Skocz do zawartości

Avia S-199, KP, 1/72


abtb

Rekomendowane odpowiedzi

Avię będę sobie robił

 

Po "ciężkich" bojach z Jak-ami postanowiłem zrelaksować się przy jakimś przyjemnym maluchu. A że moje wspomnienia z "modelarskiego dzieciństwa" zawsze łączą się z wyrobami czechosłowackiej manufaktury Kovozavody Prostejov postanowiłem sobie zrobić coś z ich "stajni". Piękne, małe pudełeczka z rewelacyjnymi grafikami p. Velca były całkiem dobrą alternatywą dla wyrobów za "żelaznej kurtyny" Można by wręcz napisać że wyroby Kp to "kawał modelarskiego życia" z czasów PRL.

 

Ale dość wspomnień, czas na odrobinę historii:

W 1945 roku, gdy wojna w Europie wygasła okazało się że Helmuty zostawiły Pepikom w spadku dość pokaźne magazyny wypchane częściami do wszelkiej maści letadeł. Jednym z takich latawców był Me 109G który był montowany w zakładach Avii na potrzeby Luftwaffe. Po zakończeniu wojny produkcja była kontynuowana na "potrzeby własne" Czechosłowacji. Ale nadszedł "czarny dzień" w którym z magazynu wyjechał ostatni silnik DB 605

A że natura nie znosi próżni inżynierowie Avii postanowili "ożenić" płatowiec meśka z silnikiem Junkers Jumo 211 z He 111. Niestety taka hybryda okazała się niezbyt udana ponieważ silnik okazał się zbyt ciężki i mniej wydajny. Duży moment obrotowy śmigła sprawił że sterowanie było utrudnione a start i lądowanie bardzo ryzykowne.

Wyrób ten zyskał nazwę Avia S199 oraz z racji swoich wad otrzymał przydomek "Mezek" (muł). Ale Czechom to raczej nie przeszkadzało gdyż zawierucha wojenna się skończyła i nastały czasy ciszy i spokoju a poza tym w Pradze było już słychać ryk silników odrzutowych latawców nadlatujących z okolic Moskwy. A przy okazji znaleźli się i tacy którzy ten "patent" kupili i na "Mułach" wystrzelali sobie kawałek państwa (Izrael) na mapie świata.

 

A teraz czas na model:D

Kovozavody Prostejev pod numerem katalogowym 10 wypuściły model który takową hybrydę przedstawiał. Model był jaki był i do czegoś tam się nadawał. Na szczęście po wielu latach niejaki Piotruś Muzykant reaktywował markę KP i zaczął pakować a raczej przepakowywać modele innych producentów (odnoszę wrażenie że najczęściej Az- modelu ) ze stosownymi dodatkami i modyfikacjami.

I tak oto otrzymaliśmy do rąk "własnych" taki wyrób:

 

RAyI23L.jpg

 

A w środku znaleźć można to:

 

ST6JfIu.jpg

 

3TzEA9V.jpg

 

w6klhFp.jpg

 

QTu38Zw.jpg

 

Mój wybór padł na ten oto schemat malowania:

 

1VMnkpe.jpg

 

Model prezentuje się dość dobrze i raczej "trudności" przysporzyć nie powinien.

 

Na początek zabrałem się za kabinę pilota:

 

NzzL9OV.jpg

 

Burty pomalowałem RLM 66 i "okrasiłem" zgodnie z instrukcją.

 

Następnie złożyłem samą kabinę

 

V75y8Nn.jpg

 

aUTyWdO.jpg

 

w której zastosowałem zestawowe kalki na tablicę zegarów i pasy z na fotelu pilota (ot taki objaw lenistwa )

 

I to na razie tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda ze nie żydek. Ale przypatruje się

 

 

 

We wspomnieniach z dzieciństwa Avia ZAWSZE była w czechosłowackich barwach. A poza tym pojawiła się już CS-ka i dobrze taki duecik będzie wyglądał na półce. A na dokładkę jeszcze edkowe Migi 15 wydane pod tytułem "Czechosłowackie piętnastki" (na razie zalegają w szafie ale.........)

 

No jak nic tylko w czechosłowackim malowaniu!

Kierunek JEDYNIE SŁUSZNY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Człowiek na urlopie, żona w pracy a dzieci w szkole to i czasu na zabawę dużo

 

Skleiłem połówki kadłuba wraz ze skrzydłami i usterzeniem.

A miało być tak pięknie

 

O2aUZF8.jpg

 

4Bs2vYt.jpg

 

RvYn7AJ.jpg

 

qJdlny4.jpg

 

2feU424.jpg

 

X6FN8DZ.jpg

 

1cedTKu.jpg

 

zSYIcrD.jpg

 

No cóż, nie ma co

Szpachla w łapkę i jedziemy z zapychaniem "kitem" tych złączy technologicznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wiesz, że w Messerach w rejonie od kabiny do statecznika na grzbiecie i spodzie był szew? Kadłub był składany z dwóch symetrycznych połówek.

 

No to teraz kolega pojechał

 

A tak na serio to ostra dyskusja w tym temacie była na jakimś forum. I zgadzam się z Tobą w zupełności. Szew na pewno będzie

Avia się kituje i jak zdążę przed "kotletem" to może i jeszcze fotki wrzucę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, no u mnie pełen luz. Tylko się upewniałem. Co z tą wiedzą zrobisz to Twoja sprawa.

Martwi mnie trochę ta szpara przed kabiną - ciekawe jak pasuje oszklenie. Przymierzałeś? Może trzeba będzie ścisnąć lub poszerzać klinami a nie szpachlować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak oto "rzutem na taśmę" skończyłem "cementowanie" Avii

 

etXYoMv.jpg

 

b0PzAXN.jpg

 

1QomGik.jpg

 

Bizj40l.jpg

 

Nie wygląda to może zachęcająco ale nie takie "spawy" się obrabiało

 

Martwi mnie trochę ta szpara przed kabiną - ciekawe jak pasuje oszklenie. Przymierzałeś? Może trzeba będzie ścisnąć lub poszerzać klinami a nie szpachlować?

 

Oszklenie przymierzyłem przed szpachlowaniem i jest ok. Ewentualne kosmetyczne poprawki po przyklejeniu

 

A teraz niech wiąże. Jutro "struganie"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Nie ma to jak papier ścierny do porannej kawy

 

Takie coś udało mi się "wystrugać" z wczorajszego "cementu"

 

gP4ScyK.jpg

 

FJHoN1P.jpg

 

NNtHSF9.jpg

 

I zabieram się za detale i "szkło"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oho, tłoczno w warsztacie się robi

 

Z literackiego punktu widzenia nazywa się to chyba "monolog"

 

A zatem dalej. W końcu nie ma co marnować cennego urlopowego czasu.

 

Dokleiłem drobnicę, zaciągnąłem anteny i dopasowałem szkło.

 

xR9unDF.jpg

 

7YXshYG.jpg

 

vzUYVOt.jpg

 

Na szczęście obawy net_sailor-a okazały się płonne i oszklenie siedzi prawie idealnie. A zatem należy przyjąć że szpara przed kabiną to taki stresujący dodatek w gratisie od KP

 

Następnie psiknąłem całość One Shotem

 

4nMbSnz.jpg

 

985zVN6.jpg

 

FIP9ncS.jpg

 

gGdag07.jpg

 

Komplet montażowy:

 

97cQXmd.jpg

 

A że specyfik ów schnie błyskawicznie, to właściwie po pół godzince można śmiało bawić się dalej

 

- preszejding na ostro

 

fFmj9bh.jpg

 

 

Wieczorkiem przy okazji "psikania" nosa w Valiancie postaram się położyć bazę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę za gęsta farba na preszejding chyba była.

 

Nie boisz się że taki ciemnoszary podkład przekłamie ostateczny kolor jakim będziesz malował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę za gęsta farba na preszejding chyba była.

 

Oj tam, zaraz za gesta

Taka mała wpadka techniczna i nic poza tym

 

Nie boisz się że taki ciemnoszary podkład przekłamie ostateczny kolor jakim będziesz malował?

 

Ciekawe zagadnienie do rozważań malarskich.

 

I w związku z tak POWAŻNYMI "tematami" Kolega mi podniósł ciśnienie na tyle że obeszło się bez nocno- porannej kawy.

Po prostu zakasałem rękawy i zmierzyłem się z owymi "tematami" bo obawy co do całości we mnie wzbudziłeś

 

Ale na początek odrobina wspomnień z dzieciństwa

Takie coś znalazłem na dnie szafy:

 

iuILnU7.jpg

 

a środku:

 

vyeAUpS.jpg

 

I jak tu nie wspominać mile początków modelarstwa

Dobry temat na jakiś mały warsztacik - wintydż

 

A moja Avia wygląda tak:

 

pWiothk.jpg

 

Lq875Jj.jpg

 

D4KZj3x.jpg

 

xJNSjNX.jpg

 

Całość malowana "rzadkim" RLM02 Pactry, podmalówki czerwone i błekitne także Pactrą

 

I na całość "połysk" A18 Pactry

 

6afmUAu.jpg

 

I tak oto kilka najbliższych dni upłynie pod znakiem kalek (w końcu arkusik kalek do Valianta do małych raczej nie należy )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie wychodzi ta Avia Patrząc na te szpary to mam wrażenie że stare KP było lepiej spasowane, ale tam gorzej ze szlifowaniem bo delikatna wypukła faktura bardzo szybko znikała. W starym KP problem był z oszkleniem, które często posiadało rysy od wewnątrz i ciężko było to usunąć. Mam w planie jeszcze popełnić taką ze starego KP i oczywiście tylko w malowaniu Czechosłowackim

593558348_1_644x461_kp-avia-s-199-172-bydgoszcz.jpg

a ten boxart był prześwietny Czekam na efekt końcowy, a i na warsztat z Avią B-35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w planie jeszcze popełnić taką ze starego KP i oczywiście tylko w malowaniu Czechosłowackim

 

Oho, to się szykuje niezłe SM Sam popełniłem wieki temu S i CS ze starego Kp i muszę przyznać że trochę ciężki temat

 

Czekam na efekt końcowy, a i na warsztat z Avią B-35

 

Namówiłeś mnie

Ale nie tak od razu, tym bardziej że mam chęć popełnić jeden ciekawy modelik z Kp i to w dwóch egzemplarzach ale o tym na razie bo temat raczej trudny i wymagający ostrej rzeźby.

 

A tymczasem kalki....... i po kalkach. Efekty wieczorno - nocnych zmagań:

 

1UUSeo0.jpg

 

lwUHO3p.jpg

 

Kalki jakościowo dobre, wystarczy zanurzyć na sekundę w wodzie i już odchodzą od papieru. Tak że trzeba uważać żeby nie odpłynęły jak za długo potrzymamy w zanurzeniu. Z nakładaniem nie ma kłopotów. Potraktowane "chemią" miękną i dobrze układają się w liniach podziału.

 

A zatem czas na warstwę separacyjną i "chemię"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są postępy

 

"Łoś" położony i z lekka zmatowiony:

 

QW0zbyX.jpg

 

gLaMfIL.jpg

 

tANuQrn.jpg

 

3zPgGtQ.jpg

 

FOPG06C.jpg

 

yFyyExn.jpg

 

Jeszcze odrobina "działań", kilka drobiazgów i do galerii

 

IcXhn23.jpg

 

I na razie tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwuję, bo u mnie też w planie. Tylko w innych barwach. Natomiast co do silników, to DB 605 mieli dużo, tylko im się magazyn spalił. Wtedy dopiero sięgnęli po Jumo i z S-99 zrobili S-199.

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie to kilkanaście lat temu już popełniłem Avię S-199. Połączyłem całkiem fajny model G-10 z Revella z przodem starej Avii z KP. Wyszło, jak wyszło.

 

53a6b59f786e7b59cd8311bd088fd507.jpg

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest ten "łoś" miejscami zbyt agresywny?

 

Łoś jak każdy wie, agresywny nie jest. No chyba że głupie bydle wylezie z lasu i się wepchnie z kopytami do samochodu. Wtedy jest zdecydowanie agresywny

 

Ostateczną ocenę wascha zostawiam sobie i innym po wykonaniu galerii, ponieważ fotki pstryknięte przy żarówie 60W i z b. bliska raczej właściwej oceny nie dają

 

Właściwie to kilkanaście lat temu już popełniłem Avię S-199. Połączyłem całkiem fajny model G-10 z Revella z przodem starej Avii z KP. Wyszło, jak wyszło.

 

Nie jesteś jedyny w tej "twórczości" Ja planowałem "ożenić" silnik i kabinę Cs-ki z meśkiem Italierii - niestety projekt "umarł" śmiercią naturalną. I dobrze, bo Kp wypuściło właśnie całkiem fają Cs-kę

A drugie "swaty" - Me 109 G-12 Intechu z G-6 Academi chyba wyciągnę z szafy i spróbuję drugiego podejścia

 

I kolej na ostatnie już zdjęcia warsztatowe mojej Avii (nadal przy żarówie 60W )

Całość "psiknięta" satyną Vallejo.

 

aLYRc3q.jpg

 

CHkezvq.jpg

 

Jutro połysk na światła pozycyjne, zdjęcie masek i jak chęci dopiszą to fotki do galerii zapodam.

 

Dziękuję wszystkim którzy zajrzeli do tego warsztatu a i jakieś słowo rzekli.

I wspomnień czar odczuli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.