Jump to content
Juffre

Rozcieńczenie Gunze

Recommended Posts

Próbowałem rozcieńczyć farby Gunze H w proporcji 40% farba, 60% MLT. Ciśnienie 1.2bara, dysza 0.2mm. Parametry podglądnięte na kanale Peris Models. Niestety podczas malowania farba nie tworzyła na gładkiej powierzchni lecz wyglądała jakby spadała małymi kropeczkami.

Jak polecacie rozcieńczać Gunze H, C i Tamiyę używając MLT, aby osiągać ładne wykończenie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gunze to farby które mają tendencję do szybkiego gęstnięcia. Tylko bardzo świeże można rozcieńczać tak jak napisałeś. Ja w praktyce rozcieńczam je w stosunku 1:3, często jeszcze rzadziej, jeśli farba robi się gęsta. Kropeczki oznaczają że farba jest zbyt gęsta.
Inaczej jest z Tamką, którą - o ile świeża - można rozcieńczać nawet 1:1, ona bardzo wolno gęstnieje i w zasadzie rzadko trzeba rozcieńczać ją bardziej niż 1:1,5 - 1:2.

Edited by Solo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za radę. Jutro przetestuję z większym rozcieńczeniem. A co sądzisz na temat ciśnienia? Nie jest zbyt małe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Nigdy nie malowałem akrylami Tamiya ani Gunze.

Czy do tych farb, stosuje się retardery, żeby opóźnić zasychanie farby malując aerografem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Juffre napisał:

Dzięki za radę. Jutro przetestuję z większym rozcieńczeniem. A co sądzisz na temat ciśnienia? Nie jest zbyt małe?

Ciśnienie odczytane z manometru na kompresorze ma się słabo do ciśnienia przrd dyszą aero, czyli tam gdzie to istotne. Może mieć jedynie znaczenie orientacyjne i to tylko dla danej konfiguracji. Przekrój i długość wężyka oraz budowa aerografu mają znaczący wpływ na ostateczną wielkość. Twoje 0.7 bar mogą być równoważne np. moim 1.2 dlatego porównywanie odczytów z manometru między modelarzami jest mało miarodajne.

Ja mam ustawione 2 bary na manometrze i mam długi przewód. Ciśnienie pracy dobieram na wyczucie zaworkiem na aerografie. Zwykle jest dość mocno zdławione.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdaje sobie sprawę, że ten manometr przy kompresorze daje tylko zgrubną wartość ciśnienia. Uzyskane odpowiedź traktuję jako parametry startowe dla własnych testów :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Juffre napisał:

Zdaje sobie sprawę, że ten manometr przy kompresorze daje tylko zgrubną wartość ciśnienia. Uzyskane odpowiedź traktuję jako parametry startowe dla własnych testów :)

Parametrem startowym jest takie ciśnienie, przy którym aero przestaje pluć kropelkami i daje powtarzalny, dobrze rozpylony strumień. A to oczywiście zależy od rodzaju farby, jej rozcieńczenia i samego aerografu. Na manometr nie ma większego sensu patrzeć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu chyba najmocniejszy przykład malowania za gęstą farbą. Efekt końcowy jest ok, ale na filmikach nie widać za dobrze samej faktury powierzchni.

Rozcieńczasz na czuja, każda farba będzie miała nieco inne wymagane proporcje, a jeszcze do tego w zależności jak dawno (i na jak długo) była otwarta itp.

Z początku bawiłem się w kubeczki Revella, ale te trzeba potem myć. Od jakiegoś czasu (połowa F-14) wszystko poza lakierem mieszam w zbiorniku. Najpierw porcja thinnera, potem retardera i do tego pędzelkiem z dłuższym włosiem (takim już rozcapierzonym) nakładam farbę i wstępnie mieszam, potem bąbelkowanie, żeby od spodu wymieszało. No i jak mieszanka jest za gęsta to dodaję parę kropli thinnera, bąbelkuję i sprawdzam na kartce czy dalej są te kropki dookoła. Pożądana jest taka proporcja, że znikają kropki dookoła głównego strumienia farby, a granice robią się miękkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co z rozcieńczeniem Mr Surfacer 1500? Jaka proporcje byście polecili. Próbowałem 1:2 (podkład:MLT), lecz dalej miałem kropeczki. Ciśnienie 1.4 bara przy dyszy 0.5

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Juffre napisał:

A co z rozcieńczeniem Mr Surfacer 1500? Jaka proporcje byście polecili. Próbowałem 1:2 (podkład:MLT), lecz dalej miałem kropeczki. Ciśnienie 1.4 bara przy dyszy 0.5

Jak jest za gęsto. to dolej więcej rozcieńczalnika do zbiorniczka aero. Dolewaj póki nie będzie dobrze. Jak przesadzisz też nie ma problemu. Rzadki surfacer będziesz musiał położyć w większej liczbie warstw. Surfacer kładziesz powierzchniowo, więc proporcje do rozcieńczalnika moga się mieścić w szerokich granicach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja niedawno malowałem 1500 czarnym na ciśnieniu 0,5 , poniżej na zegarze sprezarki już nie było cyferek . A mieszałem w proporcji 1 część surfacera i 1 część MLT . Aero 0,35 i spustu nie musiałem otwierać nawet do połowy . Tak sobie spokojnie dmuchało .

Hello

PS Aha , mieszałem w osobnym pojemniczku , nie w aero . 

 

Edited by Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Juffre napisał:

A co z rozcieńczeniem Mr Surfacer 1500? Jaka proporcje byście polecili. Próbowałem 1:2 (podkład:MLT), lecz dalej miałem kropeczki. Ciśnienie 1.4 bara przy dyszy 0.5

Sztywne proporcje nie mają sensu w przypadku farb i surfacerów Gunze, bo one lubią gęstnieć z czasem. Świeży Surfacer najczęściej rozcieńczam w stosunku 1:3 i z reguły jest ok. Jeśli masz mocno zgęstniały, to musisz dodać więcej rozcieńczalnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałem się mniej więcej dowiedzieć od jakich proporcji wyjść do rozcieńczenia. Już wiem żeby sprawdzić 1:3.

Zawsze mieszam farby, podkłady poza aerografem. Jak próbowałem mieszać w aero to miałem problemy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Juffre napisał:

Zawsze mieszam farby, podkłady poza aerografem. Jak próbowałem mieszać w aero to miałem problemy :)

I to jest prawda którą trzeba pamiętać . Plusik .

Pozdrawiam Hello

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minut temu, Hello napisał:

I to jest prawda którą trzeba pamiętać . Plusik .

Pozdrawiam Hello

Nie "prawda" - tylko opinia. Jak kto woli. Ja mieszam w aero i nie mam problemów ze źle dobranym rozcieńczeniem. W każdej chwili mogę poprawić. W przeciwnym wypadku co? Wylejesz z aero z powrotem do naczynka, poprawisz rozcieńczenie i wlejesz znów do aero? A jak nadal nie trafisz to powtarzasz manewr? Można, ale po co.

Dlatego też nie zastanawiam się nad recepturami typu 1:2.674. Nie ma sensu, bo zależy od zbyt wielu czynników. Po prostu dobieram na bieżąco wedle potrzeb. Nie ważne jaka jest proporcja, ale czy dobrze się farba nakłada.

Edited by HKK

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, HKK napisał:

Nie "prawda" - tylko opinia. Jak kto woli. Ja mieszam w aero i nie mam problemów ze źle dobranym rozcieńczeniem. W każdej chwili mogę poprawić. W przeciwnym wypadku co? Wylejesz z aero z powrotem do naczynka, poprawisz rozcieńczenie i wlejesz znów do aero? A jak nadal nie trafisz to powtarzasz manewr? Można, ale po co.

Dlatego też nie zastanawiam się nad recepturami typu 1:2.674. Nie ma sensu, bo zależy od zbyt wielu czynników. Po prostu dobieram na bieżąco wedle potrzeb. Nie ważne jaka jest proporcja, ale czy dobrze się farba nakłada.

W mieszaniu poza zbiornikiem chodzi o to, że na starcie wlewasz miksturę już rzadszą i potem jeśli trzeba, dolewając rozcieńczalnik łatwiej się wszytko miesza. Gdy mieszamy farbę w zbiorniczku aero, to bez znaczenia jest, czy najpierw wlejemy farbę, czy rozcieńczalnik, gęstsza maź i tak opadnie na dno i wpłynie nam do kanału z igłą i tym samym nie wymieszamy jej tam tak dobrze, co spowoduje jakieś tam problemy, czy tam nie da nam wiarygodnych informacji, czy mieszanka jest już ok. Dotyczy to oczywiście momentu na starcie malowania do czasu, aż "dostaniemy" się do właściwej mieszanki, dlatego mieszając w zbiorniczku dobrze jest na początku wypsikać trochę farby na boku niż od razu działać na modelu.    

Edited by arhtus

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, arhtus napisał:

gęstsza maź i tak opadnie na dno i wpłynie nam do kanału z igłą i tym samym nie wymieszamy jej tam tak dobrze, co spowoduje jakieś tam problemy

Jeśli najpierw dasz rozcieńczalnik a potem farbę i mieszasz "bąbelkowaniem" to wszystko powinno być ok. Zobacz jak Kamil Sztarbała to robi, a stosuje duże rozcieńczenia i nie narzeka na źle wymieszaną farbę.
Ja zresztą trzymam farby wstępnie rozcieńczone w butelkach z zakraplaczem, więc takie gęste nie są.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.10.2019 o 21:15, Solo napisał:

Gunze to farby które mają tendencję do szybkiego gęstnięcia.

Nie bardzo dotyczy Gunze H.

@HKK - rozcieńczanie w aerografie to po prostu zły nawyk, nie opinia. A że działa i inni też tak robią.... No działa i robią. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, HKK napisał:

Jeśli najpierw dasz rozcieńczalnik a potem farbę i mieszasz "bąbelkowaniem" to wszystko powinno być ok. Zobacz jak Kamil Sztarbała to robi, a stosuje duże rozcieńczenia i nie narzeka na źle wymieszaną farbę.
Ja zresztą trzymam farby wstępnie rozcieńczone w butelkach z zakraplaczem, więc takie gęste nie są.

To weź zrób eksperyment w dużej skali. W jakiś duży pojemnik (np słoik) wlej gęstą farbę i zalej rozcieńczalnikiem, a potem spróbuj to wymieszać jakimś pędzelkiem, czy czymś podobnym, ale tak żeby nie dotykać ścianek. Pomimo tego, że farba będzie Ci się wydawała już wymieszana w środku, to jak wylejesz z tego słoiczka taką miksturę to zobaczysz ile gęstej farby przywarło do ścianek słoika. Teraz używamy trochę wyobraźni i przenosimy ten proces na mikro skalę na zbiorniczek aero, igłę i jej kanał oraz dyszę. Oczywiste jest, że jeśli komuś zależy na czasie i chce szybko coś popryskać jakiś mniej istotny detal to mieszanie bąbelkowaniem można stosować, czemu nie, sam tak czasem robię, ale wtedy zawsze przed wlaniem farby najpierw zalewam zbiorniczek odrobiną rozcieńczalnika i "wciągam" go do kanału i dyszy, zawsze to trochę pomaga w przywieraniu gęstej farby do wnętrza aero. Niemniej jeśli malujemy coś istotnego, np kamuflaż z "ręki" to lepiej jest mieć większą kontrolę nad tym co wypluwa aerograf i wymieszać farbę poza zbiorniczkiem.    

PS

W sumie to można przyjąć zasadę, że im rzadszą farbę już na starcie wlejemy do aero, to tym mniej problematyczne będzie jej dalsze wymieszanie w zbiorniczku bąbelkowaniem i mniejsze prawdopodobieństwo, że podczas malowania spotkają nas jakieś niemiłe niespodzianki.

Edited by arhtus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem jak zawsze jest taki, że każdy bardziej doświadczony zauważa, że nie ma sensu patrzeć na stopień rozcieńczenia, bo co farba i firma, to trochę inaczej się rozcieńcza do tej samej konsystencji. Po prostu trzeba przejść ten chrzest, że musimy wlewać rozcieńczalnik na czuja(tajemnicza konsystencja mleka) i próbnie psikać. W 30min można się naprawdę pobawić rozcieńczeniem i ciśnieniem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.