Skocz do zawartości

T-34/85 D5-T UM + PART + ARMO 1/72


temir 2

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Mimo obecności na forum podobnego wątku zdecydowałem się porelacjonować budowę tego modelu (a co mi tam szkodzi ).

To mój "first time" z długolufowym teciakiem więc z góry proszę o wyrozumiałość znawców tematu .

 

Na ofiarę kolejnej edycji zabawy pt. "Zróbmy sobie czołg" wybrałem po raz kolejny produkt UM (względnie tani i dostępny):

 

1625b110136fc510.jpg

 

Tak przedstawia się zawartość pudła plus dodatki których zamierzam użyć - lufa ARMO i blaszki PARTa (dedykowane co prawda do modelu EASTERN EXPRESS) z których mam zamiar skorzystać:

 

6791d9ac6dd9c6ce.jpg

 

Prace nad modelem rozpoczołem od wieży jako że miała podlegać daleko idącym przeróbkom:

1) Po sklejeniu połówek wieży dorobiłem ślad spawu i poprawiłem wygląd otworu pistoletu sygnałowego z zatyczką:

 

e573b0ac90d47f57.jpg

afa26258af241ebc.jpg

 

2) Następnie wykonałem fakturę odlewu wieży - szpachlówka w płynie Tamiji- i spawu po przez napuszczenie kleju i po rozmięknięciu plastiku podziubaniu go odpowiednio nożykiem i przetarciu papierem ściernyn :

4aa4aef0df1c25c3.jpg

 

Tu również nastąpiła pierwsza istotna ingerencja w model - pocieniłem strop wieży : ten zaproponwany przez producenta wydał mi się za gruby.

 

3) Po porównaniu z dostępnymi mi planami - wyd. MILITARIA nr. 275 stwierdziłem że zarówno rozmieszczenie celownika,osłon wentylatorów, włazu,jak i wielkość wieżyczki dowódcy- tą ostatnią wykonałem wraz ze szczelinami obserwacyjnymi od podstaw - są powiedzmy sobie niedokłanie takie jak być powinny i nie koniecznie tam gdzie by chciał umieścić je produceny:zaplon: przystąpiłem więc do korekt:

Na zdjęciu widać różnice w wymiarach i kształcie wieżyczki dowódcy:

 

1eb6faa3b6a83b52.jpg

 

Wieża po zaszpachlowaniu otworów:

 

e66fea9fe88ea381.jpg

 

4) A to wieża gotowa - skorygowane pozycje poszczególnych detali, wzbogacona o drobne blaszki i elementy z drutu i lufę ARMO:

 

db05a770835d0df1.jpg

e077a0f36c3b971d.jpg

457bb6f1b3e41467.jpg

 

Następny etap to kadłub - i to mały zgrzyt - orginał niezbyt przypada mi do gustu - więc szykuje się mixt egzotyczny krzyżówka UM z Dragonem.

 

I tu prośba o wsparcie teczydzieścioczteromaniaków - który z trzech kadłubów które są moim posiadaniu (po ewentualnej korekcie lub poprawkach bowiem różnią się w detalu) najlepiej by pasował do inkryminowanego pojazdu:

 

0d03099a8cd85b94.jpg

 

1) Orginał - xcoś tam już podłubałem:

0685c9f967ab6c3e.jpg

 

2) Kadłub z takiego modelu (idzie na kanibalizację bo ma spapraną wieżę):

 

5e1b83b3a3847ec9.jpg

9e5b13b862a9e3ad.jpg

 

3) I wreszcie trzeci - "bonus"/ pozostałość z zestawu SU-100 Dragona:

 

90daabd2b049a4ca.jpg

 

Byłbym bardzo wdzięczny za podpowiedź - pomogło by mi to w roztrzygnięciu tego dylematu.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale superancki warsztacik się szykuje

 

co do kadłubów... ja bym dał trzeci ale nie jest to podparte żadnymi kwitami .... ten z T-34/76 ma jakoś dziwnie dużą dupkę (wcięcie pod klapę) a wydaje mi się, że nie było aż takiej różnicy między kadłubami 76 i 85

 

nigdy za wiele

 

Edit

A co z wieżą tej 76 jest nie tak? Mam w szafce takiego samego teta. W planach jest zrobienie z niego "235" z przyczółka. Ale nie porównywałem w sumie go jeszcze z dokumentacją....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

co z wieżą tej 76 jest nie tak?

To co rzuciło mi sę w oczęta i po drobnych przymiarkach wg. planów wyd. Ajaks "T-34 in combat" większe babole to:

Zbyt gruby i mały strop wieży i co za tym idzie za mała średnica wieżyczki dowódcy i włazu ładowniczego , za duża szczelina obserwacyjna na boku wieży (drobiazg ale...) i wreszcie sama wieża strasznie kanciasta jakaś .

Oczywiście mogę się mylić...

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

W zasadzie to tytuł wątku pownien ulec zmianie na " T-34/85 Dragon z elementami UM" ale co tam...

Postępy nikłe - deficyt czasu :

Posklejany kadłub - zdecydowałem się na wariant "bonusowy" (ten UM-owski wymaga trochę jak na moje możliwości czasowe zbytnich nakładów pracy):

da5e20eb6a7fd730.jpg

7f52268e0e2a790c.jpg

 

Przy zastosowaniu siatki nad silnikiem z zestawu Parta można sobie darować wykonanie pod nią żaluzji - siatka jest na tyle słabo przejrzysta że można poprzestać na wycięciu pod nią otworu bo więcej i tak nie będzie nic więcej widać . Jarzmo km-u z zestawu UMa ,jakoś tak bardziej przypadło mi do seca.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Po sklejeniu połówek wieży dorobiłem ślad spawu.

 

To nie są ślady spawu. Wyobrażasz sobie, co by się stało z takimi spawami po oddaniu strzału? To są pozostałości po łączeniu form odlewniczych. Gorąca stal, wlewana do formy wypełnia w tym przypadku wszelki szczeliny, w tym szczeliny pomiędzy połówkami form. Popraw to, zlikwiduj te żłobki imitujące spaw i zrób tam jednolitą linię.

 

Druga sprawa to osłona peryskopu wieżowego Mk-4, którą zrobiłeś z blaszki. Osłony tych peryskopów wojennej produkcji nie posiadały daszków, jedynie boczne ścianki. Najlepszym rozwiązaniem będzie usunięcie tego daszku i dorobienie zewnętrznej, widocznej części samego peryskopu.

 

Kolejna rzecz jaka rzuciła mi się w oczy to belka taranowa kadłuba. Najwcześniejsze kadłuby pod nową wieżę z armatą D5-T posiadały jeszcze okrągłą belkę taranową. W Twoim modelu, nie dość że jest późna belka prosta, to jeszcze jest co najmniej ze dwa razy za bardzo wypuszczona do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

To nie są ślady spawu. Wyobrażasz sobie, co by się stało z takimi spawami po oddaniu strzału? To są pozostałości po łączeniu form odlewniczych. ...

 

Druga sprawa to osłona peryskopu wieżowego Mk-4, którą zrobiłeś z blaszki. Osłony tych peryskopów wojennej produkcji nie posiadały daszków, jedynie boczne ścianki. Najlepszym rozwiązaniem będzie usunięcie tego daszku i dorobienie zewnętrznej, widocznej części samego peryskopu.

 

Kolejna rzecz jaka rzuciła mi się w oczy to belka taranowa kadłuba. Najwcześniejsze kadłuby pod nową wieżę z armatą D5-T posiadały jeszcze okrągłą belkę taranową. W Twoim modelu, nie dość że jest późna belka prosta, to jeszcze jest co najmniej ze dwa razy za bardzo wypuszczona do przodu.

 

W moim mniemaniu było że skoro wieża składa się z połówek to spoiną będzie spaw . Był to z mojej strony przejaw totalnej ignorancji w kwestiach metalurgiczno-technologicznych .Oczywiście w miarę możliwości skorygowałem babola za pomocą niezastąpionej szpachlówki Tamiji.

Następnie zabrałem się za peryskopy. Ten element również biegiem zmieniłem. Przy tej okazji zauważyłem że jest to detal rzadko spotykany na fotografiach - ja znalazłem tylko coś takiego (inna sprawa że mój zbiór literatury na w.w. temat jest śmiesznie skromny ):

 

6b0dbee1c05d6b26.jpg

 

Tak przedstawia się wieża po korektach w.w. detali:

 

68881a321509a3ce.jpg

1400c348c0f5184e.jpg

 

Co do belki taranowej:

9fc0b6c7cbb6a90e.jpg

 

Element ten pochodzi z zestawu i tu zagwozdka: co z tym zrobić . Przyglądając się fotkom orginałów ze smutkie m stwierdziłem że istotnie jest zbyt duży i niewiem czy można to jakoś poprawić

f9430571fd99bdfa.jpg

cf3d73ad00733881.jpg

d375aba6f359c535.jpg

I jeszcze fotka tego detalu w pojeździe z armatą S-53 ale wieżą "uszanką":

1be7b0c4fd0404d2.jpg

 

A tu pojazd z armatą D-5T ale z zaobloną belką - fotka słaba ale chyba widać o co chodzi:

df723c6f4f4a11a2.jpg

 

Pytania mam takie : belka za duża czy błotniki za krótkie a może uciąć plastikowe błotniki i dorobić blaszane lub podarować je sobie w ogóle

 

T-34 z armatą D-5T jak na sowieckie standarty to była produkcja "very limited edytion" i zdjęć tych pojazdów jest mało .

 

Ponieważ w tym temacie jestem profanem bardzo proszę o wsparcie - szczególnie polecam się PiterATS-owi - tak by w trakcie budowy możliwie na bieżąco wprowadzać zmiany lub poprawki.

 

 

Co to za gumki w in-boxie?

Czyżby gumy na obręcze kół?

Dokładnie tak! Mi osobiście nie zbyt przypadły do gustu, ale jeśli by ktoś chciał wykonać winetkę lub dioramę ze spalonym teciakiem jest to idealne rozwiązanie - nie wykonując tych gumek można uzyskać efekt wypalonych kół.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytania mam takie : belka za duża czy błotniki za krótkie a może uciąć plastikowe błotniki i dorobić blaszane lub podarować je sobie w ogóle

 

Zdecydowanie belka jest za duża, co jest całkowite jasne i oczywiste:) Jeśli chodzi o błotniki to tak jak piszesz, warto wykonać je z blaszki i wtedy je trochę pogiąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam!

Drogi przez mękę cd.

Postanowiłem dokonać radykalnych posunięć - nieszczęsną belkę taranową wyrwałem na żywca przy akompaniamencie wyrazów brzydkich i następnie przyciąłem o ok. 1.2 mm.

 

60ce6424d8f528ba.jpg

 

Element po przycięciu i przymierzony jeszcze na "sucho":

 

b20ebd4e3e0fc6c0.jpg

 

 

 

Po przymiarce wyszło że płyta czołowa w dolnej partii kadłuba tworzy rancik zbyt duży by "nowa" belka pasowała:

 

7626e47dfb6c4fe2.jpg

 

Na szczęście jest tam dość "mięsa" by po opiłowaniu i wyszpachlowaniu zachować właściwy wymiar i kształt tego detalu- a przynajmniej mam nadzieję bardzej przystający do rzeczywistości niż poprzednio ( w międzyczasie wymieniłem błotniki na blaszane idąc za sugestią PiterATSa - w przyszłości ulegną procesowi dewastacji ,teraz jednak wygłądają jeszcze nowiusieńko ):

 

8d43e99528df32b4.jpg

9ffae2eb024fb3cc.jpg

4c9363cfacf3e705.jpg

 

Teraz jeśli nie zajdzie konieczność dokonania jakichś kolejnych poprawek mam zamiar dokończyć wystrój zewnętrzny pojazdu.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Nieubłaganie zbliża się finisz zabawy

Po męczarniach kadłub został wreszcie oblachowany i odrutowany (druciki po wklejeniu zostały pokryłem rozrzedzoną szpachlówką Tamiji):

 

96f262267133c0ce.jpg

15860a369ad0d134.jpg

 

A tak prezentuje się model pojazdu w całości:

 

f85c8d9db3610f52.jpg

db1bfa8e094a23f3.jpg

1979293ca7f49d91.jpg

27d3c82f81aa8cd4.jpg

1ffd4f845682dc71.jpg

 

Teraz pozostał mi już w zasadzie tylko etap malarski - tu do wyboru mam jedynie "ruski standard" : biel zimowa lub wielosezonowa zieleń. Chyba padnie na to ostatnie . Zanim to jednak nastąpi zamierzam jeszcze nieco zdewastować błotniki i powgniatać tu i tam zbiorniki paliwa .

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Gratulacje za sklejenie zbiorników

Do środka coś wkleiłeś?

Reszta też miodzio, szkoda, ze kierowca ślepy...

 

Zbiorniki to zwinięta blaszka sklejona "na styk", przed sklejniem opalona nad świeczką. Rozważałem możliwość otwartego włazu kierowcy ale ten orginalny z zestawu wydał mi się ciut za gruby a blaszany Parta znów za cieńki a na kombinowanie brakło mi już chęci . Może jeszcze zdecyduję się na podniesione "oczka" .

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Ja podniosłem oczka - blaszka Part.

No dodra, podpuściłeś mnie... Zamiast oglądać "Atak klonów" pobiegłem truchcikiem poprzerabiać inkryminowane detale .

Bardzo nie lubię przerabiać niemal skończonych modeli i to na dodatek wieczorkiem ale jak czasem trzeba ...

Teraz wygląda to tak (jakość zdjęć taka sobie ale robione na gorąco i przy świetle sztucznym):

 

6ce31c9afcdc6645.jpg

2f1b6b38df07c359.jpg

05d7779c3c53ed49.jpg

2352d73ed9c0ecc9.jpg

b4b1a5c960dc7021.jpg

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieeee no przecież tych małych blaszek parta nie da się tak czysto przykleić, to na 100% fotomontaż.

 

A tak serio to po prostu demolujesz mnie swoją dokładnością, jak patrze na twój model to mam ochotę swojego ulepka stuknąć młotkiem

 

Jak dla mnie idzie Ci superancko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

tak serio to po prostu demolujesz mnie swoją dokładnością, jak patrze na twój model to mam ochotę swojego ulepka stuknąć młotkiem

Takie komplementa wprawiają mnie w istne zakłopotanie ....

 

A co do Twoich modeli to bez przesady - są jednymi ciekawszych jakie pojawiają się w tej skali na tym forum .

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam!

Zwyciężyła opcja zimowa. Wpadło mi w oko takie malowanie:

 

3089f80fbb6747a0.jpg

acbf2ce125717172.jpg

 

Na począteku miała miejsce zapowiadana delikatna dewastacja błotników i zbiorników:

 

345995a546c028de.jpg

fbe158649523fddd.jpg

a62ac8ece5e7da15.jpg

 

Wstępnie model pokryłem zielonym akrylem Vallejo,zrezygnowałem z cieniowania - kolejne warstwy farby skutecznie by je zakryły.

 

2edc9580af6219a7.jpg

e522e99b006f24d4.jpg

 

Następna warstwa to biel.

 

7234da9b60316328.jpg

9b2868a17452747c.jpg

 

Niepokrywałem modelu farbą zbyt dokładnie - w dalszej kolejności będzie to pomocne przy uzyskiwaniu efektu powycieranego zimowego kamuflażu.

Teraz zabrałem się za napis i numer.

Po pomniejszeniu do najmniejszych z rozmiarów jakie byłem w stanie wyciąć (puryści może wykażą nieco wyrozumiałości ),z taśmy Tamiji zrobiłem szablon i "wypackałem" czerwonym Humbrolem. Po zdarciu szablonu ukazał się mocno koślaty i porozciekany bohomaz . Chcąc nie chcąc włączylem funkcję "manual" tj. pędzelek i oto co wymaściłem :

 

d5c83256c3a87fd6.jpg

3c9583e104c60513.jpg

8b85011bd746be15.jpg

9a6d787f83e33a71.jpg

917da9007f8ff99a.jpg

 

Teraz pozostał etap wszelkiej maści brudów.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękne, oj piękne cuda na kiju (dosłownie) nam to pokazujesz! Jestem pod wrażeniem malowania napisu i budowy (tak ładnie złożony plastikowo-blaszany model to aż szkoda malować czasem) Gratuluję i czekam na dalej!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.