Banny Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Źródło: http://www.haf.gr/el/articles/hurricane/ , http://koti.welho.com/msolanak/HAFHawkerHurricane.html Chorąży Voutsis, A.Fragkias i E.Xydis "błaznują" przed Hurricane Mk IIc "OIII" KZ136 z greckiego 336 Dywizjonu (336 Mira zwany także jako "Olympos"), Libia, jesień 1943. Rzymska "III" obok litery kodowej niestety nie oznacza liczby zwycięstw, tylko trzeci kolejny samolot oznaczony literą "O" w dywizjonie. Dywizjon 336 został utworzony 25 lutego 1943 roku i wraz z bliźniaczym greckim 335 Dywizjonem brał udział w walkach na obszarze Afryki Połnocnej. Dywizjon wykonywał z reguły niewdzieczne zadania osłony alianckiego transportu morskiego, choć zdarzały się też akcje szturmowe. Np w listopadzie 1943 jednostka brał udział w operacji "Operation Sociable", ataku na niemieckie instalacje na Krecie. Misja okazała się wyjątkowo kosztowna, stracono 4 maszyny. Na początku roku 1944 jednostka pożegnała Hurricane'y i przesiadła się na Spitfire Mk V. Jedyne zwycięstwo powietrzne dla 336go odniesiono 21 kwietnia 1944 roku, kiedy to 50 mil na południe od Siddi Barrani ppor. G. Tsotsos (Spitfire Mk.Vb LZ807) i sierżant D. Soufrillas (Spitfire Mk.Vc JL352) wspólnie zestrzelili Ju-88. W maju 1945 336 Dywizjon został przeniesiony do Salonik, gdzie został rozwiązany 31 lipca 1946. O modelu Popularny zestaw Revella, mimo paru błędów dość przyjemny w złożeniu. Zrobiłem go w 100% prosto z pudła, czyli żadnych poprawek czy uzupełnień, nawet z firmowymi kalkomaniami. Zastanawiałem się co prawda nad maszyną z 318go, ale nie udało mi się znaleźć wiarygodnych i na tyle dobrych jakościowo zdjęć polskich pustynnych IIc, aby zmierzyć się z tym tematem. Malowanie farbami olejnymi (Humbrole i Model Mastery). Werniks akrylowy, dark wash Mig'a, do tego umiarkowane ślady eksploatacji. Muszę przyznać że model "zrobił" mi się wyjątkowo szybko, łatwo i przyjemnie, a co do efektu to ocenicie sami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wachmistrz Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Model jak zwykle ładny i poprawny, ale zdjęcia (!) , normalnie przeskok jakościowy. Pięknie zbalansowane kolory, ostrość jak żyleta. Przy okazji takie pytanie - czy były w ogóle przypadki malowania wnęk i wnętrz osłon podwozia hurricanów lub spitfirów na interior green, czy był to kolor tylko wnętrza kabiny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 (edytowane) A czemu nie biały kołpak? Skoro tak miało być prosto z pudła? Zresztą biały byłby prawidłowy (chyba?). Edytowane 14 Września 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wachmistrz Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Zresztą biały byłby prawidłowy Przeglądnąłem sobie fotki na stronie POLEMIKI AEROPORIA (kocham tą nazwę ) i, kurczę, nie wiem. Wszyskie widoczne tam kołpaki przy samolotach są jakieś ciemnawe takie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Zresztą biały byłby prawidłowy Przeglądnąłem sobie fotki na stronie POLEMIKI AEROPORIA (kocham tą nazwę ) i, kurczę, nie wiem. Wszyskie widoczne tam kołpaki przy samolotach są jakieś ciemnawe takie. Tak, masz rację, ale z jakiegoś powodu grecka strona, której oczywiście nie rozumiem podaje taki malunek: http://koti.welho.com/msolanak/HAFHawkerHurricane.html Może to powtórzony błąd za jakimś starym wydawnictwem? Może coś jest na rzeczy? Nie wiem. Mam kalki Sky Models , też ze schematem takim jak u Revella, może jest coś, czego nie wiemy, albo wszyscy powtarzają błąd? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 14 Września 2012 Autor Share Napisano 14 Września 2012 Na tym profilu wzorował sie zapewne Revell. Moim zdaniem jest to błędna interpretacja rysownika. Kwestia jest nierozstrzygalna, bo z tego co wiem nie ma innych zdjęć KZ136. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wachmistrz Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 A od czego tłumacz google? Pod planszą, która zamieścił letalin, jest tekst mówiący własnie o tym, że fotografie greckich hurricane są czarno-białe i slabej jakości, dlatego trudno mieć pewność, czy np. te kołpaki w barwach narodowych Grecji były przez cały czas, czy tylko okresowo. Proponuję przyjąć interpretację Banny'ego za dopuszczalną wobec słabości materiałów dowodowych. Albo obstaluj sobie drugi kołpak pomalowany na biało. Będziesz wymieniał, jakby co . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Proponuję przyjąć interpretację Banny'ego za dopuszczalną wobec słabości materiałów dowodowych. Ja się zgadzam z tym w całości. Większość ma ciemne kołpaki, więc trudno zrozumieć, że nagle pojawił się biały. Ciekawe skąd się wzięła ta interpretacja ze Sky Models, a potem Revell. Jakieś zdjęcie greckiego Spitfire pokazuje właśnie bialy kołpak, ale Hurricane nie znalazłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 14 Września 2012 Autor Share Napisano 14 Września 2012 W okresie kiedy były używane Spitfire mogło się pojawić malowanie day fighter, z kołpakiem sky. Konia z rzędem temu, kto potrafi odróżnić sky od białego na monochromatycznym zdjęciu. Białe kołpaki są nieprawdopodobne ze względów praktycznych, gdyż tak oznaczano samoloty LW w basenie morza śródziemnego. Trudno sobie wyobrazić, aby Hurricane z białymi kołpakami latały na patrole i nie były ostrzeliwane przez własnych, z reguły nerwowych, artylerzystów plot. Moim zdaniem widoczne czasem "jasne kołpaki" to nic innego jak samoloty w europejskim malowaniu, które wiadomo że trafiały także do afryki i nie byly zawsze przemalowywane. A przynajmniej nie od razu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur D. Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 14 Września 2012 Autor Share Napisano 14 Września 2012 Dzięki za filmik Artur. Stanowi on stylowe uzupełnienie historycznego wprowadzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pepociufakers Napisano 14 Września 2012 Share Napisano 14 Września 2012 Bardzo ładny model, świetne zdjęcia, poprostu aż muszę spytac o technikę malowania i delikatnego washu. Jak maskowałeś model?taśmą czy przysłanianiem? Szybkę jakoś polerowałeś? Jak usuwasz uskoki farby w momencie przejscia kolorów kamuflażu. Jak robisz linie podziałowe?(jakieś zakraplanie do lini podziałowych dark washem Mig'a czy moze jakiś inna metoda - pytam bo jak sam kiedyś próbowałem robić wash farbami akrylowymi czy też tempreami to nie wyglądało to ciekawie] Reasumując bardzo fajne wykokanie i z chęcią bym poczytał nad techniką jaką zastosowałeś do wykończenia tego modelu. Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 14 Września 2012 Autor Share Napisano 14 Września 2012 Cieszę się model się spodobał, ale strasznie dużo pytań... Zdjęcia to oczywiścia zasługa mojego nowego aparatu, który ma w miarę solidny obiektyw i pozwala ręcznie ustawiać czas, przysłonę itp. Ma to też minusy, oko obiektywu jest bezlitosne i dopiero na zdjęciach wyłapałem parę drobnych niedoróbek, których na żywo nie sposób dostrzec! Co do wykonania... Z reguły nie używam podkładu, uważam że jest zbędny w większości przypadków. Maskowałem cienką taśmą 3M w paru miejscach (na krzywiznach itp), ale większość maskowania załatwiłem zwykłą malarską taśmą papierową. Nożyczkami wycinałem przybliżony kształt plam i naklejałem na model (kawałki nie mogą być zbyt duże, bo będą odstawać). Po wymalowaniu bryły kładę pierwszą warstwę werniksu. Koniecznie akrylowego, gdyż używam olejnych farb i olejnego washa, także bez niego można by uszkodzić powłokę washem. Teraz usuwam "schodki" i inne nierówności jak np zgrubienia od kurzu drobnym papierem ściernym. Wygląda to brzydko w tym momencie, ale nie trzeba się przejmować. Zmatowienie zniknie po kolejnej warstwie werniksu. Kładzenie washa wymaga pewnej wprawy i cierpliwości. Nie potrafię tego dokładnie wytłumaczyć. Mnie najlepiej się kładzie wash punktowo na linie. Po washu kolejna warstwa bezbarwnego akrylu (błyszczącego), kładę kalki i nanoszę osmalenia, obicia itp. Na koniec finalny werniks półmatowy. Oszklenie wklejam dopiero w tym momencie i z reguły nic z nim nie robię, bez polerowania. Maluje ramki pędzlem retuszerskim. Jednym słowem żadnej wielkiej filozofii! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abominus Napisano 15 Września 2012 Share Napisano 15 Września 2012 oko obiektywu jest bezlitosne i dopiero na zdjęciach wyłapałem parę drobnych niedoróbek, których na żywo nie sposób dostrzec! Prawda.. zdjecia nr. 5,6,7-łączenia podskrzydłowych pylonów ze skrzydłem, widać szparki ale ten drobiazg zanika na tle mistrzowskiego wykonania. Do tego świetne zdjęcia. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Dla mnie bomba! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czsochaj Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Wykonanie modelu jest raczej średnie, nie mistrzowskie, pewnie tym zaraz wywołam burzę. Na zdjęciach które podlinkowałeś widać że samoloty są raczej matowe, żaden się nie błyszczy. Ten wygląda jakby był wyprowadzony z muzeum, lub niedawno odbudowany. Opony są jakby przed chwilą nawoskowane, wnęki czy aby na pewno w ,,azur blue"? Ciapkowate obicia imitujące zużycie też do mnie nie przemawiają, sprężyny na działkach byle jak przetarte, szpara między owiewką i osłoną kokpitu. Typowy model do gablotki, niczym nie wyróżniający się pośród wielu na tym forum.No i ten brak anteny, u innych na to zwracasz baczną uwagę, u siebie sobie odpuszczasz. Model schematyczny, bez czegoś co by go wyróżniło spośród wielu, wielu innych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KrzychuP Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Powiem tak jestem początkujący w lotnictwie mimo iż kleję od 15 lat(pancerka) coś w tym jest co napisal "czsochaj".Model czysty jak na warunki pustynne zero spłowienia farby jesli ma być egzemplarzem z fabryki to po co te obicia,tak trochę to nie przemyślanie to zrobiłeś.Ogólnie model jest sympatyczny ale jakiegoś szału nie robi.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 17 Września 2012 Autor Share Napisano 17 Września 2012 Dzięki wszystkim za opinie! Te pozytywne oczywiście są miłe, ale przesadzone. To prosty model wykonany prostymi, szybkimi metodami, co zresztą wyżej dość dokładnie opisałem. Podobnie jak takie czy inne niedoskonałości... Nie aspiruję do wykonania "ambitnych" superrealistycznych produkcji, tym bardziej cieszę się, że są osoby którym takie wykonanie na pewnym szczeblu uproszczenia przypadło do gustu. Świadczy to o tym, że modelarstwo może mieć wiele różnych twarzy i bardzo dobrze! Faktycznie model może powinien być bardziej matowy, ale z reguły preferuję wykończenie na satynowo, bo podobają mi się refleksy światła na powierzchni, podkreślające bryłę samolotu. Co zresztą fajnie widać na zdjęciach! Tak przy okazji, to z doświadczenia wiem, że wykończenie na mat jest zdecydowanie łatwiejsze, bo maskuje wiele niedokładności powierzchni. Jak czasem coś sknocę, to daję właśnie mat - świetnie ukrywa wiele modelarskich fuszerek, także polecam rozwiązanie. Co do wnęk podwozia, to widzę że wzbudza to pewne kontrowersje, pytał o to Wachmistrz i czsochaj.... Przyznaję że ten temat nie specjalnie mnie zajmował. Podobnie jak w przypadku stożka śmigła nie jest możliwe ustalenie jak wyglądało to w tym konkretnym egzemplarzu. Zresztą trudno sobie wyrobić zdanie, bo egzemplarzy muzealnych wiele nie zostało i trudno orzec które są w stanie oryginalnym, pomijając już fakt, czy w oparciu o kilka jednostkowych przypadków można autorytarnie zawyrokować "jak były malowane wnęki wszystkich używanych Hurricane". Literatura najczęściej podaje albo srebrne, albo w kolorze spodu. Ja wybrałem drugi wariant, ale nie zamierzam się upierać, jeśli ktoś będzie twierdził że było inaczej. Tak mi po prostu pasowało. PS Moja interpretacja wnęk wygląda tak w całej okazałości: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysł Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Moim zdaniem widoczne czasem "jasne kołpaki" to nic innego jak samoloty w europejskim malowaniu, które wiadomo że trafiały także do afryki i nie byly zawsze przemalowywane. A przynajmniej nie od razu. Niekoniecznie. Znane są np. zdjęcia Hurricane'ów Dywizjonu 318 z białym kołpakiem i białym pasem - oznaczeniami, które dostały z okazji jakichś manewrów. Ale fakt, że dywizjon nie wszedł jeszcze wtedy do akcji, tylko był w trakcie szkolenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 18 Września 2012 Autor Share Napisano 18 Września 2012 (edytowane) Dzięki za info Wymysł. To całkiem możliwe, że okazjonalnie wykonywano tego typu oznaczenia. Chodzi to zdjęcie? Gdybys miał inne zdjęcia Hurricane'ów IIc z 318go, to chętne bym obejrzał bo szukając materiałów natrafiałem głównie na IIb. Edytowane 18 Września 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur D. Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 318 nie posiadał na stanie Huricanów w wersji IIC. Dokładnie to posiadał w takiej konfiguracji Kadłub IIC Skrzydło IIB Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 18 Września 2012 Autor Share Napisano 18 Września 2012 W książce lotów można znaleźć seriale IIc stąd moje poszukiwania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur D. Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 W książce lotów można znaleźć seriale IIc stąd moje poszukiwania. Też mam na warsztacie IIC i wymieniłem masę maili z R. Gretzyngierem i od niego mam te informacje. Niestety nie ma możliwości wykonania wersji IIC z 318 dywizjonu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 18 Września 2012 Autor Share Napisano 18 Września 2012 No cóż, trochę szkoda. W takim razie żeby zrobić "Polaka" pozostaje tylko 309y, w którym zresztą IIc służyły dość krótko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur D. Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 No cóż, trochę szkoda. W takim razie żeby zrobić "Polaka" pozostaje tylko 309y, w którym zresztą IIc służyły dość krótko. I taki mam zamiar Ale były tam tez perełki pod względem malowania i jedno z fajnym godłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysł Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 318 nie posiadał na stanie Huricanów w wersji IIC.Dokładnie to posiadał w takiej konfiguracji Kadłub IIC Skrzydło IIB Myślałem, że to były po prostu IIc z usuniętym uzbrojeniem. Były przezbrajane, czy skrzydła przekładane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.