Jump to content

Porsche Boxster Tamiya 1/24


Klapouch
 Share

Recommended Posts

Naszło mnie tak jakoś zrobić samochód. Początkowo miał być Porsche 959, ale ostatecznie będzie boxster. Zazwyczaj sklejam pojazdy wojskowe, najczęściej 1/72. Zarówno skala jak i temat dla mnie zupełnie nowy.

 

Zacząłem od kasty, bo uznałem, że jak mi się uda to reszta jakoś pójdzie, a jak się nie uda, to nie ma co reszty dłubać. No i mam problem. 

 

Zacząłem od przeszlifowania plastyku papierami od 2400 do 8000, potem jako podkład super metalic chrome silver Mr Hobby (co chyba nie było najlepszym pomysłem), a potem niebieski metalic również Mr Hobby. Dałem tego niebieskiego jakieś 2-3 warstwy, potem GX100 jedną delikatną i drugą również dość delikatną. No i mam takie "włoski" - widać na zdjęciach.  Powierzchnia w dotyku nie jest jakoś idealnie gładka, będę chciał jeszcze z 2 warstwy lakieru nałożyć. Pytanie tylko, czy polerować teraz te paprochy i nałożyć kolejne warstwy lakieru, czy dać sobie spokój, bo i tak ich nie uniknę? 

 

Dodatkowo pytanie z cyklu dziwnych - czy jest sens nałożyć pomiędzy warstwami lakieru clear'a niebieskiego ? Podniesie to głębie koloru?

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Musisz zadbać o czystość otoczenia i aerografu. Na tyle widać paprochy, które albo pochodzą z niedoczyszczonego aero albo z powietrza. Przy cywilach dobrze mieć w miarę czyste pomieszczenie, a przed malowaniem można je spryskać spryskiwaczem do kwiatków. 

 

Jak kwestia rozcieńczania GX100? Jakie ciśnienie robocze? 
 

Po dogłębnych oględzinach - zmyj lakier, jeszcze raz dokładnie przeszlifuj budę delikatnymi papierami (zostały Ci rysy, który wyszły na masce) daj na to szary podkład i sprawdź, czy nie ma rys. Potem kładziesz niebieski, a jak dobrze wyschnie to 1-2 mgiełki GX-100 (rozcieńczenie zależne od tego jak Ci się będzie nakładało,  ilu modelarzy, tyle wersji - większość jedzie na proporcji 1:2) i potem ze 2-3 normalne warstwy, żeby nie zalać detali. Nie śpiesz się, każdej większej warstwie GX100 daj spokój na 12h.

Potem jak już pomalujesz, to zacznij robić resztę modelu, a buda będzie sobie schła. Po 7-14 dniach możesz przeszlifować na mokro lakier i wypolerować go.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Podbij sobie troszkę ciśnienie. Bo pewnie to wartość na manometrze przy kompresorze, więc realne jest 0.5-0.8bar. Koło 20 PSI(1.3bar powinno być ok)

Dodatkowo, jeżeli po malowaniu czujesz pod palcami taką chropowatość jak papier ścierny to tzw. odkurz. Powstaje, gdy farba zasycha już w locie, na szczęście łatwo się go pozbyć - wystarczy przejechać papierem ściernym.

Same problemy z paprochami można rozwiązać papierem ściernym, ale tutaj niestety wyszły te rysy, które musiałbyś chyba zalać wiadrem bezbarwnego, żeby zniknęły 😉 Sam lakier wygląda dobrze. Także będzie dobrze, tylko większa uwaga na czystość warsztatu i przygotowanie modelu pod malowanie. Podkład możesz używać jaki chcesz - masz np. Mr. Surfacer 1500, Tamiya Primer, a nawet  Finishing Surfacer 4000 z Creative Colors - najlepiej, żeby miał odcień szary,  bo wtedy widać wszystkie niedoskonałości, rysy czy szwy łączeń form. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Czyszczenia zaczętych projektów ciąg dalszy. Zmyłem niebieski, szlifowanie, podkladowanie, etc. Zmieniłem kolor na zielony. 
 

Rys nie ma, paprochów pod lakierem tez nie. Ale efekt podoba mi się mniej. Jest jakby mniej błyszczący. Na masce widać jakiś efekt nierównomiernie (?) położonego gx100. Co teraz? Polerka i jeszcze jedna warstwa? Jak polerka to czym? Pasta? Papier ścierny?

 

Ogólnie wydaje mi się tak : poprzednio farbę kładłem na warstwę metaliczną - jakiś silver czy coś. Kolor wyglądał lepiej, ale „podkład” metaliczny uwypuklił każdą rysę. Teraz pomalowałem szarym primerem - powierzchnia lepsza ale „odbiór” koloru gorszy. Następnym razem na primer dam metalic i dopiero potem farbę.  

C5C553E4-0042-4C1A-A76C-F6A00A0C3F6B.jpeg

42F90065-E943-4EF9-B101-C703B96C887D.jpeg

A1653A5E-6ED1-40F8-B0AB-FF6381FC6F9B.jpeg

2C3BABD9-426C-41EC-BB51-9ED4A2BB32A1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Cześć!

Ja się nie znam, ale proponowałbym położyć jeszcze jedną-dwie warstwy bezbarwnego, poczekać żeby to porządnie wyschło i dopiero wtedy polerować, żeby "mieć z czego schodzić". Ja robiłem tak, że po nałożeniu kilku warstw bezbarwnego delikatnie przetarłem to drobnym papierem ściernym 1000 albo 2000 na mokro, żeby usunąć "skórę" a potem to polerowałem pastą.

Życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

Paweł

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Najpierw leci kilka warstw GX100 - 1 mgiełka, jedna mniejsza i jedna "cięższa" - tak na przykład. Jeżeli ten punkt masz już za sobą, to teraz czekasz aż to wyschnie. Daj 7 dni temu dla świętego spokoju. Potem jakaś gąbka ścierna np. 2000-2500 i matowisz cały model wyrównując powierzchnię - rób to delikatnie i na mokro, uważając by nigdzie niczego nie przetrzeć. Jak już cały model będzie gładki - polerka - możesz używać Tamiyi, możesz innych specyfików - coś od Creative Colors albo coś do samochodów normalnych - Menzerna 3500-3800. I polerujesz aż uzyskasz odpowiedni efekt, nie przecierając się do podkładu 😉

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, toled napisał:

Najpierw leci kilka warstw GX100 - 1 mgiełka, jedna mniejsza i jedna "cięższa" - tak na przykład. Jeżeli ten punkt masz już za sobą, to teraz czekasz aż to wyschnie. Daj 7 dni temu dla świętego spokoju. Potem jakaś gąbka ścierna np. 2000-2500 i matowisz cały model wyrównując powierzchnię - rób to delikatnie i na mokro, uważając by nigdzie niczego nie przetrzeć. Jak już cały model będzie gładki - polerka - możesz używać Tamiyi, możesz innych specyfików - coś od Creative Colors albo coś do samochodów normalnych - Menzerna 3500-3800. I polerujesz aż uzyskasz odpowiedni efekt, nie przecierając się do podkładu 😉

No właśnie jestem po tych warstwach dobre 2 tygodnie. Po prostu się zastanawiam, czy ta cięższa warstwa nie była ok na przednim zderzaku,  jadnak zbyt lekka na reszcie. No i czy wyrównać to dając dodatkowa warstwę lakieru na całość, czy najpierw zmatowić 2000-3000 papierem i potem dać warstwę gx’a czy tylko zmatowić i polerka wszystko załatwi. 

Link to comment
Share on other sites

Jak teraz wrócisz do pancerki to uważaj, żeby zbyt błyszcząco nie było. Przećwiczyłem gładzenie powierzchni na dwupłacie i jest to fajna zabawa, efekt budzi zachwyt, a kalki same się kładą. Człowiek przyzwyczaja się do dobrego. Trzymam kciuki.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Klapouch napisał:

No właśnie jestem po tych warstwach dobre 2 tygodnie. Po prostu się zastanawiam, czy ta cięższa warstwa nie była ok na przednim zderzaku,  jadnak zbyt lekka na reszcie. No i czy wyrównać to dając dodatkowa warstwę lakieru na całość, czy najpierw zmatowić 2000-3000 papierem i potem dać warstwę gx’a czy tylko zmatowić i polerka wszystko załatwi. 

Jeżeli jest odpowiednia warstwa to ja bym to już matowił.  Chyba, że na dotyk wydaje się, że powierzchnia jest gorszej jakości, to bym zmatowił lekko i puścił grubszą (ale bez przesady) warstwę GX100 i pod odczekaniu odpowiedniego czasu już matowił właściwie, by nie było żadnych błyszczących zagłębień. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dobra, to jeszcze trzy pytania :

 

1. Zakupiłem lakier 1K - rozcieńczać, czy nie ?

2. Wnętrze czarne - pomalowałem tire black i nakładam na to kilka warstw nuln oil zmieszanym z lahmian medium - dobrze robię, czy dodać tam coś jeszcze ? chodzi mi o to, żeby całość nie była taka "płaska"

3. Uszczelki (wokół szyb bocznych i od dachu) - plan mam, żeby to pędzlem zrobić wodną farbą po polakierowaniu nadwozia. Wtedy w razie problemu mogę zmyć. Dobrze myślę ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
W dniu 24.08.2021 o 11:08, Klapouch napisał:

3. Uszczelki (wokół szyb bocznych i od dachu) - plan mam, żeby to pędzlem zrobić wodną farbą po polakierowaniu nadwozia. Wtedy w razie problemu mogę zmyć. Dobrze myślę ?

Raczej nie pędzlem. Na 90% wyjdzie niedokładnie. Porządnie wymaskować i psiknąć aero.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Projekt nie umarł, choć wlecze się niemiłosiernie. 
 

Po kolejnym fakapie znowu zmiana koloru, ale też trochę inna technika budowania tegoż. Jeszcze w trakcie pracy, ale idzie w tą stronę. Zastanawiam się nawet czy lakier bezbarwny będzie potrzebny na koniec

 

 

FD6BF9F8-6E19-49BD-A3F2-5095CB8CEB70.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.