Skocz do zawartości

UTI MiG 15/ CS-102 / SBLim-1/SBLim-2, Eduard, 1/72


abtb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :D

Jak powiedział Jagiełło pod wsią Grunwaldem  zwaną - "Poczynajmy w imię boże!"

 

A zatem ruszam. Tytuł jest co prawda piorunujący i zwalający z nóg, ale niestety jego długość oraz objętość nie odzwierciedla rzeczywistej ilości modeli które zamierzam zbudować w tym warsztacie. Powstaną tylko dwa (albo "aż dwa").  A zatem skąd taki tytuł - ano stąd:

(cytując opis do zdjęcia poniżej n/b 117 -  "SBLim-2M (ex Lim-1,ex SBLim-1, ex SBLim-2, ex SBLim-2Art))

E7jtYKC.jpg

 

Można więc odnieść wrażenie, że szkolny MiG zmieniał swoją nazwę w zależności od pory roku albo kaprysu dowódcy pułku :mrgreen:

 Pozwoliłem sobie -  przed rozpoczęciem tego warsztatu - jakoś usystematyzować  wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję  - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w :

YitPb9j.jpg

 

Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich  desperatów drących szaty z rozpaczy :chytry:

Plan jest prosty i jego głównym założeniem jest "zużycie" kalek pozostałych po budowie SBLim-a 2A.

Tak więc mam zamiar zbudować:

MMHFL5M.jpg

 

oraz:

Q25vQcU.jpg

 

czyli UTI MiG-a 15 i, najprawdopodobniej, SBLim-a 2

 

Zakupiłem już pierwsze pudełko z gratami:

KKu00u2.jpg

 

L428Ahu.jpg

 

Q0f5TX5.jpg

 

Jutro dotrze drugie, wraz z napisami eksploatacyjnymi dla wczesnych wersji polskich Lim-ów/SBLimów

Budowę rozpocząłem od "młodszego" egzemplarza czyli SBLima-2. Budowę tego modelu oprę o fotki  egzemplarza n/b 27 , biorącego udział w filmie  "Na niebie i na ziemi" :

 

Q25vQcU.jpg

 

k8veC6X.jpg

 

loDtl58.jpg

 

Bq82dEA.jpg

 

AuNHI4h.jpg

 

QyI1Xjq.jpg

 

GMhOTvK.jpg

 

esqzwUm.jpg

 

S8NExc7.jpg

 

yHZ6BBo.jpg

 

giKQREj.jpg

 

4vKy6be.jpg

 

61iHn3c.jpg

 

IlFeCgj.jpg

Fotki słabe, ale są :super:. Wnikliwi pewnie zauważą, że egzemplarz w locie to chyba nie do końca egzemplarz  na stojance - ten w locie nie ma czerwonej końcówki steru kierunku i jakby hamulce areo są ciut innego wzoru.

Ale i tak dużo można sobie z tych fotek wyczytać:

- wzór cyfr numeru bocznego

- wzór szachownicy

- kształt hamulca aero

- chodnik na skrzydle

- "okienka" w tylnej części kadłuba

- umiejscowienie działka/km-u i wyrzutnika łusek oraz jego typ/forma

- blacha żaroodporna po str. prawej (najprawdopodobniej pozostałość po działku 37mm)

- typ  (tzw. "długi" )mocowania  dodatkowych zbiorników paliwa pod skrzydłami

- przerywacz strugi powietrza na lewym grzebieniu aerodynamicznym

A teraz model - na początek porównanie kształtu hamulców aero

- UTI:

NmveE4c.jpg

- 15bis:

m7csUGd.jpg

 

- samolot z filmu:

giKQREj.jpg

 

61iHn3c.jpg

 

Będzie trzeba rzeźbić bo żaden z powyższych występujących w modelach nie pasuje. Trochę to zadaje kłam twierdzeniu, że w naszych SBLimach był hamulec aero taki jak w 15bis.

 

Działko/km i jego laweta:

- w modelu 15/15bis Eduarda mamy dwa rodzaje i najbardziej podchodzi ta:

P05OWHY.jpg

 

- laweta "filmowa"

Bq82dEA.jpg

 

4vKy6be.jpg

 

ZKEuJKv.jpg

 

Pozwoliłem sobie też ściągnąć "ściągę" od @Mikolaj75-a i jego "Białej Damy" :

IQiO1FE.jpg

 

P9hF7tY.jpg

 

Pierwsze prace:

- przód UTI Eduarda:

Cw1LbVS.jpg

 

vJHAV8w.jpg

 

Zdecydowałem, że będę ciachał kadłub po linii wnęki podwozia str. prawa oraz odcinał fragment lawety po tej samej linii - odrzucam podstawę do działka 37mm

3w41w4g.jpg

 

Przymiarka:

lYdk4sM.jpg

 

i pozostałość z UTI którą wykorzystam robiąc kwadratowe okienko w tylnej części kadłuba:

HMicw6n.jpg

 

Przymiarka po stronie lewej:

NM12u6V.jpg

 

oraz ciachy i przymiarki:

BvGEyna.jpg

 

zQ3V5p6.jpg

 

Oczywiście po włożeniu wnętrza zejdzie się to trochę lepiej (już przymierzałem :mrgreen:) ale i tak będzie trzeba trochę poszpachlować i przy okazji zlikwidować niepotrzebne wyrzutniki  i podstawę drugiego działka.  Przed złożeniem połówek oczywiście trzeba będzie wyrżnąć dziury pod słynne okienka w tyle kadłuba oraz  zrobić kasetę na flary sygnałowe po stronie prawej kadłuba przed szachownicą

k8veC6X.jpg

 

:odlot:

Edytowane przez abtb
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, abtb napisał:

usystematyzować  wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję  - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w

Pontonie doktorsko-inżynieryjnym :lol: Ale spokojnie bo ja też tak mam. Ten kto oznaczał i zmieniał nazewnictwo tych samolotów i ich wersji to ekwilibrystyczny master blaster :bleh:

29 minut temu, abtb napisał:

Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich  desperatów drących szaty

I tak 3mać jego mać :cool:  Zapowiada sie cód mniód i łożeszki :super:

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ździebko poszperałem w necie i takie coś mi się wykopało:

iyBTSnz.jpg

 

porównując z:

 

giKQREj.jpg

 

i z:

NmveE4c.jpg

 

to wychodzi, że jakby nie bardzo trzeba przerabiać hamulec :hmmm:

Jak ktoś myśli inaczej, to niech melduje, żeby potem w galerii siary nie było :wink:

 

Edit:

Chyba jednak odrobinkę inaczej - jak się ten skos "pociągnie" dalej to można trafić  w płytę lotniska. A zatem to jakiś trzeci, bliżej nieznany kształt hamulca  :hmmm:

Ale żem sobie temat wybrał :kwasny:

Edytowane przez abtb
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, abtb napisał:

Jak ktoś myśli inaczej, to niech melduje, żeby potem w galerii siary nie było

A myślisz, że ktoś by zauważył różnice? :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Grzes napisał:

A myślisz, że ktoś by zauważył różnice? 

W sumie - jak bym zlepił prosto z pudła i napisał że to SBLim 2 to ...pewnie by "przeszło", i to nawet z plusem za "polski temat" :haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, abtb napisał:

pewnie by "przeszło", i to nawet z plusem za "polski temat" 

Ja tam bym dał w ciemno, bez wnikania.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomaszu, jak stary hamulec - to pierwszy krój cyfr, jak nowszy - to ten z zestawu kalkomanii. Mało który SBLim był takim "od urodzenia". Z reguły były to przebudowywane samoloty, pod koniec prawdopodobieństwo na natrafienie na "mały" hamulec było znikome - wszystko miało tyły kadłuba z dwójek. Trzeba (o ile się chce) na to uważać. I o ile Twoje podejście raczej znam, to Grzesiowi się dziwię, że deklaruje niezauważenie różnic...😉

 

PS. wydaje mi się, że nawet z tym pierwszym krojem cyfr ma "duży hamulec"... - chodzi o zdjęcie, na którym ten numer 027 w kroju z MiG-ów-21 widać..

Edytowane przez Mikolaj75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Mikolaj75 napisał:

Grzesiowi się dziwię, że deklaruje niezauważenie różnic...

zaprezentowałem po prostu podejście motywacyjno - entuzjastyczne :mrgreen: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego wnikliwego spojrzenia wynika, że samolot w locie i samolot na płycie to dwa różne egzemplarze, choć z tym samym numerem taktycznym (o innym wzorze cyfr) ale o ewidentnie różnym kształcie hamulca. Decyzja jedynie słuszna - będę robił model samolotu ze stojanki czyli ze starszym (mniejszym, czy jak tam zwał ) hamulcem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, znowu coś ciekawszego. To znaczy w połowie, ale to też coś. Z Czechami mam tylko pozytywne skojarzenia, z jednym wyjątkiem: chyba nie ma na świecie znaku lotniczego bardziej szpecącego samoloty. Już w cielęcym wieku, gdym kleił modele, dokładało to potężną cegłę do nieszczęścia, jakim był dostęp jedynie do zestawów demoludowych, w przytłaczającej większości z Prostejova.  Samolociki były nawet fajne, ale jak można było nakleić na skrzydła choć gwiazdę pięcioramienną, czerwoną, tom, młodzian, się wzruszał ze szczęścia i bywało łzę'm wdzięczną uronił na kartonik z kalkomanią miast wody rudej z kranu.

 

Popatrzymy. Jednym okiem :).

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

To znaczy w połowie, ale to też coś.

To i tak dużo. Choć nie wiem dla czego tylko w połowie :hmmm:

Być może chodzi ci, że w tej drugiej połowie idę na łatwiznę i będę budował model prosto z pudła. Ale takie życie - w początkowej fazie używaliśmy do szkolenia UTI MiG-ów 15 i CS-102. Dopiero później zaczęliśmy się przesiadać na rodzime "składaki" pod postacią SBLimów. Ale trudno - niech będzie tylko i w połowie :D 

 

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

chyba nie ma na świecie znaku lotniczego bardziej szpecącego samoloty.

Jak ty mnie teraz zakłułeś widłami  - aż zabolało:benc:

W odwecie zrobię czechosłowacką 21-kę z paszczom i będę ją obwoził po konkursach :haha:

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

Popatrzymy. Jednym okiem :).:chytry:

Na taką deklarację po cichu liczyłem. Choć z tym okiem to idź do jakiegoś fachowca bo jednak szkoda narządu :chytry: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Mikolaj75 napisał:

jak stary hamulec - to pierwszy krój cyfr, jak nowszy - to ten z zestawu kalkomanii.

Mógłbym się z tobą zgodzić Mikołaju, jednak nie rozkminiamy tu teorii a posiłkujemy się zdjęciami "gotowego wyrobu" który istniał  i wygląda na fotkach tak jak wygląda - czyli hamulec typowy dla wersji UTI i wzór cyfr i szachownic taki jaki jest w kalkomaniach.

 

I jeszcze mała poprawka do planu budowy:

-  egzemplarz z płyty ma zasobnik na flary pod szachownicą

- zbiornik paliwa jest mocowany na "krótki" uchwyt w tylnej części

 

edit:

Po głębszej analizie wychodzi, że z dużym prawdopodobieństwem egzemplarz w locie to SBLim-2 a samolot na płycie to SBLim-1.  Film jest z roku 1973/4 a ostatnie SBLim-y -1 wycofano ze służby w 1980r.

 

Teoretyczny ciąg myślowy: SBLim-1 powstał na bazie LiM-a-1 czyli MiG-a 15 tak więc nie ma "okienek" w tylnej części kadłuba (ewentualnie tylko jedno - okrągłe ) 

 

:hmmm:

:hmmm:

:benc:

 

 

Edytowane przez abtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Mikolaj75 napisał:

daj proszę fotę gotowego wyrobu

 

Proszę:

giKQREj.jpg

 

61iHn3c.jpg

 

ZKEuJKv.jpg

 

yHZ6BBo.jpg

 

lLqooV8.jpg

 

Cyfry z dwóch pierwszych rzędów, szachownice z pierwszego rzędu

Dodatkowo będę musiał dorobić w osłonie kabiny ucznia prowadnice i zasłonkę :wink:

Oglądając film zauważysz w 20.09 minucie, że kaseta na flary znajduje się pod szachownicą (z dołu kadłuba) a nie z przodu jak w SBLim-2. Sama szachownica jest też przesunięta do przodu  

Edytowane przez abtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Mikolaj75 napisał:

Już kumam

:super:

 

Mikołaju - wielka prośba - jak masz możliwość cyknięcia fotki tych prowadnic w kabinie ucznia (ładnie zrobiłeś to w Białej Damie) to bardzo poproszę - żebym znowu  nie rozkminiał :D

4 minuty temu, Mikolaj75 napisał:

Chyba wyjmę z pudła SB,

Czyżbyś miał na myśli 15bis SB?  Toż to tylko w czechosłowackim lub irackim mundurku można wymalować. A jak wiadomo  - po czechosłowacku to Gonza zdenerwujesz / zasmucisz i nici ze wspólnego browara w Olsztynie :haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie zacytować bardzo istotne info z przed chwili, które otrzymałem od znawcy polskiego lotnictwa czyli kolegi @em

 

"były dwa 027, jeden w Mińsku drugi w Powidzu"

 

I to może wiele wyjaśniać. Na początku filmu (wersja dłuższa 1.30.14) są następujące podziękowania:

Film zrealizowano przy współpracy jednostek lotniczych Wojsk OPK, a szczególnie I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK "Warszawa" czyli samolot z płyty lotnisa to najprawdopodobniej egzemplarz z Mińska.

 

Żeby było ciekawiej, w filmie są sceny 21-jedynek znad morza (czyżby maszyn z Malborka), a samolot kołujący tuż po wylądowaniu "sparki" w filmie to tak naprawdę kołujący LiM 5R (widać komplet działek, charakterystyczny zasobnik pod kadłubem za działkiem 37mm oraz anteny SRO pod końcówkami skrzydeł)

 

6 minut temu, Wymysl napisał:

Ten na ziemi to samolot 1A06027, "027" to jego prawdziwy numer i był wtedy jeszcze SBLimem-1

Super :super:

Edytowane przez abtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Przybliż nieco kwestię - bo nie wiem co masz na myśli mówiąc o prowadnicach.

2. Pisząc SB, miałem na myśli SBLima. Moje wszelkie SBLimy to wyłącznie maszyny siemirowickie, co gwarantuje dożywotnią pracę, rozkminkę oraz oczopląsy kamuflażowe - to jedne z niewielu maszyn w polskim lotnictwie, gdzie malowania i wariacje do nich nie wieją nudą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Mikolaj75 napisał:

Przybliż nieco kwestię - bo nie wiem co masz na myśli mówiąc o prowadnicach.

Proszę - to te różowe paskudztwa widoczne w osłonie pierwszej kabiny. Być może są to też jakieś nawiewy - pojęcia nie mam:hmmm: W każdym bądź razie są widoczne w egzemplarzu na płycie

Kp6pkj8.jpg

 

5 minut temu, Mikolaj75 napisał:

Pisząc SB, miałem na myśli SBLima.

A niech to krakers! A już liczyłem na jakąś sensację w twoim wykonaniu  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.