Gość Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 (edytowane) Witam się uprzejmie, W pierwszych słowach mojego listu chcę się przyznać, że to mój pierwszy warsztat na forum, przełamałem wrodzoną nieśmiałość i postanowiłem wystawić się na osąd poubliczny Celem niniejszego warsztatu będzie próba zbudowania modelu MiG-17 firmy AZ Model w skali 1:72, żeby się nie rozdrabniać będzie to od razu 5 wersji. Po moim warsztatcie nie należy się spodziewać prezentacji wymyślnych technik, wyrafinowanych samoróbek, założyłem go, by się samemu zmobilizować do skończenia tych modeli Modele zostały zaczęte jakiś czas temu, nie mam wiele fotek z początkowego etapu (brak aparatu), a te co są, nie są zbyt ostre (robiłem telefonem), jednak proszę nie bić, w dalszej części postaram się o lepsze Na poczatek poszedł kadłub. W modelu jest o 3 milimetry za długi, zdjęcia pokazują w jakim kierunku poszły przeróbki. Edytowane 18 Marca 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Wystartowałeś z grubej rury, pokaźny klucz szykujesz do lotu. Będę w twojej relacji częstym fościem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Zobaczymy czy będzie warto, ale dziękuję Mikele Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Zacny temat Z mojego ktorego pokazywałem w nowosciach, powstał Lim-5P. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Podobnie jak Mikele będę tu zaglądał i liczę na to, że będzie warto. Zwłaszcza z uwagi na temat i koncepcję "produkcji seryjnej" - choć jak dla mnie nieco kontrowersyjnej. Niech się też kolega nie zarzeka, że nie będzie technik i samoróbek, bo jeśli modele mają się od siebie różnić i odwzorowywać odrębne wersje, to działania te będą konieczne i tyle. No bo nie sądzę, że ma być to pozoracja i różnicowanie za pomocą malowania i kalek, prawda? A potencjał widać choćby w decyzji o cięciu kadłuba - zapowiada się dobrze. A limologów na forum z pewnością nie brakuje... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Przecieraj szlak Andzin! Może się okaże, że przeróbki AZ model są dobrym lekiem na wszelakie braki na rynku modelarskim... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Dziękuję za słowa zachęty Panowie (...) Zwłaszcza z uwagi na temat i koncepcję "produkcji seryjnej" - choć jak dla mnie nieco kontrowersyjnej.Niech się też kolega nie zarzeka, że nie będzie technik i samoróbek, bo jeśli modele mają się od siebie różnić i odwzorowywać odrębne wersje, to działania te będą konieczne i tyle. No bo nie sądzę, że ma być to pozoracja i różnicowanie za pomocą malowania i kalek, prawda? Mikołaju, pisząc o braku technik i samoróbek miałem właśnie Ciebie na myśli, a konkretnie Twój warsztat o Jak-1, który jest dla mnie przykładem świetnej modelarskiej roboty. Oczywiście modele nie będą się różnić tylko kalkami i malowaniem. Plan jest taki, że wszelkie zewnętrzne róznice poszczególnych wersji zostaną uwzględnione. Nie mam jeszcze pewności w jakiej konfiguracji będzie MiG-17F, mam ochotę na egipskiego z rakietami i bombami ... ale się zobaczy Ale to co ja tu pokażę nie wykracza poza umiejętności przeciętnego modelarza, a niestety dodatkowo pełno będzie w modelu zamierzonych uproszczeń i niezamierzonych błędów Jeśli chodzi o zamierzone uproszczenia - dotyczą kabiny - została sklejona jak fabryka dała, moje umiejętności malarske są moooocno przeciętne, więc całe szczęście, że będzie zasłonięta owiewką ... na pierwszy plan i tak się fotele Pavli będą wybijać mam nadzieję O korektę błędów się uprasza jak najbardziej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Leszek.Sz. Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Jakieś konkretne malowania i nr boczne do limów masz poprzydzielane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Dobre pytanie, też mnie ciekawi, jakie malowania przewidujesz. Wybór jest dość spory. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 Malowania? Mam oczywiście swoje typy: Lim-5 - 0001 gen. Frey-Bieleckiego (jako wariant awaryjny jest 1023 z kalek AZ Model) Lim-5M - 206 (nie znam fotek, ale cała seria była malowana jednakowo, a chciałbym, żeby mieć egzemplarz przebudowany na Lim-6bis) Lim-6bis - 206 (malowanie tzw. Meduza) Lim-5P - 509, czyli Marysia (jeśli kalki mnie nie zadowolą, to 609 z Oleśnicy z łuskozbieraczem) MiG-17F - jak pisałem, chcę, żeby był egipski, ale jeśli mi się nie uda przeróbka, to mam dodatowy kadłub do PF, wtedy zrobię 305 z Lublinka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 18 Marca 2012 Share Napisano 18 Marca 2012 ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 Co prawda nikt nie pyta, ale żeby relacja miała walor edukacyjny podzielę się swoimi doświadczeniami z dotychczasowych prac. Na pierwszym zdjęciu widać, jak przebiega linia cięcia - na linii podziału technologicznego kadłuba w rzeczywistym samolocie. Kadłub modelu jest za długi o wspomniane 3 milimetry w sekcji za kabiną. Pionowe linie cięcia łatwo zrobić czeską piłką, żeby zrobić poziome, nawierciłem na ich końcach otwory, a następnie nacinałem skalpelem. Plastik jest stosunkowo miękki, sztuka polega na tym, by pierwsze cięcia były delikatne (tak jak byśmy chcieli nacinać linie podziału), gdy już mamy taka linię wstępnie pogłębioną można już mocniej "dusić". Delikatnie zginając plastik odznaczymy linię cięcia od wewnątrz kadłuba, a wtedy łatwo już o pęknięcie i odseparowqanie obu sekcji od siebie. Tak powstałe sekcje, (po skróceniu o pożądaną długość oczywiście) łatwo schodzą się do ponownego sklejenia, ale nie zaszkodzi podkleić jakieś kołki ustalające. Do klejenia użyłem zwykłego kleju Revella, ale dziś użyłbym najpierw Tamiya Thin Cement do złapania części i cyjanoakrylu do wzmocnienia spoiny i szpachlowania. i to by było na tyle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 A w Lim-5M (jeśli dobrze pamietam, że to ta wersja) będziesz dorabiał zbiorniki dodatkowe? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 Mikele braku owiewkozbiorników nie dałoby się ukryć pod warstwą farby, tak że będą Jak pisałem, zewnętrzne różnice między wersjami będą odwzorowane, Lim-6bis będzie miał spadochron u nasady statecznika i belki podwieszeń u nasady skrzydeł (zastanawiam się tylko, czy z bombami, czy z Marsami), ale na to przyjdzie jeszcze czas. Na razie najwięcej roblemów mam z Lim-5M, o ile "w temacie klap w związku z zabudową owiewkozbiorników" wiadomo, że niewiele wiadomo, to nurtuje mnie jeszcze problem kształtu zasobnika na spadochron, nigdzie nie widziałem w miarę wyraźnej fotki takowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 Z Marsami rzecz jasna! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 nurtuje mnie jeszcze problem kształtu zasobnika na spadochron, nigdzie nie widziałem w miarę wyraźnej fotki takowego. A czy Lim-6bis nie miał identycznego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 Nie, Bis miał u nasady statecznika pionowego, 5M w płetwie pod kadłubem ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 19 Marca 2012 Share Napisano 19 Marca 2012 Nie, Bis miał u nasady statecznika pionowego, 5M w płetwie pod kadłubem ;) Uhmmm ;) W muzeum MW stacjonuje sobie taki mało muzealny egzemplarz, ale w takim razie moja fotka się jednak nie przyda ;p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 20 Marca 2012 Share Napisano 20 Marca 2012 Dzięki za fotki Jacko, ale tak jak pisał Young w 5M był inny typ spadochronu, a właściwie, jak gdzieś czytałem taśmy o szerokości 19 cm, nie mogę odszukać tej informacji, czy ktoś może to potwierdzić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 20 Marca 2012 Share Napisano 20 Marca 2012 (edytowane) http://www.militarium.net/viewart.php?aid=162 wyposażonego w taśmowy spadochron hamujący PT-19 (pod kadłubem) http://www.shinden.org/av_hist/index.php?position=0.0.159 pojemnik ze spadochronem hamującym PT-19 (inne spotykane oznaczenie SH-19) zamontowanym w grzebieniu aerodynamicznym umieszczonym pod silnikiem.[...] W dolnej części ogona kadłuba zamontowany spadochron hamujący PT-19 (w literaturze spotyka się też oznaczenie SH-19), z samolotu MiG-19. Przynajmniej dzięki Twojemu warsztatowi dowiem się czegoś o tych Limach, bo zainteresowały mnie te spadochrony ;) Edytowane 20 Marca 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cinekf1 Napisano 20 Marca 2012 Share Napisano 20 Marca 2012 Polecam artykuł Grzegorza Skowrońskiego "Lim-5M Skowronek" Lotnictwo z szachownicą nr 41 cyt: "Spadochron hamujący SH-19 oraz zamek mocowania jego liny umieszczono w podkadłubowym grzebieniu aerodynamicznym. Grzebień uzyskał formę skrzynki o szerokości ponad 300 mm i większej powierzchni bocznej. W środkowej części grzebienia były dwie pokrywy, otwierane na boki w górę, a w tylnej - zamek liny i wzmocniona stopka, chroniąca tylna część kadłuba przed uszkodzeniem." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 27 Marca 2012 Share Napisano 27 Marca 2012 Dziękuję za informacje o spadochronie - oczywiście mam LzS, ale jakoś nie tam szukałem ... wyraźnie starość daje o sobie znać Nie mam ciągle dobrego aparatu, ale póki co nie ma co pokazywać ... natomiast cyknąłem fotki obecnego stanu prac, cztery kadłuby poklejone i wstępnie spasowane, chyba zmienia mi się koncepcja i piąty będzie MiG-17PF (306 z Lublinka), nie wiem tylko jak zmienić tytuł wątku? Poniżej fotki "rodzinne" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 27 Marca 2012 Share Napisano 27 Marca 2012 A ja myślałem, że jestem wyjątkiem z moją Spitomanią Poszukam po kartonach fotek. Może się przydadzą. Superpomysł Śledzę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 2 Kwietnia 2012 Share Napisano 2 Kwietnia 2012 Fiedotow - nie wykluczam, że jesteś wyjątkiem, ale na pewno nie jeśli chodzi o Spito- i Migo- manię Jesli o mnie chodzi to podpisuję się wszystkim w czym potrafiłbym utrzymać ołówek pod Twoim mottem Postępy na warsztatcie niewielkie, szpachlowanie i szlifowanie pięciu kadłubów przy braku czasu musi swoje potrwać ... ale wstępnie przygotowałem kadłuby do trasowania linii.na początek jednak dwie fotki pokazujące, że jak ktoś ma drewniane łapy tak jak ja, to proste cięcie może się źle skończyć Na tych zdjęciach widać róznież, że pozornie najtrudniejsze cięcie - to poziome, pozostawia najmniej śladów. Poniżej dwie fotki dowodzące, że da się to jednak zrobić w miarę czysto. Jednym z błędów modelu są zbyt nisko umieszczone osłony siłowników hamulców aerodynamicznych (o jakieś 1,5mm). Miałe z początku wielką ochotę udać, że tego nie widzę, ale, jako że na LiM-5M od tej osłony biegnie do skrzydeł osłona nadmuchu klap, to byłoby to zbyt widoczne ... chcąc nie chcąc "łezki" poszły pod nóż ... no a teraz poszukam jakiejś żywicy, żeby sobie te osłony na nowo ulać ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 2 Kwietnia 2012 Share Napisano 2 Kwietnia 2012 Fanem wielkim jestem warsztatu tego. A już szczególnie zęby sobie ostrzę na Lima-5M. Będziesz miał trochę bieganiny z modyfikacjami, ale nietypowość tego samolotu winna to wynagrodzić. Jeśli da radę postaraj się też wskazywać dojścia do dokumentacji źródłowej, bo z tym chyba trochę krucho jesli chodzi o 5M. Nie odpuszczaj łobuzom i powodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.