DarkWing Napisano 3 Marca 2018 Share Napisano 3 Marca 2018 Witam Na sąsiednim forum rozpocząłem konkursowy warsztat kolejnego samolotu z mojej kolekcji 1:48 wiec zanim będzie gotowy w galerii zapraszam do śledzenia warsztatu z jego budowy. MODEL Mig-29 "Fulcrum" 9.12 Early Type firmy Great Wall Hobby w skali 1:48 (nr seryjny modelu L4814). Bonus w postaci kolorowego plakatu formatu A-3 dodatkowo zapakowanego w zgrabnym etui - jak podkładka Do zmiany barw wykorzystam osobno zakupione kalki Dodatkowy akrusz z polskimi napisami eksploatacyjnymi Oryginalnie model w malowaniu rosyjskich sił lotniczych, planuję jednak zmianę malowania na polskie. Nie zdecydowałem jeszcze które konkretnie wykonam ale będzie to te, które upamiętnia polskich bohaterów II WWŚ z Dywizjonu 303. Do malowania użyje farb Hataka z serii Modern Polish Air Force Paint set vol. 1. OK, żeby nie było, że tylko wstęp i dalej czekanie na kolejne posty..... ostro atakujemy ;) ETAP 1 + ETAP 2 Fotel pilota Kokpit Samoloty eksploatowane w Rosji posiadają wnętrze w kolorze zielonym, polskie maszyny w kolorze szarym. Ja użyłem do malowania wnętrza kabiny farby Tamiya XF-53 Natural Gray Zegary i wskaźniki tablicy przyrządów to zestawowe naklejki ETAP 3 Górna część kadłuba - przygotowanie Wklejenie żaluzji wlotów powietrza - do wyboru mamy dwie opcje - żaluzje zamknięte i otwarte. Ja wybrałem tą drugą - żaluzje otwarte ETAP 4 Dolna część kadłuba - przygotowanie. Na tym etapie złożyłem i wkleiłem gondole podwozia oraz wykonałem otwory pod pylony do podwieszenia uzbrojenia ETAP 5 Stateczniki pionowe Wkleiłem stery kierunku ETAP 6 Połączenie górnej i dolnej części kadłuba Na razie tylko połączyłem dwie połówki kadłuba, nie wkleiłem stateczników pionowych oraz klap i lotek. Zastanawiam się nad montażem tych elementów dopiero po malowaniu - będzie je łatwiej malować i oklejać jako oddzielne elementy. ETAP 7 Silniki Dwa silniki Klimov RD-33, sklejone i wstępnie pomalowane. Podstawowy kolor jaki użyłem to farba Tamiya TS-30 Silver Leaf, elementy silnika malowane również ModelMaster Aluminiu-non buff oraz Tamiya TS-42 Light Gun Metal. Przewody Tamiya X-34 Metalic Brown. Stojak na silnik malowany TS-34 Camel Yellow i na to delikatnie warstwa TS-31 Bright Orange Do ukończenia silników muszę jeszcze "ubrudzić" ich korpusy oraz pomalować dysze i wykonać ślady przepaleń. Tyle na dzień dobry - wydaje się dużo (aż 7 etapów) ale jak sami widzieliście poza kokpitem i silnikami nie było tak dużo pracy, a model zacząłem w czwartek wieczorem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 3 Marca 2018 Share Napisano 3 Marca 2018 Muszę mieć tego MiGa z GWH - przepiękny jest ten model. Będę śledził postępy w budowie ! Z chęcią też zobaczę jak walczysz z farbami Hataka - ja póki co się bardzo zraziłem, choć podobno do aero użyłem farb dedykowanych do pędzla ... Tak czy inaczej powodzenia ! P.S. Super foty ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tazman79 Napisano 3 Marca 2018 Share Napisano 3 Marca 2018 W jakiej konfiguracji będzie samolot, bo widzę że górne wloty powietrza zostawiłeś otwarte... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KRL Napisano 3 Marca 2018 Share Napisano 3 Marca 2018 Czy dysze wylotowe to element skończony? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hello Napisano 3 Marca 2018 Share Napisano 3 Marca 2018 Bardzo ładnie i efektownie potrafisz zaprezentować warsztat a także swoje galerie. Zestaw który kleisz pasuje prosto z pudła czy trzeba coś przerobić ? Pozdrawiam Hello Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Flachenty Napisano 3 Marca 2018 Share Napisano 3 Marca 2018 Ładne, ale merytorycznie parę rzeczy leży. Tak z grubsza. 1. fotel 2. Silnik 3. Górne wloty powietrza są otwarte tylko gdy samolot jest na ziemi z włączonymi silnikami a wtedy wloty przednie są zamknięte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarkWing Napisano 4 Marca 2018 Autor Share Napisano 4 Marca 2018 Uzupełnienie Etapu 6 Po dłuższej analizie stwierdziłem, że jednak łatwiej będzie wkleić stateczniki pionowe, stery wysokości oraz klapy i lotki, wynika to z konstrukcji modelu. Łatwiej chyba też będzie malować po całości ale troszkę trudniej przy kalkach... Klapy i lotki zrobiłem w pozycji opuszczonej Dokończenie Etapu 7 Pomalowałem na gotowo silniki i dysze wylotowe oraz połączyłem wszystko w całość - dziękuję koledze Flachenty za fotki, uwzględniłem i poprawiłem kolory (zielony). Do "przygaszenia" srebrnej powierzchni użyłem czarnego PanelLinera od AK interaktive malowane po całości. Uzyskałem efekt 2 w 1, przygasiłem srebrny jednocześnie wyciągając szczegóły. Dysze "przypalone Tamiya X-23 transparent blue i X-24 transparent yellow a następnie całość okopcona czarnym - wszystko z aero. Wnętrze dysz wymalowane Tamiya XF-75 IJN Grey (Kure Arsenal) i czarnym (metodą suchego pędzla) zrobiłem "wycieki". Na koniec wnętrze dysz stonowane po całości czarnym. Silnik Klimov RD-33 w całej okazałości Szkoda tylko jeśli zdecyduje się na oba silniki zamontowane w samolocie, że praktycznie nie będzie ich widać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 Lotki w samolotach wychylają się różnicowo czyli jedna trochę do góry a przeciwna mocniej w dół !!!! Będzie to razić strasznie. Klapy wychylone wyglądają zawsze spoko, ale lotki to Panie trzeba było zostawić w neutrum ... Da się to jeszcze poprawić ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tazman79 Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 Dodatkowo w MiGu-29 lotki w pozycji neutralnej są lekko, obie, podniesione do góry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 Dokladnie obie o 2 stopnie do góry w neutrum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tazman79 Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 (edytowane) Dopiero zauważyłem jak wyglądają stateczniki pionowe. Dlaczego wykonałeś je jak w wersji UB czyli bez kaset z flarami? Wkleileś czesci F8 i F9 a powinny być H1 i H6. Ja bym miał prośbę żebyś znalazł zdjęcia oryginalnego samolotu którego model wykonujesz i dokładnie je obejrzał Edytowane 4 Marca 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 ... bo widać że wkładasz dużo serca w ten model (silniki spoko !!!) ale merytorycznie słabo.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tazman79 Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 I w którym konkretnie malowaniu chcesz zrobić tego MiGa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Flachenty Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 Lotki na postoju zawsze tak jak na fotce, klapy same się nie opuszczają single zawsze mają kasety (na postoju zasłonięte) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KRL Napisano 5 Marca 2018 Share Napisano 5 Marca 2018 Jak widać na fotkach powierzchnie sterowe są gładkie bez przetłoczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wisa Napisano 5 Marca 2018 Share Napisano 5 Marca 2018 DarkWing - wróć Ty lepiej do motocykli... Ehhh... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarkWing Napisano 6 Marca 2018 Autor Share Napisano 6 Marca 2018 POPRAWKI No to się troszkę narobiło.... Przede wszystkim LOTKI. Boże.. jak ja je wkleiłem... sam nie o czym myślałem, przecież wiem, że one działają naprzemiennie. Zbudowałem i pilotowałem w życiu kilka model R/C więc ten błąd niewybaczalny ... ale powiedzmy, że to zapatrzenie. Nie wiedziałem natomiast o ich położeniu neutralnym (dzięki Koledzy za uwagi i podpowiedzi !!!) poprawiłem je i są teraz +2 st. w górę. Wymieniłem też krawędzie natarcia (nie wiem jak ten element dokładnie nazwać - single ?), te wcześniejsze były z wersji UBM (dwuosobowej). Aktualne są już poprawne, wydłużone posiadające zasobniki na flary. Ponieważ model będzie prezentowany w pozycji postojowej więc zasobniki na flary są zamknięte - zgodnie z sugestią. Cały kadłub jest juz po podkładzie przygotowany do malowania Jeśli chodzi o malowanie. Pierwszą myślą było zrobienie maszyny z numerem bocznym 67 którego patronem był płk. pil. Wojciech Kołaczkowski (1908-2001) - to ta maszyna która niedawno rozbiła się pod Mińskiem Maz. Niestety kalki które posiadam nie uwzględniają tego numeru i portretu :(. Do wyboru mam 4 wersje nr 42 i nr 28, obydwie UBM więc odpada. Pozostałe dwa to nr 38 i 56. Wybrałem nr 38 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego którego patronem jest pil. Wojciech Januszewicz. Ta maszyna posiada logo Kościuszkowskie w szarych tonacjach. Model nr 56 ma logo kolorowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tazman79 Napisano 6 Marca 2018 Share Napisano 6 Marca 2018 To z tym malowaniem będziesz miał kłopot ponieważ, wyposażenie kabiny jest inne, ciekłokrystaliczny wyświetlacz po prawej stronie na górze i inny HUD. Do tego antena IFF przed wiatrochronem, inna antena radiostacji zah osłoną kabiny, anteny systemu TACAN na grzbiecie za anteną radiostacji a druga pod osłoną silnika, swiala stroboskopowe na grzbiecie kadłuba i pod druga osłoną silnika. I jeśli chcesz robić samolot w wersji postojowej to czemu zostawiłeś otwarte górne wloty powietrza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 6 Marca 2018 Share Napisano 6 Marca 2018 To z tym malowaniem będziesz miał kłopot ponieważ, wyposażenie kabiny jest inne, ciekłokrystaliczny wyświetlacz po prawej stronie na górze i inny HUD. Do tego antena IFF przed wiatrochronem, inna antena radiostacji zah osłoną kabiny, anteny systemu TACAN na grzbiecie za anteną radiostacji a druga pod osłoną silnika, swiala stroboskopowe na grzbiecie kadłuba i pod druga osłoną silnika. I jeśli chcesz robić samolot w wersji postojowej to czemu zostawiłeś otwarte górne wloty powietrza? Zaraz zaraz - a te wszystkie zmiany/dodatki są w wypraskach czy trzeba się posiłkować zestawem od Attack Squadron np ewentualnie dorabiać we własnym zakresie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tazman79 Napisano 6 Marca 2018 Share Napisano 6 Marca 2018 Z Attack Sqadron będzie problem bo juz nie jest produkowany, jeśli posiadasz ten zestaw to pozwoli Ci on wykonać model z tymi dodatkami, z tym że nie należy sugerować się do końca instrukcja z zestawu bo niestety zawiera błędy. Najlepiej znaleźć zdjęcia samolotu który się wykonuje i nimi się wspieta. Jeśli nie posiadasz tego zestawu to musisz te dodatki niestety wykonać sam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 6 Marca 2018 Share Napisano 6 Marca 2018 Sławek skup się!! Co to jest? Ta dolna płetwa istniała tylko na prototypach, na migach produkcyjnych, w szczególności polskich jej nie ma! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarkWing Napisano 6 Marca 2018 Autor Share Napisano 6 Marca 2018 Spokojnie... wiem ... płetwy przykleiłem delikatnie tylko po to, żeby nie uszkadzać tylnego usterzenia i nie wyginać tych wystających dzyndzli ... Ciągłe podnoszenie, kładzenie i obracanie kadłubem zwiastowało rychłe urwanie ich :(. Jak tylko Mig dostanie podwozie płetwy znikną... Ale gratuluje spostrzegawczości i czujności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 6 Marca 2018 Share Napisano 6 Marca 2018 Ok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 6 Marca 2018 Share Napisano 6 Marca 2018 Spokojnie... wiem ... płetwy przykleiłem delikatnie tylko po to, żeby nie uszkadzać tylnego usterzenia i nie wyginać tych wystających dzyndzli ... Ciągłe podnoszenie, kładzenie i obracanie kadłubem zwiastowało rychłe urwanie ich :(.Jak tylko Mig dostanie podwozie płetwy znikną... Zaiste niecodzienne te metody... A nie da rady tego kadłuba na jakiś patyk nadziać? Po podwoziu oderwiesz płyty i będzie obróbka z podwoziem? Ze trzy razy się urwie.. No i tak raz do roku trzeba zapytać - co oznacza małe "g" w Mi"g"u? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DarkWing Napisano 10 Marca 2018 Autor Share Napisano 10 Marca 2018 Zaiste niecodzienne te metody... A nie da rady tego kadłuba na jakiś patyk nadziać? Po podwoziu oderwiesz płyty i będzie obróbka z podwoziem? Ze trzy razy się urwie.. No i tak raz do roku trzeba zapytać - co oznacza małe "g" w Mi"g"u? Na zdjęciu widać jakby były tylko na chwilę, jednak w czasie prac bardzo się przydają i bez nich , stawianie modelu na "czymś" byłoby dla mnie mniej wygodne. Mig... MiG - literówka - mój błąd... Będzie troszkę chaotycznie... ale co tam... ETAP 8 Osłony silników i zbiornik paliwa. Zgodnie z sugestią kolegów wloty powietrza w pozycji parkowej zamknięte - wloty/żaluzje na górze kadłuba otwarte. Mała przymiarka, bez wklejania... i jeszcze bez silników ETAP 9 Osłona kabiny - owiewka. Wybrałem wariant zamknięty. Wklejona, malowana tylko od wewnątrz i zamaskowana do malowania - na razie skrywa to co wewnątrz. ETAP 10 Nos. W środku przed przyklejeniem wsypałem kilka ołowianych kulek BB od SoftGun i wykleiłem taśmą malarską w celu uszczelnienia i żeby nie grzechotało. ETAP 11 Przednia goleń podwozia. ETAP 12 Golenie podwozia głównego ETAP 13 Pominięty - przewiduje budowę schowanego podwozia - luki podwozia zamknięte. ETAP 14 Ogon z hamulcem aerodynamicznym i zasobnikiem spadochronu. Ponieważ samolot będzie w pozycji zaparkowanej wybrałem opcję ze złożonym/zamkniętym hamulcem Oczywiście w czasie dalszej budowy będę powracał do poszczególnych etapów celem ich uzupełnienia. Niektóre elementy będą wklejone dopiero po malowaniu i ostatecznym montażu. PRZYGOTOWANIE DO MALOWANIA - PreShading MALOWANIE - spód Do malowania kolorami bazowymi użyję farb HATAKA HTK-AS17 seria czerwona. Kiedyś na forum w jakimś wątku wyczytałem, że farby te słabo kryją i nie bardzo nadają się do aerografu. Przyznam szczerze, że jeśli odpowiednio się je stosuje to można je porównać do Vallejo - czyli bardzo dobre. Co znaczy odpowiednio ? Farba w tubie jest dość gęsta i mimo, że seria czerwona jest dedykowana do aero, to farbę należy dość mocno rozcieńczyć. Cały sekret dobrego malowania nimi polega właśnie na ich rozcieńczaniu. Nie mam dedykowanego do tych farb rozcieńczalnika więc przy F-16 zastosowałem X-20 A Tamiya. Farba zrobiła się ładnie rzadka i przez pierwsze fuknięcia było OK, ale potem było coraz gorzej, ledwo udało mi się dokończyć. Przy czyszczeniu aerografu okazało się, że w dyszy są niesamowite gluty ?!?.... Podejrzewałem za ten stan rzeczy X-20A... i słusznie. Przy MiGu postanowiłem rozcieńczyć samą wodą.Tym razem nie było żadnych problemów z malowaniem aż do samego końca - malowałem dyszą 0.3 przy ok. 2 barów. Wracając do tematu. Kolor bazowy na spód to Light Ghost Grey. Na zdjęciach które przeglądałem w sieci zauważyłem, że MiGi (przynajmniej te nasze) nie mają tak mocnych przebarwień poszczególnych paneli jak np. maszyny amerykańskie, dlatego kryłem bazą dość mocno pozostawiając tylko delikatnie preshading. Oczywiście na koniec użyję jeszcze PanelLinera. O ile malowanie spodu było prostą czynnością, to już góra to inna bajka. Problemem jest sam kamuflaż. Robię maszynę z Nr 38 i z tego co się doszukałem i doczytałem to miała ona przynajmniej dwa schematy malowania. Wcześniejszy, bodajże z 1985 roku kiedy samolot trafił do polskiej służby, później dostał portrety i logo Kościuszkowskie oraz schemat późniejszy, z innym układem plam. Najbardziej zauważalną różnicą między obydwoma schematami jest kolor numeru. Szare cyfry to wersja wcześniejsza, czerwone - późniejsza. Ja posiadam kalki do wersji wcześniejszej więc muszę trzymać się tego schematu malowania. Różnice o których napisałem są łatwe do zauważenia i raczej oczywiste jednak jak zacząłem przeglądać wszystkie dostępne zdjęcia tej maszyny... zgłupiałem. Ze zdjęć wynika, że samolot przemalowywane w różnych odstępach czasu. Podstawowe kolory kamuflażu to Grey, Light Ghost Grey i Gunship Grey. I tak wersja wczesna malowana na górze na szary, ciemny szary oraz jasny szary (ten co na spodzie), nos maszyny szary. Znalazłem też zdjęcia wczesnej wersji (z szarym numerem) z nosem w kolorze jasnym szarym, taki jak cały spód i takim jaki był w wersji późniejszej. Następny problem to przednia część kadłuba - pod kabiną pilota. Wersja wczesna to jasny szary z taką jakby smugą od nosa w kolorze szarym, wersja późna to już w ogóle szok... jakby ktoś przy malowaniu zapomniał zdjąć z kabiny jakiejś szmaty i po niej został ślad w innym odcieniu.... Jak się przypatrzeć to widać to na zdjęciu poniżej Tu natomiast widać szary nos, jasny szary przed kabiną (boki) i ciemny szary plama kamuflażu (z tyłu).... Ale już tu wersja wczesna z jasnym nosem.... no masakra Postanowiłem wrzucić na luz i nie dać się zwariować próbując wiernie odtworzyć rzeczywistość/przeszłość. Wybrałem malowanie ze zdjęcia MiGa w zimowej scenerii, schemat podobny jak na zdjęciu pierwszym. Góra ciemno szary i jasnoszary na kadłubie i skrzydłach oraz sterach wysokości oraz szary i ciemno szary na statecznikach pionowych. Nos szary. Jeśli nikt nie podpowie czegoś innego, to tego będę się trzymał i do tego przygotowałem malowanie Aha... uprzedzam pytania i uwagi - komory podwozia będą w kolorze szarym - jeszcze nie są pomalowane, na razie są w kolorze bazowym spodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.