Skocz do zawartości

Mitsubishi A6M2b model 21 "Zero" - Airfix 1/72


neptun1939

Rekomendowane odpowiedzi

Podkład, jakiego używam od jakiegoś czasu ( to jest 4 model nim kryty) to AK GreyPrimer (3rd generation Acrylics) AK11241. Sam podkład jest mega rzadki i jasny - niemalże w kolorze plastiku z jakiego jest wykonane to Zero i to też utrudnia pracę z nim. Co do zbyt grubo nałożonego podkładu to raczej wina zdjęć/oświetlenia ( LEDowe 2 x 10W po 806 lumenów nie spełnia oczekiwań).
  Właśnie skończyłem oglądać płatowiec i bardzo ładnie widać nity ( co w przypadku 2 poprzednich moich prac na tym etapie już było niewidoczne) - owszem w kilku miejscach są zatracone, ale to raczej wina poprawek błędów na ponitowanym płatowcu ( zła kolejność wykonywania prac: najpierw nitowanie, później sklejanie połówek bryły i ich obrabianie) i ich zatarcia - trzeba je będzie odświeżyć.
 Co do rycia linii podziałowych - właśnie tak jak piszesz były wykonywane: po przeryciu lekko przeszlifowane na mokro gąbką 800 i później Tamiya Extra Thin Cement zapuszczony w rytą linię. W kilku miejscach linie były poprawiane i możliwe, że zapomniałem 2 raz przeszlifować i zapuścić klejem. Podkład wyciągnął babole do poprawienia i nad tym dziś chcę się skupić. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś powalczyłem z tymi ostrymi liniami podziałów. Głównie polegało to na zalaniu ich EkstraThin Cementem od Tamki i przeszlifowaniu po górze papierem wodnym 1500. Odtworzyłem też zatarte nity w kilku miejscach. Na osłonie znalazło się kilka miejsc wymagających jeszcze szpachlowania.  Obrobione i pocienione zostały też ostatnie drobne elementy. 
 Zdjęcia całego płatowca wrzucę jutro, po preshadingu.  
Drobnica dziś obrobiona:
6mEkX6O.jpg
NSOkQsd.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mieszanki Pactry A14 Brown (G) i Tamiya'y XF-76 Grey Green (IJN) zrobiłem mieszankę o kolorze kawy z mlekiem. Takim kolorem położyłem preshading na Zero. 
JUMqkXF.jpg
Na Osłonie silnika Preshadingu nie robiłem, bo na czerni i tak nie będzie nic widać. 
 Powierzchnie sterowe zostały w całości pokryte kolorem preshadingu - jutro dojdzie na nie biel. Chcę by miały inny odcień od całości płatowca, bo w oryginale były z płótna. 
CRFugts.jpg
m2T1rxt.jpg
h7YaHF7.jpg
J57nPdT.jpg
I kilka zbliżeń:
tqJIYN7.jpg
trRL6vP.jpg
tHj85A7.jpg
boJyIJw.jpg
0jrYcCn.jpg
Jutro będę chciał pokryć wnęki i koła Aotake oraz zmalować Osłonę. Może nawet uda się położyć główny kolor kamuflażu. 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarnej oslonie zrób przeshaind z czarnego, i pomaluj ją bardzo ciemnym szarym. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Moses napisał:

Czarnej oslonie zrób przeshaind z czarnego, i pomaluj ją bardzo ciemnym szarym. 

Akurat na to nie wpadłem... Ale już "musztarda po obiedzie" - chwilę temu skończyłem malować. Na przyszłość będę wiedział i zastosuję w kolejnych projektach 😉 
Długo przyglądałem się temu Zeke i czegoś mi brakowało w nim... 
tYSmOtW.jpg
Na zdjęciu nieobrobiony element 24 to brakująca rurka Pitota... Nie muszę dodawać, że nie dam tego badziewia, tylko dorobię ją z igły, ale to już jutro. Golenie podwozia po I warstwie Aotake - słabo na nich siada i jest dużo zakamarków - jutro kolejna warstwa. Pozostała drobnica od osłon kół jutro dostanie resztę kolorów ( Kamuflaż i metalowe kolory ).
Powierzchnie sterowe po przemalowaniu jasnym szarym/ brudną bielą:
QfT21ow.jpg
axjAAqW.jpg
Doklejony (MAM NADZIEJĘ OSATNI RAZ!!) został masz od anteny. Jutro lekkie przeszlifowanie papierem ściernym, by nadmiar kleju, co wypłynął spomiędzy łączonych elementów, usunąć i można malować.
BnJTyjV.jpg
Vtu1ZcC.jpg
Wnęki w Aotake. Jutro maskowanie ich i malunki kamo:
Z6dY1cD.jpg
Osłona w czerni od zewnątrz i Aotake od środka ( obwódki muszę jutro ręcznie pędzelkiem na czerń przemalować, bo Aero nie ma jak tego zrobić. 
t5vy4HT.jpg
7DEWC94.jpg
AFj9E2R.jpg
 Airfix (w dość nieczytelny sposób) każe pomalować łopaty śmigła od strony kokpitu na czarno dopiero dziś to przypadkiem dopatrzyłem na instrukcji, więc trzeba będzie je przemalować jutro. 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to w drugą stronę. Bierzesz szary, no neutral Gray, i mocno rozcieńczonym rozjasnij panele.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Xmen napisał:

Golenie podwozia czarne a felgi aluminiowe powinny być.

Faktycznie, dzięki za zwrócenie uwagi. Poprawię 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamuflaż Typ O5 został zmalowany. Bazową farbą była Tamiya XF-76, na powierzchniach sterowych bazowa farba została lekko rozjaśniona białym.  Preshading jest lekko widoczny, chociaż model jest pokryty lekką mgiełką - zdecydowanie był za jasny, przez co stracił się na bazowym kolorze. Wyszło to na plus, bo nie chciałem robić mocno styranej maszyn, gdyż te zera były stosunkowo nowe.  Teraz do jutra do wieczora Zero sobie poleży, by farba dobrze zaschła.
ALXRK9r.jpg
Cr2PVns.jpg
dBKYx0m.jpg
I kilka zbliżeń. Niestety, pomiędzy malowanie spodu, a góry (odstęp czasu około godziny - przerwa na obiad 😉 )miał miejsce mały wypadek i zero skapotowało. Na szczęście obyło się bez strat i uszkodzeń. 
puGlLYg.jpg
r91vyUb.jpg
aXCctwu.jpg
tqaOUnS.jpg
SOrYrpL.jpg
SxsojCf.jpg
MdYrzsP.jpg
C77PQ56.jpg
Drobnica ( oczyszczona z maskowań itp. będzie dopiero jutro)
OualKu4.jpg
MD0eB1o.jpgIdąc za radą ( troszkę ją zmodyfikowałem) pobawiłem się z osłoną silnika. Dość mocno rozcieńczonym Panzergrauem zmalowałem panele. Również śmigłą od strony pilota dostały Panzergrau ( tak wiem powinny być czarne, ale różnica między czernią a Panzergrauem jest rzędu kilku odcieni...)
GX2E0Q2.jpg
ly91GSK.jpg
5fQDVi5.jpg
tKoiDSz.jpg
Jutro wieczorem postaram się zmalować oznaczenia czerwonym i żółtym - i tutaj rodzi się pytanie o pasy na stateczniku pionowym. 
Airfix proponuje takie:
EQeVySN.jpg
Natomiast w książce K. Zalewskiego Japońskie Lotnictwo Pokładowe wyd. II poprawione i uzupełnione ( Lampart; Wa-wa 1998) na grafice ze statecznikami pionowymi pod pozycją 2 mamy takie coś:
AmvB8Uc.jpg
agKwN2t.jpg
Szukając zdjęć w Internecie udało mi się znaleźć tylko zdjęcie pilota i jedno zdjęcie Tego konkretnego egzemplarza Zera jak startuje do ataku na Perłowy Port, ale ujęcie jest od przodu i nie widać statecznika pionowego, również na jednej grafice z Pinterest pasy mają zbliżoną grubość. I tutaj pytanie: jak w końcu powinno być: tak jak w książce (oba pasy tej samej szerokości), tak jak Airfix proponuje ( górny szeroki, dolny wąski) czy jeszcze jakoś inaczej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, neptun1939 napisał:

Na szczęście obyło się bez strat i uszkodzeń. 

Poza anteną jak widzę :D

Ładnie zmalowany, chociaż obawiam się, że preszejding zupełnie zniknie po dalszych zabiegach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Roland_Sebastian napisał:

Poza anteną jak widzę :D

 

Antena jest w pojemniczku z drobnicą. Udało mi się ją wyciągnąć by jej po raz Nty nie złamać. Dopiero na sam koniec ją wkleję jako jeden z ostatnich elementów. 
 W sumie to z kolejnych etapów ( oprócz malowania oznaczeń) to został wash i baaardzo lekkie brudzenie i eksploatacja ( troszkę odymień, kilka rainsów i kilka rysek dodać). Zobaczę jeszcze jutro w świetle dziennym jak wygląda ten płatowiec, bo przy tym sztucznym świetle to zależy od kąta pod jakim się patrzy wszystko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz rysunek z książki pisanej muchami, pokazujący malowanie Zera z Soryu:

 

Pasy.thumb.jpg.c8a64dbcd933018079d7dd15aca6d64f.jpg

 

A tu żeby utrudnić:

 

Pasy_1.thumb.jpg.7461a44635cc47a3fa4a53c7caf0f43b.jpg

 

EDIT: tu znalazłem kolorowane zdjęcie, patrz strzałka.

 

PH_1.jpg.107c4b0ddb8732cc422e843ab63b88c5.jpg

 

Poniżej podpisane jako start drugiej fali z Akagi (wrzucam jako podobne do poprzedniego, ale być może na wszystkich lotniskowcach takie kadry były podobne).

 

PH_2.jpg.99919e0cb2b3422e2246a0a8aa69f11e.jpg

 

Chciałbym pomóc, ale chyba więcej mieszam. Jeśli tak, to przepraszam.

Edytowane przez zaruk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-> Zaruk dzięki za wrzutki, rozjaśniły mi wiele. Wychodzi z tego, że dolny pas był nieznacznie węższy od górnego i tak go wykonam.
-> KolekcjonerWP Vale, z tego co kojarzę były wypustem typowo pod lotniskowce stworzonym, więc obstawiam, że był na wyposażeniu Akagi wprowadzony w grudniu 1939, a służył do okolic czerwca 1942, kiedy to wprowadzono nowszą wersję. Musiał byś poszukać w jakiejś publikacji o Akagi więcej informacji, ale najpewniej przezbrojenie na nowszy model miało miejsce już po rajdzie na Ocean Indyjski a przed Midway, w czasie gdy lotniskowiec zawinął do portu macierzystego na remont i uzupełnienie zapasów, stanów itp.
------------------------

 Dziś byłem troszkę jak przedszkolak, co dorwał się do nożyczek i papieru samoprzylepnego (taśmy malarskiej). Ponad dwie godziny zajęło maskowanie, wycinanie kółek i oklejanie wszelkiej maści. I tak oto powstał Blue Bird:
mf70xJr.jpg
zO3HuEt.jpg
MhsW7oZ.jpg
TgHTaHz.jpg
I po psiknięciu czerwonym (mocno rozcieńczona emalia Humbrola) i zdjęciu masek:
4RhvoTX.jpg
2qkjDCN.jpg
7peKbiH.jpg
rq0aUmU.jpg

I kilka zbliżeń:
hzQSbgU.jpg
FkNAilS.jpg
Troszkę muszę pędzelkiem jeszcze podziałać przy wnękach i wygładzić brzegi:
6ll9hl8.jpg
pP4NRn3.jpg
JjR2DbS.jpg

Tłuste plamy na łączeniu skrzydło-kadłub to jeszcze mokry rozcieńczalnik ftalowo-olejny ( gdzieś pod taśmę lekko podeszła czerwona mgiełka i trzeba ją było zlikwidować póki farba była mokra). Już przeschnął i nie ma po nim śladu.
     Nie wiem czy to wina koloru, czy ogólnie farb Tamiya, ale strasznie się ten model brudzi (ściąga odciski palców) od dotykania (np. przy maskowaniu), chociaż łapy były myte 2 razy przed rozpoczęciem prac... Przed położeniem glossu będę musiał go umyć wacikami nasączonymi wodą z mydłem. Chyba, że ktoś ma inny pomysł jak usunąć te ślady palców z płatowca.
Ogon i golenie są tylko zamaskowane - nie malowałem ich. Stwierdziłem, że muszę operację malowania oznaczeń rozbić na 2 etapy. Teraz przez tydzień ( do piątku) Zero będzie leżeć i schnąć bo znów wyjeżdżam na szkolenie. 

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby uniknąć problemu odcisków pracuję w rękawiczkach (właściwie to w rękawiczce).  Nawet przy maskowaniu. Przygotowuję sobie najpierw odpowiednie kawałki taśmy, ręką uzbrojoną w rękawiczkę trzymam model, a drugą nakładam (oczywiście dopasowuję już obydwoma, jedną nie potrafię). Pęsety są pomocne w tej operacji.  Mam też wrażanie, że malujesz dość obficie, otrzymując w rezultacie podciekanie farby, choćby w linie podziału. Spróbuj może malować cienkimi warstwami, tak aby od razu po położeniu wysychały. Malujesz jakiś obszar (jedno słoneczko na przykład), farba zasycha a Ty w tym czasie malujesz drugie i potem inny rejon. Wracasz do pierwszego - znów cienka warstwa i idziesz do kolejnych. Jeśli farba jest mocno rozcieńczona zmniejsz ciśnienie, żeby uniknąć zalewania. Wyczuj moment, kiedy aero przestaje pluć farbą (odkurz - przy zbyt niskim ciśnieniu), a jeszcze nie zalewa z powodu zbyt wysokiego.

Edytowane przez zaruk
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-> Zaruk: chyba faktycznie muszę w lateksowe rękawiczki zainwestować do malowania i nauczyć się w nich robić.
 Co do malowania: było malowane tak jak piszesz kilka/kilkanaście cienkich warstewek z przeskokami w trakcie schnięcia warstw. Fakt w kilku miejscach farba podciekła w linie podziałowe i gdzieś mi też palec drgnął na spuście za mocno, ale wydaje mi się, że te podcieki to bardziej wina zbyt rzadkiej farby (za mocno ją rozcieńczyłem, bo nie chciała też za dobrze kryć i każdy malowany element to jakieś 6 (??) warstewek [ poczynając od jasnego różowego po I warstwie czerwieni, ciemniejąc z każdą kolejną warstewką]). Też niejako na nowo uczę się obsługi aero po dość długiej przerwie od jego nieużywania. Maskowania były dobierane "na bieżąco" podczas maskowania. Ale dzięki za rady - będę się starał wprowadzić je w życie. 
-> Bravo112 dzięki za opinię 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, BRAVO112 napisał:

malujesz akrylami, czy porzadnymi farbami?

Akryle - głównie Pactra, powoli przerzucam się na Vallejo i inne "większe" objętościowo akryle z dozownikiem kropelkowym. Troszkę Emalii też posiadam - głównie Model Master i kilka Humbroli.
-> zaruk czerwona farba to Humbrol H153 Matt Inisignia Red - jest na jednym zdjęciu z kalką włożoną pod wieczko ;). Kupiona dawno temu by zmalować kumpeli koszulkę RHCP 😛 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vallejo jest dobre do pędzla.... jak zależy Ci na dozowniku, to idz w pomarańczowe hataki, jak nie potrzebujesz dozownika jest o wiele wiecej lepszych pod aerograf farb czy to gunziaki, czy MRP czy bilmodele. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, BRAVO112 napisał:

nigdy nie zrozumiem akrylowcow.....

Emalia trzyma sie na tlustym skrzydle 

Ale wiesz że AK RC, MR Paint i Tamiya LP to też akryle? A trzymają się powierzchni znacznie lepiej niż np emalie Tamiya.

@neptun1939 Ślady po palcach powinny zejść pod wodą z płynem do mycia naczyń. Jeśli farba jest poprawnie nałożona i dobrze wyschnięta, można spokojnie czyścić model szczoteczką do zębów albo pędzelkiem. No chyba, że te odciski zostały na niewyschniętej farbie,  to tylko przetarcie papierem ściernym i podmalowanie pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.