reggy Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Jeden z Kolegów poprosił mnie na PW o poradę odnośnie kolorów Vallejo do pancerki, a że mi wyszedł długi epistoł, to grzechem byłoby się nie podzielić. Pytanie było o kolory niemieckiej i radzieckiej pancerki II WŚ. Więc: Konkretnie używam palety Model Color, rozcieńczam wódką z dodatkiem paru kropel retardera Talens do farb akrylowych. Do Panzergrau, szarego z początku wojny, polecam German Gray. Do jego rozjaśniania polecam biały (White) albo brudny biały (Offwhite) Z Dunkelgelb, bazowym kolorem w dalszej części wojny, jest trudniej. Niektórzy mówią, że to powinien być całkiem ciemny żółty, niektórzy że właściwie piaskowy z niedużą domieszką żółci. W googlu jak się wpisze "dunkelgelb sample" można natrafić na wiele dyskusji, wiele przykładów muzealnych albo powojennych oryginałów. Przykład: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=18&t=95415 Kiedyś malowałem głównie używając jako bazy Green Ochre. Modele wychodziły ciemne, bure i byle jakie. Stosowałem trochę rozjaśnień mieszając Green Ochre z jaśniejszymi odcieniami. Przykład: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/JagdpanzerIVDragon172#5081444503241944322 Później zacząłem mieszać już na bazę Green Ochre z Dark Sand: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/SdKfz2508Dragon135#5346221983109656530 i jeszcze mocniej: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/KingTigerPorscheDragon135#5429969981869081970 Potem przyszedł etap czystego Dark Sand: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/PanzerIVAusfHDragon135#5439250496697895506 http://picasaweb.google.com/piotrreddig/PantherAusfA#5499759414723785938 Wówczas do rozjaśnień używałem Dark Sand z Offwhite. Teraz poszedłem jeszcze ciut dalej, używając na bazę bardzo jasnej mieszanki. Do Dark Sand dodaję Middlestone, żeby go "zażółcić", ale daję jeszcze białego Offwhite, żeby go rozjaśnić. Cieniowanie rozjaśniające potem wykonuję niemal białą mieszanką Offwhite+Dark Sand. I tak mam bardzo jasną bazę na którą wchodzę z ciemnymi, brązowymi olejami do rainsów i washa. Póki co modelu w tym zestawieniu nie ma w galerii, ale go kończę i przyznam, że podoba mi się najbardziej: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/StuGIIIAusfG135Dragon#5518791715972985506 Tu fotka z warsztatu, na jasnych monitorach może być lekki przepał - jutro powinna być galeria z fotkami w porządnym świetle. Niemal idealnym zamiennikiem Dark Sand jest Buff. Jeżeli chciałbyś dać modelom więcej żółtego odcienia, to polecam rozjaśniać Yellow Ochre, np. Buffem i Offwhite. A tu porównanie: Co do zieleni niemieckiej, to polecam Luftwaffe Cam. Green. Ładna, jasna, dobrze kryje. Taka akurat. Zielenie rozjaśnia się żółtymi kolorkami, albo limonkowymi. Co do radzieckiej zieleni - można szaleć. Ja lubię stonowaną zieleń. Nomen omen, Russian Green jest dobrym kolorem, choć ciut przy ciemnym i warto go rozjaśnić żółcią. Ten teciak był malowanych bodajże niemal bez rozjasnień Russian Green: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/T3485Dragon135# Dobrym kolorem jest też Reflective Green, tu widoczny na błotnikach: http://picasaweb.google.com/piotrreddig/T3485Hobbyboss148#5502407535691621202 Polecam go też jako NATO Green, do współczesnych pojazdów. Co do trzeciego koloru w niemieckich kamuflażach, czyli wszelakich brązów - zasadniczo były dwa: rotbraun i czekoladowy brązowy. Ten pierwszy ma wyraźną domieszkę rdzawej czerwieni i wydaje mi się, że występował częściej. Ten drugi to po prostu "czekoladka" i raczej widziałbym go w niektórych pojazdach z końca wojny. Do rotbrauna polecam czysty Flat Brown, ew. z domieszką Flat Earth - żeby lekko zgasić czerwień. Czekoladowy brąz wychodzi całkiem okej z German Cam. Brown (nie ma w moim zestawieniu poniżej). Balans bieli na zdjęciach ustawiany Szarą Kartą, więc kolory powinny być dość wiernie oddane. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manas Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Absolutnie mistrzowski wątek! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masserati Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 Witam. Mam pytanie, czy rozcieńczalnik wamodu do emalii(revell) nadaje się do rozcieńczania tych ów farb żeby móc malować spokojnie aerografem? Pozdrawiam. MeSSer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucass_krk Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 nadaje się Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masserati Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 Dzięki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piter Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Tylko uważaj z matowymi. Emalie Revella i Humbrola ostatnio bywają bardzo złośliwe dając z Wamodem dosyć nieciekawy efekt w postaci proszkowania się na powierzchni. W moim przypadku z wamodem zdarzyło się to sporadycznie natomiast oryginalny rozcieńczalnik spisuje się naprawdę dobrze. Najgorzej jest w przypadku różnego rodzaju benzyn ekstrakcyjnych etc.. Pozdrawiam Piotrek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masserati Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Dzięki będę uważał, farby Revell'a które posiadam mają już 3 lata (dziw że nie wyschły ) ale teraz przerzuciłem się na tamiya, ale akurat nie mam tego koloru, więc zajrzałem do starych farb i jest. Pozdrawiam Mateusz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreeN Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Które według Was lepsze pod aero? -pactra -vallejo mc Biorąc pod uwagę cena/ilość przewaga dla vallejo. Nakrętki i uszczelki w pactrze to porażka. A jak z samą istotą malowania? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulus Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Z osobistego doświadczenia - wybrałem Vallejo. Z Pactrami miałem problemy z dobraniem odpowiedniego rozcieńczenia. Jednak wiele osób nie ma tych problemów z Pactrami a używanie wody, jako rozcieńczalnika jest jakimś plusem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilex7 Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Tylko uważaj z matowymi. Emalie Revella i Humbrola ostatnio bywają bardzo złośliwe dając z Wamodem dosyć nieciekawy efekt w postaci proszkowania się na powierzchni. W moim przypadku z wamodem zdarzyło się to sporadycznie natomiast oryginalny rozcieńczalnik spisuje się naprawdę dobrze. Najgorzej jest w przypadku różnego rodzaju benzyn ekstrakcyjnych etc..Pozdrawiam Piotrek Piter ma rację Benzyna ekstrakcyjna, Eko rozcieńczalnik, benzyna apteczna, są to substancje bardzo lotne i "prawie" zawsze kończy się to piaskiem na malowanej powierzchni. Rozcieńczalnik zbyt szybko odparowuje. Moim zdaniem do rozcieńczania Revelli i Humbroli dużo bardziej nadaje się terpentyna (dla plastyków lub apteczna), benzyna do zapalniczek (o której często wspomina Reggy) lub nawet White Spirit, czy wszystkie te rozcieńczalniki które parują wolniej. A Wamod to chyba zwykły rozcieńczalnik przelewany do mniejszych buteleczek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilex7 Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Które według Was lepsze pod aero?-pactra -vallejo mc Biorąc pod uwagę cena/ilość przewaga dla vallejo. Nakrętki i uszczelki w pactrze to porażka. A jak z samą istotą malowania? Obydwie farbki są tak samo dobre. Prawie wszystko zależy od właściwego rozcieńczenia i doboru rozcieńczalnika oraz odpowiednio przygotowanej powierzchni malowania (farby podkładowe). Nie pisz takich rzeczy, że nakrętki w farbkach Pactra to porażka, bo tworzysz kolejną niepotrzebną legendę. Jeżeli nie potrafisz tak używać farbek żeby się bez problemu odkręcały to spytaj się na forum, a na pewno ktoś Ci odpowie. Każde farbki nieodpowiednio używane będą sprawiały problem z odkręcaniem, nawet do farbek Gunze są sprzedawane odpowiednie narzędzia do ich odkręcania nakrętek Przy zbyt mocnym dokręcaniu Vallejo pękają "dzióbki" - jakby się uprzeć to też można napisać że to "porażka" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreeN Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Które według Was lepsze pod aero?-pactra -vallejo mc Biorąc pod uwagę cena/ilość przewaga dla vallejo. Nakrętki i uszczelki w pactrze to porażka. A jak z samą istotą malowania? ..Nie pisz takich rzeczy, że nakrętki w farbkach Pactra to porażka, bo tworzysz kolejną niepotrzebną legendę. Jeżeli nie potrafisz tak używać farbek żeby się bez problemu odkręcały to spytaj się na forum, a na pewno ktoś Ci odpowie...) Może o nakrętkach niepotrzebnie pisałem, bo nie mam problemów z odkręcaniem, ale DLA MNIE uszczelki to porażka i tyle. Wystarczyło dać gumowe, dobrze przyklejone do dna nakrętki - były by szczelniejsze i nie było by problemów z rozwarstwianiem.. To moje zdanie nie tworzę legend. W 90% uszczelki doklejam CA bo wychodzą z nakrętek.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilex7 Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Wiem o czym piszesz Moje kłopoty z nakrętkami wszelakiego typu skończyły się jak zacząłem do mieszania farbek używać miksera. Farbki stoją u mnie zawsze w pionowej pozycji i prze to farbka nie dociera do nakrętek Jeżeli z jakiegoś powodu zapaćkam górną część słoiczka i staram się to od razu wytrzeć kawałkiem chusteczki papierowej (najlepiej bezpyłowej). W wypadku farb akrylowych można sobie pomóc acetonem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreeN Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Wydaje mi się, że używanie tylko miksera powinno pomóc rozwiązać problem. Może wymodzę sobie mieszadło z małego silniczka.. Też zawsze wycieram słoiczek i samą nakrętkę bo inaczej to masakra się zrobi.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilex7 Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Do farbek Vallejo ludzie ludzie sami sobie robią mieszadełka http://www.prismnet.com/~beckerdo/games/articles/MarkI/MarkIMixer.html A do wszystkich innych farbek to można przerobić mikser do mleka do kawy "cappucino" - czasami do kupienia za 5zł. W czasie mieszania należy farbkę trzymać w drugiej ręce - inaczej możemy mieć lot słoiczka na ścianę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sławko Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 ...były by szczelniejsze i nie było by problemów z rozwarstwianiem.. Co do szczelności nakrętek to ja też to miałem ale z Model Masterami - po pewnym czasie papierowa uszczelka z nakrętki nasączała się farbą i całkowicie rozlatywała. Wpadł mi kiedyś do głowy prosty pomysł, który teraz stosuję do wszystkich nowozakupionych farbek MM. Wycinam z płytki polistyrenowej o grubości 0,25 mm krążek o średnicy zgodnej ze średnicą papierowej podkładki i dokładam do nakrętki. W ten sposób zabezpieczam papierową podkładkę przed nasiąkaniem nie rezygnując ze sprężystego docisku jaki ona zapewnia. Obecnie nie mam problemu z rozpadającymi się podkładkami z papieru. Jeśli zaś chodzi o same farbki Vallejo z serii COLOR to przyjemnie mi się nimi malowało aerografem. Dobrze kryły powierzchnię cienką warstwą. Dobrze mi się je rozcieńcza rozcieńczalnikiem od Model Mastera do farbek akrylowych. Wytrzymałość mechaniczna wydaje mi się tylko jakby trochę za słaba. Pactr nie używałem więc wypowiadać się nie będę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vic11 Posted October 3, 2010 Share Posted October 3, 2010 Mam pytanie co do farb akrylowych. Nadają się do malowania pędzlem ? Używam obecnie olejnych z revella, ale chcę się przerzucić na inne. Myślałem nad pactrą. W przyszłości mam zamiar zakupić areograf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomek Mroczkowski Posted October 3, 2010 Share Posted October 3, 2010 Mam pytanie co do farb akrylowych. Nadają się do malowania pędzlem ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilex7 Posted October 3, 2010 Author Share Posted October 3, 2010 Mam pytanie co do farb akrylowych. Nadają się do malowania pędzlem ? Tomek - bądź dzielny Mam pytanie co do farb akrylowych. Nadają się do malowania pędzlem ? Tu jest odpowiedź viewtopic.php?t=9427 Na przyszłość umieszczaj pytania we właściwym wątku - ten jest głównie o rozcieńczaniu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinekf1 Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Witam. W sklepie internetowym Moje hobby pojawiły sie wzorniki wszystkich znaczących sie producentów farbek modelarskich na rynku. Wzorniki są malowane natryskowo orginalnymi farbkami, dodatkowo mozna w nich znaleźć zamieniki potrzebnej farbki. Ja już zakupiłem interesujące mnie marki. Z informacji otrzymanej w sklepie wzowrniki zawierają całą całe palety oprócz firmy Model Master, która jest podobno niekompletna http://www.mojehobby.pl/wzorniki-kolorow-k-6-1430768.html Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilex7 Posted October 20, 2010 Author Share Posted October 20, 2010 Z tego co się zorientowałem to istnieją dwie palety Model Master Akryl Eu i USA. Ta paleta europejska (produkowana przez Italeri) jest okrojona. Robiłem sobie kiedyś takie zestawienie i głównie to dotyczy kolorów FS i RLM oraz "Cars". Brakuje również paru kolorów RAF, stąd zapewne pomysł, żeby sprzedawać te farbki w Polsce pod marką farbek Pactra. Z tego co wiem to wzorniki MM były robione wg. standardu "Europejskiego", ale w następnej wersji ma być już pełna paleta. Obecnie wszystkie farbki Model Master (olejne i akrylowe) firmy Testor Eu i USA są dostępne w modelcentrum i w mojehobby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreeN Posted October 21, 2010 Share Posted October 21, 2010 Ja mam pewien problem. Prysnąłem model matową bezbarwną Pactrą zmieszaną z sidoluxem. Po tym zabiegu model wygląda jak zakurzony, pokryty jest delikatną mleczną powłoką.. Da się coś z tym zrobić? To miała być ostatnia warstwa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piter Posted October 21, 2010 Share Posted October 21, 2010 Spróbuj model pokryć lakierem przy pomocy pędzla. Rozcieńcz dobrze lakier i działaj. Ja tak uratowałem 2 modele. Pozdrawiam Piotrek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulus Posted October 21, 2010 Share Posted October 21, 2010 Prysnąłem model matową bezbarwną Pactrą zmieszaną z sidoluxem. Ja mam pytanie: dla czego zmieszałeś te dwa składniki? Przypadkiem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreeN Posted October 21, 2010 Share Posted October 21, 2010 Prysnąłem model matową bezbarwną Pactrą zmieszaną z sidoluxem. Ja mam pytanie: dla czego zmieszałeś te dwa składniki? Przypadkiem? Sam nie wiem. Myślałem (albo właśnie wtedy nie myślałem), że sido doda trochę połysku do tego matu. Udało mi się filcem spolerować tą mąkę z powierzchni. Jutro psiknę samym sido, powinno być dobrze. Jaki półmat polecacie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.