Qz9 Napisano Sobota o 09:29 Share Napisano Sobota o 09:29 (edytowane) Kazdy samolot z lat 20 i 30 mial tak polerowane oslony jesli były nie malowane. Brakuje jeszcze kółeczek. Wzorki widać na zdjęciach dobrej jakości. Dzisiaj tak są wykańczane powierzchnie np cystern zrobionych z nierdzewki- wzór w wachlarzyki ten po prawej. W ameryce wszystkie strazackie wozy maja cale segmenty z tak polerowanego metalu- stalowe i aluminiowe. Edytowane Sobota o 09:30 przez Qz9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano Niedziela o 06:15 Share Napisano Niedziela o 06:15 20 godzin temu, Qz9 napisał: Kazdy samolot z lat 20 i 30 mial tak polerowane oslony jesli były nie malowane Efekt nie wynikał z jakiegoś specjalnego polerowania. I nie miał raczej nic wspólnego (oprócz podobieństwa) z efektami na współczesnych cysternach itp. Przy małoseryjnej produkcji oraz braku tłoczni do blach, metalowe osłony wyklepywano ręcznie na formach lub nawet na workach z piaskiem (tak robiono na przykład w DWL/RWD). W rezultacie powierzchnia blachy była upstrzona tysiącami niewielkich wgnieceń i nierówności. Po przepolerowaniu dawało to ową niepowtarzalną fakturę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
India Napisano Niedziela o 09:30 Share Napisano Niedziela o 09:30 I dlatego na PŁASKICH powierzchniach tak było? Choćby zdjęcia tu publikowane Spirit i RWD 8 ( boki osłony silnika).. Wyrównane powierzchnie i dopiero polerowane- wiele osłon kół i silników maszyn cywilnych tak miało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano Niedziela o 11:23 Share Napisano Niedziela o 11:23 (edytowane) Masz rację, tam gdzie wzorek jest bardzo regularny mamy często do czynienia z celowym szlifowaniem powierzchni w drobne kółka dla efektu. Ale bardzo wątpię, czy robiono to w DWL. Sołtyk twierdzi, że tam wszystko było nastawione na oszczędność czasu i prostotę rozwiązań. Czas pracy majstra był cenny. Nie wydaje mi się, żeby poświęcano go na czysto dekoracyjny efekt. Ale kto wie. Edytowane Niedziela o 11:29 przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TM48 Napisano Niedziela o 13:18 Share Napisano Niedziela o 13:18 1 godzinę temu, HKK napisał: Czas pracy majstra był cenny. Właśnie pewnie dlatego się blachę mazerowało. Łatwiej było całą przeszlifować we wzorki niż doprowadzić gładką powierzchnię do ideału. W bądź co bądź luksusowym produkcie, w którym na dodatek można było innym wmówić, że to element dekoracyjny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
India Napisano Niedziela o 13:36 Share Napisano Niedziela o 13:36 Amen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirage3 Napisano Niedziela o 13:49 Share Napisano Niedziela o 13:49 Zaczyna się tylko czy nie podzieli losów B-1B... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qz9 Napisano Niedziela o 19:39 Share Napisano Niedziela o 19:39 (edytowane) 13 godzin temu, HKK napisał: Efekt nie wynikał z jakiegoś specjalnego polerowania. I nie miał raczej nic wspólnego (oprócz podobieństwa) z efektami na współczesnych cysternach itp. Przy małoseryjnej produkcji oraz braku tłoczni do blach, metalowe osłony wyklepywano ręcznie na formach lub nawet na workach z piaskiem (tak robiono na przykład w DWL/RWD). W rezultacie powierzchnia blachy była upstrzona tysiącami niewielkich wgnieceń i nierówności. Po przepolerowaniu dawało to ową niepowtarzalną fakturę. To jest najbardziej klasyczna metoda wykańczania gołych blach. Powszechnie stosowana kiedyś zanim weszły procesy elektrochemiczne do użycia. I właśnie jest to polerowanie. Troszkę proszku polerskiego, krążek filcowy i jazda. Ręczna robota. Dzisiaj jeszcze tak się np wykańcza ręcznie elementy z tzw drapanego aluminium. Też ręczna robota, w zakładzie który robi np fronty aluminiowe do sprzętu hi-fi zawsze jest jeden fachowiec, który umie to zrobić na szlifierce taśmowej. prosze przykład z NAC Lublin R-IX, widać, że jeszcze majster miał słabo nabitą rękę. Nic nie jest klepane, to wszystko po polerowaniu krążkiem, widać jak linia idzie po osłonie i pokrywie, która jest na niej zamontowana. Edytowane Niedziela o 19:46 przez Qz9 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano Niedziela o 19:56 Share Napisano Niedziela o 19:56 (edytowane) 18 minut temu, Qz9 napisał: To jest najbardziej klasyczna Przyznałem już rację, więc nie musisz przekonywać przekonanego. A że w DWL klepano blachy ręcznie na workach z piaskiem to fakt. I (jak widać na zbliżeniach RWD-5) szlifowano je kółkiem, to też fakt. Edytowane Niedziela o 20:00 przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qz9 Napisano Niedziela o 20:05 Share Napisano Niedziela o 20:05 (edytowane) Oczywiście że klepano. Całe DWL to był jedna wielka prowizorka i nawet ciężko to manufakturą nazwać. Prauss w swoich wpomnieniach piszę o nich zreszta mocno krytycznie. Po tym można m. innymi odróznić RWD-8 robione w DWL i w PWS. Te z DWL miały maskę silnika w krążki polerowane te z PWS miały gładką blachę. Ale tak samo klepano prototypy w PZL. Na zdjęciu PZL P.6 - widac polerowane krążki dla ozdoby na śmigle Letova i polerowanie po klepaniu na segmentach osłon silnika. Nie przykładali się ale ślad jest zupełnie inny, bardziej wężyki wychodzą. To jest ta technika o której wspominałeś ale daje zupełnie inny wygląd blachy. Równe krążki wymagały jednak lepszego fachowca Edytowane Niedziela o 20:09 przez Qz9 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano Niedziela o 21:16 Share Napisano Niedziela o 21:16 Cześć! Zobaczcie sobie to: https://en.wikipedia.org/wiki/English_wheel Tej maszyny się używa do małoseryjnej produkcji blach o trójwymiarowych kształtach. Używano jej też do produkcji blach do samochodów sportowych, np. AC Cobra. Pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qz9 Napisano Niedziela o 21:20 Share Napisano Niedziela o 21:20 Paaanie to już AMERYKA!!! Takich wymyślnych narzędzi wg wspomnień to DWL nie miało. Worek z piaskiem czyli babka, jak wspominał HKK na tym robili. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cypis Napisano Niedziela o 22:08 Share Napisano Niedziela o 22:08 a ja tylko wstawiłem zdjęcia nowych kalek 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano Poniedziałek o 09:39 Share Napisano Poniedziałek o 09:39 bo przewaznie chodzi zawsze ( niestety ) o to, zeby nie rozwiazac problem ale znalezc winnego... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirage3 Napisano Poniedziałek o 18:51 Share Napisano Poniedziałek o 18:51 7dwójka nie gorsza więc Delfin na wypasie podobnym jak 1/48 również będzie dostępny, bazą model AMK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 23 godziny temu Share Napisano 23 godziny temu W dniu 22.06.2025 o 15:49, mirage3 napisał: Zaczyna się tylko czy nie podzieli losów B-1B... He, he, wnętrze kabiny Top Secret (i w dodatku do prób serii prottotypowej), a na pudełku "Cockpit details". No chyba, że Modellcollect to agenda wywiadu ChRL... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sparrow Napisano 22 godziny temu Share Napisano 22 godziny temu (edytowane) W dniu 22.06.2025 o 22:05, Qz9 napisał: Oczywiście że klepano. Całe DWL to był jedna wielka prowizorka i nawet ciężko to manufakturą nazwać. Prauss w swoich wpomnieniach piszę o nich zreszta mocno krytycznie. Po tym można m. innymi odróznić RWD-8 robione w DWL i w PWS. Te z DWL miały maskę silnika w krążki polerowane te z PWS miały gładką blachę. Ale tak samo klepano prototypy w PZL. Na zdjęciu PZL P.6 - widac polerowane krążki dla ozdoby na śmigle Letova i polerowanie po klepaniu na segmentach osłon silnika. Nie przykładali się ale ślad jest zupełnie inny, bardziej wężyki wychodzą. To jest ta technika o której wspominałeś ale daje zupełnie inny wygląd blachy. Równe krążki wymagały jednak lepszego fachowca Edytowane 22 godziny temu przez Sparrow Poprawka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sparrow Napisano 22 godziny temu Share Napisano 22 godziny temu Tak dla ścisłości, to śmigło Ratier, nie Letov. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hadzi Napisano 22 godziny temu Share Napisano 22 godziny temu (edytowane) Zestawy do waloryzacji i konwersji modelu T-50 Academy od Tori Factory z Korei Południowej. Dzięki uprzejmości Adam Han udało mi się zakupić 3 zestawy umożliwiające przebudowę snap kita Academy na pełnoprawny model. Zestawy TF są żywicznymi wydrukami o delikatnych detalach i minimalnym rastrze na niektórych elementach. Zestaw TF-B13 przeznaczony jest do waloryzacji brakującego podwozia w modelu Academ i przeznaczony zarówno dla T-50 jak i FA-50. Zestaw zawiera: komorę podwozia głównego, golenie wraz z kołami (co akurat nie jest dobrym rozwiązaniem, ale łatwo je oddzielić), cześć komory przedniego podwozia wraz z kołem i goleniom. Zestaw TF-B21 jest przeznaczony do konwersji T-50 na FA-50PH/GF i zawiera wszystkie elementy odróżniające FA-50 PH/GF od T-50: belki podwieszeń, czujniki i anteny, gniazdo działka, statecznik, uzbrojenie w formie bomb i rakiet Meverick oraz Sidewinder. Dodatkowo mamy dwóch całkiem ładnych pilotów. Zestaw TF-B23 jest dedykowany do wersji FA-50 PL/M, różnice względem TF-B21to dodatkowy zasobnik Sniper, sonda do tankowania oraz rakiety AMRAAM. Oba zestawy konwersyjne zawierają robiące dobre wrażenie kalkomanie, w zestawie B21 do polskich i filipińskich maszyn a w B-23 do polskich i malezyjskich. Polecam te zestawy, wszystkim chcącym zbudować model FA-50 PH/GF lub FA-50PL/M oraz zwaloryzować podwozie, którego całkowicie brakuje w modelu T-50. Adam Han dziękuję za pomoc w pozyskanie tych zestawów! [img]https://i.ibb.co/x8Xf7w4j/IMG-9965.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/6cjmDK7v/IMG-9966.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/5gJ0BtSz/IMG-9967.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/mVk69HnG/IMG-9968.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/rG7672Vd/IMG-9969.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/4g389QHh/IMG-9970.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/VcB7DP3S/IMG-9971.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/TDskkgLb/IMG-9972.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/tTT0vmHY/IMG-9973.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/nN68xBhZ/IMG-9974.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/vC1KCNzp/IMG-9975.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/4nJ5kk3v/IMG-9977.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/spd9WkCr/IMG-9978.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/Ldzm119c/IMG-9979.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/YBDxGdRq/IMG-20250619-092348-edit-5346971027385.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/XZmB3v6s/IMG-20250619-092431-edit-5155611622667.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/9kzh5c37/IMG-20250619-092510-edit-5257496462211.jpg[/img] [img]https://i.ibb.co/p6n7ShfG/IMG-20250619-092522-edit-5401280149396.jpg[/img] Edytowane 19 godzin temu przez hadzi 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wuwumaster Napisano 20 godzin temu Share Napisano 20 godzin temu Brzmi interesująco, coś fotki nie działają Ile wyszła cena za zestaw? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hadzi Napisano 20 godzin temu Share Napisano 20 godzin temu 13 minut temu, wuwumaster napisał: Brzmi interesująco, coś fotki nie działają Ile wyszła cena za zestaw? Fotki to sprawa forum, bo na innych działają. Nie mam pojęcia dlaczego. Konwersje GF 30 USD, PL 32 USD, podwozie 18 USD wysyłka 35 USD 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caughtinthemiddle Napisano 19 godzin temu Share Napisano 19 godzin temu 25 minut temu, hadzi napisał: Fotki to sprawa forum, bo na innych działają. Nie mam pojęcia dlaczego. Konwersje GF 30 USD, PL 32 USD, podwozie 18 USD wysyłka 35 USD Dlatego, że robiąc kopiuj-wklej z jednego miejsca w kolejne użyłeś znaczników, które na tym forum nie są potrzebne. Zostaw same adresy obrazków to będą działały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hadzi Napisano 19 godzin temu Share Napisano 19 godzin temu 18 minut temu, caughtinthemiddle napisał: Dlatego, że robiąc kopiuj-wklej z jednego miejsca w kolejne użyłeś znaczników, które na tym forum nie są potrzebne. Zostaw same adresy obrazków to będą działały. Te linki sa bezposrednio z hosta zdjec. Post tu byl pierwszy, a reszta kopiami tego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lord_karton Napisano 18 godzin temu Share Napisano 18 godzin temu 1 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 18 godzin temu Share Napisano 18 godzin temu W dniu 6.05.2025 o 16:42, M.A.V. napisał: Mam i ja. Prawdę gadali - new tool. To zupełnie nowy model. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.