Skocz do zawartości

Porady dla początkującego...


radziorek15

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 573
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam, moze mi ktos powiedziec jak zrobic kierunkowskazy zeby byly takie jak w realu? Co zastosowac, jakie farby, specyfiki? Pewnie bylo, ale nie moge odnalesc.

Sprecyzuj o co Ci chodzi? Czy chcesz robić sam od podstaw, czy masz jakiś konkretny zestaw. W zestawach najczęściej są zrobione z przeźroczystego plastiku który malujesz farbami transparentnymi. Prawie każda firma ma je w swojej ofercie. Np. Humbrol to: 1320 Blue, 1321 Red, 1322 Orange, 1323 Yellow, 1324 Smoke i 1325 Green. Lustro lampy malujesz metalizerem. Tu jakość zależy głównie od umiejętności ale też zasobu kieszeni. Od Humbrol nr 11 za ok. 5 zł, poprzez Humbrol 2702 za ok. 8 zł, aż do alcladów (30 zł) czy gunze super metalic (50 zł).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jestem nowy na forum i od pewnego czasu przymierzam się do zrobienia jakiegoś modelu czołgu. Poczytałem trochę, co i jak lecz wciąż mam pewne niejasności i wątpliwości.

1.Jaki rodzaj farb powinienem używać przy malowaniu pędzelkami (akrylowe/ olejne)?

2. Czy można gdzieś dostać farby i kleje modelarskie w sklepach typu Leroy Merlin? Bo kupowanie wszystkiego przez Internet jest trochę niewygodne.

3. Jakie firmy produkujące czołgi w skali 1/72-76 możecie polecić, a jakie odradzić?

4. Upatrzyłem sobie kilka ciekawych modeli (linki na dole). Co sądzicie o ich jakości? Czy nie zniechęcę się przez nią do modelarstwa?

Na razie chciałbym po prostu posklejać i pomalować nieskomplikowane oraz tanie czołgi i wraz z nabywanym doświadczeniem oraz farbkami itp. pobawić się nieco w kamuflaże, zabrudzenia i takie tam

Linki do czołgów.

http://www.modelarstwo.waw.pl/?prod=6517&cat=198 JS3

http://www.modelarstwo.waw.pl/?prod=3658&cat=198 Mark Male

http://www.modelarstwo.waw.pl/?prod=3941&cat=198 Chaffee

http://www.mojehobby.pl/Trumpeter-CHN-Ta59-TANK-p-1-1540059.html T-59 –go dopiero później bym kupił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od siebie polecam coś Revella np Revell 03105 składa się łatwo i przyjemnie czyli coś na początek Wybierz się do Carrefour (jeśli masz w pobliżu ) często można tam znaleść coś revella w atrakcyjnej cenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Taki mały offtop czyżby zainteresowanie po wczorajszym filmie "Helikopter w ogniu"?

 

Sam wysłucham, którego polecicie bo powoli się do blackhawka szykuje

 

Tu masz jeszcze komentarze do jednego z Twoich:

 

http://www.mojehobby.pl/Italeri-UHa60K-Blackhawk-SOA-p-1-960938.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

 

Śledzę forum od paru dni i nie za bardzo mogę znaleźć odpowiedzi w teorii ( dla niektórych) na proste pytanie.

 

Jak wykonać kamuflaż do poniższych modeli? Miałem dość długą przerwę w modelarstwie i można powiedzieć, że od nowa się uczę. Jeden czy dwa modele poczciwym pędzelkiem wykonany parę następnych w prostym malowaniu aerografem. Nie mam pojęcia jak się zabrać do takiego kamuflażu

 

Obecny model na warsztacie to

 

HEINKEL HE 219 "UHU"

 

 

a następny w kolejce

 

A-10A "JAWS"

 

Szukałem na forum ale znalazłem tylko finalne rozwiązania.

 

Dziękuję z góry za oświecenie.

 

Tomek

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heinkela łatwiej zrobić. Plamki mają tam rozmyte krawędzie, więc możesz zrobić to z ręki aerografem. Popróbuj najpierw na kartce. Kluczowe będzie odpowiednie rozcieńczenie farby i ustawienie właściwego ciśnienia na wyjściu kompresora.

 

A-10 możesz zrobić na kilka sposobów. Plamki można ograniczyć wałkami z patafixu, możesz wykonać szablony z taśmy klejącej, możesz zlecić wycięcie ich na ploterze, możesz też wydrukować na kartce, wyciąć i takie szablony przykleić do modelu za pomocą patafixu. Więcej szczegółów znajdziesz na forum. Przeczytaj wątek o maskowaniu w dziale Tajniki modelarstwa. Na pewno coś wymyślisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Witam, skleiłem już kilka modeli i teraz mam kilka pytań odnośnie spraw technicznych.

1. Jak malujecie i maskujecie owiewki w samolotach? tzn. czy najpierw wklejacie owiewkę do kadłuba, później maskujecie i malujecie razem z całością? Czy może osobno ją maskować i malować a dopiero na końcu wklejać na pomalowany już kadłub?

2. Jak robić przejścia kolorów, zwłaszcza w samolotach japońskich lub amerykańskich gdzie na przykład spód samolotu jest jasny (biały, jasnoszary) i przechodzi w ciemniejszy kolor. Rozumiem że najpierw malować tym jasnym ale czy malować cały samolot, czy może z jakimś zapasem czy dokładnie tyle ile potrzeba? (uczę się malować aerografem)

3. Jak efektywnie robić obicia na modelach? Metoda gąbkowa niezbyt mi pasuje ;( lepsza wydaje się ta z solą lub maskolem tylko tutaj kolejne pytanie, czy na srebrno malować cały element czy tylko miejsce obicia i jeśli tak to czy nie będzie się ono odznaczać spod właściwego koloru? Słyszałem też o metodzie na lakier do włosów ale nie mogę znaleźć nigdzie dostatecznych informacji jak to dokładnie przeprowadzić...

Dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj - przeczytałem Twojego posta już wczoraj ale łudziłem się że jakiś stary wyjadacz pokusi się o bardziej profesjonalną odpowiedz - ale może sprostam (sezon urlopowy ma swoje prawa)

 

Ad1. zależy od owiewki - najwięcej problemów mam ze skalą 1:72 czasem udaje mi się zamaskować całość taśmą Tamiya nacinając do elementów konstrukcyjnych owiewki - tak zrobiłem niemal w całości owiewkę do Spita tu jest warsztat, bywa czasem konieczność poradzeia sobie inaczej - jeśli owiewka posiada bardzo słabe linie podziału oszklenia należy je zeszlifować - owiewkę wypolerować (np pasta tempo dostępna na stacjach benzynowych) a następnie wykonać podział owiewki z kalkomani pomalowanej wcześniej na kolor docelowy tak zrobiłem z Ju 87 warsztat masz tutaj;

 

w skali 1:48 i większej praktucznie zalepiam owiewkę taśmą i docinam nożykiem (zawsze przed tą operacją zmieiam ostrze)

 

dobrze zakupić sobie maskol do owiewek - nie wiadomo kiedy się przyda

http://www.mojehobby.pl/products/Masking-Sol-R.html

 

Jedna najważniejsza zasada - zamaskuj owiewkę jak najawcześniej, ja często to robię jeszcze jak owiewka jest w ramkach

 

Ad2. Tutaj zdecydowanie polecam cały poradnik By reggy, wydaje mi się że wiem oco dokładnie chodzi - przejście między kolorami nie ostro tylko płynnie jak by ktoś na oryginale wykonał do ręką pistoletem do malowania bez szablonu; w niniejszym poradniku znajdzesz przepis na takie maskowanie - szablon nie może przylegać do modelu - musi zostać zdystansowany np kukami z plateliny beztłuszczowej (bluetack) - uważam że reszta to kwestia wprawy - po prostu należy nadać większy kąt dla areografu;

 

Ad3. Obie metody, które wymieniłeś są dobre ale jak wszystko w modelarstwie wymagają wprawy - do wymienionych metod należy dodać jeszcze suche pastele którymi tworzysz obicia po malowaniu właściwym kolorem; Lakier do włosów daje rewelacyjne efekty - wówczas należy pomalować cały model na srebrno; to czy w innych przypadkach malować całość może zależeć od wykonania zestawu który skejasz, jeśli linie podziału są płytkie zawsze redukujemy ilość nanoszonych warstw- musisz to ocenić wizualnie, wówczas malowałbym wybiórczo;

 

mamy tu na forum wybitnego modelarza Kamila Felikasa Sztarbałę który w jednym z zeszłorocznych nr Super Modelu wykonał Martina w skali 1:48 właśnie w technice lakieru do włosów ale ona nakładał (o ile dobrze Kamilu pamiętam)

-podkład

-srebrny - Gunze nr 8

-werniks

-lakier do włosów

-kolory docelowe kamo które skrobał twardym pędzlem - efekt rewelacyjny;

 

mam nadzieję że pomogłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki, pewnie że pomogłeś

 

Co do owiewki to powiem tak, robię modele na razie tylko w 1:72 i właśnie się zastanawiam nad tym co napisałeś o maskowaniu owiewki jeszcze w ramce, też tak zrobiłem ostatnio i samo malowanie jej wyszło nieźle ale niestety trzeba uważać żeby jej nie pobrudzić od środka bo przy nałożonych maskach łatwo to przeoczyć (co mi się oczywiście przytrafiło ;D)

 

Co do metody z tym lakierem to mógłbyś przybliżyć w jaki sposób go nakładać? Chodzi o lakier w spreyu rozumiem ale dawać go z puszki czy przelewać jakoś do aero? Dawać tylko w miejscu gdzie będę skrobać czy po całości? Czekać aż ten lakier wyschnie czy od razu nakładać farbę? Czekać aż farba wyschnie czy skrobać na lekko przyschniętej?

 

Przepraszam za dociekliwość ale akurat przeglądając galerie na forach widzę, że ta metoda obić daje najlepsze efekty a nigdzie nie spotkałem się z dokładnym jej opisem tylko właśnie takimi pobieżnymi które pozostawiają sporo wątpliwości.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o owiewkę to zdarza się przy modelach w których muszę ją często przymierzać że maskuję taśmą od środka również jak najwcześniej (rozumiem że nie miałeś problemu z 'przedmuchem' farby z areo do środka bo to nie powinno się zdarzyć przy owiewce zamkniętej)

 

Jesli chodzi o lakier do włosów to tej metody używałem wybiórczo - czekałem aż lakier zaschnie (moim zdaniem kilkanaście minut do pół godziny) następnie robiłem odpryski na suchej farbie - nigdy nie wykonwałem modelu całowicie sfatygowanego - mam taki w planach jest to muzealna wersja Lima z którego całymi płatami odchodzi kamo; myślę również że wówczas ta metoda ma sens - wówczas pokrywasz lakierem do włosów cały model; jeśli chcesz zrobić sfatygowaną podłogę wewnątrz transportowca myślę że idealna będzie sól+suchy pędzel; natomiast na małych modelach w 1:72 z reguły używam suchych pasteli - tutaj mamy dwie możliwości - starte w proszek suche pastele nakładane pędzlem (tak wykonuję 'przykopcone' okolice skrzydeł przy karabinach, lub za rurami wydechowymi); albo pastele w oprawie drewnianaj 'jak kredki' którymi ropisz odpryski delikatnie uderzając nimi w model w różnym stopniu zaostrzoną kredką (powstają drobne ślady i odpryski-ślady eksploatacji)-z początku lepiej poćwicz na jakimś nieudanym modelu z reguły z początku nie wychodzą realistycznie - jak już wcześniej pisałem wszystko wymaga wprawy; prawda jest taka że każdy w swoim zaciszu warsztatu dorabia się jakiejś praktyki być może ty za rok czy dwa podasz na tym forum całkiem nowy nie wymyślony dotąd sposób na odpryski

 

wiem z doświadczenia że nie wszystko na forum można znaleźć od razu jak się jest tu 'nowym' ale zachęcam do wnikliwej lektury w całym dziale 'tajniki modelarstwa' - naprawdę warto

 

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedz Tombie. Tajniki modelarstwa na tym forum studiuje już od jakiegoś czasu ale jak wiadomo wiedza teoretyczna to nie wszystko ;) czasami też coś z głowy wyleci. Być może faktycznie obicia z lakieru w 1:72 nie są najlepszym pomysłem, ostatnio próbowałem na sól i byłem w miarę zadowolony, tylko jakąś drobniejszą muszę użyć następnym razem. Przy kolejnym modelu chciałbym właśnie spróbować suchych pasteli o których wspomniałeś tylko zastanawiam się jakie kupić. Może jakieś polecisz albo może jest jakiś zestaw typowo do samolotów? Bo większość zestawów jakie znajduję w sklepach modelarskich jest jednak do pancerki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To poniekąd kolejny elaborat

zacznijmy od tego iż masz w ofercie firmy Tamiya profesjonalne pastele sprzedawane po trzy odcienie - w miarę dobrane tematycznie - ale to dość droga impreza - ale myślę że informacja jest istotna. (to co można z nich podpatrzeć to charakterystyczny pędzelek z gąbki-dokładnie taki sam jak w cieniach do malowania oczu dla kobiet)

 

Ja wyszukuję pastele w sklepach dla plstyków - tam można kupić je na sztuki - bardzo popularna i renomowana firma dostępna w naszym kraju to Koh-i-noor, (oczywiście są zestawy ale uważam że dla modelarzy kupowanie ich nie ma sensu), możliwość wybrania poszczególnych kolorów pozwala znacząco ograniczyć koszty; pastele mają dwie postacie jedne są w formie kredek świecowych drugie w postaci kredek ołówkowych, tych pierwszych używam poprzez ścieranie papierem ściernym i nakładanie pędzlem, tych w postaci kredek ołówkowych do bezpośredniego użycia o którym pisałem w poście wyżej, w swoim warsztacie mam również ołówek 8B który również ścieram i wykorzystuję tam gdzie trzeba coś przybródzić na grafitiwo;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Panowie jak sobie radzicie z plastikowymi gąsienicami? Składałem pantere z dragona, i w zestawie były właśnie plastikowe gąski. Złożenie ich to tragedia jak dla mnie, odczepiają się ogniwa ciągle, nie mówiąc już o założeniu ich do czołgu bo się ciągle coś odczepiało ... aż się zdenerwowałem, i zrobiłem byle jak z dużą ilością kleju co wygląda bardzo brzydko, macie jakieś specjalne środki albo techniki do montowania takich gąsek??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Ostatni post: luty^^

Lecz i ja zadam swoje pytanie, a nóż łyżka ktoś odpowie? Pomyśleć, że po takim czasie będę zadawał takie pytania no ale...

Fototrawki. Do tej pory miałem do czynienia z eduardowskimi do B-17G 1:48, model niestety leży w czeluściach kanapy, ze względu na przerwę jak i późniejsze braki w częściach,,(może ktoś pamięta: http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=86&t=9902&start=135

 

Wychodziło jak widać...:F stąd pytanie: malujemy wprost na? Z podkładem? surfacer 1200? Zakupiłem F-15D 1:72 popełnionego przez academy + blaszki do wnętrza polskiej firmy PART (z zewnątrz może coś zam podziałam?;) ) i nie chciałbym, aby poszło wszystko w hen daleko!

Z góry dzięki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.