Jump to content
Mikolaj75

Aeros Stranger/Dream - SP-MBDG - 1:72 scratch

Recommended Posts

Idzie Ci świetnie. Mógłbyś dokładnie opisać, czym Ty to wszystko obrabiasz i szlifujesz?

 

Powodzenia

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie tak dokładnie odtwarzasz te wypukłości i zaokrąglenia mimo tak małej skali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć! jpl i kaszub - fajnie, że się podoba . Szlifowanie i polerowanie odbywa się przy użyciu znanych i rozpowszechnionych narzędzi, jak poniżej:

 

narzedzia%252520polerskie.JPG

 

Czyli pilniki zwykłe, pilniki na gąbce (zachwycają mnie swą skutecznością i ceną), papiery ścierne, szmatki polerskie - tu zwykła vileda, pasta Tamiyi oraz drewienko - ładnie poleruje np otworki po wcześniejszych wierceniach.

A zatem - tanie i łatwo dostępne rzeczy.

Oprócz tego bardzo ważne jest staranne sklejenie, aby minimalizować ryzyko wystąpienia szczelin.

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja również dziękuje, a tak poza tym niezły patent z tym patyczkiem nigdy nie próbowałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powitać, mało się dzieje, ale lekki akcent, że general aviation żyje, wypada zamieścić

Zajęte weekendy uniemożlwiają znaczące postępy w malowaniu Jaka (co nie znaczy, że nic się nie dzieje), toteż trochę dłubaniny przy motolotni zapodałem.

 

Kluczowe zagadnienie czyli słupek - rdzeń z drutu odpowiednio wygiętego

 

slupek%252520drut.JPG

 

Sprawdzanie do planów

 

slupek%252520drut%252520plan.JPG

 

Obudowany płytkami zalany wewnątrz SG, wstępna obróbka i szlif

 

slupek%252520drut%252520rewers.JPG

 

I przyklejony do płytki 0,25 mm jako ostatniej ścianki. Po wyschnięciu się obrobi i będzie ładny słupek o kwadratowym przekroju

 

slupek%252520plytka.JPG

 

Czyli w sumie skromnie - pozdrawiam, Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

O maluchu staram się nie zapominać. Ma małe kółeczka, a na nich owiewki. Poniżej przedstawiam mój sposób na owiewki do wykorzystania dla chętnych

 

Etap pierwszy - centralna płytka 1,5 mm wycięta w przybliżony kształt z wywierconym miejscem na koło

 

owiewki%252520kol%252520elementy.JPG

 

Część centralna naklejona na płytkę 0,5 mm

 

owiewki%252520kol%252520pierwsza%252520strona.JPG

 

Po wyschnięciu i odcięciu nadmiaru przyklejona do drugiej strony

 

owiewki%252520kol%252520druga%252520strona.JPG

 

Zespół po wyschnięciu obrabiany, polerowany i wycinamy otworki na zastrzały i śrubki

 

owieki%252520kol%252520gotowe.JPG

 

Zajmuje dwie wieczorne sesje (głównie z uwagi na schnięcie kleju), ale jest to dość łatwe i możliwe do zastosowania w dowolnym modelu mającym owiewki, jeśli fabryczne nam z jakiegoś powodu nie odpowiadają.

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potęga! Jak-a obejrzałem cały wątek, trafiłem na niego dopiero niedawno i ze dwie i pół godziny przy kompie przesiedziałem czytając wszystko po kolei. A tu, jakoś tak niedoczytałem tytułu i myślałem że to w 1:35 robisz. Jak zobaczyłem że to 1:72 to koparę do tej pory z podłogi zbieram. Normalnie mistrzostwo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za uwagi i odwiedziny malucha. m.gala - jestem pod wrażeniem, że chciało Ci się spędzić tyle czasu u Jaka, dzięki . Swoją drogą może i skala 1:35 byłaby dedykowana do takiego tematu jak motolotnia, no ale jakoś ciągle działam w 72 - obserwując warsztaty powoli jesteśmy już trochę retro, ale co tam...

 

Konieczność zapewnienia dobrego mocowania masztu wymusza zastosowanie wzmocnień, które spowodują niezgodność z oryginałem, ale będę zakryte burtami, fotelikami załogi i silnikiem, stąd nie ma większych oporów, żeby je zrobić. Na początek "wsuwka" do masztu, który ma przekrój kwadratowy. Na płytce głównej przyklejamy boki, stosując maszt jako ogranicznik - dzięki temu uzyskamy idealne wymiary, a maszt w przyszłości będzie miał co najwyżej minimalne luzy przy klejeniu.

 

maszt%252520gniazdo%252520wstep.JPG

 

Po przykleniu ostatniej ścianki i wypolerowaniu mamy gniazdo o ładnym kwadratowym przekroju 1mm x 1mm

 

maszt%252520gniazdo%252520gotowe.JPG

 

Sprawdzamy czy pasuje do masztu - pasuje

 

maszt%252520gniazdo%252520przymiarka.JPG

 

Zaczynam działać z podwoziem - zastrzał z drutu ze spinacza biurowego - to pomarańczowe w środku to izolacja tegoż spinacza, która idealnie wypełniła otworki po pierwsze wzmacniając połączenie, a po drugie tworząc imitację obejm

 

podwozie%252520zastrzal.JPG

 

Mając gotowy maszt (jako element główny - potem dostanie jeszcze detali), bambosza, gniazdo i owiewki dokonałem przymiarki na sucho i brzdąc ma takie oto kształty:

 

przymiarkaA.JPG

 

przymiarkaB.JPG

 

przymiarkaC.JPG

 

Mam nadzieję, że maluch jakoś tam się przebije wśród bojowych starszych kolegów

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikołaju, jesteś mistrzem nad mistrzami. Robisz coś niesamowitego. Z wielką przyjemnością ogląda się taki warsztat, który jest również kopalnią wiedzy. Życzę powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki kolegom za pozytywne opinie, naprawdę cieszą

 

Maluchowi nie zamierzam odpuszczać w detalach, toteż powinien mieć porządną tablicę przyrządów. Dla tych, którzy nie umieją fototrawić (zaliczam się do tej grupy) przedstawiam poniższą próbę pierwszego etapu, tzw. tablica surowa

 

Z płytki wycinam kształt tablicy i ołówkiem zaznaczam miejsca "zegarów". To coś obok to wstępna bryła zbiornika paliwa

 

tablica%252520plytka%252520plus%252520zbiornik.JPG

 

Wiertełkami wycinamy otwory.

 

tablica%252520wycieta%252520grosz.JPG

 

Nie chciałem aby tablica była taka całkiem płaska. Zegary mają obramówkę. W tym celu w otwory wkleiłem patyczki z wyciągniętych ramek. Należy pamiętać aby wklejać szerszą stroną od frontu tablicy, wówczas ładnie przylega, a jednocześnie kierunek "wsuwu" uniemożliwia wypłynięcie kleju na zewnątrz

 

tablica%252520patyczek.JPG

 

Po operacji wygląda to obleśnie jak niżej

 

tablica%252520patyki%252520wklejone.JPG

 

Ale potem patyczki obcinamy, ścieramy do wysokości lekko wystającej nad tablicę, nawiercamy i wychodzi jak niżej

 

tablica%252520surowa%252520gotowa.JPG

 

A przymierzona na sucho do kadłuba wygląda tak

 

tablica%252520surowa%252520przymiarka%252520A.JPG

 

tablica%252520surowa%252520przymiarka%252520B.JPG

 

Tarcze wykonam najprawdopodobniej z kalkomanii z magazynu, celofanu, no i będzie malowanie i dalsze detalowanie itp. (m.in. zamierzam wykonać kluczyki w stacyjce )

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tablica jest wklejona trochę nierówno, ale ja chciałbym tak nierówno wklejać takie tablice w takie modele.

 

Rzuciłem raz jeszcze okiem, jest też opcja, że to złudzenie.

 

Powodzenia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jpl, dzięki za czujność, ale obaw nie ma. Zaznaczyłem, że tabliczka umieszczona na sucho tylko dla pokazania jak to wygląda wstawione do kadłuba. Jako tymczasowe spoiwo posłużyła maleńka kulka blu-tacka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widziałem dziś na żywo tę tablicę. Obramówki zegarów też dostrzegłem. Ledwo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam w niszowej strefie koneserów "małego" lotnictwa

Umęczony walką foto postanowiłem się zrelaksować jakimś detalikiem. Motololnia kołuje na kółkach, a te zaczniemy od opon. Magazyn na nic się zdał, bo koła główne od samolotów są za duże, a ogonowe za małe, innych nie posiadałem. W skali kółeczka mają średnicę 5 mm. Należało je zrobić samemu - odpowiedniego kształtu o-ringów nie posiadałem.

 

Z płytki wyciąłem przybliżony kształt koła nawiercony w środku. Po lewej klocek wstępny, w środku na narzędziu toczącym, po prawej po wstępnej obróbce

 

opony%252520etap%252520pierwszy.JPG

 

Kiedy już trzy kółka były wstępnie gotowe, poszły razem do toczenia, aby mieć tę samą średnicę

 

opony%252520szlif%252520zbiorowy.JPG

 

Na końcu obróbka różnymi narzędziami - i obwarzanki gotowe

 

opony%252520-%252520gotowe.JPG

 

Niebawem felgi i inne takie...

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako się rzekło będzie o felgach.

Jest to rzecz o wkładzie modeli militarnych w budowę modeli cywilnych. Mając gotowe oponki szukałem materiału na felgi odpowiedniej średnicy. Okazało się, że świetnie nada się korpus pocisku pozostały zdaje się po 29-tym - na szerszy pierścień oraz mniejszy pocisk drugowojenny - na "felgę wewnętrzną"

 

felgi%252520-%252520rakieta.JPG

 

Mając ustalone wymiary i surowce dokonałem nawiertów - w pocisku dużego, w tym mniejszym tylko na ośki

 

felgi%252520nawierty.JPG

 

Przed pójściem dalej sprawdziłem czy pasuje na styk - najpierw pierścień do felgi "wewnętrznej"...

 

felgi%252520przymiarka%252520A.JPG

 

... a potem ta ostatnia do ośki - wszystko pasuje

 

felgi%252520przymiarka%252520B.JPG

 

Rzeczy owe zostały pocięte na plasterki odpowiedniej grubości i wypolerowane. Ogólnie elementy kół przedstawiają się jak niżej - fototrawionki z nieocenionego sprezentowanego mi zestawu przez Wojtka Fajgę - dzięki

 

kola%252520-%252520elementy.JPG

 

Okazało się, że wszystko ładnie pasuje i kółko na sucho wygląda tak:

 

kolo%252520na%252520sucho.JPG

 

Jest to sposób w miarę prosty technicznie i daje szansę na zrobienie bardzo wielu kół jakich akurat potrzebujemy, a dodatkowo rozwiązuje problem malowania, bo felgi i opony pomaluję osobno. Ale zanim to nastąpi elementy poszły sobie czekać do kapsla po wodzie mineralnej, tworzącego dla nich osobny lokal w ogólnym pudełku motolotniowym

 

kola%252520-%252520felgi%252520-%252520kapsel.JPG

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
dokonałem nawiertów

Ano właśnie. Zdradzisz tajemnicę jakim sposobem (celowo nie piszę cudem - bo to u Ciebie standard) nawierty wychodzą Ci osiowo w pręciku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.