną bryłę. Będę musiał to tu, to tam dać po kapce szpachli. Niestety bo złożeniu była mała szpara ok 1mm, ale ją zakleiłem hipsem. Niepokoją mnie jednak spawy, powiedzmy, że chciałbym lepsze. Nie wiem także, czy na górze (zdjęcie ze zbliżeniem) tak to powinno być, że jest spaw jakieś 2mm od krawędzi pancerza, a do samej krawędzi jest gładka krawędź płyty. Jestem uzbrojony w milliputa i nie zawaham się go użyć. Night Shift'a pochłaniam od dłuższego czasu i myślę żeby wdrożyć robienie spawów w życie. Co koledzy na to? Warto przy tym modelu to robić? Bo muszę powiedzieć, że dla mnie te ślady po cięciu palnikem (dobrze mówię? Te prostokątne z poprzecznymi rowkami) są w miarę ok.

 

IMG20220216155907.thumb.jpg.761f5f9182023a142d929df0b1d58a3a.jpg

 

Wklejony hips :szczerbol:

IMG20220216155916.thumb.jpg.88ec63539cb3c553e70facc2511ff6f3.jpg

 

Zbliżenie na spaw u góry. Dla mnie słabo.

IMG20220216155958.thumb.jpg.41cc4b4fd40aeb5837caa559e24a576e.jpg

 

PS Celownik stereoskopowy włożony na sucho.

Edytowane przez Vieh_san
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak ;D przecież jakby górna płyta nachodziła na boczne, to z boku by się pokazała... xD oj coś mi nie zatrybiło, ale wolę się zapytać bo się nie znam ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był kiedyś dostępny na ruskich stronach dość fajny walkaround ale teraz coś go namierzyć nie mogę, więc tymczasem tu sobie luknij, dobrze widać co nieco.

 

i-TLhrQ4z-X2.jpg

 

Reszta jest tutaj https://www.recomonkey.com/Land-Platforms/Artillery/Self-Propelled/SU-122-54

 

...oraz tutaj http://forums.airbase.ru/2012/01/t85173--su-122-54.html

 

c89c1567832632cdc18cb3c821459bad.jpg

 

 

Edytowane przez Rafał B
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O dziękuję @Rafał B . Ten pierwszy walkaround mam, za to właśnie nie mogłem znaleźć pełnego z tym pomnikiem. No muszę przyznać, że na tym ostatnim zdjęciu bardzo delikatnie wyglądają te spawy. Bardziej to faktura tych płyt pancernych byłaby do poprawy, bo jednak wygląda na "chropowatą", a w modelu to jest bym powiedział matowa tekstura. Kurcze mam problemy z wyobrażeniem sobie jakie moje działanie dobrze odzwierciedli to co w rzeczywistości. Podsumowując, z tego co widzę to spawy mogłyby zostać, a poprawiłbym teksturę opancerzenia.

PS. Czy ja dobrze widzę, że ten z Czech ma jakiś pokrowiec nałożony za lufą? Jeżeli tak, to do czego on służył? Chronił przez syfem jakimś?
vb79yy1hhtr71.thumb.jpg.c76f5728fdeedcf0c6922d86f8eef614.jpg

Edytowane przez Vieh_san
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, jak pisze kolega Bzdura.

Wokół krawędzi kołnierza jarzma, były umiejscowione drobne zaczepy do których mocowano pokrowiec. Na wielu archiwalnych zdjęciach widać jednak, że rzadko występuje, głównie z Czech, więc osobiście nie dorabiał bym go, bo zasłoni bardzo ładne detale jarzma i kołnierza. Zrobisz jednak, jak uważasz 😉

Widać je na zdjęciach poniżej.

 

43a31bd600fde31e5aeb85fa7d711620.jpg

 

68e8944cfe2e430876f2764e8db761d0.jpg

 

397d7a7dea304183cc597ca4b06c8ab8.jpg

 

4fd990eaa3c74aa8753cd05179a088ba.jpg

 

http://forums.airbase.ru/2012/01/t85173--su-122-54.html

 

Z fakturą pancerza można spróbować się pobawić, nadać jej tej chropowatości. Metod jest kilka, choć osobiście najczęściej stosuję nakładanie cienkiego kleju tamki (zmiękczenie powierzchni) następnie tapowania szorstkim pędzlem i szlifowania drobnym papierem ściernym. Spawy faktycznie też miejscami bym poprawił, bo jedne wyglądają dobrze, inne zaś niespecjalnie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to ostatnia aktualizacja na dziś. Fakturę robię white putty tamiyi rozcieńczonej lekko nitro, teraz czekam do jutra, aż dobrze wyschnie i baaaaardzo delikatnie przetrę ją gąbką ścierną 1500. 

IMG20220216230218.thumb.jpg.40e56a42a7938333cbdde2edbbaf7fd5.jpg

 

 

Ślad po cięciu płyty starałem się poprawić tutaj. Mam takie małe dłutka kupione chyba w Lidlu, które oryginalnie miały służyć do rzeźbienia pieczątek. Także użyłem ich tak: przyciskałem dłutko najpierw pod kątem od góry, a potem pod kątem od dołu, dzięki temu zrobiły się rowki. Przetarłem wszystko cementem tamiyi.

IMG20220216230253.thumb.jpg.08fc9f52f9adc00a4fe989c8174c358c.jpg

 

A tu porównanie z drugą stroną.

 

IMG20220216230305.thumb.jpg.82e11234575677ffcabe90fb64431f02.jpg

 

Poprawianie spawów zacznę od tego "półpierścienia" spod jarzma, bo na rzeczywistej maszynie jest wyraźny, nawet trochę wygląda dla mnie jakby był podwójny? Natomiast na modelu jest prawie nieobecny.

IMG_20220216_233504.thumb.jpg.1bc3335ced72d3ddad7a7bf4c543353c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wprawdzie Kolega @Vieh_sanjuż chyba wybrał wariant, w którym wykona swój model, ale jeszcze taka inspiracja. Oglądam rosyjski dokument o awarii w Cziornobylskoj atomnoj energostancji i w kadrze mignął mi taki pojazd:20220217_111235.jpg.b6918ef1cf0535d9ee392b4e4e57976b.jpg

To chyba właśnie Su-122-54 albo wspomniany wyżej BMR-1 z jakąś chałupniczą osłoną antyradiacyjną.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, to są płyty ołowiane, zamocowane domowymi sposobami na ciągnik, który był stworzony na bazie właśnie Su-122-54. Przynajmniej tak wyczytałem, na jakieś zagranicznej stronce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.