Skocz do zawartości

AH-1W Super Cobra -Late / Dream Model 1:72


Yachieku

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Kolegów Modelarzy.

 

Jest to mój debiut na forum, dlatego zacznę od kilku słów o mnie. Mam 37 lat i modelarstwem zająłem się 4 lata temu. Wydaje się sporo, ale niestety z uwagi na niedostatek wolnego czasu, sklejam średnio 2 modele rocznie, także jestem dość zielony w tej sztuce. Z każdym kolejnym modelem staram się poczynać nieco śmielej i jednocześnie wyposażać warsztat w coraz więcej narzędzi. Forum śledzę biernie od jakiegoś czasu, ale dopiero wraz z rozpoczęciem sklejania mojego 9 modelu, odważyłem się podzielić swoją pracą i przy okazji (mam nadzieję) usprawnić warsztat. 

 

A teraz kilka słów o zestawie. AH-1W firmy Dream Model nabyłem jakiś rok temu ze sklepu MojeHobby.pl w dość wygórowanej cenie 220 zł. Wiem, że da się taniej, ale za sentyment do sklepu jestem w stanie trochę przepłacić (tak już mam). W skład zestawu wchodzą wypraski bardzo dobrej jakości, bez nadlewów i defektów, z dobrą jakością detali (głównie na zewnątrz) i spasowania. Co ciekawe, model dzieli sporo części z zestawu AH-1Z, z dostępnych w zestawie części można by poskładać prawie całego Vipera. Z elementów "szklanych" jest niestety tylko owiewka w wersji zamkniętej i nie ma żadnych świateł ani nawet HUDa. Za to "szkło" jest świetnej jakości.  Do kalek również ciężko się przyczepić. Dodatkowo producent dołożył blaszki, ale głównie elementów zewnętrznych. Jedynym fototrawionym elementem kokpitu są pasy. Jeżeli chodzi o cenę, to moim zdaniem jest ona zbyt wysoka, zwłaszcza ze względu na małą ilość detali kokpitu. Pulpit jest płaski, wzbogacony jedynie o kalki. Jak już pisałem wyżej, nie ma nawet HUDa, oraz kilku widocznych elementów wyposażenia, jak wyświetlacza systemu CMWS/RWR. W moim subiektywnym odczuciu, ten model powinien kosztować 150-170 zł.    1.thumb.jpg.11d23f20ac6194fd78039f7585373c0e.jpg2.thumb.jpg.490b179734f90884a56d452c1dd0a6e8.jpg

 

Sklejanie tradycyjnie zaczynam od kokpitu. Jak już wcześniej wspominałem, ilość detali z zestawu jest bardzo mała, ale ponieważ model był drogi to postanowiłem nie kupować żadnych dodatków wnętrza, za to w miarę własnych możliwości dodać to i owo sposobem "druciarskim". Zaczynając od pulpitów, dodałem głębi za pomocą taśmy maskującej (pulpit pilota) i blaszki z puszki po Lechu (pulpit CP-G). Metody stosuję po raz pierwszy, dlatego chciałem sprawdzić, która sprawi się lepiej. W blaszce i taśmie odcisnąłem z grubsza kształty przyrządów. Dodatkowo, na pulpicie pilota dokleiłem wycięty i poskładany z polistyrenu i blaszki wyświetlacz CMWS, jakąś puszkę włączników (na lewo od HUDa) z polistyrenu, kable z cienkich, miedzianych drucików a także zasponsorowane przez Lecha ramy HUDa. Wiem, że w oryginale stelaż HUDa jest cieńszy, ale nie byłem w stanie tak precyzyjnie wycinać aluminium. Na obu fotelach dodałem rury (chyba systemu nawiewu) z ołowianego drutu. 

image.thumb.jpeg.c4f9c3fefbb99e7960ffe623d4a1d9b7.jpeg

Następnie całość złożyłem na sucho celem spasowania w kadłubie. HUD mieści się na styk, praktycznie dotykając "szkła" owiewki. Acha, przerobiłem jeszcze fotele, gdyż te z zestawu wyglądały na wzorowane z wersji F albo G, chociaż ekspertem nie jestem. 

image.jpeg.4d737da4b41372b59b8329bbbe90223e.jpeg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pomalowaniu podstawowym kolorem, pociąłem kalki pulpitów i przyklejałem je fragmentami po klika wskaźników, żeby pasowały do elementów z taśmy i blaszki. Następnie pomalowałem detale, dołożyłem weathering i zmontowałem w całość. Dodałem jeszcze gaśnicę z zeszlifowanego kawałka ramki i podwójne szkiełko HUDa z przeźroczystego plastiku robiącego niegdyś za metkę od spodni. image.thumb.jpeg.7ecf0fe3741b98a6e03559bb6f8b90e1.jpegimage.thumb.jpeg.e74adf84b37d4744d8e3ca6353a47817.jpegimage.thumb.jpeg.e3ffafb9b39a9b445cd73fb9cd0b4100.jpeg

Kolejna aktualizacja prac będzie zapewne za kilka tygodni, ponieważ mam czas jedynie w weekendy. Czekam z niecierpliwością na krytykę i wskazówki. 

 

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mitrandir napisał:

Ładne to :szampan1:

Dzięki 🙂 Mam nadzieję, że to nocna zmiana a nie bezsenność sprawiła, że Kolega o tak późnej porze forum przegląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Yachieku napisał:

Dzięki 🙂 Mam nadzieję, że to nocna zmiana a nie bezsenność sprawiła, że Kolega o tak późnej porze forum przegląda.

Ani to, ani to... Dłubie przy Anakondzie :szampan1:Dla mnie to normalne godziny klejenia, dzień nie ma kiedy :haha:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Mitrandir napisał:

Ani to, ani to... Dłubie przy Anakondzie :szampan1:Dla mnie to normalne godziny klejenia, dzień nie ma kiedy :haha:

Jest to jakiś sposób, ale żeby u mnie zadzałał, musiałbym odsypiać w pracy😆

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wycięciu piasty wirnika z ramki trafiłem na małą zagadkę, bo nie podoba mi się wygląd tarczy sterującej.

image.thumb.jpeg.0dea7ceaaba71715b1a023802a017f7b.jpeg

Nie mam niestety dobrego zdjęcia oryginału AH-1W pod kątem z góry, ale to co mam, sugeruje inny wygląd tarczy.

image.thumb.jpeg.75af5595adc1629004084265ce30fff4.jpeg

Czy ktoś może poratować jakimś lepszym zdjęciem tego elementu? 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że tak wywołuję do tablicy, ale może kolega @Robertasma jakieś materiały zdjęciowe od góry. Wiele razy pomagał swoimi przepastnymi zbiorami :paker:  Ode mnie na razie tylko tyle, że bardzo ładny modelik się szykuje. Kibicuję :brawo:

 

 

EDIT

ja tylko znalazłem render z modelu ICM w skali 1/32

 

Screenshot_2023-05-27-11-59-25-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.1a0b0514e80d2a7d22b90d11e026b6c4.jpg

Edytowane przez Vieh_san
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Miałem już wcześniej tu napisać... Jak na razie idzie Ci doskonale, tylko tak dalej!

Jeśli chodzi o Twoje pytanie, to nie - tarcza sterująca na pewno tak nie wygląda, zwłaszcza, że ona jest tak naprawdę sporo niżej, schowana w "doghouse" i jest do niej dostęp przez te małe prostokątne drzwiczki po bokach. We wcześniejszych wersjach "korby" ten okrągły otwór na górze był zasłonięty okrągłą blachą, która obracała się razem z wirnikiem, ale szybko z tego zrezygnowano.

W książce Aerofax Datagraph 4 "AH-1 Cobra Variants" na stronie 48 jest taka fota:

image.png.ce52ea7ccacf23b92ce8ba64a72a1176.png

 

Tu widać, że przez okrągły otwór wystają tzw. nożyce, które przenoszą ruch tarczy sterującej na popychacze i potem na ramiona sterujące łopat wirnika. Wygląda na to, że nie ma tu miejsca na tę okrągłą blachę, nawet, gdyby ktoś bardzo chciał ją założyć.

 

I jeszcze rysunek ze strony 53:

image.png.159123e8d4a88db54664e68e81853942.png

 

Mam nadzieję, że to pomoże, ale obawiam się, że czeka Cie sporo roboty... Niemniej życzę powodzenia i pozdrawiam

Paweł

 

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie pmroczko i Vieh_san za materiały i dobre słowa! Raczej nie uda mi się na moim poziomie zaawansowania odtworzyć tego dokładnie, ale na pewno nie zostawię tego tak jak zrobił to producent modelu. Swoją drogą spora wtopa jak na model za ponad 200 zł🙃

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może weź ode mnie przekładnię, tam też jest dół wirnika i chociaż nie będzie to 100% dokładnie, to przynajmniej będziesz już o wiele bliżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Aktualizacja.

 

Zainstalowałem w modelu przekładnię pozyskaną od @pmroczko .  Wygląda znacznie lepiej niż to co oferował producent modelu.

image.thumb.jpeg.c25b5013497ab6d5eb08eab8d182a7d0.jpeg

image.jpeg.e0435815801ec25b50b0d915b6bfde3a.jpeg

 

Następnie poprawiłem nieco wygląd celownika NTS. Wydrążyłem jego wnętrze, dodałem obiektywy i dorobiłem szybki z przeźroczystego plastiku. Poniżej zdjęcie przed, następnie zdjęcie po. 

image.jpeg.01f5042543e875b32107d6999a686f9a.jpeg

image.thumb.jpeg.6181f11c953805db9a75cff123aae2be.jpeg

 

W dalszej kolejności zabrałem się za wyloty gazów. Wydrążyłem oryginalne, zaślepione wyloty (niestety nie zrobiłem zdjęcia przed) i z drutu miedzianego oraz aluminium z puszki po piwie dorobiłem wnętrza. Efekt jest lepszy od bazowego zestawu, ale mogło być równiej, gdyby nie moje trzęsące się łapska :? 

image.jpeg.2d7e724db5af062351498edcc6df735c.jpeg

image.thumb.jpeg.1ca1f0b67f6ef9e303ae263f7c04a822.jpeg

 

Dzięki za przeczytanie posta i życzę miłego dnia :) 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, _OldMan_ napisał:

Byłoby jeszcze dobrze gdybyś to poddał jakiejś obróbce. Inaczej mówiąc zeszlifował ślady łączenia form.

Słuszna uwaga. Piastę założyłem tylko do wymierzenia miejsca umieszczenia przekładni w kadłubie, a po sklejeniu wyjąłem i dopiero przy pracy nad wirnikiem będę obrabiał. W sumie mogłem to zrobić po wycięciu z wypraski a nie po zagruntowaniu... 😛   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć! Wygląda dobrze - cieszę się, że mogłem pomóc! Celownik też bardzo dobrze wyszedł i wydechy też. Widzę, że ten model, mimo niewątpliwych plusów ma też całą masę słabszych miejsc, które wymagają poprawienia...

 

Życzę powodzenia w dalszej budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.06.2023 o 16:12, pmroczko napisał:

Cześć! Wygląda dobrze - cieszę się, że mogłem pomóc! Celownik też bardzo dobrze wyszedł i wydechy też. Widzę, że ten model, mimo niewątpliwych plusów ma też całą masę słabszych miejsc, które wymagają poprawienia...

Życzę powodzenia w dalszej budowie i pozdrawiam

 

Paweł

 

Dzięki za dobre słowa i pomoc :)

 

22 godziny temu, Robertas napisał:

Z prawej strony potrzebna wentylacja.

 

 

Faktycznie, dzięki za zwrócenie uwagi. Zastanowię się jak to ugryźć, bo zwyczajne wywiercenie dziury będzie wyglądało słabo.  Blachę wokół otworu dam radę ogarnąć, nie wiem tylko jak oddać tą siatkę osłaniającą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Yachieku napisał:

Faktycznie, dzięki za zwrócenie uwagi. Zastanowię się jak to ugryźć, bo zwyczajne wywiercenie dziury będzie wyglądało słabo.  Blachę wokół otworu dam radę ogarnąć, nie wiem tylko jak oddać tą siatkę osłaniającą...

 

Torebka od herbaty. 

 

arbata-maiselyje-59566534b202e.jpg.1e9c647db7153fcc902365a7f322812c.jpg

Edytowane przez Robertas
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pytaj o markę herbaty, musisz to chyba sam sprawdzić "bojem"; producenci teraz oszczędzają i to co dawniej było w piramidce z plastiku teraz może być w papierku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Ciąg dalszy prac.

 

Dodałem wentylację zgodnie z sugestią @Robertas . Pierścień wykonałem z ołowianego druta, który następnie spłaszczyłem, a kratkę jak zalecaliście z torebki po herbacie. Dolny wlot z podklejonej foli aluminiowej -na razie wygląda na nierówną ale po zagruntowaniu powinno być lepiej. 

 

Potem zająłem się szpachlowaniem i szlifowaniem nierówności na łączeniach kadłuba. Sam kadłub połączył się nawet ładnie, ale na łączeniu wlotów powietrza z obudową silników powstał spory stopień, który wymagał dużej ilości szpachli i szlifowania, a potem odtwarzania szczelin, w czym nie jestem zbyt dobry. Producent błędnie umieścił klapę serwisową po obu stronach ogona i z prawej strony należało ją zeszlifować i dorobić nitowanie.

 

Następnie przykleiłem parę drobiazgów do oszklenia -zapasową busolę, uchwyty i kable. Te ostatnie wyszły średnio, bo po pierwsze odgięły się inaczej niż miało być podczas zakładania owiewki, a po drugie w niektórych miejscach są prześwity miedzi spod farby, których jakoś przed zrobieniem zdjęć nie widziałem. Także jest tak sobie.

 

image.thumb.jpeg.15791427d41e2f23b8797c5c6b716dd2.jpeg

 

W kolejnym kroku dorobiłem brakujące detale na obsadzie wirnika ogonowego.

Przed:

image.thumb.jpeg.c9a15a7210a9d247699dd3c92579c246.jpeg

Po:

image.thumb.jpeg.f3b78f1714017604ba24b5632b72e75b.jpeg

 

Dotychczasowy efekt prac:

image.thumb.jpeg.f57eb582794eda6be9092e1b98b525a6.jpeg

 

image.jpeg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.