Skocz do zawartości

Hiller 12C (OH-23G) - LF Models - 1/72


Kon_Bar

Rekomendowane odpowiedzi

Co za zaproszenie!

Po obejrzeniu zdjęć zmieniłem zdanie, tu chyba jednak nie ma turbosprężarki, bo wydech nie jest nigdzie podłączony. Teraz raczej skłaniam się w kierunku dodatkowej prądnicy napędzanej od wału wirnika ogonowego - coś podobnego jak w tej bordowej (ciemnoczerwonej 🙂 ) maszynie. Przy okazji trzeba powiedzieć, że powoli zbliżamy się do takiego punktu w rozmowie, że w tej skali trzeba tam zamontować coś cwanie wyglądającego i jechać dalej z robotą, bo jest możliwe, że nikt już nie wie jak to wtedy rzeczywiście było...

Życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

Paweł

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.10.2023 o 08:52, pmroczko napisał:

trzeba powiedzieć, że powoli zbliżamy się do takiego punktu w rozmowie, że w tej skali trzeba tam zamontować coś cwanie wyglądającego i jechać dalej z robotą, bo jest możliwe, że nikt już nie wie jak to wtedy rzeczywiście było...

a ja mam dzisiaj trochę czasu, to napisałem do Museo Aeronautico del Peru  maila w celu odszukania jakiegoś info dotyczącego tych dwóch hillerków (nie jestem fejsbukowy ale to przecież nie problem )   , napiszę jeszcze do następców jednostki w której ich używano w FAP

Edytowane przez panmopsik
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest jeszcze taka na szybko wstępna hipoteza, że hillerki zakupione ze środków peruwiańskiego ministerstwa od spraw zdrowotnych, którymi zajmowało się FAP latał(y) w akcji szczepienia przeciwko polio (oba typy szczepionek mającą akcent Polski), wtedy dodatkowy mail do tegoż ministerstwa też można skrobnąć

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, panmopsik napisał:

napisałem do Museo Aeronautico del Peru

Dobry risercz! Zobaczmy, czy oni coś napiszą, bo jeśli nie, to trzeba tam zrobić "coś" i jechać dalej z koksem, szkoda, żeby model niezrobiony stał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, panmopsik napisał:

 

Początkowo Hiller-y były w użyciu Ministerstwa Zdrowia, ale z powodu braku personelu (zapewne zarówno do obsługi naziemnej jak i być może pilotów) zostały przekazane do FAP (Fuerza Aérea del Perú) Tylko przypuszczam, ale... "moje" malowanie jest chyba tym "wcześniejszym" a to z filmu jest "późniejsze". Najważniejsze jest to, że maszyna ta niestety nie ma przeróbek widocznych na "moim" zdjęciu, ale za to ma tył silnika podobny do mojej rekonstrukcji. Umówmy się więc, że dorobię na silniku "cóś" podobnego do tego co widzę na zdjęciach (Wy możecie widzieć coś innego) a jeżeli @panmopsikdostanie jakieś informacje zanim dotrę do etapu malowania to skwapliwie z nich skorzystam :)

 

396966764__hillerfap.thumb.jpg.b1142c095b4d42c988283cf2850611af.jpg

Edytowane przez Kon_Bar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się,  że to sporne  " coś " to alternator ...

 

Screenshot_20231011-091642_Chrome.jpg

 

Na Twoim bardziej tak to wygląda. 

Alternator I półka obok...

 

Screenshot_20231011-091730_Chrome.jpg

Screenshot_20231011-092443_Chrome.jpg

 

Niestety Przy tej jakości zdjęcia ciężko stwierdzić jednoznacznie ...

 

Edytowane przez Bikernytzu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

edit. Na podstawie "HELICÓPTEROS EN EL CIELO DE QUIÑONES", autor Teniente General FAP Mario Muñiz Ortega, cytat  "...Peru nie było obce temu globalnemu fenomenowi, a zatem 18 lat po jego powstaniu, w 1957 r.; Ówczesny kapitan FAP Cabrera Arca Javier Oswaldo po przeprowadzeniu zleconego przez swoich przełożonych śledztwa poinformował o korzyściach, jakie może przynieść użycie śmigłowców w ojczyźnie, co zostało określone w raportach przyjętych przez Ministerstwo Zdrowia jako punkt odniesienia do nabycia pierwszych dwóch (02) śmigłowce tłokowe Hiller H23, które później przeszły do Ministerstwa Aeronautyki, a później przydzielono do 71. Eskadry Ratunkowej w Bazie Lotniczej Las Palmas, gdzie narodziła się specjalność załoga śmigłowca w Peru. (Muñiz Ortega, 2015)..." Ogólnie ciekawie napisana a dotycząca historii śmigłowców w Peru. Z lektury wynika także, że jedna maszyna Hiller (FAP) uległa awarii i nigdy nie została naprawiona, oraz to, że bardzo szybko zakupiono śmigłowce Alouette 2 i inne, lepiej spełniające się w warunkach peruwiańskich

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"HELICÓPTEROS EN EL CIELO DE QUIÑONES", autor Teniente General FAP Mario Muñiz Ortega, z tego co pisze w swojej książce, to latał od początku na prawie wszystkich śmigłowcach i był zaangażowany w ich działania od początku  służby. Jest na fejsie. Skoro instytucje nie odpisują na maile, to może wojskowy emeryt napisze cokolwiek w temacie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, panmopsik napisał:

"HELICÓPTEROS EN EL CIELO DE QUIÑONES", autor Teniente General FAP Mario Muñiz Ortega, z tego co pisze w swojej książce, to latał od początku na prawie wszystkich śmigłowcach i był zaangażowany w ich działania od początku  służby. Jest na fejsie. Skoro instytucje nie odpisują na maile, to może wojskowy emeryt napisze cokolwiek w temacie ?

 

Jak znam życie to odpisze gdy skończę kłaść kalki :D

 

W warsztacie coś drgnęło 😉

 

2101537048_hiller12c018r.thumb.jpg.67c18a5a99423794d412f4b08804ef4e.jpg

 

+++ EDIT +++

 

No i kokpit skończony

1808152243_hiller12c019r.thumb.jpg.9506e5c022e514af69f505af4dcd2797.jpg

 

2097717110_hiller12c020r.thumb.jpg.3fe00e281757a8aafa612a373ffae1c6.jpg

Edytowane przez Kon_Bar
  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie jeszcze raz obejrzałem sobie ten zestaw w środku... Ależ to jest małe... tym bardziej mogłem docenić Twój wkład w budowę - gratualcje! Życzę powodzenia w dalszych pracach  i pozdrawiam

Paweł

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ramach prac nad wirnikiem najpierw zeszlifowałem łopaty jak umiałem ( i dopóki się nie bałem, że "przetrę" krawędź)

 

811164408_hiller12c021r.thumb.jpg.2d4a7da65a37f26a5532368e2284293d.jpg

 

Później poskładałem wszystko do przysłowiowej "kupy". Na bank wygląda lepiej niż to co jest w zestawie :)

337236350_hiller12c022r.thumb.jpg.9e48aafe2b23d2d6a5c69d06cf18fbb8.jpg

 

688490975_hiller12c023r.thumb.jpg.d85c05613f6ad6962ede1407f6cdb414.jpg
 

Chciałoby się malować a tu czas raczej spać... 😉 

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Kon_Bar napisał:

W ramach prac nad wirnikiem najpierw zeszlifowałem łopaty jak umiałem ( i dopóki się nie bałem, że "przetrę" krawędź)

 

811164408_hiller12c021r.thumb.jpg.2d4a7da65a37f26a5532368e2284293d.jpg

 

Później poskładałem wszystko do przysłowiowej "kupy". Na bank wygląda lepiej niż to co jest w zestawie :)

337236350_hiller12c022r.thumb.jpg.9e48aafe2b23d2d6a5c69d06cf18fbb8.jpg

 

688490975_hiller12c023r.thumb.jpg.d85c05613f6ad6962ede1407f6cdb414.jpg
 

Chciałoby się malować a tu czas raczej spać... 😉 

Plecak Gadzeta 🤣

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po złożeniu wszystkiego na sucho odkryłem "problem geometryczny"... To nie miało by prawa latać, gdyż tylny i główny wirnik kolidują ze sobą. Skrócić łopaty? Niby można tylko... wyglądają na prawidłowe. Gdzie jest błąd? W wykonaniu. Więc czeska żyletka i jazda!

 

1184046855_hiller12c024r.thumb.jpg.c8dc4a7518a61f2dece1859735674a1b.jpg

 

Ogon został podszlifowany u dołu, co pozwoliło mi uzyskać prawidłowy kąt połączenia kadłub-ogon. teraz wszystko gra :D

 

827495283_hiller12c025r.thumb.jpg.9ce97913dd5c07d917b0aa8f82694458.jpg

 

Jak to wyglądało wcześniej? Fotki prze cięciem nie zrobiłem, ale korzystając z wcześniejszej mogę pokazać sedno problemu - półprzezroczysty ogon pokazuje jego poprzednie położenie.

 

415782925_hiller12c026r.thumb.jpg.75a80d8fa5975494d64222dc08000a0a.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.