Michal_G Napisano 25 Kwietnia 2012 Share Napisano 25 Kwietnia 2012 Wpadł mi w ręce taki stary model, zobaczę co się uda z niego zrobić. Jak dotąd kleiłem pancerkę w 1:72, w związku z tym proszę o wsparcie mających doświadczenie w modelarstwie lotniczym żebym nie spaprał modelu pancerniackimi nawykami. Dokładniej rzecz biorąc kleić będzie głównie moja Żona. Wstępna analiza instrukcji i od razu problem - dobór właściwych farb. Malowanie będzie pudełkowe, zbliżone do egzemplarza eksponowanego w krakowskim Muzeum Lotnictwa - fotki można obejrzeć na http://www.militaryfoto.pl/samoloty/111-bf-109-g6-muzeum-lotnictwa-w-krakowie lecz z oznaczeniami FM-BB z zestawowych kalek. Jeżeli dobrze rozgryzłem kolory to: - dolne powierzchnie RLM 76 Lichtblau - górne powierzchnie (ciemnoszare) RLM 75 Grauviolet lub RLM 66 Schwarzgrau - który będzie lepszy? - na fotel pilota i okolice RLM 70 Schwartzgrun - czy to właściwy kolor? - jakim kolorem powinno być malowane wnętrze kadłuba? Oczywiście fotki pojawią się w miarę postępu prac. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SkodaFka Napisano 25 Kwietnia 2012 Share Napisano 25 Kwietnia 2012 Polecam przejrzeć ten temacik: viewtopic.php?f=86&t=31313 Może coś się przyda a jak nie to poszperaj trochę po forum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czsochaj Napisano 25 Kwietnia 2012 Share Napisano 25 Kwietnia 2012 Na górę zdecydowanie RLM75, oraz RLM74, kokpit to RLM66. Wnęki podwozia i wnętrze kadłuba zazwyczaj malowano na RLM02. Kołpak i śmigło w fabryce malowano na RLM70, potem w jednostce przemalowywano kołpak na kolor obowiązujący w eskadrze. Plamki na bokach kadłuba to RLM74 i 75. W owym czasie przejścia kolorów miały być łagodne, o zaokrąglonych kształtach. Czyli plamki i kamo z wolnej ręki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
salsa Napisano 25 Kwietnia 2012 Share Napisano 25 Kwietnia 2012 będzie in-box ? Jestem ciekaw, która to edycja Hellera bo były dwie: Pierwsza (najlepsza), z poprawną geometrią, później pakowana przez Encore. Następny wypust G6 Hellera już nieciekawy, obarczony wieloma błędami nie mający nic wspólnego z poprzednim... pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 26 Kwietnia 2012 Autor Share Napisano 26 Kwietnia 2012 Dziękuję za pomoc! Z doborem kolorów się rozjaśniło. Z plamami kamuflażu będzie o tyle problem że maluję pędzlem - nie mam wizji jak zrobić łagodne przejście kolorów. In-boxa mogę zrobić, jutro albo w sobotę fotki by były. Na szybko jeżeli coś to pomoże mogę powiedzieć że na pudełku samolot jest we właśnie takim kamuflażu jaki będę robił - może to pozwoli rozpoznać edycję? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czsochaj Napisano 26 Kwietnia 2012 Share Napisano 26 Kwietnia 2012 W czasach kiedy malowałem pędzlami, a było to nie tak dawno, wspomagałem się ,,tapowaniem gąbką''. Kropla farby na kartkę, delikatne umoczenie gąbki i lekkimi uderzeniami nanosiłem farbkę. Raz koło razu, spokojnie malowałem powierzchnię modelu. Najlepszy efekt uzyskiwałem stosując emalie Humbrolla. A tak pomalowałem właśnie w ten sposób Fw-190 A http://www.modelarstworadom.fora.pl/lotnicze-plastikowe,3/fw190-josefa-pips-prillera-revell-1-72,221.html . Jest to bardzo dawno ppopełniony model, jednak chodzi mi o pokazanie że bez aerka też można. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 27 Kwietnia 2012 Autor Share Napisano 27 Kwietnia 2012 Dziękuję wszystkim za rady. Obiecany Inbox poniżej. Za dużo części to tu nie ma... Jutro podskoczę do Pancerki po farby. Ale początek sklejania trochę się odwlecze - obiecałem żonie że zaczniemy razem, a jest ostatnio mocno zapracowana. Może jak trochę odsapnie w przyszłym tygodniu to ruszymy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tukidyndas Napisano 27 Kwietnia 2012 Share Napisano 27 Kwietnia 2012 Póki Małżonka zajęta pracą proponuję kalkomanie przykleić zewnętrzną stroną do okna. Słońce powinno pomóc na ten zżółknięty film kalkomanii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dumapolski Napisano 27 Kwietnia 2012 Share Napisano 27 Kwietnia 2012 Kolega dobrze radzi. Kolejna rada jest taka, żebyś podczas nakładania kalek na model, obcinał możliwie dużą część filmu. Np krzyże przy odrobinie uwagi i ostrym nożyku można wyciąć w ogóle bez przezroczystego filmu. Swoją drogą malowanie wskazuje na model repliki latającej obecnie na pokazach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 28 Kwietnia 2012 Autor Share Napisano 28 Kwietnia 2012 Obcinanie filmu z kalkomanii to patent który znam, z góry zakładałem ze tak będzie trzeba zrobić. Pomysł z naświetleniem kalkomanii zastosuję. Jeszcze raz dziękuję za miłe przyjęcie "dekla" wśród "lotników". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 3 Maja 2012 Autor Share Napisano 3 Maja 2012 kokpit to RLM66. Wnęki podwozia i wnętrze kadłuba zazwyczaj malowano na RLM02. Dopytam żeby na pewno błędu nie zrobić. Kokpit RLM66 a wnętrze kadłuba RLM02 to oznacza żea) wnętrze kadłuba poza kokpitem RLM02, wnętrze kadłuba w obrębie kokpitu RLM66 b) całe wnętrze kadłuba RLM02, wyposażenie kokpitu (np. fotel) RLM66 Jak powinno być? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robert p Napisano 3 Maja 2012 Share Napisano 3 Maja 2012 Na pewno cały kokpit i wszystko co w nim RLM66, wnęki kół, podwozie i osłony podwozia od wewnątrz RLM02. Mam nadzieję że na pewno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SamP Napisano 3 Maja 2012 Share Napisano 3 Maja 2012 Późniejsze malowanie kokpitu to RLM66 ale wcześniejsze to RLM02. Trudno tylko ustalić kiedy skończyło się wcześniejsze a kiedy zaczęło późniejsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tukidyndas Napisano 3 Maja 2012 Share Napisano 3 Maja 2012 Na etapie produkcji wersji E-3. A różnica pomiędzy E-3, a G-6 to jak T-34 i T-55. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SamP Napisano 6 Maja 2012 Share Napisano 6 Maja 2012 Na etapie produkcji wersji E-3. A różnica pomiędzy E-3, a G-6 to jak T-34 i T-55. A co kolega powie na zdjęcie G2 z wnętrzem RLM02? Doczytałem, że RLM 66 wszedł do użycia po listopadzie 1941 roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 29 Maja 2012 Autor Share Napisano 29 Maja 2012 Prace ruszyły. Jak narazie wnętrze kabiny (za dużo elementów Heller nie dał...), pomalowane RLM 66 (Pactra kładziona pędzlem, maluje głównie żona). Pomalowanie tarcz poszczególnych wskaźników w 1:72 to chyba ponad moje siły, odpuszczam. Zdjęcia tym razem dość słabe, robione przy marnym świetle a i tak widać parę miejsc do doszlifowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dumapolski Napisano 29 Maja 2012 Share Napisano 29 Maja 2012 Wcale nie musisz odpuszczać malowania tarcz. Zamocz koniec szpilki w białej farbie i jedziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SamP Napisano 30 Maja 2012 Share Napisano 30 Maja 2012 No i balans bieli nie ustawiony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 31 Maja 2012 Autor Share Napisano 31 Maja 2012 W sprawie malowania tarcz wskaźników - dziękuję za radę, spróbuję. Z balansem bieli prawda, tym razem fotki były na szybko robione. Poprawiłem trochę w ACDSee ale niespecjalnie wyszło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 31 Maja 2012 Share Napisano 31 Maja 2012 W sprawie malowania tarcz wskaźników - dziękuję za radę, spróbuję.Z balansem bieli prawda, tym razem fotki były na szybko robione. Poprawiłem trochę w ACDSee ale niespecjalnie wyszło. Daj sobie spokój z tymi wskaźnikami, bo chyba nie przewidujesz otwartej kabiny? Mogłeś ją przetrzeć suchym pędzlem i byłoby wystarczająco. Jak znam życie, to igłą postawisz kilka kleksów i dasz sobie spokój. Takie tablice, gdzie ramki zegarów są wygrawerowane ponad poziom , można też szybko "upiększyć" przed montażem poprzez potarcie tablicą o kartkę na twardym, płaskim podłożu, Jeśli na kartce zrobisz plamę np. srebrnej farby i dasz jej podeschnąć, to ramki zegarów pobrudzą się farbą i będą jak "prawdziwe". Niżej masz trochę większą, w skali 1/48 zrobioną częściowo taką prędkościową metodą. Wskazówki i podziałki na zegarach to film. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 2 Lipca 2012 Autor Share Napisano 2 Lipca 2012 Kadłub sklejony wraz ze skrzydłami i statecznikami poziomymi. Dolne powierzchnie wstępnie pomalowane RLM 76. Kołpak wymaga jeszcze poprawek małym pędzlem. Pomimo zastosowania taśmy Tamiya kiepsko wyszło przejście czarnego w biały na nim. Poradźcie, pewnie coś robię źle. Pomalowałem cały kołpak na biało, na wyschniętą farbę przykleiłem taśmę, mocno docisnąłem. Po pomalowaniu czarnej części kołpaka kilkoma warstwami farby odczekałem aż wyschnie i zdjąłem taśmę. Efekt jak widać - nierówna linia... Do poprawienia i uzupełnienia w kolejnym etapie: - zaszpachlowanie szczelin pomiędzy skrzydłem a kadłubem - przeszlifowanie połączenia połówek kadłuba - wnęki podwozia RLM 02. Poradźcie jak najlepiej pomalować kadłub. Cały na RLM 76 a potem z zastosowaniem taśmy górną część na RLM 75, na to plamy z RLM 74 czy jakoś inaczej? Dobrze widze na obrazku z pudełka że statecznik pionowy powinien być pomalowany RLM 76 z plamami z RLM 74 i RLM 75? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
posejdon Napisano 3 Lipca 2012 Share Napisano 3 Lipca 2012 Z tą nierówną linią to proste - farba podciekła Ci pod taśmę. Była za rzadka. To trudna sprawa namalować takie coś za pomocą pędzelka. Z jednej strony farba nie może być za rzadka bo będzie tak jak u Ciebie a z drugiej - jeżeli użyć gęstszej farby to powstanie schodek i/lub smugi. Natryskowo jest dużo łatwiej. Co do malowania kadłuba to też może być skomplikowane bo między barwami jest płynne przejście. Ciężko to namalować pędzelkiem ale da się. Kiedyś zrobiłem to tak: najpierw całość RLM 76, potem na górze łaty w ciemnych kolorach. Przejścia barw były ostre więc żeby je zmiękczyć wziąłem pędzelek i uciąłem go prosto na długość 3-4 mm. Zmieszałem ze sobą dwa ciemne kolory góry specjalnie ich nie rozcieńczając. Następnie nakładałem to za pomocą uciętego pędzla stukając nim prostopadle do malowanej powierzchni. Na pędzlu musi być mało farby i powinna ona być dość gęsta aby nie powstawały kleksy a jedynie takie delikatne bryzgi. Jak uporałem się z górą to wziąłem znowu RLM 76 i tym samym sposobem zrobiłem płynny podział między ciemnym grzbietem i jasnymi bokami. Trudne to ale przynosi niezłe efekty. Mam nadzieję, że się przydałem : ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 3 Lipca 2012 Autor Share Napisano 3 Lipca 2012 Dziękuję za rady Posejdonie! Rzeczywiście farba była dość rzadka i pewnie dlatego podciekła pod taśmę. Następnym razem specjalnie do malowania przy samej taśmie przygotuję odrobinę gęstszej farby. Co do przejścia kolorów - masz oczywiście rację co do plam na górnej części kadłuba. Ale czy przypadkiem przejście z RLM 76 do ciemniejszych kolorów górnej części nie powinno być ostre? A jak z przejściami na górnej powierzchni skrzydeł? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
posejdon Napisano 4 Lipca 2012 Share Napisano 4 Lipca 2012 No rzeczywiście. Przyjrzałem się dokładniej zdjęciom tego egzemplarza i podziały barw są dość ostre. Poszukaj w goglach jego fotek, popatrz sobie i sam oceń. A jak malujesz od taśmy to staraj się prowadzić pędzelek prostopadle do jej krawędzi, zaczynając pociągnięcia od strony taśmy (trudno to opisać... zrób tak, żeby pędzelek zjeżdżał z taśmy na malowaną powierzchnię a nie odwrotnie). Samą taśmę też mocno dociśnij. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
djack Napisano 4 Lipca 2012 Share Napisano 4 Lipca 2012 Do poprawienia i uzupełnienia w kolejnym etapie:- zaszpachlowanie szczelin pomiędzy skrzydłem a kadłubem - przeszlifowanie połączenia połówek kadłuba - wnęki podwozia RLM 02. Skoro to ma być G-6, to nie zapomnij o przyklejeniu bąbli na kadłubie i skrzydłach zanim zaczniesz malować, bo wyjdzie Ci F zamiast G. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.