Skocz do zawartości

SBLim-1 i UTI MiG-15, Eduard, 1/72


abtb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :D

Jak powiedział Jagiełło pod wsią Grunwaldem  zwaną - "Poczynajmy w imię boże!"

 

A zatem ruszam. Tytuł jest co prawda piorunujący i zwalający z nóg, ale niestety jego długość oraz objętość nie odzwierciedla rzeczywistej ilości modeli które zamierzam zbudować w tym warsztacie. Powstaną tylko dwa (albo "aż dwa").  A zatem skąd taki tytuł - ano stąd:

(cytując opis do zdjęcia poniżej n/b 117 -  "SBLim-2M (ex Lim-1,ex SBLim-1, ex SBLim-2, ex SBLim-2Art))

E7jtYKC.jpg

 

Można więc odnieść wrażenie, że szkolny MiG zmieniał swoją nazwę w zależności od pory roku albo kaprysu dowódcy pułku :mrgreen:

 Pozwoliłem sobie -  przed rozpoczęciem tego warsztatu - jakoś usystematyzować  wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję  - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w :

YitPb9j.jpg

 

Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich  desperatów drących szaty z rozpaczy :chytry:

Plan jest prosty i jego głównym założeniem jest "zużycie" kalek pozostałych po budowie SBLim-a 2A.

Tak więc mam zamiar zbudować:

MMHFL5M.jpg

 

oraz:

Q25vQcU.jpg

 

czyli UTI MiG-a 15 i, najprawdopodobniej, SBLim-a 2

 

Zakupiłem już pierwsze pudełko z gratami:

KKu00u2.jpg

 

L428Ahu.jpg

 

Q0f5TX5.jpg

 

Jutro dotrze drugie, wraz z napisami eksploatacyjnymi dla wczesnych wersji polskich Lim-ów/SBLimów

Budowę rozpocząłem od "młodszego" egzemplarza czyli SBLima-2. Budowę tego modelu oprę o fotki  egzemplarza n/b 27 , biorącego udział w filmie  "Na niebie i na ziemi" :

 

Q25vQcU.jpg

 

k8veC6X.jpg

 

loDtl58.jpg

 

Bq82dEA.jpg

 

AuNHI4h.jpg

 

QyI1Xjq.jpg

 

GMhOTvK.jpg

 

esqzwUm.jpg

 

S8NExc7.jpg

 

yHZ6BBo.jpg

 

giKQREj.jpg

 

4vKy6be.jpg

 

61iHn3c.jpg

 

IlFeCgj.jpg

Fotki słabe, ale są :super:. Wnikliwi pewnie zauważą, że egzemplarz w locie to chyba nie do końca egzemplarz  na stojance - ten w locie nie ma czerwonej końcówki steru kierunku i jakby hamulce areo są ciut innego wzoru.

Ale i tak dużo można sobie z tych fotek wyczytać:

- wzór cyfr numeru bocznego

- wzór szachownicy

- kształt hamulca aero

- chodnik na skrzydle

- "okienka" w tylnej części kadłuba

- umiejscowienie działka/km-u i wyrzutnika łusek oraz jego typ/forma

- blacha żaroodporna po str. prawej (najprawdopodobniej pozostałość po działku 37mm)

- typ  (tzw. "długi" )mocowania  dodatkowych zbiorników paliwa pod skrzydłami

- przerywacz strugi powietrza na lewym grzebieniu aerodynamicznym

A teraz model - na początek porównanie kształtu hamulców aero

- UTI:

NmveE4c.jpg

- 15bis:

m7csUGd.jpg

 

- samolot z filmu:

giKQREj.jpg

 

61iHn3c.jpg

 

Będzie trzeba rzeźbić bo żaden z powyższych występujących w modelach nie pasuje. Trochę to zadaje kłam twierdzeniu, że w naszych SBLimach był hamulec aero taki jak w 15bis.

 

Działko/km i jego laweta:

- w modelu 15/15bis Eduarda mamy dwa rodzaje i najbardziej podchodzi ta:

P05OWHY.jpg

 

- laweta "filmowa"

Bq82dEA.jpg

 

4vKy6be.jpg

 

ZKEuJKv.jpg

 

Pozwoliłem sobie też ściągnąć "ściągę" od @Mikolaj75-a i jego "Białej Damy" :

IQiO1FE.jpg

 

P9hF7tY.jpg

 

Pierwsze prace:

- przód UTI Eduarda:

Cw1LbVS.jpg

 

vJHAV8w.jpg

 

Zdecydowałem, że będę ciachał kadłub po linii wnęki podwozia str. prawa oraz odcinał fragment lawety po tej samej linii - odrzucam podstawę do działka 37mm

3w41w4g.jpg

 

Przymiarka:

lYdk4sM.jpg

 

i pozostałość z UTI którą wykorzystam robiąc kwadratowe okienko w tylnej części kadłuba:

HMicw6n.jpg

 

Przymiarka po stronie lewej:

NM12u6V.jpg

 

oraz ciachy i przymiarki:

BvGEyna.jpg

 

zQ3V5p6.jpg

 

Oczywiście po włożeniu wnętrza zejdzie się to trochę lepiej (już przymierzałem :mrgreen:) ale i tak będzie trzeba trochę poszpachlować i przy okazji zlikwidować niepotrzebne wyrzutniki  i podstawę drugiego działka.  Przed złożeniem połówek oczywiście trzeba będzie wyrżnąć dziury pod słynne okienka w tyle kadłuba oraz  zrobić kasetę na flary sygnałowe po stronie prawej kadłuba przed szachownicą

k8veC6X.jpg

 

:odlot:

Edytowane przez abtb
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy!

 

8 minut temu, abtb napisał:

Zatem budować będę wg własnego widzimisię

:super:

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, abtb napisał:

usystematyzować  wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję  - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w

Pontonie doktorsko-inżynieryjnym :lol: Ale spokojnie bo ja też tak mam. Ten kto oznaczał i zmieniał nazewnictwo tych samolotów i ich wersji to ekwilibrystyczny master blaster :bleh:

29 minut temu, abtb napisał:

Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich  desperatów drących szaty

I tak 3mać jego mać :cool:  Zapowiada sie cód mniód i łożeszki :super:

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Ździebko poszperałem w necie i takie coś mi się wykopało:

iyBTSnz.jpg

 

porównując z:

 

giKQREj.jpg

 

i z:

NmveE4c.jpg

 

to wychodzi, że jakby nie bardzo trzeba przerabiać hamulec :hmmm:

Jak ktoś myśli inaczej, to niech melduje, żeby potem w galerii siary nie było :wink:

 

Edit:

Chyba jednak odrobinkę inaczej - jak się ten skos "pociągnie" dalej to można trafić  w płytę lotniska. A zatem to jakiś trzeci, bliżej nieznany kształt hamulca  :hmmm:

Ale żem sobie temat wybrał :kwasny:

Edytowane przez abtb
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, abtb napisał:

Jak ktoś myśli inaczej, to niech melduje, żeby potem w galerii siary nie było

A myślisz, że ktoś by zauważył różnice? :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Grzes napisał:

A myślisz, że ktoś by zauważył różnice? 

W sumie - jak bym zlepił prosto z pudła i napisał że to SBLim 2 to ...pewnie by "przeszło", i to nawet z plusem za "polski temat" :haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, abtb napisał:

pewnie by "przeszło", i to nawet z plusem za "polski temat" 

Ja tam bym dał w ciemno, bez wnikania.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomaszu, jak stary hamulec - to pierwszy krój cyfr, jak nowszy - to ten z zestawu kalkomanii. Mało który SBLim był takim "od urodzenia". Z reguły były to przebudowywane samoloty, pod koniec prawdopodobieństwo na natrafienie na "mały" hamulec było znikome - wszystko miało tyły kadłuba z dwójek. Trzeba (o ile się chce) na to uważać. I o ile Twoje podejście raczej znam, to Grzesiowi się dziwię, że deklaruje niezauważenie różnic...😉

 

PS. wydaje mi się, że nawet z tym pierwszym krojem cyfr ma "duży hamulec"... - chodzi o zdjęcie, na którym ten numer 027 w kroju z MiG-ów-21 widać..

Edytowane przez Mikolaj75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Mikolaj75 napisał:

Grzesiowi się dziwię, że deklaruje niezauważenie różnic...

zaprezentowałem po prostu podejście motywacyjno - entuzjastyczne :mrgreen: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego wnikliwego spojrzenia wynika, że samolot w locie i samolot na płycie to dwa różne egzemplarze, choć z tym samym numerem taktycznym (o innym wzorze cyfr) ale o ewidentnie różnym kształcie hamulca. Decyzja jedynie słuszna - będę robił model samolotu ze stojanki czyli ze starszym (mniejszym, czy jak tam zwał ) hamulcem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, znowu coś ciekawszego. To znaczy w połowie, ale to też coś. Z Czechami mam tylko pozytywne skojarzenia, z jednym wyjątkiem: chyba nie ma na świecie znaku lotniczego bardziej szpecącego samoloty. Już w cielęcym wieku, gdym kleił modele, dokładało to potężną cegłę do nieszczęścia, jakim był dostęp jedynie do zestawów demoludowych, w przytłaczającej większości z Prostejova.  Samolociki były nawet fajne, ale jak można było nakleić na skrzydła choć gwiazdę pięcioramienną, czerwoną, tom, młodzian, się wzruszał ze szczęścia i bywało łzę'm wdzięczną uronił na kartonik z kalkomanią miast wody rudej z kranu.

 

Popatrzymy. Jednym okiem :).

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

To znaczy w połowie, ale to też coś.

To i tak dużo. Choć nie wiem dla czego tylko w połowie :hmmm:

Być może chodzi ci, że w tej drugiej połowie idę na łatwiznę i będę budował model prosto z pudła. Ale takie życie - w początkowej fazie używaliśmy do szkolenia UTI MiG-ów 15 i CS-102. Dopiero później zaczęliśmy się przesiadać na rodzime "składaki" pod postacią SBLimów. Ale trudno - niech będzie tylko i w połowie :D 

 

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

chyba nie ma na świecie znaku lotniczego bardziej szpecącego samoloty.

Jak ty mnie teraz zakłułeś widłami  - aż zabolało:benc:

W odwecie zrobię czechosłowacką 21-kę z paszczom i będę ją obwoził po konkursach :haha:

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

Popatrzymy. Jednym okiem :).:chytry:

Na taką deklarację po cichu liczyłem. Choć z tym okiem to idź do jakiegoś fachowca bo jednak szkoda narządu :chytry: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
18 godzin temu, Mikolaj75 napisał:

jak stary hamulec - to pierwszy krój cyfr, jak nowszy - to ten z zestawu kalkomanii.

Mógłbym się z tobą zgodzić Mikołaju, jednak nie rozkminiamy tu teorii a posiłkujemy się zdjęciami "gotowego wyrobu" który istniał  i wygląda na fotkach tak jak wygląda - czyli hamulec typowy dla wersji UTI i wzór cyfr i szachownic taki jaki jest w kalkomaniach.

 

I jeszcze mała poprawka do planu budowy:

-  egzemplarz z płyty ma zasobnik na flary pod szachownicą

- zbiornik paliwa jest mocowany na "krótki" uchwyt w tylnej części

 

edit:

Po głębszej analizie wychodzi, że z dużym prawdopodobieństwem egzemplarz w locie to SBLim-2 a samolot na płycie to SBLim-1.  Film jest z roku 1973/4 a ostatnie SBLim-y -1 wycofano ze służby w 1980r.

 

Teoretyczny ciąg myślowy: SBLim-1 powstał na bazie LiM-a-1 czyli MiG-a 15 tak więc nie ma "okienek" w tylnej części kadłuba (ewentualnie tylko jedno - okrągłe ) 

 

:hmmm:

:hmmm:

:benc:

 

 

Edytowane przez abtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
14 minut temu, Mikolaj75 napisał:

daj proszę fotę gotowego wyrobu

 

Proszę:

giKQREj.jpg

 

61iHn3c.jpg

 

ZKEuJKv.jpg

 

yHZ6BBo.jpg

 

lLqooV8.jpg

 

Cyfry z dwóch pierwszych rzędów, szachownice z pierwszego rzędu

Dodatkowo będę musiał dorobić w osłonie kabiny ucznia prowadnice i zasłonkę :wink:

Oglądając film zauważysz w 20.09 minucie, że kaseta na flary znajduje się pod szachownicą (z dołu kadłuba) a nie z przodu jak w SBLim-2. Sama szachownica jest też przesunięta do przodu  

Edytowane przez abtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już kumam, dopiero po obejrzeniu filmu ta konfiguracja się ujawnia. Ogólnie fajna ciekawostka.

Chyba wyjmę z pudła SB, który sklejony czeka już chyba ze 3 lata na malowanie... Trzeba czyścić biurko 😉

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Mikolaj75 napisał:

Już kumam

:super:

 

Mikołaju - wielka prośba - jak masz możliwość cyknięcia fotki tych prowadnic w kabinie ucznia (ładnie zrobiłeś to w Białej Damie) to bardzo poproszę - żebym znowu  nie rozkminiał :D

4 minuty temu, Mikolaj75 napisał:

Chyba wyjmę z pudła SB,

Czyżbyś miał na myśli 15bis SB?  Toż to tylko w czechosłowackim lub irackim mundurku można wymalować. A jak wiadomo  - po czechosłowacku to Gonza zdenerwujesz / zasmucisz i nici ze wspólnego browara w Olsztynie :haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Pozwolę sobie zacytować bardzo istotne info z przed chwili, które otrzymałem od znawcy polskiego lotnictwa czyli kolegi @em

 

"były dwa 027, jeden w Mińsku drugi w Powidzu"

 

I to może wiele wyjaśniać. Na początku filmu (wersja dłuższa 1.30.14) są następujące podziękowania:

Film zrealizowano przy współpracy jednostek lotniczych Wojsk OPK, a szczególnie I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK "Warszawa" czyli samolot z płyty lotnisa to najprawdopodobniej egzemplarz z Mińska.

 

Żeby było ciekawiej, w filmie są sceny 21-jedynek znad morza (czyżby maszyn z Malborka), a samolot kołujący tuż po wylądowaniu "sparki" w filmie to tak naprawdę kołujący LiM 5R (widać komplet działek, charakterystyczny zasobnik pod kadłubem za działkiem 37mm oraz anteny SRO pod końcówkami skrzydeł)

 

6 minut temu, Wymysl napisał:

Ten na ziemi to samolot 1A06027, "027" to jego prawdziwy numer i był wtedy jeszcze SBLimem-1

Super :super:

Edytowane przez abtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Przybliż nieco kwestię - bo nie wiem co masz na myśli mówiąc o prowadnicach.

2. Pisząc SB, miałem na myśli SBLima. Moje wszelkie SBLimy to wyłącznie maszyny siemirowickie, co gwarantuje dożywotnią pracę, rozkminkę oraz oczopląsy kamuflażowe - to jedne z niewielu maszyn w polskim lotnictwie, gdzie malowania i wariacje do nich nie wieją nudą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Mikolaj75 napisał:

Przybliż nieco kwestię - bo nie wiem co masz na myśli mówiąc o prowadnicach.

Proszę - to te różowe paskudztwa widoczne w osłonie pierwszej kabiny. Być może są to też jakieś nawiewy - pojęcia nie mam:hmmm: W każdym bądź razie są widoczne w egzemplarzu na płycie

Kp6pkj8.jpg

 

5 minut temu, Mikolaj75 napisał:

Pisząc SB, miałem na myśli SBLima.

A niech to krakers! A już liczyłem na jakąś sensację w twoim wykonaniu  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie jest za późno, by pójść w to rozwiązanie...

W dniu 28.08.2025 o 09:09, abtb napisał:

YitPb9j.jpg

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • abtb changed the title to SBLim-1 i UTI MiG-15, Eduard, 1/72

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.