Skocz do zawartości

1/144 Revell A-320 small planet


kolejny-Wojtek

Rekomendowane odpowiedzi

Może pobrudzę kiedyś koła.

MOIM zdaniem robienie linii podzialu blach w pasażerach w TEJ skali nie oddaje rzeczywistości. Kadluby samolotów są błyszczące i raczej zadbane ze względów komercyjnych; zdarzy się jakaś podmalówka skrzydeł. Olej raczej nie cieknie i nie ma czego okopcić. 

Zostaję przy swoim.

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, kolejny-Wojtek napisał:

Kadluby samolotów są błyszczące i raczej zadbane ze względów komercyjnych

No nie do końca tak to wygląda, obcuję z tymi wynalazkami już prawie piętnaście lat na co dzień i to całkiem z bliska. Samoloty są bardzo mocno eksploatowane, każda minuta na ziemi to strata pieniędzy dla przewoźnika. Błyszczące owszem są maszyny nowe i po remontach, reszta to satyna, a czasami wręcz mat. Często przy kilku różnych kolorach, każdy z nich ma inną fakturę. Podmalówki - dużo, w różnych miejscach i zawsze je widać. Dlaczego? Bo kładzie się farbę w odcieniu zgodnym ze specyfikacją na powierzchnię która jest zużyta i zmieniła kolor bądź fakturę. Wycieki jak najbardziej. W samolotach komercyjnych są miejsca, gdzie wycieki są zawsze, wynika to z ich konstrukcji. Okopcenia też są. No i samoloty się brudzą, czasami wręcz koszmarnie, zwłaszcza teraz w sezonie odlodzeniowym, tak że zapuszczanie linii jak najbardziej jest uzasadnione. Oczywiście z głową i najlepiej dobrą dokumentacją, bo każdy typ, a czasami i wersja, ma inaczej. Pole do popisu jest naprawdę olbrzymie wink4.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, em napisał:

Jest zima, a zima lejo płynem typu IV

Używamy tylko płynów typu I i II. Poza tym czwórka jest zielona, czerwona, a w zasadzie pomarańczowa jest jedynka. Po kilkugodzinnym locie na samolocie zostają jedynie drobne resztki płynu bądź płynów. Procedura odladzania ma za zadanie zabezpieczyć samolot tylko do momentu startu, powyżej pewnej prędkości film płynu jest zrywany z samolotu pod wpływem pędu powietrza. Podczas lotu samolot ma inne sposoby na walkę z oblodzeniem wink4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, barszczo napisał:

Używamy tylko płynów typu I i II. Poza tym czwórka jest zielona, czerwona, a w zasadzie pomarańczowa jest jedynka. Po kilkugodzinnym locie na samolocie zostają jedynie drobne resztki płynu bądź płynów. Procedura odladzania ma za zadanie zabezpieczyć samolot tylko do momentu startu, powyżej pewnej prędkości film płynu jest zrywany z samolotu pod wpływem pędu powietrza. Podczas lotu samolot ma inne sposoby na walkę z oblodzeniem wink4.

Ok, niech beda resztki, widocznie to co widziałem na betonie po poprzednim locie to było cos innego. Jak powiedział pewien generał odnosnie lotow  w oblodzeniu,, ten samolot może latac w oblodzeniu, gdyż ma duzy udzwig uzbrojenia, 4000 kg,, tak ze tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.11.2023 o 09:18, barszczo napisał:

Błyszczące owszem są maszyny nowe i po remontach, reszta to satyna, a czasami wręcz mat. Często przy kilku różnych kolorach, każdy z nich ma inną fakturę. Podmalówki - dużo, w różnych miejscach i zawsze je widać. Dlaczego? Bo kładzie się farbę w odcieniu zgodnym ze specyfikacją na powierzchnię która jest zużyta i zmieniła kolor bądź fakturę. Wycieki jak najbardziej. W samolotach komercyjnych są miejsca, gdzie wycieki są zawsze, wynika to z ich konstrukcji. Okopcenia też są. No i samoloty się brudzą, czasami wręcz koszmarnie, zwłaszcza teraz w sezonie odlodzeniowym, tak że zapuszczanie linii jak najbardziej jest uzasadnione. Oczywiście z głową i najlepiej dobrą dokumentacją, bo każdy typ, a czasami i wersja, ma inaczej. Pole do popisu jest naprawdę olbrzymie wink4.

Z pozycji laika nie wiem gdzie zawsze będzie syf czy przetarcia, może oprócz okolic wylotu silnika, ruchomych pracujących non stop elementów skrzydeł, pewnie też w miejscu podwozia. Zapewne w skali 144 będą to mikroślady ale pamiętajmy, że trzeba być konsekwentnym i zaznaczać je rozsądnie. Prace @kolejny-Wojtek trzymają swój poziom i autor sam pisze, że pasuje mu to jak robi. Być może kolejny pasażer będzie pasażerem eksperymentalnym jeżeli chodzi o ślady użytkowania ale  pytanie co faktycznie będzie widoczne w 144 bez szkła powiększającego i jakim miejscom poświęcić uwagę i też jakie miejsca samolotu są widoczne na dostępnych dla ogółu zdjęciach (góra skrzydeł, dolne powierzchnie, tył, etc )? Jeżeli mogę prosić, to wskażcie chociażby takie podstawowe miejsca na przykładzie samolotów którymi @kolejny-Wojtek się zainteresował, oczywiście pamiętając o skali wielkości modelu i jeżeli Autor tematu nie ma nic przeciwko

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia chęci i otwartości na rozwój umiejętności  - żeby nie było, też kiedyś kręciłem nosem na eksploatację ;-).  Czy Wojtek zdecyduje się na to, to oczywiście jego sprawa.

W każdym razie pasażery potrafią się bardzo wdzięcznie i malowniczo brudzić. Barszczo pewnie wie na ten temat więcej, a ja pozwolę sobie wkleić fotę Dreamlinera, gdzie cudownie widać prace malarskie, jakich nie powstydziłby się personel Siemirowic:

 

 

20231030_075432.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym przypadku skupmy się na SP-HAB lub pod inną rejestracją (po numerze seryjnym 1411 ) lub jak prościej to na A-320-200- YT przydatne narzędzie by spojrzeć na fragmenty skrzydeł l/p tego przewoźnika a przy okazji "polatać" 

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie muszę, widziałem dość zdjęć i kliknąłem nagrania kilku podróżnych i powyższy model oddaje to co potrzeba. Jak jest szansa na obejrzenie materiałów jak można by "poprawić" tego SP-HAB by pokazać faktyczne widoczne w tej skali ślady eksploatacji lub zużycia z okresu który sobie Autor wymyślił, to bardzo chętnie się zapoznam jeżeli @kolejny-Wojtekteż będzie zainteresowany, bo na razie piszemy w Jego Galerii ale można zamieścić je w 1:1. Żebym był dobrze zrozumiany, nie neguję istnienia takowych ale miło by było by pokazano te miejsca na przykładzie modelu, wersji, użytkownika i warunków, oraz co będzie a co nie będzie widoczne przy danej konfiguracji statku powietrznego

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, panmopsik napisał:

Jak jest szansa na obejrzenie materiałów jak można by "poprawić" tego SP-HAB by pokazać faktyczne widoczne w tej skali ślady eksploatacji

 

Wystarczy wpisać w wujka Googla SP-HAB i wyskoczy kupa fotek danej maszyny z różnego okresu służby. Od wzorcowo czystego do charakterystycznie dla rodziny A319-321 ufajdanego, zwłaszcza pod spodem wink4. Tutaj przykład spodu bardzo soft uwalonego jak na A320:

Small_Planet_Airbus_A320_SP-HAC_(26255489232).jpg.fa5ad1ad7a6dc5b37ae6f288bc8824af.jpg

Edytowane przez barszczo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem jednoznacznie za próbami realistycznego wykonania modeli w 144 , tylko trzeba to robić w oparciu o foto konkretnych maszyn.

Ogólnie jeśli chodzi o "pasażery" to skrzydła jak najbardziej można zapuścić łoszem , kadłub na czystym białym kolorze raczej nie.

Podmalówki są pracochłonne ale efekt jest tego wart.

Żeby nie być gołosłownym ...  

 

P1010453a.JPG

P1010606.JPG

_1010045.JPG

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za opinie.

Świadomie nie robię śladów eksplatacji na moich pasażerach.  Kropka. Uważam że w tej skali nawet linie podziału blach nie powinne byś widoczne- chyba że ktoś udowoni inaczej. Może jakiś optyk-fizyk.  Zastrzegam że nie jestem  tzw . rivet counter a to co pokazuję traktuję jako czyste hobby- patrz definicja hobby.  Aby wypełnić wolny czas- buduję modele.

Czasami też brudasy.

20230820-174255.jpg

Pozdrawiam

Wojtek

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, barszczo napisał:

 

Wystarczy wpisać w wujka Googla SP-HAB i wyskoczy kupa fotek danej maszyny z różnego okresu służby. Od wzorcowo czystego do charakterystycznie dla rodziny A319-321 ufajdanego, zwłaszcza pod spodem wink4. Tutaj przykład spodu bardzo soft uwalonego jak na A320:

Small_Planet_Airbus_A320_SP-HAC_(26255489232).jpg.fa5ad1ad7a6dc5b37ae6f288bc8824af.jpg

Widzę SP-HAC.  Jasne, że wpisałem czego szukam: SP-HAB, uwalonego nie widziałem.  Jesteś pierwszy i na razie jedyny, który pokazał jedno zdjęcie soft syfu na samolocie od spodu, gdybyś nie napisał, to nawet bym nie zauważył tego co myślę, że opisałeś. @kolejny-Wojteknie pokazał modelu od spodu.  Jak na razie nie pokazano tutaj zdjęć z realu (SP-HAB lub tego typu od Small Planet) z brudnymi okolicami tych miejsc, które powinny być brudne i widoczne na modelu 1/144 z racji użytkowania wg opinii. Silniki, ich okolice, jakieś mechanizmy widoczne w konfiguracji przedstawionego w Galerii modelu, strefę podwozia, linie podziału, malowanie powierzchni, podmalunki ? Wypowiedzi są tylko poparte zdjęciami różnych typów samolotów. Coś co jest zasyfione i co widać na zdjęciach lub z daleka dla obserwatora ? Sorry, nie widzę. Tylko ogólniki. Ach, kilka godzin temu oglądałem zdjęcie SP-HAB z trochę wyraźniej zarysowanym kształtem drzwi ładowni. Już miałem je podesłać dla @kolejny-Wojtekale kilka kolejnych fotek z innego okresu czasu już nie pokazywały tak wyraźnego tego elementu samolotu.  A szukałem by pokazać, że tak jak były podane sugestie, to ten samolot powinien być  widocznie brudny. Liczyłem na proste podpowiedzi typu: zwróć uwagę na te miejsca na samolocie A-320-200, "to" widać jak stoi na płycie a "to" widać w locie, tu od spodu, tu z góry, tu od tyłu, tu powinien być wybrudzony bo to jest takie miejsce a tu może ale nie musi być brudny. W wątkach wojskowych chyba jest więcej konkretów w tym względzie. Jak laik (przykladowo taki jak ja) ma się dokształcić w sprawach technicznych skoro nie wie "na co patrzeć lub interpretować" ?

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, panmopsik napisał:

Jasne, że wpisałem czego szukam: SP-HAB, uwalonego nie widziałem.

Jak pisałem wyżej, wpisać SP-HAB w Googla i już masz. Do wyboru, do koloru: prawie czysty, lekko uwalony, standardowo uwalony, konkretnie uwalony. Jak sobie życzysz - tak możesz zrobić. Samolot pracuje więc się brudzi, rano wygląda tak, wieczorem inaczej. A każdy typ rodziny Arbuza 319-321 brudzi się w charakterystyczny, powtarzalny sposób,  więc możesz korzystać nie tylko ze zdjęć konkretnego egzemplarza. Ale jak chcesz SP-HAB, proszę bardzo, na zdjęciu bardzo ładny przykład standardowego brudu na A-320, osobiście tak bym zrobił model. Specjalnie podałem link bo fotka jest w sporej rozdzielczości i widać na niej mnóstwo szczegółów:

https://www.jetphotos.com/photo/8384282

 

50 minut temu, panmopsik napisał:

Liczyłem na proste podpowiedzi typu: zwróć uwagę na te miejsca na samolocie A-320-200, to widać jak stoi na płycie a to widać w locie, tu od spodu, tu z góry, tu od tyłu, tu powinien być wybrudzony bo to jest takie miejsce a tu może ale nie musi być brudny.

 

Godzinę temu, panmopsik napisał:

Jak laik (przykladowo taki jak ja) ma się dokształcić w sprawach technicznych skoro nie wie "na co patrzeć lub intrpretować"

Nie ma prostej odpowiedzi, każdy musi sam dojść do tego, co i jak chce przedstawić. Sam musisz przejrzeć zdjęcia i odpowiednio je zinterpretować. Wszystko na nich widać, wystarczy odrobina chęci. Budując pasażery jest się w naprawdę komfortowej sytuacji, tysiące spotterów na całym świecie robi codziennie setki zdjęć tym samym samolotom. Każdy egzemplarz jest obfografowany na dwudziestą piątą stronę, wystarczy pogrzebać w sieci. Naprawdę nie rozumiem w czym jest problem. Nikt ci nie da konkretnej odpowiedzi jak ma wyglądać brud na Airbusie A-320-232 SP-HAB, po prostu wybierz zdjęcie, patrz na nie i odtwarzaj to co na nim widzisz w tych samych miejscach. Powodzenia wink4.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat sobie wcześniej obejrzałem i nie tylko ten linkowany ale wiele innych, @kolejny-Wojtekotrzymał trochę konkretniejszych fotek pokazujących "zabrudzenia" i brud, oraz ich odwrotność,. Jako laik zrobiłem więcej niż tylko pisałem, nic konkretnego nie pokazano za to ja się dokształciłem,  a na Forum teksty w stylu "sam się doszukaj" pojawiały się i będą się pojawiać. Dziękuję jednak za to, że się Tobie zechciało odpisać a @kolejny-Wojtek, że pozwolił nam się wypowiedzieć

Edytowane przez panmopsik
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.11.2023 o 19:41, panmopsik napisał:

Liczyłem na proste podpowiedzi typu: zwróć uwagę na te miejsca na samolocie A-320-200, "to" widać jak stoi na płycie a "to" widać w locie, tu od spodu, tu z góry, tu od tyłu, tu powinien być wybrudzony bo to jest takie miejsce a tu może ale nie musi być brudny. W wątkach wojskowych chyba jest więcej konkretów w tym względzie. Jak laik (przykladowo taki jak ja) ma się dokształcić w sprawach technicznych skoro nie wie "na co patrzeć lub interpretować" ?

 

Mistrzostwo 🤣🤣🤣 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.11.2023 o 09:18, barszczo napisał:

 Podmalówki - dużo, w różnych miejscach i zawsze je widać... Wycieki jak najbardziej. W samolotach komercyjnych są miejsca, gdzie wycieki są zawsze, wynika to z ich konstrukcji. Okopcenia też są. No i samoloty się brudzą, czasami wręcz koszmarnie... Oczywiście z głową i najlepiej dobrą dokumentacją, bo każdy typ, a czasami i wersja, ma inaczej. 

@smialusnie wiem o jakim mistrzostwie piszesz. Poprosiłem o podpowiedź gdzie szukać (w domyśle miejsc wycieków, podmalówek, mocno widocznego brudu, wyraźniejszych śladów użytkowania )na podstawie tego konkretnego Airbusa SP-HAB i w konfiguracji przedstawionej w Galerii. Jakoś nikt się nie pofatygował z konkretem ale z "dobrymi radami" i przykładami zdjęć nie tego typu samolotu już tak. Zanim poprosiłem, to przejrzałem wiele zdjęć MSN 1411 i filmów z lotów Small Planet A-320- na YT. Autor Galerii wypowiedział się a ja jemu i sobie potwierdziłem fotkami z netu, że SP-HAB nie grzeszył brudem. Teraz to i tak nieważne ponieważ tego Airbusa już nie ma

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Ty sobie to wyobrażasz, że ktoś Ci wskaże gdzie brudzić itp. Masz teraz naprawdę "nieograniczony"  dostęp do dokumentacji zdjęciowej. Pasażerskich samolotów jest  ogrom zdjęć. Trzeba usiąść poprzeglądać i wypracować jakiś konsensus wykonania na modelu śladów eksploatacji, a samolot jak jest używany to się brudzi. Co do widoczności podziału blach, skoro na realnym samolocie widać to i na modelu raczej też być to powinno widać.

 

https://skrzydla.org/photo-Boeing-767-332-ER-187684

https://skrzydla.org/photo-Boeing-777-306ER-168024

https://skrzydla.org/photo-Boeing-747-430-165402

https://skrzydla.org/photo-Boeing-777-240LR-163898

https://skrzydla.org/photo-Boeing-777-323ER-163505

https://skrzydla.org/photo-Boeing-777-312ER-154627

https://skrzydla.org/photo-Airbus-A340-642-153968

https://skrzydla.org/photo-Airbus-A380-861-153890

https://skrzydla.org/photo-Airbus-A319-112-153797

https://skrzydla.org/photo-Boeing-737-530-151843

https://skrzydla.org/photo-Airbus-A380-861-133683

https://skrzydla.org/photo-Boeing-747-406-M-95216

https://skrzydla.org/photo-Boeing-747-406-M-90574

https://skrzydla.org/photo-Embraer-175-200LR-88929

https://skrzydla.org/photo-Boeing-777-206-ER-86007

 

jak na powyższych zdjęciach widać paxy nie są zawsze czyste.

Chodzi o to żeby model uplastycznić, w jakimś stopniu nadać mu jakiegoś realizmu.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez smialus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat rozwojowy, miałem sobie odpuścić ale mnie wciągnęło, tym bardziej, że nie chcę wiedzieć gdzie brudzić ale z którego miejsca na płatowcu takie użytkowe, eksploatacyjne  zabrudzenia powinny  wynikać, być widoczne w sposób szczególny w skali 1/144.  np. tu pasazer_1303722124.jpg  https://www.airplane-pictures.net/photo/757501/sp-hai-small-planet-airlines-airbus-a320/  stock-photo-small-planet-airlines-airbus        ly-spi-small-planet-airlines-airbus-a320       Także dlatego, że w wypowiedziach wcześniejszych napisano o wyraźnych śladach. Wystarczy prześledzić wszystkie wpisy w tej Galerii A320 Small Planet (a na pewno wypadałoby przeczytać ze zrozumieniem) @kolejny-Wojtekwypowiedział się w temacie brudzenia a moje podpytanie o realne miejsca takich śladów w tym konkretnym modelu Airbusa, konkretnie tego egzemplarza i konkretnie w takiej konfiguracji (płatowiec na płycie) wywołują to co powyżej wpisano. Nawet nie zamieszczono żadnych zdjęć A320 Small Planet. @barszczowrzucił foto o którym pisze, że jest to soft brud. Sam znalazłem takie, które pokazują ten typ samolotu tego przewoźnika lekko zabrudzony i tym  podzieliłem się z autorem tej Galerii.  Więc zamiast udowadniać mi coś o czym wiem i z czym się zgadzam wystarczyłoby grzecznościowo zamieścić info lub zdjęcie Airbusa A320 wersji używanej przez Small Planett Poland a nie Jumbo, potrójnej siódemki, brazylijczyka czy innych linkowanych. Ja ze swojej strony swoje wypowiedzi zakończyłem, podziękowałem @barszczoi @kolejny-Wojtek niestety dałem się sprowokować do kolejnego wpisu. Jak napisałem, temat mnie zainteresował, niektóre wypowiedzi sprowadziły mnie na "właściwą ścieżkę podejścia" za co nie mam co dziękować. Zakładam temat w 1:1,  merytoryczne (ewentualne) wpisy proszę tam kierować, i chętnie z krótkim wyjaśnieniem

      a @kolejny-Wojtek dziękuję za cierpliwość

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.