Vieh_san Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 No to zacznijmy dla wyjaśnienia od tego, że główną metodą kładzenia farby dla mnie jest aerograf. Mam najwięcej farb gunze albo tamiya. Problem dla mnie powstaje wtedy kiedy mam coś do poprawienia pędzlem, lub nawet namalowania, np. jest jakiś skomplikowany element, który maluję kolorem bazowym za pomocą aero, a potem jakiś większy detal, którego nie mogę odizolować maskowaniem i dlatego muszę użyć pędzla. Problem powstaje bo nie mam konkretnej farby, która jest wodorozcieńczalna, ale za to mam odpowiedni akryl gunze lub tamiya i malując nią rozcieńcza mi się pod spodem kolor bazowy i miesza z farbą nakładaną pędzlem. Efekt jest trochę mniejszy jakbym nie rozcieńczył farby na pędzel, no ale to słabo wygląda. Jest na to jakiś sposób? Czy zostaje tylko uzbroić się w drugą paletę farb pod pędzel takich jak niebieska hataka? Albo może robię coś źle i zamiast rozcieńczać level thinnerem tamiye/gunze, to użyć do tego czegoś innego? Innymi słowy, czy można coś zrobić żeby te akryle gunze/tamiya używane pędzlem nie roztapiały mi poprzedniej warstwy farby tego samego typu, albo chociaż żeby ten efekt w miarę ograniczyć? Oczywiście problemu nie ma jeśli jest do zrobienia jakaś kropka, czy kreseczka na tablicy przyrządów w kokpicie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertmodelarz Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Do pędzla jak najbardziej Vallejo Color - bazowe: Vallejo Folkstone Basics , 16 x 17ml, VAL-70101 i jak najbardziej Hataka seria Blue. Rozcieńczane najlepiej czystą gorzałą. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalgonis Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Pod pyndzel najlepsze sa LifeColory Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjr Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 A ja bym zaczął od pytania - czym rozcieńczasz te farby do malowania pędzlem?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalgonis Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Kolega Vieh_san napisał w pierwszym poście, że rozcieńcza Levelingiem, a to pod pędzel się kompletnie nie nadaje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vieh_san Posted September 1, 2022 Author Share Posted September 1, 2022 Dziękuję za odpowiedzi. Nie do końca mnie chyba koledzy zrozumieli, ale nie dziwię się, trochę ten post może być chaotyczny w treści. Farby pod pędzel znam, wiem jakie są spoko i rozcieńczam je faktycznie 40%vol. Chodzi mi o to, że jak mam farbę np. czarny akryl tamiya/gunze h/c i nią pomaluję coś z aero, i potrzebuję pomalować pędzlem (bo ciężko resztę zamaskować/detal jest mały/detal ma wyglądać jak malowany pędzlem) mały fragment tego już pomalowanego elementu konkretną farbą np. red brown którą posiadam z Gunze. To czy jest sposób, żeby ten red brown nie zmieszał się i zabrudził tym czarnym spod spodu. Bo nie chciałbym kupować specjalnie farby pod pędzel o konkretnym odcieniu do jednej dupereli. Chyba, że pozostaje mieszanie farb podstawowych pod pędzel do uzyskania takiej barwy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fixer Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Może zabezpiecz pierwszą warstwę jakimś "błotnym" akrylem bezbarwnym. Farbę pod pędzel możesz spróbować też rozcieńczyć IPA, jest trochę mniej agresywne niż MLT. No i przede wszystkim dać bazowej warstwie dobrze wyschnąć. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
giberes Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Niestety tymi farbami nie poszalejesz, tak jak sam pisałeś - pojedyncze maźnięcia, kropki, powtarzane wielokrotnie po wyschnięciu poprzedniej warstwy przy jak najkrótszym kontakcie pędzla z powierzchnią. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HKK Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 (edited) Tu nie ma żadnego zdziwienia. Farby akrylowe (te naprawdę akrylowe) są na bazie żywicy... akrylowej. Taka żywica nigdy nie sieciuje (zastyga) permanentnie. Zawsze można ją ponownie upłynnić rozpuszczalnikiem. A rozpuszczalników jest cała masa - alkohole, ketony, itp. Dlatego świeża farba, która rozpuszczalnik oczywiście zawiera, rozpuści farbę zastygłą niezależnie jak dobrze zaschniętą. Jesli dać jej czas i możliwość. Malowanie aero nie jest problemem, bo rozpuszczalnik szybko odparowuje, no i nie ma czynnika "maziania" po powierzchni. Farby pod pędzel, są zwykle winylowe lub winylowo-akrylowe. Żywica winylowa po zastygnięciu już się nie rozpuszcza tak łatwo i łagodne rozpuszczalniki zawarte w świeżej farbie nie naruszają warstwy zaschniętej. Jeszcze lepsze pod tym względem są farby olejne , a w zasadzie ftalowe. Żywica ftalowa po dobrym zastygnięciu już jest odporna na rozpuszczalniki. Możesz spróbować zabezpieczyć warstwę farby akrylowej bezbarwnym lakierem olejnym lub winylowym. Edited September 1, 2022 by HKK 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland_Sebastian Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 6 godzin temu, Vieh_san napisał: Czy zostaje tylko uzbroić się w drugą paletę farb pod pędzel takich jak niebieska hataka? To ja proponuję na początek kolory podstawowe: niebieski, żółty i czerwony do tego ewentualnie biały i czarny. Sam mam taki zestaw z palety vallejo. Da się namieszać większość potrzebnych kolorów, poza tym przez kilka lat nazbierało się też kilka specyficznych kolorów z innych producentów, którymi czasem sobie pomagam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vieh_san Posted September 1, 2022 Author Share Posted September 1, 2022 Dobra, no to chyba wszystko wiem. Podsumowując, nie ma za bardzo metody na mój problem, muszę działać z farbami pod pędzel jak coś wymaga maziania pędzlem. Bo tak jak kolega @HKK napisał, farba na bazie żywicy akrylowej nigdy nie zastyga permanentnie i za bardzo nie ma jak zabezpieczyć jej przed ponownym rozpuszczeniem. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjr Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 9 godzin temu, Vieh_san napisał: To czy jest sposób, żeby ten red brown nie zmieszał się i zabrudził tym czarnym spod spodu. Bo nie chciałbym kupować specjalnie farby pod pędzel o konkretnym odcieniu do jednej dupereli. Tak, kupujesz tamiya Paint retarder i mieszasz z farba i najlepiej rozcienczalnikiem Tamiya. Jak zmieszasz to z czysta IPA to prawie pewne że rozpuści Ci warstwę na którą będziesz kładł. Deki na poniższym zdjęciu malowałem pędzlem na samym końcu - nic się nie rozpuściło. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vieh_san Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 No i o to mi chodziło. Rozumiem, że kolega @sjr mówi o farbach typu gunze c/h, albo akrylach tamiyi? A ten rozcieńczalnik tamiyi jest tego samego typu co level thinner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HKK Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 (edited) Godzinę temu, Vieh_san napisał: No i o to mi chodziło. Rozumiem, że kolega @sjr mówi o farbach typu gunze c/h, albo akrylach tamiyi? A ten rozcieńczalnik tamiyi jest tego samego typu co level thinner? Są dwa rozcieńczalniki Tamiya do akryli. X-20a jest mieszaniną łagodnych rozpuszczalników alkoholowych i wody (ponad połowa). Farba rozcieńczona tym specyfikiem ma od razu mniejszą agresywność. Tamiya paint retarder jest zdaje się bardzo podobny w składzie ale zawiera więcej izobutanolu który paruje wolniej od wody. Czy to dodatkowo zmniejsza agresywność wobec żywic akrylowych? Być może, choć wątpię. Ale skoro doświadczenie @sjr jest właśnie takie, nie będę polemizował. Jest jeszcze Tamiya Lacquer Thinner, ale kolega raczej nie ma go na myśli. Ten jest zdecydowanie bardziej agresywny i podobny do MLT. Swoją drogą nie stosowałbym X-20a do farb Mr Color C. X-20a zawiera sporo wody a farby typu C mają w składzie rozpuszczalnik MIBK który wody nie lubi. W efekcie może nastapić "glutowanie" farby, choć to zależy od ilości obu składników. Radze najpierw spróbować. Z serią H nie powinno być problemu. Edited September 2, 2022 by HKK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vieh_san Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 2 minuty temu, HKK napisał: Są dwa rozcieńczalniki Tamiya. X20-a jest mieszaniną łagodnych rozpuszczalników alkoholowych i wody (ponad połowa). Farba rozcieńczona tym specyfikiem ma od razu mniejszą agresywność. Tamiya paint retarder jest zdaje się bardzo podobny w składzie ale zawiera więcej izobutanolu który paruje wolniej od wody. Czy to dodatkowo zmniejsza agresywność wobec żywic akrylowych? Być może, choć wątpię. Ale skoro doświadczenie @sjr jest właśnie takie, nie będę polemizował. Jest jeszcze Tamiya Lacquer Thinner, ale kolega raczej nie ma go na myśli. Ten jest zdecydowanie bardziej agresywny i podobny do MLT. Może warto będzie mi spróbować choćby z tym retarderem. Przy jakieś najbliższej okazji postaram się w te specyfiki zaopatrzyć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HKK Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 (edited) 10 minut temu, Vieh_san napisał: Może warto będzie mi spróbować choćby z tym retarderem. Przy jakieś najbliższej okazji postaram się w te specyfiki zaopatrzyć. To może najpierw po prostu spróbuj wody jako rozcieńczalnika do Tamiya i Gunze H. Woda nie rozpuszcza akryli i na pewno zmniejszy agresywnośc farby co najmniej tak samo jak X-20a lub retarder a sądzę, że bardziej. Może powstać pytanie, w jaki sposób woda rozcieńcza farbę skoro nie rozpuszcza żywicy? Ano, rozcieńczanie (rozrzedzanie) to nie to samo co rozpuszczanie. Woda, o ile nie "pogryzie się" z rozpuszczalnikami zawartymi w farbie, da się pomieszać z już rozpuszczoną żywicą akrylową i ją rozrzedzi. Edited September 2, 2022 by HKK 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjr Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Używam tamiya acrylic paint retarder. Tu masz lepsze zdjęcia powierzchni wymalowanej pędzlem. Idealnie nie jest ale myślę że pójdzie clar i będzie git 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjr Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Jeszcze sprostowując - ja używam tylko Gunze serii H lub akryli tamki. Nie jestem teraz w stanie dokładnie podać w jakich proporcjach było to mieszane z retarderem i x-20a. Wydaje mi się że 2:1:1 ale pewny nie jestem. Z MLT radzę nie mieszać - rozpuści poprzednią warstwę. jak nie masz x-20a możesz zmieszać IPA z wodą destylowaną w stosunku 1:2 na korzyść wody. Minus jest taki że albo nie wszystkie akryle tamki/gunze nadają się pod pędzel albo ja miałem jakieś stare. Kolor czerwony i żółty w ogóle nie chciał kryć. Pigment się rozwarstwiał i spływał. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vieh_san Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 Dziękuję Ci bardzo, moim zdaniem wygląda bardzo dobrze Te szlaczki na foce też pędzelkiem robiłeś? Bo o taki typ właśnie malowania między innymi mi chodziło, ciężko byłoby to zrobić z aero z ostrymi krawędziami, a mam, np. Storcha Fi156, który też będzie wymagał raczej takich wężyków. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjr Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 34 minuty temu, Vieh_san napisał: Te szlaczki na foce też pędzelkiem robiłeś? Te robiłem akurat pustym markerem Montana Marker Ultra Fine 0,8mm https://galeriakoloru.pl/montana/mtn-montana-empty-marker-fine Wlewasz akryl prosto ze słoiczka i rysujesz 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vieh_san Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 Wyszło mega 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.