abtb Napisano Czwartek o 07:09 Share Napisano Czwartek o 07:09 (edytowane) Witam Jak powiedział Jagiełło pod wsią Grunwaldem zwaną - "Poczynajmy w imię boże!" A zatem ruszam. Tytuł jest co prawda piorunujący i zwalający z nóg, ale niestety jego długość oraz objętość nie odzwierciedla rzeczywistej ilości modeli które zamierzam zbudować w tym warsztacie. Powstaną tylko dwa (albo "aż dwa"). A zatem skąd taki tytuł - ano stąd: (cytując opis do zdjęcia poniżej n/b 117 - "SBLim-2M (ex Lim-1,ex SBLim-1, ex SBLim-2, ex SBLim-2Art)) Można więc odnieść wrażenie, że szkolny MiG zmieniał swoją nazwę w zależności od pory roku albo kaprysu dowódcy pułku Pozwoliłem sobie - przed rozpoczęciem tego warsztatu - jakoś usystematyzować wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w : Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich desperatów drących szaty z rozpaczy Plan jest prosty i jego głównym założeniem jest "zużycie" kalek pozostałych po budowie SBLim-a 2A. Tak więc mam zamiar zbudować: oraz: czyli UTI MiG-a 15 i, najprawdopodobniej, SBLim-a 2 Zakupiłem już pierwsze pudełko z gratami: Jutro dotrze drugie, wraz z napisami eksploatacyjnymi dla wczesnych wersji polskich Lim-ów/SBLimów Budowę rozpocząłem od "młodszego" egzemplarza czyli SBLima-2. Budowę tego modelu oprę o fotki egzemplarza n/b 27 , biorącego udział w filmie "Na niebie i na ziemi" : Fotki słabe, ale są . Wnikliwi pewnie zauważą, że egzemplarz w locie to chyba nie do końca egzemplarz na stojance - ten w locie nie ma czerwonej końcówki steru kierunku i jakby hamulce areo są ciut innego wzoru. Ale i tak dużo można sobie z tych fotek wyczytać: - wzór cyfr numeru bocznego - wzór szachownicy - kształt hamulca aero - chodnik na skrzydle - "okienka" w tylnej części kadłuba - umiejscowienie działka/km-u i wyrzutnika łusek oraz jego typ/forma - blacha żaroodporna po str. prawej (najprawdopodobniej pozostałość po działku 37mm) - typ (tzw. "długi" )mocowania dodatkowych zbiorników paliwa pod skrzydłami - przerywacz strugi powietrza na lewym grzebieniu aerodynamicznym A teraz model - na początek porównanie kształtu hamulców aero - UTI: - 15bis: - samolot z filmu: Będzie trzeba rzeźbić bo żaden z powyższych występujących w modelach nie pasuje. Trochę to zadaje kłam twierdzeniu, że w naszych SBLimach był hamulec aero taki jak w 15bis. Działko/km i jego laweta: - w modelu 15/15bis Eduarda mamy dwa rodzaje i najbardziej podchodzi ta: - laweta "filmowa" Pozwoliłem sobie też ściągnąć "ściągę" od @Mikolaj75-a i jego "Białej Damy" : Pierwsze prace: - przód UTI Eduarda: Zdecydowałem, że będę ciachał kadłub po linii wnęki podwozia str. prawa oraz odcinał fragment lawety po tej samej linii - odrzucam podstawę do działka 37mm Przymiarka: i pozostałość z UTI którą wykorzystam robiąc kwadratowe okienko w tylnej części kadłuba: Przymiarka po stronie lewej: oraz ciachy i przymiarki: Oczywiście po włożeniu wnętrza zejdzie się to trochę lepiej (już przymierzałem ) ale i tak będzie trzeba trochę poszpachlować i przy okazji zlikwidować niepotrzebne wyrzutniki i podstawę drugiego działka. Przed złożeniem połówek oczywiście trzeba będzie wyrżnąć dziury pod słynne okienka w tyle kadłuba oraz zrobić kasetę na flary sygnałowe po stronie prawej kadłuba przed szachownicą Edytowane Czwartek o 10:34 przez abtb 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano Czwartek o 07:17 Share Napisano Czwartek o 07:17 Pierwszy! 8 minut temu, abtb napisał: Zatem budować będę wg własnego widzimisię 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artek82 Napisano Czwartek o 07:39 Share Napisano Czwartek o 07:39 25 minut temu, abtb napisał: usystematyzować wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w Pontonie doktorsko-inżynieryjnym Ale spokojnie bo ja też tak mam. Ten kto oznaczał i zmieniał nazewnictwo tych samolotów i ich wersji to ekwilibrystyczny master blaster 29 minut temu, abtb napisał: Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich desperatów drących szaty I tak 3mać jego mać Zapowiada sie cód mniód i łożeszki 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Czwartek o 10:54 Autor Share Napisano Czwartek o 10:54 (edytowane) Ździebko poszperałem w necie i takie coś mi się wykopało: porównując z: i z: to wychodzi, że jakby nie bardzo trzeba przerabiać hamulec Jak ktoś myśli inaczej, to niech melduje, żeby potem w galerii siary nie było Edit: Chyba jednak odrobinkę inaczej - jak się ten skos "pociągnie" dalej to można trafić w płytę lotniska. A zatem to jakiś trzeci, bliżej nieznany kształt hamulca Ale żem sobie temat wybrał Edytowane Czwartek o 10:57 przez abtb 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano Czwartek o 11:05 Share Napisano Czwartek o 11:05 9 minut temu, abtb napisał: Jak ktoś myśli inaczej, to niech melduje, żeby potem w galerii siary nie było A myślisz, że ktoś by zauważył różnice? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Czwartek o 11:09 Autor Share Napisano Czwartek o 11:09 2 minuty temu, Grzes napisał: A myślisz, że ktoś by zauważył różnice? W sumie - jak bym zlepił prosto z pudła i napisał że to SBLim 2 to ...pewnie by "przeszło", i to nawet z plusem za "polski temat" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano Czwartek o 11:12 Share Napisano Czwartek o 11:12 3 minuty temu, abtb napisał: pewnie by "przeszło", i to nawet z plusem za "polski temat" Ja tam bym dał w ciemno, bez wnikania. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Czwartek o 11:14 Autor Share Napisano Czwartek o 11:14 1 minutę temu, Grzes napisał: Ja tam bym dał w ciemno Zuch chłopak - rozwiązałeś problem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano Czwartek o 11:32 Share Napisano Czwartek o 11:32 Ja bym tam nie przerabiał, znalazłem na dysku jeszcze dwie fotki z tego typu hamulcem. A poza tym fajny temat, podglądam : Tutaj trochę przycięty Tu jak na dłoni, fotka z zasobów Aviateam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Czwartek o 11:57 Autor Share Napisano Czwartek o 11:57 24 minuty temu, barszczo napisał: dwie fotki z tego typu hamulcem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano Czwartek o 12:13 Share Napisano Czwartek o 12:13 (edytowane) Tomaszu, jak stary hamulec - to pierwszy krój cyfr, jak nowszy - to ten z zestawu kalkomanii. Mało który SBLim był takim "od urodzenia". Z reguły były to przebudowywane samoloty, pod koniec prawdopodobieństwo na natrafienie na "mały" hamulec było znikome - wszystko miało tyły kadłuba z dwójek. Trzeba (o ile się chce) na to uważać. I o ile Twoje podejście raczej znam, to Grzesiowi się dziwię, że deklaruje niezauważenie różnic... PS. wydaje mi się, że nawet z tym pierwszym krojem cyfr ma "duży hamulec"... - chodzi o zdjęcie, na którym ten numer 027 w kroju z MiG-ów-21 widać.. Edytowane Czwartek o 12:15 przez Mikolaj75 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano Czwartek o 12:31 Share Napisano Czwartek o 12:31 15 minut temu, Mikolaj75 napisał: Grzesiowi się dziwię, że deklaruje niezauważenie różnic... zaprezentowałem po prostu podejście motywacyjno - entuzjastyczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Czwartek o 12:43 Autor Share Napisano Czwartek o 12:43 Z mojego wnikliwego spojrzenia wynika, że samolot w locie i samolot na płycie to dwa różne egzemplarze, choć z tym samym numerem taktycznym (o innym wzorze cyfr) ale o ewidentnie różnym kształcie hamulca. Decyzja jedynie słuszna - będę robił model samolotu ze stojanki czyli ze starszym (mniejszym, czy jak tam zwał ) hamulcem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano Czwartek o 13:48 Share Napisano Czwartek o 13:48 O, znowu coś ciekawszego. To znaczy w połowie, ale to też coś. Z Czechami mam tylko pozytywne skojarzenia, z jednym wyjątkiem: chyba nie ma na świecie znaku lotniczego bardziej szpecącego samoloty. Już w cielęcym wieku, gdym kleił modele, dokładało to potężną cegłę do nieszczęścia, jakim był dostęp jedynie do zestawów demoludowych, w przytłaczającej większości z Prostejova. Samolociki były nawet fajne, ale jak można było nakleić na skrzydła choć gwiazdę pięcioramienną, czerwoną, tom, młodzian, się wzruszał ze szczęścia i bywało łzę'm wdzięczną uronił na kartonik z kalkomanią miast wody rudej z kranu. Popatrzymy. Jednym okiem :). 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Piątek o 05:47 Autor Share Napisano Piątek o 05:47 15 godzin temu, greatgonzo napisał: To znaczy w połowie, ale to też coś. To i tak dużo. Choć nie wiem dla czego tylko w połowie Być może chodzi ci, że w tej drugiej połowie idę na łatwiznę i będę budował model prosto z pudła. Ale takie życie - w początkowej fazie używaliśmy do szkolenia UTI MiG-ów 15 i CS-102. Dopiero później zaczęliśmy się przesiadać na rodzime "składaki" pod postacią SBLimów. Ale trudno - niech będzie tylko i w połowie 15 godzin temu, greatgonzo napisał: chyba nie ma na świecie znaku lotniczego bardziej szpecącego samoloty. Jak ty mnie teraz zakłułeś widłami - aż zabolało W odwecie zrobię czechosłowacką 21-kę z paszczom i będę ją obwoził po konkursach 15 godzin temu, greatgonzo napisał: Popatrzymy. Jednym okiem :). Na taką deklarację po cichu liczyłem. Choć z tym okiem to idź do jakiegoś fachowca bo jednak szkoda narządu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Piątek o 05:52 Autor Share Napisano Piątek o 05:52 (edytowane) 18 godzin temu, Mikolaj75 napisał: jak stary hamulec - to pierwszy krój cyfr, jak nowszy - to ten z zestawu kalkomanii. Mógłbym się z tobą zgodzić Mikołaju, jednak nie rozkminiamy tu teorii a posiłkujemy się zdjęciami "gotowego wyrobu" który istniał i wygląda na fotkach tak jak wygląda - czyli hamulec typowy dla wersji UTI i wzór cyfr i szachownic taki jaki jest w kalkomaniach. I jeszcze mała poprawka do planu budowy: - egzemplarz z płyty ma zasobnik na flary pod szachownicą - zbiornik paliwa jest mocowany na "krótki" uchwyt w tylnej części edit: Po głębszej analizie wychodzi, że z dużym prawdopodobieństwem egzemplarz w locie to SBLim-2 a samolot na płycie to SBLim-1. Film jest z roku 1973/4 a ostatnie SBLim-y -1 wycofano ze służby w 1980r. Teoretyczny ciąg myślowy: SBLim-1 powstał na bazie LiM-a-1 czyli MiG-a 15 tak więc nie ma "okienek" w tylnej części kadłuba (ewentualnie tylko jedno - okrągłe ) Edytowane Piątek o 07:10 przez abtb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano Piątek o 06:52 Share Napisano Piątek o 06:52 Ok. A daj proszę fotę gotowego wyrobu z małym hamulcem i krojem cyfr kalkomaniowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Piątek o 07:00 Autor Share Napisano Piątek o 07:00 (edytowane) 14 minut temu, Mikolaj75 napisał: daj proszę fotę gotowego wyrobu Proszę: Cyfry z dwóch pierwszych rzędów, szachownice z pierwszego rzędu Dodatkowo będę musiał dorobić w osłonie kabiny ucznia prowadnice i zasłonkę Oglądając film zauważysz w 20.09 minucie, że kaseta na flary znajduje się pod szachownicą (z dołu kadłuba) a nie z przodu jak w SBLim-2. Sama szachownica jest też przesunięta do przodu Edytowane Piątek o 07:08 przez abtb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano Piątek o 07:12 Share Napisano Piątek o 07:12 Już kumam, dopiero po obejrzeniu filmu ta konfiguracja się ujawnia. Ogólnie fajna ciekawostka. Chyba wyjmę z pudła SB, który sklejony czeka już chyba ze 3 lata na malowanie... Trzeba czyścić biurko 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Piątek o 07:18 Autor Share Napisano Piątek o 07:18 2 minuty temu, Mikolaj75 napisał: Już kumam Mikołaju - wielka prośba - jak masz możliwość cyknięcia fotki tych prowadnic w kabinie ucznia (ładnie zrobiłeś to w Białej Damie) to bardzo poproszę - żebym znowu nie rozkminiał 4 minuty temu, Mikolaj75 napisał: Chyba wyjmę z pudła SB, Czyżbyś miał na myśli 15bis SB? Toż to tylko w czechosłowackim lub irackim mundurku można wymalować. A jak wiadomo - po czechosłowacku to Gonza zdenerwujesz / zasmucisz i nici ze wspólnego browara w Olsztynie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano Piątek o 07:29 Share Napisano Piątek o 07:29 W filmie, jak zauważyłeś, wystąpiły dwa SBLimy z numerem 027. Ten na ziemi to samolot 1A06027, "027" to jego prawdziwy numer i był wtedy jeszcze SBLimem-1, a w powietrzu to SBLim-2 z numerem namalowanym na potrzeby filmu. https://aerialvisuals.ca/AirframeDossier.php?Serial=22616 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Piątek o 07:35 Autor Share Napisano Piątek o 07:35 (edytowane) Pozwolę sobie zacytować bardzo istotne info z przed chwili, które otrzymałem od znawcy polskiego lotnictwa czyli kolegi @em "były dwa 027, jeden w Mińsku drugi w Powidzu" I to może wiele wyjaśniać. Na początku filmu (wersja dłuższa 1.30.14) są następujące podziękowania: Film zrealizowano przy współpracy jednostek lotniczych Wojsk OPK, a szczególnie I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK "Warszawa" czyli samolot z płyty lotnisa to najprawdopodobniej egzemplarz z Mińska. Żeby było ciekawiej, w filmie są sceny 21-jedynek znad morza (czyżby maszyn z Malborka), a samolot kołujący tuż po wylądowaniu "sparki" w filmie to tak naprawdę kołujący LiM 5R (widać komplet działek, charakterystyczny zasobnik pod kadłubem za działkiem 37mm oraz anteny SRO pod końcówkami skrzydeł) 6 minut temu, Wymysl napisał: Ten na ziemi to samolot 1A06027, "027" to jego prawdziwy numer i był wtedy jeszcze SBLimem-1 Super Edytowane Piątek o 07:36 przez abtb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano Piątek o 07:45 Share Napisano Piątek o 07:45 1. Przybliż nieco kwestię - bo nie wiem co masz na myśli mówiąc o prowadnicach. 2. Pisząc SB, miałem na myśli SBLima. Moje wszelkie SBLimy to wyłącznie maszyny siemirowickie, co gwarantuje dożywotnią pracę, rozkminkę oraz oczopląsy kamuflażowe - to jedne z niewielu maszyn w polskim lotnictwie, gdzie malowania i wariacje do nich nie wieją nudą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Piątek o 07:51 Autor Share Napisano Piątek o 07:51 1 minutę temu, Mikolaj75 napisał: Przybliż nieco kwestię - bo nie wiem co masz na myśli mówiąc o prowadnicach. Proszę - to te różowe paskudztwa widoczne w osłonie pierwszej kabiny. Być może są to też jakieś nawiewy - pojęcia nie mam W każdym bądź razie są widoczne w egzemplarzu na płycie 5 minut temu, Mikolaj75 napisał: Pisząc SB, miałem na myśli SBLima. A niech to krakers! A już liczyłem na jakąś sensację w twoim wykonaniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano Piątek o 07:57 Share Napisano Piątek o 07:57 Jeszcze nie jest za późno, by pójść w to rozwiązanie... W dniu 28.08.2025 o 09:09, abtb napisał: 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.