Skocz do zawartości

Czyszczenie aerografu


General

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Z racji, że do tej pory do prac z aerografem używałem wyłącznie farb akrylowych to proszę o poradę.

 

Czym można efektywnie oczyścić aerograf po skończonej pracy z farb olejnych Tamiyi i Humbrola ? Słyszałem, że nie można używać niektórej chemii z racji, że niszczy ona uszczelki w aerografie. Co proponujecie zarówno z produktów dedykowanych jak i środków dostępnych w sklepach typu Castorama, Leroy ?

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak kolega wyżej napisał - Aceton techniczny, 5l za 40zł Używany z powodzeniem w aerografach tanich,  jak i takich jak H&S czy Mr. Procon Boy - żadna uszczelka nigdy nie była spuchnięta i nie musiałem ich wymieniać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czysty aceton nie jest najlepszym zmywaczem, bo nieco za szybko paruje. W efekcie, może wyschnąć zanim do końca spłuka to co rozpuścił. pozostawiając np lepką i niewidoczną warstwę  farby. Więc używa się go często więcej niz potrzeba, żeby skompensowac efekt szybkiego parowania. Dlatego też płyny Tamiya czy Mr Hobby mają spory dodatek octanu butylu który paruje znacznie wolniej.

Co do uszczelek, to w zasadzie jedyną mocna narażoną na działanie zmywacza jest ta uszczlniająca igłę. I chyba w większości współczesnych aerografów jest zrobiona z teflonu. Więc nic jej nie zaszkodzi. Ale nawet "gumowe" uszczelki nie muszą koniecznie być wrażliwe na aceton i podobne. Bo dzisiaj uszczelki z "gumy" czyli syntetycznego kauczuku, nie sa częste. Więc ich odporność na chemikalia zależy od tego, z jakiego tworzywa są zrobione. Jak ktoś ma wątpliwości, może zamówić sobie oringi odpowiedniego rozmiaru wykonane z EPDM lub Viton-u. Kosztują grosze, a są odporne na większość chemii. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Się podepnę pod temat bo przypafkowo trafiłem na coś takiego, że mozna mieszać wodę z octem...ktoś próbował? Screenshot_20210120-214510_Pinterest.thumb.jpg.c66200eb1a5ca1ce5c9e4ff18ffd0d47.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, tlb napisał:

Się podepnę pod temat bo przypafkowo trafiłem na coś takiego, że mozna mieszać wodę z octem...ktoś próbował? 

Do farb opartych na polioctanie winylu pewnie się nadaje. Czyli np winylowych farb Vallejo i  podobnych, niesłusznie choć powszechnie zwanych akrylami.

Do właściwych farb akrylowych jak Tamiya, Mr Hobby itp na pewno nie. Żywica akrylowa nie rozpuszcza się w wodzie ani w occie, choć póki jest płynna może się z nimi mieszać.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
4 minuty temu, Monster3 napisał:

A czy można używać zwykłych garażowych rozpuszczalników dostępnych w marketach??

Można.Pod warunkiem ,że to nie kwas solny czy siarkowy.Ogólnie uszczelki są odporne te teflonowe na każdy rozpuch.

Edytowane przez push-up78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Monster3 napisał:

A czy można używać zwykłych garażowych rozpuszczalników dostępnych w marketach??

Zależy jakich i do czego. Do farb typu Vallejo na pewno nie. One wymagają (generalnie rzecz biorąc) wody i alkoholi. Do farb ftalowych (czyli tzw olejnych) benzyna i rozpuszczalniki ftalowe się nadadzą. Ale "nitro" już nie bardzo.

Do farb akrylowych jak Tamiya, Gunze C i H, Hataki pomarańczowej i całej gamy innych, rozpuszczalniki "nitro" będą ok, bo "nitro" to z reguły mieszanina acetonu i toluenu. Ale bezyna i zmywacze ftalowe  się nie sprawdzą. Tak jak pisali poprzednicy. Do akryli to aceton pomieszany z IPA albo octanem butylu. Tanio i dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Juffre napisał:

Zależy od danego słoiczka. Ale strzelałbym że na początek to raczej 1:2 - 1:2.5 na korzyść thinera. No i lepiej rozcieńczać Mr Color Thiner lub Mr Levelling Thiner niż X-20

 

Mówimy o płynie do czyszczenia a nie o rozcieńczaniu farby jak rozumiem :)
Aceton mieszamy z octanem butylu lub IPA typowo 50:50. Ale dokładne proporcje nie mają specjalnego znaczenia. Mieszanka z IPA jest mniej skuteczna, ale też tańsza i nie tak agresywna w zapachu. Im więcej IPA tym płyn wolniej paruje (dobrze) ale i gorzej czyści. Im więcej octanu butylu tym wolniejsze paraowanie (znowu dobrze) ale i dokłuczliwszy i trwalszy zapach.

Czysty aceton paruje (wysycha) tak szybko, że zostawia osad z żywicy akrylowej któy często skleja igłę z kanałem. Jak ktoś się uprze na czysty aceton, to po prostu zużyje go dużo więcej żeby wszystko wypłukać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.