martinello Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Kilka lat temu, na innym forum rozpocząłem budowę tytułowego modelu. Poległem, sprzedałem to co miałem. http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=16&t=26011 Chciałbym znów zrobić ten model, ale dziś można kupić lepszą podstawę - kadłub M4A3 HVSS TASCA / ASUKA. Pytanie - czy ktoś byłby wstępnie zainteresowany "zestawem naprawczym" - a więc wszystkim co trzeba dodać do modelu M4A3 HVSS Tasca aby otrzymać polskiego Shermana ? Myślę tu o żywicy, blaszce i kalkomanii. Bo jak już robię dla siebie, to mogę to zwielokrotnić. Nic nie wiem o kosztach, bo projekt jeszcze nie zaczęty. Zainteresowanych proszę o kontakt na e-mail P.S. jak dla mnie - taki pojazd to najciekawsza konfiguracja shermana z PSZ P.S.S. Może być każdy z 4 używanych przez nas czołgów -> - CAIRO z gąsienicami T66 - MARSA MATRUH - MEX - EL-ADEM - trzy ostatnie z gąsienicami T80 Wszystko zależy jakiego M4A3 Tasca się kupi - albo z trakami T66 albo T80. Zestaw będzie (w założeniu) uniwersalny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fabson93 Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Hmm... Ja mam w piwnicy Dragona. który miał być MEXem przedstaw swoje żądania i pewnie się dogadamy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Nie mam "żądań" - na razie badam rynek; czy robić w 1 egzemplarzu, czy zwielrotnić Koszty - nie znam, ale na pewno będą dużo niższe niż zakup dwu modeli - co jest standardem przy robieniu jakiegokolwiek modelu shermana... W przypadku MEX'a czy CAIRO np. trzeba kupić jeden model (M4A3) na kadłub i zawieszenie HVSS, drugi na wieżę i być może jeszcze trzeci, aby kadłub M4A3 przerobić na M4... Logicznym rozwiązaniem jest zmiksować Dragona DR 6354 "Sherman M4A3 with 105mm Howitzer gun and HVSS" z DR6548 "M4 (105) Howitzer Tank". Ale ma to kilka wad i na dodatek trzeba dokupywać lub dorabiać drobiazgi. Oba modele Dragona mają błędy i braki. Na dodatek nie mają dodatków charakterystycznych dla "naszych" haubic. Mój zestaw (w zamierzeniu) ma być "wszystkomający" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cooper69 Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ja kcę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuz Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Pytanie - czy ktoś byłby wstępnie zainteresowany "zestawem naprawczym" - a więc wszystkim co trzeba dodać do modelu M4A3 HVSS Tasca aby otrzymać polskiego Shermana ?Myślę tu o żywicy, blaszce i kalkomanii. Bo jak już robię dla siebie, to mogę to zwielokrotnić. Nic nie wiem o kosztach, bo projekt jeszcze nie zaczęty. Zainteresowanych proszę o kontakt na e-mail P.S. jak dla mnie - taki pojazd to najciekawsza konfiguracja shermana z PSZ P.S.S. Może być każdy z 4 używanych przez nas czołgów -> - CAIRO z gąsienicami T66 - MARSA MATRUH - MEX - EL-ADEM - trzy ostatnie z gąsienicami T80 Wszystko zależy jakiego M4A3 Tasca się kupi - albo z trakami T66 albo T80. Zestaw będzie (w założeniu) uniwersalny Ja się pisze na taki zestaw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 To jest nas trzech Planowany zestaw może być oczywiście "elastyczny" - od pełnego obejmującego żywice (wieża kompletna, korekty kadłuba), niezbędne blaszki i kalki do podstawowego - np. tylko z niezbędnymi korektami do dragona - tak aby do modelu DR6548 "M4 (105) Howitzer Tank" dodać minimum, a podwozie i gąsienice trzeba będzie kupić samemu. Przy postępie prac nad dodatkami doradzę każdemu chętnemu co jest niezbędne do posiadanego modelu wyjściowego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cooper69 Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ale ja kcę do Asuki. Nie kcem smoczego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Dla mnie też Asuka to podstawa - tyle, że do niej trzeba więcej dorobić - kompletną wieżę... ...ale radocha większa. Ja planuję na "BAZĘ" ten model -> https://www.scalemates.com/kits/689604-asuka-model-35-030-m4a3e8-sherman-easy-eight (jeśli to będzie MARSA MATRUH, MEX lub EL-ADEM) lub dokupię gąski T66 (na CAIRO). I do tego modelu będę pasował wszelkie dodatki. Ale w zamyśle zestaw będzie pasował też do Dragona (dowolny model M4A3 na HVSS) i w jakimś stopniu do stareńkiej Tamiyi 35251 - ale tu już nie pomogę na konieczną wymianę zawieszenia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cooper69 Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Przeca do Asuki można osobne ramki kupić. Jest jeszcze oryginalna śfieżutka Tamka - M4A3E8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Przeca do Asuki można osobne ramki kupić... Ale niestety Asuka nie zrobiła jeszcze wieży ze 105, i późnego kadłuba oraz płyt nadsilnikowych M4/M4A1 i jeszcze paru rzeczy... Ramek Asuki już niewiele zostało do kupienia, większość ciekawych jest już niestety SOLD OUT -> http://tasca-shop.ocnk.net/product-list/6 A poza tym - kupować całą ramkę dla kilku części ? Np dla "CAIRO" do bazy z M4A3 HVSS Asuka przydałoby się dokupić między innymi ramkę -> http://tasca-shop.ocnk.net/product/276 - z której do wykorzystania jest tylna ściana wanny, i ramka do siatki z blaszki (blaszki się nie da kupić) osłaniającej silnik od strony nawisu (obok wydechów). Można też wykorzystać (do przerobienia niestety) spód kadłuba od M4/M4A1 dostosowując do zawieszenia HVSS. Reszta z tej ramki - do składziku; nawet tylna ściana góry kadłuba i deflektor się nie przyda... A ramka kosztuje 600 jenów plus przesyłka. ja już to przerabiałem, nakupiłem kupę ramek - niestety tych najpotrzebniejszych rzeczy jest ciągle za mało, a niepotrzebnych - coraz więcej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 Wklejam część teoretyczną dotyczącą 105 na podwoziu M4. Kadłuby i różnice pomiędzy M4 i M4A3 opisane są tutaj -> http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/manufacturer/m4_105mm/m4_105mm.html Zaś co do wieży wykorzystam materiał przygotowany jakiś czas temu przez Piotra Spalińskiego - cytaty w cudzysłowach (uzyskałem zgodę na wykorzystanie ). "Wieże dla haubic 105 mm. Rozróżniamy dwie wersje wież "high bustle" użyte przy produkcji stopiątek : 1. zwykłą (Foto 31). 2. z kryzą (przeciwodłamkową) pod kopułką dowódcy - należą one do tzw. końcowej serii produkcyjnej (Foto 32). Są to ogólnie rzecz biorąc wieże od armat 75 mm , przystosowane do "osługi" jarzma M52 z haubicą 105 mm. Ich wyróżniającym elementem (prócz , rzecz jasna samej habicy) jest dodatkowy "grzybek" wentylatora na stropie nawisu radiostacji (Foto 33 i 33a). W przypadku zwykłych wież możemy przyjąć podział na warianty : - wczesny , z dwudzielnym włazem dowódcy i celownikiem peryskopowym bez dodatkowej osłony (Foto 34). - póżny , z kopułką obserwacyjną dowódcy. W tym wariancie zastosowano do zamocowania podstawy wkm-u na tyle stropu wieży przejściówkę w postaci trójnożnej podstawki zachodzącej nad dodatkowy wentylator (Foto 35a i 35b). Przy tej odmianie produkcyjnej wież pojawiają się też osłony na celownik peryskopowy (Foto 36). Ważnym elementem jest pancerna osłona jarzma haubicy. Występuje ona w dwóch odmianach. Można przyjąć , że są to odmiany produkcyjne - wczesne (Foto 37) - póżne (Foto 38) Występują one na obu typach wież z kryzą i bez , przemiennie oraz z oboma mocowaniami pokrowca jarzma haubicy. Pokrowce - brezentowe , miały dwa sposoby mocowania. Pierwszy , stosowany podczas 2WŚ polegał na przytwierdzeniu brezentu do jarzma i części czołowej wieży (przyspawane pręty z gwintowanymi otworami na śruby tworzyły coś w rodzaju obrysów pokrowca - Foto 39) przy pomocy fragmentów listew o profilu łukowatym (Foto 40 i 40a oraz 40b). Widok dolnej w całej "okazałości" - Foto 41. Drugi , prawdopodobnie już powojenny , polegał na mocowaniu brezentowego pokrowca z przeciągniętymi przezeń dwoma profilami z drutu do osłony jarzma i czoła wieży za pomocą śrub z prostokątnymi podkładkami (Foto 42a i 42b)." 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhinoceros Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 A mówią, że tylko T-34 miały tysiącpięćset stodziewięćset odmian Ciekawe kompendium... Pozdrawiam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazylms Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Przygotowanie merytoryczne prima sort. I zrób tu teraz poprawnego Shermana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted April 6, 2017 Author Share Posted April 6, 2017 ... I zrób tu teraz poprawnego Shermana. Spokojnie. Późny M4 z haubicą ma chyba najmniej możliwych kombinacji. ...Jest jeszcze oryginalna śfieżutka Tamka - M4A3E8 Na bazę do CAIRO nadaje się znakomicie model "Tamiya 25175 U.S. Medium Tank M4A3E8 Sherman "Easy Eight" " - który jest przepakiem Tasca z dodatkowymi figurkami i ogniwkowymi gąsienicami T66. Nie wiem czy można go jeszcze kupić (?) i czy Tamiya nie wycofała go z oferty - bo cena w polskich sklepach (ok 185 zł) jest zachęcająca. Model podlinkowany przez cooper69 to oryginalny wyrób Tamiya, inny niż nr 25175 - nie miałem go niestety w rękach... ... ale wygląda na wypraskach gorzej niż Tasca. Przy okazji inny temat - w Luckymodel mają zniżkę poniżej 15 % ceny przy zakupach powyżej 100$. Jako że chcę dokupić tylko kilka gadżetów do tytułowego projektu i nie osiągnę pułapu 100 $ to chętnie zaproszę do współzakupu - kontakt na e-mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted September 19, 2017 Author Share Posted September 19, 2017 Prace ruszyły. W moim przypadku bazą jest model o którym wcześniej wspomniałem, czyli -> https://www.scalemates.com/kits/689604-asuka-model-35-030-m4a3e8-sherman-easy-eight Zleciłem wydruk kalek do wszystkich czterech naszych haubic, trzeba poczekać miesiąc albo i lepiej. Elementy modelu których nie trzeba (ale można ) przerabiać czy waloryzować to koła napędowe (UWAGA - koniecznie użyć ten typ) i osłona przekładni : A ja pracuję nad przeróbką modelowej wanny wraz z tylna ścianką z M4A3 na M4 LATE Fotki niebawem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 Koledzy Shermanolodzy od 35-ki, czy pomożecie sklejaczowi w 1:72? UM robi Shermana M4 (105) HVSS - recenzja z fotkami ramek jest na http://www.onthewaymodels.com/reviews/UM/M4105HVSSprev.htm Jaki był by zakres przeróbek na któregoś z polskich Shermanów ze 105-ką, oczywiście poza kalkami? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted September 19, 2017 Author Share Posted September 19, 2017 Koledzy Shermanolodzy od 35-ki, czy pomożecie sklejaczowi w 1:72? UM robi Shermana M4 (105) HVSS - recenzja z fotkami ramek jest na http://www.onthewaymodels.com/reviews/UM/M4105HVSSprev.htmJaki był by zakres przeróbek na któregoś z polskich Shermanów ze 105-ką, oczywiście poza kalkami? Na pierwszy rzut oka ten model ma wszystko co potrzeba. Nie "czuję" 72 więc nie wiem ile można przerobić lub dorobić. Polecam śledzenie mojego wątku - pokażę wszystko co wiem i jakoś będziesz mógł to przeskalowac Zestawowe gąsienice pozwalają na zrobienie - MARSA MATRUH, MEX lub EL-ADEM. CAIRO miał inne gąsienice Tymczasem u mnie - zrobiłem tylną ściankę wanny. Jest to miks dołu modelowego z TASCA oraz góry z modelu M4(105) Dragona, o takiego -> https://www.scalemates.com/kits/122702-dragon-6548-m4-105-howitzer-tank Model ten będzie jednym z kilku dawców części do mojego projektu. Dlaczego akurat taki miks ? Po pierwsze wstawienie ścianki z modelu późnego M4 TASCA (w moim projekcie kolejnym dawcą części jest M4 Composit -> https://www.scalemates.com/kits/942591-asuka-model-35-027-british-sherman-ic-firefly-composite-hull ) jest niemożliwe, ze względu na różnice wymiarowe wanny M4A3 i M4 tego samego producenta (TASCA / ASUKA), oraz inny podział części. Po drugie - dół ścianki jest gotowy na wklejenie napinaczy, haka i uszu do szekli z modelu M4A3 zaś góra - do wklejenia drzwi typowych dla M4, filtrów powietrza, wydechów, siatki zabezpieczającej i deflektora. Ma wyglądać tak -> http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/manufacturer/m4_105mm/chryslerm4_105mm14.jpg A na razie wygląda tak -> Po zeszlifowaniu, jeśli będzie OK i spasuje się z resztą element pójdzie do gumy - na pewno jeszcze się przyda do innych projektów Dół wanny Po lewej modelowy M4A3 po prawej M4 z dawcy. Znowu nie da się po prostu wymienić części, więc będę kombinował - utnę cześć z M4A3 tuż przed ostatnim, trójkątnym wzmocnieniem, zeszlifuję pozostałość pokrywy przed wzmocnieniem a od tyłu dokleję prawidłowy dla M4 fragment od wzmocnienia do końca wanny wraz z pokrywą inspekcyjną silnika. Jak się uda - też pójdzie do gumy. Wymyśliłem cięcie, bo wykonać najprostsze - czyli odlanie całego spodu wanny - jest dla mnie kłopotliwe z odlewniczego punktu widzenia. Jak ktoś ma pomysł jak to zrobić prosto i bez zwichrowań kopii to proszę o pomoc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted September 22, 2017 Author Share Posted September 22, 2017 Elementy wanny gotowe. Tylko je doszlifować i wygładzić. Jednak elementy te jeszcze trochę "uzbroję" w detale ;) a tylną ściankę przygotuję do filtrów powietrza z Tasca a nie z Dragona. Prace nad wanną kończymy wykonując jeszcze dwie rzeczy: - po pierwsze trzeba usunąć wzmocnienia na wewnętrznych ściankach wanny modelu M4A3 (zaznaczone czerwonym owalem): po drugie odciąć tylne części ścianek - jak na poniższym rysunku: Wynika to z tego, że późny M4 miał inny kąt pochylenia tylnej płyty kadłuba niż M4A3. Ale o tym jak dojdę do przeróbek góry kadłuba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cooper69 Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Jak tam Marcinie progress z tematem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted March 31, 2018 Author Share Posted March 31, 2018 Chwilowo na bocznym torze - priorytet (chwilowo ?) mają Pattony Ale projekt nie wylądował w modelarskim koszu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Witam Zdecydowałem o sprzedaży zestawu - zainteresowanych odsyłam do giełdy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macias13_84 Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Beep 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Coś drgnęło w modelu, coś się zmienia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pan_Cerny Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 A ja czekam na kontynuację wątku o T-55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertmodelarz Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Ja mam takiego: Dragon 6548 M4 (105) Howitzer Tank Jak jakieś klamoty będą pasowały do polskiej wersji -to ja chętny!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.