Skocz do zawartości

Dziwna cysterna M49 z Wietnamu


pmroczko

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry!

Chciałbym zaprosić do nowego warsztatu. Jego tematem będzie pojazd z poniższego zdjęcia:

 

real_thing.jpg

 

Według ekspertów mamy tu do czynienia z samochodem typu M49 albo M49C. Jak widać wóz jest bardzo dziwnie opisany - jednocześnie są na nim napisy "łatwopalne" i "woda pitna". Najlepsze tego wyjaśnienie z jakim się spotkałem jest takie, że pilna konieczność przewiezienia wody zmusiła do "wyczyszczenia" tej cysterny i przewożenia nią wody, a napisów "łatwopalne" nie usunięto bo liczono się z tym, że wóz wróci do swojej pierwotnej roli - przewożenia paliwa. Jedno jest pewne - ja bym tej wody na pewno nic chciał pić...

 

Zacząłem budowę od zestawu firmy AFV Club:

 

176525-15772-15-pristine.jpg

 

Zestaw ten przedstawia późniejszą wersję cysterny, a więc od razu wiadomo, że będą przeróbki...

 

Na razie zacząłem od podwozia:

 

chassis01.jpg

 

Na początek przerobiłem "rączki" na ramie według zdjęć, które dostałem od kolekcjonera ze Stanów, który ma właśnie starszą wersję wozu, napędzaną jeszcze silnikiem benzynowym.

 

Przy składaniu tylnego zawieszenia warto postawić całość na równej powierzchni, żeby później któreś koło nie "wisiało w powietrzu":

 

chassis03.jpg

 

Jak widzicie na zdjęciu dorobiłem też inną poprzeczkę ramy pod kabiną (będzie trochę zmienione mocowanie skrzynki rozdzielczej - ang. transfer case). Pracuję też nad inna poprzeczką przedniego mocowania silnika - przy silniku benzynowym jest inna, bardzo charakterystyczna poprzeczka.

 

Sam silnik w zestawie jest dość uproszczony - i myślę, że zostanę przy takim rozwiązaniu, tylko trochę to przerobię, żeby pokazać silnik benzynowy. Na razie wygląda to tak:

 

chassis04.jpg

 

Zaszpachlowałem ślady po wypychaczach i zamknąłem otwór w błotniku na krótką rurę wydechową. Z tego co widzę, będę musiał zrobić od nowa miskę olejową i może to wystarczy.

 

To tyle na teraz - dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, OLO napisał:

 A Beczka nie była dwukomorowa?

Z tych opisów u góry wychodzi, że chyba nawet trzykomorowa mogła być (600 gal., 400 gal., 200 gal.).

O, Enten był szybszy.

Przemek

Edytowane przez PrzemekW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Widzę, że ożarta dyskusja się tu zawiązuje - to cieszy!

Tak, wcześniejsze cysterny były trzykomorowe a późniejsze M49A2C już tylko dwukomorowe. Do jazdy po równej drodze można wykorzystać całą pojemność - dwie albo trzy komory a do jazdy w terenie tylko te większą komorę, ze względu na ograniczoną w takich warunkach ładowność.

Rozmawiałem z kilkoma ludźmi - wożenie w jednej komorze wody a w drugiej paliwa nie jest praktyczne, bo wtedy przy próbie wypompowania czegokolwiek zawsze się dostaje mieszankę paliwa z wodą a to nie jest dobre dla nikogo - ani dla odbiorców wody ani paliwa.

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia

Paweł

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry!

Wszystkiego dobrego w nowym roku!

Budowa idzie dość wolno, bo czekam na kilka detali od właściciela prawdziwego pojazdu podobnego do tego.

Na razie mam takie coś:

 

chassis05.jpg

 

Przebudowałem mocowanie zbiorników sprężonego powietrza według fotografii które dostałem i trochę zmieniłem mocowanie skrzynki rozdzielczej. Zainstalowałem tylną poprzeczkę i wały napędowe tylnych osi. Widać też przednią poprzeczkę mocowania silnika gotową do zainstalowania. Tu właśnie czekam na detale, żeby właściwie pokazać spód silnika benzynowego - jak tylko to będę miał, mogę montować przednią oś.

Pozdrawiam i życzę miłego dnia!

Paweł

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za komentarz!

Tak, lubię dłubać przy podwoziach, nawet bardzo. Ale tych profili to używam zaskakująco mało - głównie biorę płytkę polistyrenową różnych grubości i tnę ją na śmieszne kawałki.

Pozdrawiam i życzę miłego dnia!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.01.2025 o 23:44, pmroczko napisał:

Bardzo dziękuję za komentarz!

Tak, lubię dłubać przy podwoziach, nawet bardzo. Ale tych profili to używam zaskakująco mało - głównie biorę płytkę polistyrenową różnych grubości i tnę ją na śmieszne kawałki.

Pozdrawiam i życzę miłego dnia!

Paweł

Paweł, ja też grzebię w podwoziach i nie tylko :D, dużo robię też z hippsu różnej grubości , bo np. Ural 375 z Trumpetera i to jeszcze wariant bazowy bez przeróbek podwozia pod pojazd specjalistyczny (aktualnie robią się dwa:D, w malowaniu LWP, galeria pierwszego wkrótce) wymagał naprawdę wielu przeróbek i to nie tylko w podwoziu ale wymagał np. zrobienia od nowa całej atrapy chłodnicy czy deski rozdzielczej, wymiany kierownicy i wielu wielu innych elementów, ale np. do budowy platform pod zabudowy specjalne (zrobiłem dwie)  szeroko korzystam z różnych profili , bo np. owszem można wyrzeźbić dwuteowniki z hippsu, ale to co najmniej pół dnia roboty, a tak mierzysz na rysunku lub zdjęciu zamawiasz, docinasz przyklejasz i jest, podobnie jest z kątownikami i wieloma innymi kształtami. Spróbuj na pewno nie pożałujesz . Działaj dalej jesteś pod stałą obserwacją:wow:. Pozdr. A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.