martinello Napisano 2 Marca 2020 Autor Share Napisano 2 Marca 2020 Dzięki Panowie za fotki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
OLO Napisano 2 Marca 2020 Share Napisano 2 Marca 2020 Siatki z tymi prostokątnymi otworami to dopiero T-55 U, pozdrawiam OLO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 2 Marca 2020 Autor Share Napisano 2 Marca 2020 6 minut temu, OLO napisał: Siatki z tymi prostokątnymi otworami to dopiero T-55 U, pozdrawiam OLO Czyli T-54AM nie miały otworów w siatkach ? Zresztą takie z tym zamieszanie, że po prostu zrobię zamknięte Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 2 Marca 2020 Share Napisano 2 Marca 2020 (edytowane) Słuszna uwaga, ja też zrobię w swoim zamknięte wloty powietrza. Odpada szukanie siatki bez małego kwadracika, tropienie prawidłowych pokryw (MR robi do wersji czeskich lub NRD, Eduard również ma takowe, Takom 2056 T-55 A ( 3-1 ) daje takie same. Jedyne znane mi prawidłowe dawał Armo-Jadar w swojej konwersji Merida do modelu T-55 Tamiyja. Edytowane 19 Maja 2022 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 2 Marca 2020 Autor Share Napisano 2 Marca 2020 (edytowane) Ciągle mam mętlik z wersjami... Póki co trzymam się listy opublikowanej przez Jarekk'a: Rozumiem, że siatki z otworami pojawiły się od T-54AM2 zwanym także T-55U ? Opierając się na cząstkowej wiedzy i intuicji zakładam, że polskie czołgi wyglądały tak: T-54A - jak Type 59 early -0 czyli standardowy ruski T-54A, ale z 2 reflektorami T-54AM - j/w ale dodane 2 zbiorniki "L" - po jednym na obu błotnikach T-54AM1 - dodany dodatkowy zbiornik na "L" na lewym błotniku (razem 3 zbiorniki "L") oraz beczka na 200 l z tyłu i zestaw do pokonywania przeszkód wodnych, w tym klapki na silnik, T-55AM2 - wyposażenie zewnętrzne (patrz zbiorniki paliwa) doprowadzone do standardu T-55 - czyli klasyczne 3 zbiorniki na prawym błotniku i dwie beczki z tyłu. Mam rację czy się mylę ? Edytowane 2 Marca 2020 przez martinello Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 2 Marca 2020 Share Napisano 2 Marca 2020 (edytowane) Tak to by wyglądało. Napisałem do MWP, czy mają instrukcję-podręcznik do czołgu T-54. Do T-55AM (Merida) i do T-55A i T-55AD (dowódczy) mają. Może ta książka wyjaśni wszystkie wątpliwości. Edytowane 16 Maja 2022 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 3 Marca 2020 Autor Share Napisano 3 Marca 2020 Fajnie że się ze mną zgadzasz Jeśli to co napisałem to prawda, to jedyny problem jest taki, że jakoś nie kojarzę fortki T-54AM z dwoma dodatkowymi zbiornikami (po jednym na każdym błotniku) i bez wyposażenia przeprawowego, tzn z płytą nadsilnikową bez klapek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
OLO Napisano 3 Marca 2020 Share Napisano 3 Marca 2020 Zgadza się od AM wcześniejsze miały tylko klapy wentylatora na końcu kadłuba , okazuje się że jest więcej czołgów niż polski Sherman pogmatwany przez Polaków pozdrowiam OLO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pitt35 Napisano 10 Marca 2020 Share Napisano 10 Marca 2020 W dniu 2.03.2020 o 19:17, martinello napisał: Ciągle mam mętlik z wersjami... Rozumiem, że siatki z otworami pojawiły się od T-54AM2 zwanym także T-55U ? Opierając się na cząstkowej wiedzy i intuicji zakładam, że polskie czołgi wyglądały tak: T-54A - jak Type 59 early -0 czyli standardowy ruski T-54A, ale z 2 reflektorami T-54AM - j/w ale dodane 2 zbiorniki "L" - po jednym na obu błotnikach T-54AM1 - dodany dodatkowy zbiornik na "L" na lewym błotniku (razem 3 zbiorniki "L") oraz beczka na 200 l z tyłu i zestaw do pokonywania przeszkód wodnych, w tym klapki na silnik, T-55AM2 - wyposażenie zewnętrzne (patrz zbiorniki paliwa) doprowadzone do standardu T-55 - czyli klasyczne 3 zbiorniki na prawym błotniku i dwie beczki z tyłu. Mam rację czy się mylę ? Nie wiem o jakieś siatki z otworami chodzi ale T-54AM2 i pozostałe to pełna unifikacja z czołgiem T-55A bez wykładziny antyradiacyjnej. Wymiana celowników dodanie celowników noktowizyjnych, instalacja układ ochrony przeciwatomowej, likwidacja wentylatora w stropie wieży, wymiana środki łączności wewnętrznej i zewnętrznej. T-54A zamontowane trzy zewnętrzne zbiorniki paliwa na prawym błotniku. T-54AM układ zasilania paliwem powiększony o trzy zbiorniki zewnętrzne. Cztery na błotniku prawym i dwa na błotniku lewym. Dodanie beczki z paliwem na tylnej ścianie kadłuba, pomiędzy świecami dymnymi. T-54AM-1 powymieniano wewnętrzne zbiorniki by uzyskać większy zapas amunicji. Silnik wyposażono w instalację dymotwórczą pozbywając się świec dymnych. Zamontowano uchwyty pozwalające na montaż dwóch beczek z paliwem. T-54AM-2 układ paliwowy tak jak w T-54AM-1. W tej wersji była wymiana silnika i armaty. Tak to mniej więcej wyglądało z układem paliwowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 10 Marca 2020 Autor Share Napisano 10 Marca 2020 2 minuty temu, Pitt35 napisał: Nie wiem o jakieś siatki z otworami chodzi ... O takie -> https://www.mojehobby.pl/products/Grilles-for-Russian-Tank-T-55A-also-for-T-55-ENIGMA-35-G29.html Zakładam, że siatki z otworami pojawiły się wtedy kiedy i klapy na wloty powietrza do chłodnic i wentylatora - a "otwory" to element zamku czy też blokady tychże klap. Wcześniej, np w T-54A były bez otworów. Dzięki za uporządkowanie wiedzy. Jak rozumiem przedstawiona w instrukcji zestawu MR Modellbau konfiguracja opisana przeze mnie wyżej jako T-54AM w konfiguracji z po jednym dodatkowym zbiorniku w kształcie litery L na każdym błotniku (zamiast dwóch na lewym) to jakieś sci-fi lub wariant ściśle DDR-owski ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pitt35 Napisano 10 Marca 2020 Share Napisano 10 Marca 2020 4 godziny temu, martinello napisał: Dzięki za uporządkowanie wiedzy. Jak rozumiem przedstawiona w instrukcji zestawu MR Modellbau konfiguracja opisana przeze mnie wyżej jako T-54AM w konfiguracji z po jednym dodatkowym zbiorniku w kształcie litery L na każdym błotniku (zamiast dwóch na lewym) to jakieś sci-fi lub wariant ściśle DDR-owski ? Chyba tak. Nigdzie o takiej polskiej wersji nie czytałem i nie widziałem żadnego zdjęcia w takiej konfiguracji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bigmodel Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 No i już jest zapowiedz Miniart - 37090 T-55A POLISH PRODUCTION https://www.facebook.com/miniart.models/photos/pcb.1543103785855748/1543103182522475/?type=3&theater Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 11 Marca 2020 Super Moderator Share Napisano 11 Marca 2020 W dniu 2.03.2020 o 22:00, robertmodelarz napisał: Tak to by wyglądało. Napisałem do MWP, czy mają instrukcję-podręcznik do czołgu T-54. Do T-55AM (Merida) i do T-55A i T-55AD (dowódczy) mają. Może ta książka wyjaśni wszystkie wątpliwości. A gdzieś w wersji PDF są dostępne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 11 Marca 2020 Autor Share Napisano 11 Marca 2020 (edytowane) Fajnie, temat się rozrośnie. Szkoda tylko że Miniart jest (w mojej ocenie) źle zaprojektowany pod kątem sklejalności. Mam na mysli denerwujące drobiazgi - zbyt dużą ilość części, zbyt duże rozdrobnienie detali, ciężki do zachowania geometrii sposób klejenia elementów - np błotniki klejone na styk, czy utrudniający prace z gąsienicami sposób klejenia kół. Jeśli tamiyowe ""polycapsy" są jedną stroną medalu (ruchome koła, zawsze można je ściągnąć itp.) to rozwiązanie miniartu jest na drugim, niestety gorszym biegunie. W najgorszym razie zrobię hybrydę - bryła z Takoma a drobiazgi z Miniartu. Mimo wszystko #chcijto P.s. strona miniartu - https://miniart-models.com/products/37090-t-55a-polish-production/ Edytowane 11 Marca 2020 przez martinello Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pitt35 Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 22 godziny temu, martinello napisał: Zakładam, że siatki z otworami pojawiły się wtedy kiedy i klapy na wloty powietrza do chłodnic i wentylatora - a "otwory" to element zamku czy też blokady tychże klap. Wcześniej, np w T-54A były bez otworów. Wersja T-54A nie była przystosowana do pokonywania przeszkód wodnych. Te otwory w siatka pojawiły się w wersji T-54AM. Od tej wersji było wykonywane fabryczne uszczelnienie do pokonywania przeszkód wodnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 (edytowane) W dniu 11.03.2020 o 11:19, Marcin Rogoza napisał: A gdzieś w wersji PDF są dostępne? Byłem umówiony z kustoszem Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w sprawie książek: Instrukcje-obsługi czołgów T-54 i T-55 A oraz Merida. Niestety przez epidemię koroowirusa muzeum zamknięto. Poformował mnie, że w/w pozycje mogą być w Centralnej Bibliotece Wojskowej. Jak skończy się panika, to się tam wybiorę. Co do pdf nie spotkałem się w z cyfrową wersją. Miniart zapowiedział kolejną polską 55. Zamieścił na swojej stronie, szczegółowy rysunek tylej płyty nadsilnikowej czołgów naszej produkcji: Edytowane 17 Czerwca 2023 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 11 Marca 2020 Autor Share Napisano 11 Marca 2020 Też to zauważyłem. Problem dla mnie jest jeden - czy taka sama płyta była w T-54AM / AM1 - zakłądam że tak, chyba że na zdjęciach wypatrzę jakieś różnice. A co do Miniarta - następnym logicznym krokiem będzie Merida ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 (edytowane) Płyta wg mnie była taka sama. Bumar nie bez trudu, opanował licencyjną produkcję T-54, potem gdy zakupiono prawa do produkcji T-55, postanowiono w celach oszczędnościowych nie wymieniać oprzyrządowania do produkcji tego elementu. Moim zdaniem, rozwiązanie to było lepsze (bardziej ergonomiczne) niż kształt płyty i włazów radzieckich czołgów. Zapewniało lepszy dostęp do silnika. Zaokrąglone rogi włazów teoretycznie zapobiegać miały zakleszczeniu, w przypadku trafienia czołgu. Edytowane 17 Czerwca 2023 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pitt35 Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 2 godziny temu, martinello napisał: Też to zauważyłem. Problem dla mnie jest jeden - czy taka sama płyta była w T-54AM / AM1 - zakłądam że tak, chyba że na zdjęciach wypatrzę jakieś różnice. A co do Miniarta - następnym logicznym krokiem będzie Merida ? Pokrywy od wersji AM były takie same, tylko wersja A miała inną. Może wydadzą wersje Meridy i miło by było jak by wydali polską wersję T-54AM-1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 11 Marca 2020 Autor Share Napisano 11 Marca 2020 10 minut temu, Pitt35 napisał: ... miło by było jak by wydali polską wersję T-54AM-1 Tego niech nie robią - bo już kupiłem żywicę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 (edytowane) Myślę, że następy wypust T-55 Miniartu to będzie T-55AM2 Wołna. To naturale i zrozumiałe. Potem pewnie zaczną tłuc wozy pomocy technicznej. Na bazie T-55 nie zrobili jeszcze Tirana 5 z armatą 105 mm. Kolejne będą chinole Type 69 i może iracka Enigma. Edytowane 17 Czerwca 2023 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 11 Marca 2020 Share Napisano 11 Marca 2020 (edytowane) Tiran 5 Edytowane 25 Maja 2022 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
OLO Napisano 12 Marca 2020 Share Napisano 12 Marca 2020 Część czołgów irackich jak i tych przerabianych na Tirany to były polskiej produkcji jak i chińskiej oraz kraju bratniego pozdrawiam OLO. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adams M1A1 Napisano 12 Marca 2020 Share Napisano 12 Marca 2020 W dniu 11.03.2020 o 20:48, robertmodelarz napisał: Myślę, że następy wypust T-55 Miniartu to będzie T-55AM2 Wołna. To naturale i zrozumiałe. Potem pewnie zaczną tłuc wozy pomocy technicznej. Na bazie T-55 nie zrobili jeszcze Tirana 5 z armatą 105 mm. Kolejne będą chinole Type 69 i może iracka Enigma. Zupełnie zapomniałeś o mostach towarzyszących MT55 i BLG 67 i pokrewnych MTU o takich: https://pl.wikipedia.org/wiki/BLG-67 https://en.wikipedia.org/wiki/MT-55 https://pl.wikipedia.org/wiki/MTU-20#/media/Plik:MTU-20-latrun-2.jpg Jedna jaskółka w postaci dragonowego M48 AVLB wiosny nie czyni. Pozdrawiam A. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 12 Marca 2020 Autor Share Napisano 12 Marca 2020 No chwila, Miniart ma miejsce dla jeszcze ze 30 modeli... ... modyfikacje (np. Irańska, Pakistańska, Egipska itd), wszystkie rozwojowe ruskie z pancerzami reaktywnymi, techniczne; trochę tego będzie. A nie wydali jeszcze np. T-54B late Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.