Skocz do zawartości

[11.11] Wagon artyleryjski PP2 ŚMIAŁY - Scratch 1/35


Jarekk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 175
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Jarek możesz zrobić następnym razem zdjęciem z jakimś przedmiotem o możliwie ustalonych wymiarach, żeby zobaczyć jaki ten wagon jest duży ?

Pewnie już znasz ten znaczek ?

68a784e6.jpg

Z czego planujesz wykonanie lufy działa ?

Coraz bardziej mi się podoba ten wagonik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Walki w rejonie Lwowa (cz.2)

 

 

Od początku stycznia 1919 „zubożony" nieco „Śmiały" operował na linii kolejowej Lwów-Przemyśl, między Mszaną a Gródkiem Jagiellońskim, chroniąc szlak przed wypadami ukraińskimi. W zasadzie była to główna droga łącząca Lwów z resztą kraju. 10 stycznia po remoncie w Krakowie powróciła podstawowa część „pancerna". Cztery dni później działający już w komplecie pociąg miał nadzorować odcinek rozszerzony do Sądowej Wiszni, która stała się także czasowym miejscem stacjonowania. Pod koniec stycznia „Śmiały" przybył do Lwowa, gdzie KBPP pracowało pełną parą i przygotowało nowe wagony. Między 28 a 30 stycznia w skład pociągu włączono: dwuosiowy wagon artyleryjski, osłonięty betonem i deskami, z austriacką armatą polową 80 mm umieszczoną na stanowisku czołowym oraz podobnie „opancerzony" wagon uzbrojony w karabiny maszynowe. 6 lutego do Warsztatów Kolejowych skierowano parowóz pancerny, wymagający naprawy. Powrócił on do pociągu z jeszcze jednym dodatkowym wagonem betonowym przeznaczonym do przewozu amunicji.

17 lutego „Śmiały" wysłany został na północ, w rejon Rzęsny Ruskiej, gdzie na skrzydle osłaniał jedną z akcji zaczepnych, mającą odrzucić siły przeciwnika od Lwowa. Po blisko tygodniowych utarczkach został zluzowany przez „Piłsudczyka" i przejechał do Gródka Jagiellońskiego. Tu - jak podają komunikaty wojenne - 26 lutego załoga pociągu złożyła uroczyste ślubowanie na wierność Rzeczpospolitej Polskiej.

 

IM1939-135.jpg

Odpoczywająca (w eszelonie gospodarczym) część załogi "Śmiałego".

 

Tymczasem w pierwszych dniach marca Ukraińcy rozpoczęli nową ofensywę, w wyniku której w kilku miejscach przerwana została i linia kolejowa Przemyśl -Lwów, i istniejący dotąd wzdłuż tej linii wąski korytarz; Lwów ponownie znalazł się w całkowitym okrążeniu. „Śmiały" także został okrążony w rejonie Sądowej Wiszni. Szczególnie ciężkie walki trwały pod Rodatyczami, a między 6 i 7 marca pociąg -wspierający piechurów z III batalionu 9. ppleg. - po ostrzelaniu przez artylerię uległ uszkodzeniom i kilka wagonów wymagało naprawy.

Okrążenie Lwowa przerwane zostało dopiero 20 marca uderzeniem grupy generała Aleksandrowicza, w której główną rolę odegrały trzy bataliony z artylerią z Armii Wielkopolskiej dowodzone przez pułkownika Daniela Konarzewskiego.

 

smialy.jpg

"Śmiały" na patrolu w okolicach Lwowa.

 

W następnych wiosennych tygodniach bezpośrednie zagrożenie miasta znacznie już zmalało. 26 marca „Śmiały" powrócił do Krakowa, skąd po czterech dniach krótkiego odpoczynku odesłany został do Warszawy.

Tak zakończył się blisko pięciomiesięczny okres jego walk na froncie małopolskim w obronie Lwowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pietyzm z jakim tworzysz swój opis "Śmiałego" budzi mój podziw i zazdrość Ciekawe są zwłaszcza te dorabiane wagony, każdy z nich to temat na osobny warsztat.

Czy to może być ten "dwuosiowy wagon artyleryjski, osłonięty betonem i deskami, z austriacką armatą polową 80 mm umieszczoną na stanowisku czołowym"

5104ad09.jpg

Z tego co piszesz, to "Śmiały" dla Lowa był czymś w rodzaju "pociągu życia" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Betonowe" wagony to never-ending story historii naszej broni pancernej.

Z racji tego, że były to prowizorki, każdy był inny i z materiałami nawet zdjęciowymi jest krucho.

 

Co do zasług w walkach o Lwów, to nie należy zapominać o bliźniaczym PP1. W kolejnych miesiącach podsyłano również kolejne pociągi.

W walkach o Lwów brały udział:

- PP 1 "Piłsudczyk",

- PP 2 "Śmiały",

- PP 3 „Lwowianin",

- PP 4 "Hallerczyk",

- PP „Kanonier",

- PP „Odsiecz II",

- PP 6 „Gromobój",

- PP 5 „Odsiecz I",

- PP 13 „Boruta",

- PP 15 „Paderewski",

- PP 16 „Mściciel",

- PP 14 „Zagończyk"

- PP „Wściekły",

- PP 10 „Pionier"

- PP 8 „Wilk",

- PP 7 „Smok".

Czyli całkiem spore siły pancerno-kolejowe. Oczywiście PP1, PP2 i PP3 miały najdłuższe zasługi.

 

Mając na warsztacie wagon "Śmiałego" staram się tylko jego działania opisywać.

 

WARSZTAT - tydzień 8

 

Przez ostatni czas sporo się nanitowałem. Bryła wagony zakończona. Pozostała tylko wieża. Czas jednak nadgonić zaległości na spodzie wagonu. Układ hamulcowy to będzie niezła układanka

 

P1092045.jpg

P1092046.jpg

P1092042.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysponuje skanami artykułu z czeskiego czasopisma o Panzer Zugach K.u.K

Są tam fotki podobnego/identycznego wagonu.Mogę podesłać na PW, jeżeli na tym etapie budowy będą jeszcze pomocne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Zawieszenie wagonu (maźnice i resory) zakończone.

 

P1252061.jpg

 

W planach miałem teraz układ hamulcowy, ale jest dosyć skomplikowany i delikatny. Wracam wiec do wieży. Jednak wcześniej pojawią się bufory. Wymyślenie jak je wykonać zajęło mi za dużo czasu.

 

P1252075.jpg

P1252077.jpg

 

Na razie tylko dwa, ale już są. Z buforami wygląda jak prawdziwy wagon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie kolego (jeżeli mogę tak powiedzieć) prawdziwa manufaktura. Świetna robota. Szkoda że powstanie w jednym egzemplarzu. Nie znam sie za bardzo ale widziałbym gotowy produkt w postaci odlewów żywicznych a może plastikowego short runa na półce w każdym modelarskim. Czego sobie i wszystkim zainteresowanym życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o bufory to opisowe wykonanie może być nudne. Postaram się na zdjęciach pokazać kolejne etapy, wykonując kolejne dwa. Tak naprawdę to nic trudnego. Kłania się stara zasada - wszystkie elementy są proste do wykonania jak się ma pomysł jak je zrobić, plus odwaga w stosowaniu różnych technologii w warsztacie.

 

Nie ukrywam, że dobre słowo na forum bardzo mnie mobilizuje do dłubania. Modele pancerno-kolejowe to nowość na rynku od kilku tak. Moje stawiam jako przeciwwagę dla maszyn niemieckich (Śmiały, drezyna TK).

Dostępne są jeszcze na rynku drezyna R i kartonowa TATRA.

Mając doświadczenie przy tym modelu w planach mam jego wersję wrześniową 39. Jeśli ktoś zdecydowałby się to zapraszam do wspólnego warsztatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Witam

 

Miodzio wagonik,sam majstruje ...ale na razie sza ;). Pisałeś że układ hamulcowy ... planujesz dorobić czy odpuszczasz? Jakbyś potrzebował mam kilka dobrych zdjęć układu hamulcowego starego typu można się wzorować jak co to info na maila. Greif@model-klub.pl

Podglądam dalej.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Greif - układu hamulcowego nie odpuszczam. Będzie wykonany ze względu na delikatność części na końcu. Będzie się składał z 8 cięgien podłużnych i 5 poprzecznych (pręty plastikowe 1-1,5 mm). Niewłaściwy chwyt dłonią i ...

 

Marwaw - w 35 nie jest to wcale taka trudna robota. Trzeba bardziej pilnować wymiarów. W pudle mam o wiele trudniejszy zapomniany warsztat (PF621 plot).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.