Skocz do zawartości

Curtiss H-75N, Royal Thai Air Force, 1/72, Clear Prop models


JollyMonk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!
Chcę rozpocząć nową budowę:

IMG_2834.thumb.JPG.4f83050cffcdd84f34fdab393df37fde.JPG

 

Model ten nie jest nowy, ale dopiero teraz nadszedł jego czas. Chcę mieć w swojej kolekcji wczesnego Hawka. Planuję zbudować tajską wersję tego samolotu z kolorowym kamuflażem (tak jak lubię) i wizerunkiem tajskiego bóstwa bohaterskiego Sukhripa na kadłubie. Prototyp będzie odzwierciedlał okres 1940-41 – czas walki Tajlandii najpierw z Francją, a później z Japonią.

 

2036476023_IMG_2837copy.thumb.jpg.59c577431edcd2bedd22e63f52cec99b.jpg

 

12508725_1661219977486354_2791393432019377255_n.jpg.c5ad05401034e13201eea259a8f4215d.jpg


W budowie nie planuje się niczego rewolucyjnego. Zadanie polega po prostu na starannym złożeniu modelu. Nawet bez eksperymentów w części artystycznej. Jednakże chętnie przyjmę wsparcie i pomoc. Zamierzam wykorzystać wszystkie dodatkowe elementy dostarczone przez producenta, a mianowicie: trawienie, rurkę Pitota oraz maski na canopy i koła. Będę malować emaliami ARCUS.

 

IMG_2835.thumb.JPG.6c5920f035e511008ade9fe1d8192461.JPG

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minutes ago, martinello said:

Mam dokładnie ten sam zestaw z tymi samymi dodatkami, ale czekam na AH...

Siadam w pierwszym rzędzie!

Powitanie! Cieszę się, że nie jestem sam – razem zobaczymy, co da się tu zrobić)
Co to jest "AH"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, martinello said:

Arma Hobby ...

Chce porównać a potem może i polepić dwa modele na raz.

Aha, rozumiem! Tam jest inny typ. Zacząłem budować ten egzemplarz, żeby był pierwszym w kolekcji Hawków. A potem chcę ten (od Armę), ale będzie francuski. :pilot:

Istnieje wiele różnic - musisz zrobić obie rzeczy) :peace:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, pulemiot said:

Jestem wielkim fanem Clear Prop, będę zaglądał, życzę dużo radości ze składania całej tej kabinowej i silnikowej drobnicy!

Dziękuję! Już zacząłem nad tym pracować (zdradzę ci sekret: zacząłem od silnika) :wink:

1 hour ago, RogerM said:

Czy w modelu, który będziesz budował czyli w skali 1-72 też brak nitowania na osłonach podwozia jak w modelu w 1-48?

Na to wygląda: gdybyś tego nie powiedział, nie zwróciłbym na to uwagi.  :hmmm: Dziękuję!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, Marek K said:

Fajny samolocik , czy ktoś widział go w japońskim malowaniu. ?

Kiedy Japonia zaatakowała Tajlandię, nie okupowała jej, lecz uczyniła z niej sojusznika. W latach 1941–1944 tajskie samoloty nosiły wyjątkowe oznaczenia identyfikacyjne: białego słonia wewnątrz czerwonego prostokąta.

1206700538_IMG_2883copy.thumb.jpg.65ac2ac100f045a62d45fcd024657951.jpg

Tego typu znaki nie były już nigdy używane w Tajlandii, ani wcześniej, ani później. Jednak japońskie znaki identyfikacyjne nie były umieszczane na tajskich samolotach. Pozostali w tym samym kamuflażu co poprzednio.
Japonia dostarczyła Tajlandii swoje samoloty. Pomalowano je w japoński kamuflaż, ale na ich powierzchni znajdowały się tajskie oznaczenia przedstawiające słonie.
Nie jestem więc pewien, czy istniały tajskie samoloty z oznaczeniami Hinomaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim!

Zacząłem budowę od silnika. W wersji eksportowej samolotu Hawk zdecydowano się na zamontowanie silnika Wright R-1280 Cyclone . Tak to wygląda w muzeum:

NASM-CDDC3A710CBD2_001-000002.thumb.jpg.daf2701a703b7b376e53d54727b33f5f.jpg


Odlew Clearpropa jest delikatny. Sugerowano montaż rurek (części 24 i 31) na silniku, ale chciałem je zrobić sam (wyciągnąłem wlewka, zmiękczona i wygięta za pomocą superpłynnego kleju).
Na początku przykleiłem do cylindrów drut miedziany, aby imitować rurki, ale potem zdałem sobie sprawę, że lepiej będzie to zrobić po pomalowaniu. Następnie zdecydowałem się pokryć ten przewód maską w płynie (Vallejo), abym nie musiał później malować miedzianego przewodu na kolor miedziany. Muszę przyznać, że w plastiku są miejsca montażowe do przyklejenia przewodu, ale lepiej jest trochę pogłębić te otwory. Po raz pierwszy w swojej praktyce w skali 1/72 użyłem kalkomanii na silnik - aż dwóch (nr 19 i 20).

695617717_CurtissHawkH-75Ncollage01.thumb.jpg.0c748481add472344474100bdbb8c89f.jpg


Najpierw pomalowałem wszystko czarnym podkładem Mr.Finishing Surfacer 1500, następnie farbą Vallejo Aluminium, a następnie zmyłem farbą olejną na bazie benzyny lakowej.

IMG_2889.thumb.JPG.a62ce83640d20c42afd8e2de90caf868.JPG

 

IMG_2892.thumb.JPG.de83a5298be582cff088d420b3f2567c.JPG

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Każdego wieczoru zajmowałem się okablowaniem i urządzaniem biura. Mam nadzieję, że pilotowi będzie wygodnie i przyrządy będą działać zgodnie z instrukcją :roll:

 

1320618918_CurtissHawkH-75Ncollage02.thumb.jpg.15fe48677180889657f44876aeae85e2.jpg

  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 5/4/2025 at 10:37 PM, Baas ArK said:

Ta dziubanina to już nie na moje parchate ślepia

Nie będzie to widoczne – po prostu stało się to automatycznie w jakiś sposób :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam go za sobą również ze słonikami. Uważaj na montaż silnika w osłonie. Musisz to zrobić zgodnie z instrukcją, inaczej silnik nie wejdzie w osłonę. Nie pytaj skąd wiem. I po drugie: spasowanie płata, silnika, łączenie kadłub-płat są idealnie dopasowane. Jak gdzieś czegoś nawet minimalnie nie doszlifujesz, albo przeszklifujesz to klops.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, Panzer4 said:

Mam go za sobą również ze słonikami

:piwo:

8 hours ago, Panzer4 said:

Uważaj na montaż silnika w osłonie. Musisz to zrobić zgodnie z instrukcją, inaczej silnik nie wejdzie w osłonę

Dzięki za ostrzeżenie - będę ostrożny.

8 hours ago, Panzer4 said:

Nie pytaj skąd wiem

:mrgreen:

8 hours ago, Panzer4 said:

Jak gdzieś czegoś nawet minimalnie nie doszlifujesz, albo przeszklifujesz to klops

Nawiasem mówiąc, to samo mówią o innych ich modelach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomalowałem i zebrałem cockpit. Przy wyborze koloru kierowałem się faktem, że w latach 30ch amerykanie pokrywali metal transparentnym podkładem, który nadawał wewnętrznym częściom srebrzysty (metaliczny) wygląd. Zynk Chromate i odpowiednio Interior Green zaczęto stosować nie wcześniej niż w 1940 roku. W niektórych fora uważają, że wszystkie typy Hawk-75 aż do P-36 włącznie miały niepomalowaną kabinę pilota.

IMG_3049.thumb.JPG.1d5d187275e9717e0c6609dfea4c16b4.JPG

 

IMG_3050.thumb.JPG.d2c61321e4cb91daa7dd9f60b78a125b.JPG

 

1985086614_CurtissHawkH-75Ncollage03.thumb.jpg.f4373e32fc46a0f671b709b6fa479a67.jpg

 

IMG_3054.thumb.JPG.189a60160625f5d0e70b8ac06a559e57.JPG

 

IMG_3053.thumb.JPG.3d8a3e52ed0515354fd487f68eeaa256.JPG


Rzeczywiście, po pomalowaniu kokpitu moi ukraińscy koledzy przesłali mi link walku tajskiego samolotu muzealnego. A w tym samolocie kokpit jest wyraźnie pomalowany fabrycznie na zielono. No cóż, zostawię swój model takim, jaki jest.

image.png.a812f35e3f9f91a951e6b10e3b6ff104.thumb.png.2da75b52c105077ae3e25998344d7479.png

 

image.png.97c53d4e4684202669878348c4a942e3.png.352003785a3a15489467fb80a840d43c.png

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie bardzo Ci idzie robota!

 

Co do kokpitu - mamy pewność, że francuskie Curtissy H-75 zamówione były wewnątrz pomalowane w kolorze Curtiss Yellow Green i są na to dowody zarówno w dokumentach, jak i w postaci zachowanych elementów.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 5/16/2025 at 4:23 PM, GrzeM said:

Fajnie bardzo Ci idzie robota!

 

Co do kokpitu - mamy pewność, że francuskie Curtissy H-75 zamówione były wewnątrz pomalowane w kolorze Curtiss Yellow Green i są na to dowody zarówno w dokumentach, jak i w postaci zachowanych elementów.

Absolutnie masz rację, całkowicie się zgadzam! Należy jednak zauważyć, że Francuzi mieli inny typ tego samolotu.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.