em Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Zawsze wydawało mi się, że R ma kabinę i wyposażenie PFM-a a nie M-a. Czyżbym mylił się? To co oni w tem wojsku wyprawiali ? Tłumaczyli czy uprawiali radosna twórczość? Po za tym ,oprócz rozmieszczenia niektórych wskazników /dzisiaj mówia relokacjii/i dodaniu ASP oraz zmianie SPO wszystko jest takie same . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 (edytowane) Pomieszanie z poplątaniem .Przynajmniej jesli chodzi o płatowiec [ o elektronice się nie wypowiadam ] No bo popatrzcie -jeden z prototypów Uploaded with ImageShack.us wersja ostateczna Uploaded with ImageShack.us Na dobrą sprawę to są 2 różne samoloty, w miarę pomysłów modyfikowano kolejne płatowce pod R Edytowane 4 Lutego 2011 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Nigdy takiej pozycji nie widziałem ani nie słyszałem. Korzystałem z instrukcji opisu R-a. R i M miały inne stacje oraz pulpity ich sterowania. CD-30 lub CD-30MA. Zobacz na sygnaturę tego wydawnictwa - 1969 rok. Zapewne to tymczasowe wydawnictwo. Później powstało oryginalne dla R-a. Babcia - prototypy R-a były to klasyczne PFM-y. Zdjęcie kabiny to R - Mariusza (2el) 1085. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 (edytowane) Jarku,tak sygnatura też wprowadza zamieszanie bo wydanie ksiązki to np 1971. Jako radiowiec ,pamietasz czy po wytarganiu radaru z nosa ,na wrędze była tabliczka z nazwa radaru ? Dlaczego pytam ? Ano dał bym sie pokroić że na PFM ie którego rozbierali w Mierzecicach widziałem czarna tabliczke z tekstem ,,RP-21MA,, A korzystałeś z ksiązek wydanych po 1975 roku ? Ja z takimi sie nie spotkałem . Nie mówie o lotnych. Babcia ,prototypy R były rozwijane na ,,bazie ,, wersji 76 i jej pochodnych czyli 94.Zwróc uwage na owiewke kabiny , pochodzi z PF a Edytowane 4 Lutego 2011 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Znowu coś namotałem -" zgubiłem " zdjęcie kabiny , ale wiemy o co chodzi .Jarekk-a ja do tej pory byłem przekonany ze klasyczny PFM to miał 2 belki , a nie 4 pod skrzydłami . Dlatego napisałem ze kombinowali co się dało, może i z silnikami także .Ale to jest cała radośc , po tylu latach ciągle grzebać w "starym Migu" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Nie zwracałem wtedy uwagi na Tabliczki. Na wszystkich dokumentach jakie miałem było oznaczenie CD-30 (bez MA). Jeszcze nie dawno miałem w domu oryginalną okładkę rosyjskiego "Albumu schematów CD-30". U Gordona są sylwetki prototypowych R-ów. Jeśli chodzi o prototypowe zdjęcie to już znalazłem. Samolot z numerem 78 to doświadczalny prototyp wykonany w OKB-155. Zbudowano go w Gorki na bazie PF-a 8 serii, miał silnik R-11F2S-300, miał już SPS-a i zasobnik na spadochron i 4 belki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Samolot z numerem 78 to doświadczalny prototyp wykonany w OKB-155. Zbudowano go w Gorki na bazie PF-a 8 serii, miał silnik R-11F2S-300, miał już SPS-a i zasobnik na spadochron i 4 belki. No , to jak napisałem , pomieszanie z poplątaniem . Wszystkiego po trochu. Niczego nie mozna być do końca pewnym. Rosjanie swoje , instrukcje swoje i na koniec wydawcy monografi też coś swojego wrzucą . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 To samolot doświadczywszy. Wszystko mu wolno, bo to był jedynak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Znowu dyskusja za wschodnią granicą odnośnie fotoaparatów.W sumie ładne zbliżenie czeskich kontenerów z 4 AFA-39 [A-39 ] Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us I sam apart Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Zawsze wydawało mi się, że R ma kabinę i wyposażenie PFM-a a nie M-a. Czyżbym mylił się? Ty Jarek? Nigdy :-) Pewnie, że PFM-a- innej opcji nie ma.:-) Dla zainteresowanych kabina era o której wspomniał Jarek: http://www.airplane-pictures.net/image65896.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Tą samą wkleiłem żeby za chwilę przy poprawianiu postu "wyciąć "Ma sie te zdolności. A teraz ciekawostka -co to jest ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Zawsze się zastanawiałem, jak ten jaskrawy kolor nie męczył pilotów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrek.S. Napisano 4 Lutego 2011 Share Napisano 4 Lutego 2011 Panowie, a widział kto ksiażke o różnicach pomiedzy Mig-21R a Mig-21M?Jarek,Jarek! . Zawsze wydawało mi się, że R ma kabinę i wyposażenie PFM-a a nie M-a. Czyżbym mylił się? Oto to to. A czy ktoś potwierdzi lub zaprzeczy, że na zewnętrznych pylonach mogły być tylko przenoszone zbiorniki (brak okablowania do uzbrojenia?). R nie ma skrzydełek na boomie, brak anten w wypustkach na stateczniku pionowym ( nad szachownicą) oraz działka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Oto to to. A czy ktoś potwierdzi lub zaprzeczy, że na zewnętrznych pylonach mogły być tylko przenoszone zbiorniki (brak okablowania do uzbrojenia?).R nie ma skrzydełek na boomie, brak anten w wypustkach na stateczniku pionowym ( nad szachownicą) oraz działka. A jest to nie prawda - "R" miał w swym komplecie zewnętrzne belki uzbrojenia takie same jak np. na M czy MF. Miał również do nich okablowanie tylko jest mała różnica - instalacja ta jest połączona szeregowo z wewnętrzną tzn w przypadku podwieszenia 4 belek odpalenie czy też zrzut bomb następowałby jednocześnie z dwóch prawych lub lewych belek. Dlatego też w takim przypadku uzbrojenie wieszało się tylko na jednej parze belek zewnętrznej lub wewnętrznej a nigdy na wszystkich jednocześnie tak jak na M/MF. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 (edytowane) Zawsze się zastanawiałem, jak ten jaskrawy kolor nie męczył pilotów? Może tutaj jest akurat trochę przejaskrawiony [ albo kwestia oświetlenia albo dobrania farby przy odnawianiu s-tu ] Ale Rosjanie praktyką doszli do takich a nie innych wniosków , w dzień to przecież nie męczyło , przyrządy ładnie " rzucały " się w oczy, a przede wszystkim w nocy przy punktowym oświetleniu przyrządów tablica nie świeciła , nie rozpraszała uwagi .Coś musiało być na rzeczy że utrzymywało się to kilkadziesiąt lat, i nie słyszałem żeby którykolwiek z pilotów po powrocie z lotu narzekał na kolor kabiny. link do instrukcji pocisku R-60 [ po polsku ] http://narod.ru/disk/1978349001/R-60MK.djvu.html Edytowane 5 Lutego 2011 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Na uzbrojenie nie znam się tak dobrze Grzegorz, ale pamiętam z rozmów z Maćkiem (nasz uzbrojeniec) że sprawa wygląda troszkę inaczej niż opisujesz. Czy szeregowe połączenie instalacji elektrycznej nie dawało praktycznie możliwości awaryjnego zrzutu lub jedoczesnego na hura. Czy zewnętrzna belka była podłączona do PUS-a (chyba tak to się nazywa) do odpalania UB (rożnymi opcjami)? Co do CD-30, to naczytałem się literatuty rosyjsciej i wykika z niej, że stacja na R-e była z PF-a, a nie PFM-a. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Jeszcze coś w klimacie 41 PLM się znalazło, na złapanie oddechu Oj Panowie, głowa pęka od tych wszystkich informacji Oby tak dalej! Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 (edytowane) Na uzbrojenie nie znam się tak dobrze Grzegorz, ale pamiętam z rozmów z Maćkiem (nasz uzbrojeniec) że sprawa wygląda troszkę inaczej niż opisujesz.Czy szeregowe połączenie instalacji elektrycznej nie dawało praktycznie możliwości awaryjnego zrzutu lub jedoczesnego na hura. Czy zewnętrzna belka była podłączona do PUS-a (chyba tak to się nazywa) do odpalania UB (rożnymi opcjami)? Jarku - poprawne działanie uzbrojenia w przypadku "R" z czterema belkami nie sprowadza się tylko i wyłącznie do zrzutu jednoczesnego bomb czy awaryjnego zrzutu podwieszeń. Zacznijmy od samego początku - w kabinie nie masz rozgraniczenia przełączników na zewnętrzne lub wewnętrzne podwieszenia jak w M/MF a tylko lewe - prawe podwieszenia tak jak na PFM i starszych wersjach. Więc nie może być mowy o tym abyś mógł zrzucać bombki kolejno z każdego podwieszenia . Jeżeli podwiesisz 4 bombki to w przypadku R będziesz zrzucał albo prawe podwieszenia albo lewe podwieszenia czyli będą spadały dwie bombki z lewego skrzydła albo dwie z prawego skrzydła. Awaryjny zrzut będzie jednoczesny ze wszystkich podwieszeń ale nie będę gmatwał obrazu. Podobnie się będzie działo gdy podwiesisz 4 X R3 S - i znów odpalasz lewy pocisk to zejdą ci dwa pociski z lewego skrzydła itd. PUS 36 D/DM bo takie były na naszych R przyrządy do odpalania pocisków S-5 z wyrzutni UB 16 był montowane w skrzydle przy belce wewnętrznej zarówno z prawej strony jak i z lewej strony. Natomiast belki zewnętrzne nie miały PUSów. Czyli analogicznie po podwieszeniu 4 X UB 16 odpalenie byłoby z czterech zasobników na raz a nie z dwóch. Wiązka elektryczna szła od belki wewnętrznej do zewnętrznej a nie wychodziła od kabiny tak jak było to w M/MF Edytowane 5 Lutego 2011 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Dzięki Grzesiu na wyjaśnienie. Zaczytałem się w Gordonie i popełniłem ściągę o stacjach radiolokacyjnych MiG-a 21: CD-30 - jako RP-9 na Su-9, - E-7-1 , nr burt. „71”, (płatowiec MiG-21F) - E-7-2, nr burt. “72”, (?) - MiG-21P-13 (nie wszedł do produkcji ?) CD-30T -E-7-3, nr burt. „73”, (płatowiec MiG-21F/ po przeb. MiG-21PF) - E-7-4 nr burt. „74”, (płatowiec MiG-21PF) CD-30TP (P – pomiechozaszczitnaja) – RP-21 - MiG-21PF - MiG-21FL uproszczona RP-21 (P1L), późne samoloty - uproszczona wersja RP-21M (P2L) - MiG-21 PFS - MiG-21R RP-21M - MiG-21PFM RP-21MA -MiG-21M RP-22 (Szafir-21, S-21) -MiG-21S - MiG-21SM - MiG-21SMT - Mig-21MF RP-22M (Szafir-21M, S-21M) - MiG-21bis Coś mi się kołacze po głowie, że nasze MF-y miały słabszą stacje RP-21M/MA (ale nie jestem pewien). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Jesli mówimy o radiolokatorach ,to na polskich Mig-21 R stacja RP-21M /CD -30TK/ zas na Mig-21 M/MF RP-21MA I takie moje domysły odnosnie radarów na eksportowych 21. Otóz czytając instrukcje eksportowe stacje to pomieszanie starych bloków z nowszymi . Czyli w przypadku Mig-21R wersja TK z TPM ,i smiało mozna szukac czym się te modyfikacje rózniły ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Pamiętam jak nasi piloci po otrzymaniu PFM podnieśli larum, że stacja rlok z PFM "widzi i przechwytuje" dalej niz stacje z samego R Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 No właśnie , skoro system uzbrojenia eRa to PFM, to czy były próby z podwieszeniem Monsunów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 No właśnie , skoro system uzbrojenia eRa to PFM, to czy były próby z podwieszeniem Monsunów? Próby były - MONSUN nawet wisiał pod eRem - na Święto Pułku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Grzegorz,czy to znaczy że w 32 były Monsuny dla R ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 5 Lutego 2011 Share Napisano 5 Lutego 2011 Monsuny osobiście przyjmowałem wraz z PFMami z Goleniowa - jak mnie pamięć nie myli dwa komplety. Ale aby MONSUNY "bojowo" wisiały pod R tego nie było. Podczas wystawy na Święto Pułku podwieszono bodajże pod samolotem z I eskadry tak na pokaz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.