Skocz do zawartości

F-14D "Tomcat" \\ Hasegawa \\ 1:48


Dorotka

Rekomendowane odpowiedzi

 

Usiadłem sobie i zacząłem przypasowywać jedno do drugiego, czyli przód Hase do kabiny Airesa.

 

Najpierw zabezpieczyłem powierzchnie zewnętrzne:

 

006KabinaAire_zps49cf2d36.jpg

 

Następnie za pomocą różnych tajemniczych technik i narzędzi zacząłem się pastwić nad powierzchniami wewnętrznymi. Proces ten spowodował konieczność odkurzania całego pomieszczenia, w którym tę czynność wykonywałem. Z racji wku... zdjęć nie wykonywałem, ale jak ktoś będzie nalegał to służę uprzejmie

 

Kiedy wydawało mi się, że już można coś do czegoś przypasować okazało się, że jestem w błędzie i całą procedurę trzeba było powtórzyć.

 

Można kilkakrotnie przeczytać poprzedni "punkt".

 

Ostatecznie po 4 godzinach dało się to jakoś mocno wstępnie i na sucho złożyć w jedną w miarę sensowną całość:

 

KAB002_zps679d8bc6.jpg

 

KAB003_zpse52147d8.jpg

 

KAB001_zps4ab50a06.jpg

 

Konkluzje są takie, że albo brakuje z przodu, albo brakuje z tyłu Ja zdecydowałem się żeby brakowało z przodu - widoczny na fotkach ubytek powinno się łatwo dorobić i "zaglansować" jakimś szpejem. Dodatkowo przykryje to jeszcze szkło, więc nic nie będzie widać. Z tyłu przy braku 2 mm i podniesionej owiewce trzeba by się było narobić, a mi się nie chce

 

Co dalszych czynności w tym zakresie to mam kilka wątpliwości na co się zdecyduje, jeżeli chodzi o boczne panele. Chyba je potne i kleić będę bezpośrednio do boków kadłuba. Ale to dopiero zobaczymy jutro (albo i nie)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 342
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

 

Troszkę się działo w tak zwanym międzyczasie. Przede wszystkim spozycjonowana została żywica kabiny. Napiszę i podkreślę, że to nie koniec jeszcze... Ale blisko, coraz bliżej...

 

WP_20140912_002_zpsfa3f3909.jpg

 

WP_20140912_001_zpsee5e770a.jpg

 

WP_20140912_003_zps1b2c5ffb.jpg

 

WP_20140912_004_zpsae73ec13.jpg

 

 

Perspektywa połączenia jednego z drugim jest bardzo kusząca

 

Przechwytywanie_zps1ec60387.jpg

 

Popatrzyłem sobie na fotki oryginału i na modele (wózki na „listwie” , zamki wewnątrz kabiny). Hasegawa to sobie głowy tym w ogóle głowy nie zawracała i nie ma ani zamków ani wózków. W HB coś próbowali z tym zrobić, ale też im nie za bardzo wyszło. Ale mały plus im się należy. W DZ (HB) jest już lepiej. Zestaw blach 1192-LEPT2 zawiera wózki. Czyli ktoś problem zauważył. Duży plus. Coś to jednak zmienia, choć jak się popatrzy na różnice wymiarowe przedniej części z Hase i HB to i tak ma się wątpliwości. Ale z pewnością jest to najbardziej zbliżone do wyglądu oryginału jeżeli chodzi o wózki i zamki…

Co do żywic to w Airesie zrąbali to koncertowo… Zamki szczerzą się z „progu kabiny” na pół milimetra. Mam jeszcze zestaw Black Boxa ale tu kicha jest całkowita – ani wózków ani zamków. Po zamontowaniu w modelu prezentuje się to tak jak na zdjęciu poniżej (czyli do dupy).

 

WP_20140912_006_zpsfd93cfe5.jpg

 

W związku z tym co powyżej wracam do koncepcji blachy od Eduarda założonej na Airesa.

 

Szkło. Na fotkach osłona w kabinie RIO wychodzi minimalnie (w tył) od "poprzeczki" na osłonie kabiny. Nie mierzyłem tego dokładnie i szkła jeszcze nie obrabiałem wydaje się jednak, że w modelu jest nieco za bardzo przesunięta do przodu. Druga, przednia część jest raczej OK.

 

WP_20140912_0091_zps025545ac.jpg

 

Przymierzyłem przód do reszty kadłuba i raczej wszystko gra.

 

WP_20140912_0081_zps8db4625f.jpg

 

Jadąc dalej, co do przodu maszyny (pomijając wnęki podwozia od Airesa). Przyjmuję założenie, że osłony działka będą zamknięte, stopnie rozłożone, drabinka też. Myślę jeszcze nad otworzeniem radaru, ale się nie mogę zdecydować, bo mam wrażenie, że to strasznie zakłóci linie samolotu. Chciałbym też otworzyć po jednym panelu z prawej i lewej strony. Paneli, których w innych modelach się nie otwierało. Jeżeli są jakieś sugestie w tej materii (najlepiej podparte materiałem foto) to chętnie posłucham…

 

Obojętne jaki materiał każdy producent widzi samolot inaczej Od prawej jest HB i później Hasegawa (wersja A i D), później BB i Aires. Podstawowa różnica to kształt podstawy monitora radaru w RIO. W Hasegawie zaokrąglony w HB prosty. W Airesie też prosty.

 

WP_20140912_0141_zps331f5426.jpg

 

I jeszcze małe poprawki do zrobienia na stronie lewej/przód:

 

Przechwytywanie_zpsffe4113f.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że większość patrząc na te analizy nitowania (właściwie to o wkręty chodzi), puka się w głowę? U mnie masz za to

 

I u mnie

Ale na razie jedno, bo wiesz - odjazdy w jednych obszarach wymuszają odjazdy w kolejnych. Inaczej model będzie niespójny. Dobrze rozważ zanim wkroczysz na tę zgubną ścieżkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dziękuję obydwu Wać Panom za dobre słowo!

 

Słuchajcie, ja to traktuje na luzie... Policzyłem przy okazji patrzenia czy coś nie jest generalnie skopane i pasowania kabiny do linii podziału i szkła... Nie jest... Powiedziałbym nawet, że ta połówka przodu jest lepsza niż w HB. Tam naćkali nitów wszędzie gdzie mogli, uwypuklili za bardzo "podstawki" pod wystające szpeje, etc. Przesunięcie jednego zamka o 1 mm w górę to dramat na modelu nie jest. Ale nawet jeżeli nie poprawię to przynajmniej wiem jak być powinno...

 

 

Wariant malowania ostatecznie wybrany: F-14D BuNo 163897/AJ-210 z VF-213. Mnie podoba się, że to nie wodotrysk kalek pod publikę tylko realna maszyna przygotowana do działania. No i chciałbym ten model zmalować od szablonów a "Lew" się do tego dobrze nadaje. Kalki tylko tam gdzie nie można będzie inaczej. Fajna konfiguracja uzbrojenia. Chyba można się dopatrzeć kilku touchups'ów. Typowe spracowanie powierzchni, brudny ale nie za bardzo. Każde zdjęcie tego egzemplarza jest bardzo mile widziane

 

F-14DVF-213BuNo163897AJ-210_zps231bb3e4.jpg

 

This 'Tomcat' was initially assigned to VF-214, the F-14 Pacific Fleet crew training squadron. After two years as a trainer, it went to the fleet for the remainder of its 14 years of operational service. Assignments included the famous VF-2 'Bounty Hunters', while its final squadron was the 'Black Lions' of VF-213, part of Carrier Air Wing 8 (CVW-8), assigned to the USS Theodore Roosevelt (CVN-71). Its final combat sortie was 7 February 2006. Following launch from the USS Roosevelt at 1600, 'Black Lion' AJ-210 flew to Northern Iraq for overhead protection of US and Iraqi forces. After its mission, it trapped aboard the carrier at 2233 hours, completing a 6.5 hour mission.

Returning to the US in March 2006, the F-14Ds were unloaded for the last time and retired. BuNo 163897 was flown to McClellan shortly thereafter and joined the collection.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jedziemy dalej... Przygotowałem sobie przód do działań, o których gadaliśmy wczoraj. Wrzucam parę fotek. Refleksja na poziomie ogólnym teraz będzie Zwolennicy modelu Hase muszą być przygotowani na to, że formy się zużyły i linie podziału są, jakie są. Tu model HB (pod względem "ostrości", nie wiem jak z poprawnością) zdecydowanie wygrywa. W Hase część linii całkowicie się gubi... Najgorzej jest w sekcji dół-przód, tam praktycznie trzeba wszystko odtwarzać od podstaw. Spasowanie elementów może być, konieczności użycia czarnego CA i debondera nie stwierdziłem (żałuję, bo bardzo chciałbym zapoznać się bliżej z tą techniką).

 

Pozdrawiam

 

AA001_zps58dde90c.jpg

 

AA002_zps370bb200.jpg

 

AA003_zps0159e2b8.jpg

 

AA004_zps93d98630.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Osłona kabiny Hase w modelu Hase:

 

AA005_zpsf1237ba9.jpg

 

AA006_zpsacff15e8.jpg

 

Teraz HB... Mam mocno mieszane uczucia...Tył skopany, powinno być pod kątem prostym, bez tych "kątowych udziwnień". Zakładam, że tak jest we wszystkich wersjach. No i ugięcie tego szkła (w Hase też, ale duużo mniejsze). Na plus przeźroczystość szkła. "Nity" HB to całkowity bajer, niezgodny w rzeczywistością. Przez środkową część "ramy" powinny być 2 rzędy, HB zrobiło 1. To samo po bokach. Poszli w bajer aż im się osłona ugięła

 

AA007_zpsca2bbbf7.jpg

 

Przód szkła HB to zupełnie inne rozwiązanie niż w Hase. Czemu tak, cholera wie..."Nity" tak samo bajeranckie i tak samo błędne. No i ta różnica wymiarowa...

 

AA008_zps4af433f1.jpg

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się przyda:

 

 

No pewnie, że się przyda! Wielkie dzięki

 

Trochę mnie znudziło to pozycjonowanie i naszła mnie chęć trochę poskrobać. Okazja się nadarzyła, bo na jednym z boków Kota ktoś o czymś zapomniał. W pierwszym odruchu sięgnąłem po blachy Eduarda, ale jak to mówi jeden z naszych forumowych kolegów i on postanowił utrudnić życie modelarzom Aż dziwne że ten szczegół umknął uwadze i Hase i Eduarda... (w HB a jakże jest). Chodzi o przetłoczenie blachy przy tylnym stopniu...

 

Przoacuted007_zps89d92f96.jpg

 

Jak mówię małe to nie jest:

 

AA009_zpsf9988605.jpg

 

Problem to złapanie krzywizny na dole, która odpowiada podziałowi blach i linii prostej z pierwszym stopniem.

 

AA010_zps0a3c35aa.jpg

 

Na razie plastik jest trochę gruby, ale cieniować go będą po przyklejeniu do kadłuba (czyli za jakiś czas)... Obawiam się, że gdybym zrobił go cienkim teraz to przy przyklejaniu zwyczajnie by się rozpuścił albo zwinął... Tak więc wędruje do magazynu części...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brak tego wzmocnienia w Hasegawie nie jest błędem. Po prostu zestaw jest starszy niż modyfikacja wprowadzona na płatowcu. Takich elementów które pod koniec okresu eksploatacji F-14 trzeba było dołożyć /wymienić było wiecej. Np. cała pokrywa awioniki na dziobie po prawej, pod sondą do tankowania. Zamówili je w... Mielcu

 

Dorotka, Twoje porownanie zestawów jest bardzo pomocne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brak tego wzmocnienia w Hasegawie nie jest błędem. Po prostu zestaw jest starszy niż modyfikacja wprowadzona na płatowcu. Takich elementów które pod koniec okresu eksploatacji F-14 trzeba było dołożyć /wymienić było wiecej. Np. cała pokrywa awioniki na dziobie po prawej, pod sondą do tankowania. Zamówili je w... Mielcu

 

Dorotka, Twoje porownanie zestawów jest bardzo pomocne.

 

 

No to niezły numer ... Ale "210" je ma Faktycznie faktu wieku samolotu i modelu zupełnie nie powiązałem...

 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zrobiłem metalowe rusztowanie pod kabinę pilota. Według mnie ma ono tę zaletę, że dość sztywne w tym przypadku blachy można dowolnie "doginać" i w ten sposób pozycjonować żywicę. Kabina siedzi na miejscu bez kleju i to bardzo mocno...

 

 

AA012_zps31a3610d.jpg

 

AA013_zpsafec14b2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zdaje się nie nity, ale fastener bolts (jakkolwiek się to po polsku nazywa) mocujące panele na miejscu. Wyglądają jak dla mnie ok, aczkolwiek zdaje się że były one wpuszczone na płasko.

 

No wiem, że to nie są typowe "nity" ... Są wpuszczane na płasko to prawda... Jak się je położy na "goło", da podkład i kolory ... to praktycznie powinien być taki efekt ... One mają 0.10 mm grubości... Nie wiem tylko, czy jest sens... No i jeszcze miały różne główki... Zastanawiam się czy jest sens się w to pobawić

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warsztacik niezły, będę podglądał bo na połce leży F-14 HB. Widzę że sporo mogę się nauczyć zanim wezmę na warsztat swój model. Te linie podziału blach to będzie trasował i namalowałeś je cienkopisem?

 

 

Linie podziału są fabryczne Hasegawy. Zostały zaczernione jedynie w celu sprawdzenia poprawności i pasowania elementów kabiny do linii podziału i szkła. Pisałem chyba o tym wcześniej... Będę trasowane później... Fajnie, że coś z tego "wyciągniesz"...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam, że nie czytałem od początku ale w wolnym czasie przejrzę cały warsztat.

 

Tomcat'a odkładam na razie i wziąłem się za A-10 żeby trochę doświadczenia nabrać, później pewnie będzie F-15 i na koniec kocurek. Szkoda by było zepsuć mój ulubiony samolot brakiem doświadczenia.

 

Na razie w A-10 miałem kłopot ze spasowaniem modelu albo po prostu sam mało starannie spasowałem wszystko i później musiałem dużo szlifować i szpachlować.

 

Tak więc będę podpatrywał żeby uniknąć zbędnego szlifowania.

 

Kibicuję!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na koniec dnia i kabina RIO trafiła na rusztowanie... Jak widać dziura pomiędzy nią a pilotem dość spora się zrobiła, choć przyznam, że na fotki jeszcze nie patrzyłem i nie wiem czy RIO nie pójdzie trochę do przodu...

 

Pozdrawiam

 

AA014_zps2ea53ac6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam wersje A z Hobby Szefa ale narazie doskonale techniki malowania itp. Ale twoj warsztat to ogladam ja ulubiony serial I czekam na kazda aktualizacje jak na kolejny odcinek. Chyba jeden z najlepiej prowadzonych warsztatow na forum. Oczywiscie poza scratch buildem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.