Jump to content

Mitsubishi A6M2b model 21 "Zero" - Airfix 1/72


neptun1939
 Share

Recommended Posts

Witam.
 Pora zacząć kolejny projekt. Tym razem relaksacyjne "Zero" Airfixa prosto z pudła. 
Założenia projektu:
- przećwiczyć nitowanie
- poćwiczyć malowanie wszystkich oznaczeń z szablonów ( pierwszy raz takie coś będę robił)
- trening malunku (cieniowanie i inne tego typu szmery-bajery)
- model ma przedstawiać maszynę stosunkowo nową, z bardzo lekkimi śladami zużycia
- Czas przeznaczony na wykonanie około 2 tygodnie ( urlop 😉 )
- pierwszy kontakt z farbami Tamiya (dobrane na bazie instrukcji od ichniejszego odpowiednika tego modelu Zera).

Tydzień temu w sobotę wieczorem zacząłem grzebać przy płatowcu. Z jakością jest różnie. Detal miejscami nawet fajny, a miejscami kaszanka i bezsensowne umiejscowienie wypychaczy, czy połączeń części z ramką. 
 Na dzień dzisiejszy, na godzinę 19 prezentuje się to tak:
GUiXF8H.jpg
tgrTtRS.jpg
Drobnica częściowo obrobiona, częściowo nie:
9g0ht0q.jpg
Części, które jeszcze czekają na obróbkę:

CFceuyR.jpg
Przykład bezsensownego, ciężkiego do obróbki śladu po wypychaczach. Silnik też będzie bida wyciąć, bo obcinaczkami średnie dojście.... Chłopek, jako że jest mega toporny nie zostanie użyty.
vI4l22b.jpg
No i farby bazowe jakie do tego gada zakupiłem:
dKinuyL.jpg
Tak więc Banzai i do dzieła :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem airfixy to bardzo wdzięczny temat do nitowania. Dosyć miękki plastik, nitowadło wchodzi jak w masełko. Nie to co np. hasegawa czy fujimi. Samą budowę tego modelu też wspominam bardzo miło. Będę zaglądał. Poniżej link do tego co udało mi się uzyskać z tego zero. Pozdrawiam i powodzonka!  

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

-> panDespota dzięki za linki. Nie ukrywam, że na Twoim modelu będę się wzorował i był to mój zamiar od czasu, kiedy kupiłem to Zero ( kilka-kilkanaście miesięcy temu jak były w "chroboku" )

Tymczasem kokpit prawie skończony. Delikatnie został zmodyfikowany. Wzorowałem się na kilku zdjęciach z publikacji o Zeke i zdjęciach modeli w 32 jakie znalazłem na necie. 

Airfix: po prostu Nobel za połącznie ramki z gwiazdą silnika:
rle0EeC.jpg
Kokpit w trakcie prac (złożony na sucho):
zdXFtc1.jpg
s05U8Hx.jpg
Płyta z siedzeniem. Siedzenie pocienione i nawiercone tak jak winno wyglądać. Dodane pasy z taśmy i drucika. Również płyta została zmodyfikowana ( nawiercona bo Airfix o tym zapomniał). Mechanizmu opuszczania siedziska nie przerabiałem - zostawiłem zestawowy:
dWy2JS1.jpg
Części psiknięte kolorkiem bazowym. Pierwszy kontakt z lakierem Tamiya zaliczony 😉 Dość gęste te farby mają, ale kryją idealnie. "Wiatraczek" zgodnie z instrukcją psiknięty na srebrny ( Vallejo Air RLM01 Silver)
iwDM3D0.jpg
Kalki przygotowane do położenia na tablicę przyrządów. Wielki plus dla Airfixa za piękne kalki, gorzej z ich spasowaniem i obróbką, ale już siedzą na swoim miejscu. 
uL9N6TJ.jpg
Zacząłem też nitować. Opieram się na publikacji pisanej znaczkami, więc totalnie "nie paniemaju" co tam jest napisane, ale przynajmniej oznaczenie modelu (A6M2b mod.21) i wymiary rozstawu nitów są "po naszemu". Publikacja to Famous Airlplanes of the World nr.55 z 1995 o Zero.
Kl0gssJ.jpg
Nie zrobiłem zdjęć pomalowanego kokpitu ( detale), ale nadrobię to jak wrzucę wash na niego. Celownik również został przerobiony, ale o tym w następnej aktualizacji (jutro?)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Walczymy dalej. 
 Kokpit po łosiu, jeszcze w Glossie. Na matt przyjdzie jeszcze pora. Teraz jest czas na nitowanie.
xKYh0yy.jpg
DwoiaUn.jpg
Złożone na sucho:
t2LBwxp.jpg
PqU8ztB.jpgtpWzx0f.jpg
Afyl38P.jpg
KMy i celownik po modyfikacji. Nacięcia przygotowane do wstawienia tam folii/plastiku przezroczystego
XaFqEvr.jpg
I Początek zabawy ze skrzydłami. Dodaję linie podziałowe o których zapomniał Airfix (3 szt.), wnęki, klapki itp o których też zabyli... Na razie połowa zrobiona dla porównania co jest a co powinno jeszcze być. Obecnie ryję te linie na 2 połówce skrzydła.  Te dwie dziury wywiercone w centrum okazało się, że to mocowanie(??) zbiornika paliwa. Na planach były więc zrobiłem, a dopiero później połapałem się, że tam przychodzi dodatkowy zbiornik paliwa ( instrukcja karze wyciąć przygotowany prostokąt w tamtym miejscu). Natomiast to okienko co jest między wnękami podwozia to nie mam bladego pojęcia "szto eto", ale na planach jest :) ? Równierz lotki zostały odcięte od skrzydeł (niestety inaczej nie dało się ich wychylić). Martwi mnie jeszcze jedno przetłoczenie, na klapie, które w planach występuje a Airfix go nie dał. Z drugiej strony jak patrzę po innych modelach/blaszkach jest ono zrobione w postaci połączenia blach, więc pewnie je po prostu przeryję.
02t0cgr.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To dobre pytanie do Airfixa co to za Skrzynka :) Docelowo, by nie świeciło to pustką pomaziałem to na jakieś kolory. Tak teraz dopatruję na foty kokpitów co mam i to jest jakiś wihajster z przyciskami - przemaluję te kropki na czerń. 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, greatgonzo napisał:

A co, z kolei, mają przedstawiać brązowe plamy w kabinie?

Rozumiem, że chodzi o te na podłodze? Jeśli tak to pozostałości washa. Trzeba to domyć lepiej. 

Link to comment
Share on other sites

Wash poprawiony ( domyty tam gdzie udało mi się dojść patyczkami i położony nowy z matowej czerni). 
 Czy Wy też macie problem z rozpuszczalnikiem Wamodu do farb emaliowych? Otóż wash robiony emalią czarną Model Mastera ( rozcieńczona tymże Wamodem), kokpit cały malowany akrylami ( Tamiya i detale pactra), zabezpieczony glossem akrylowym od Vallejo i... Wamod rusza farbę akrylową: zmywając nadmiar washa powoli zmywa się też akryl: pierwsze glos, a przy dłuższym przecieraniu rusza też Tamiya'ę...
"Muchomorek" koło siedzenia przemalowany. Kokpit pozostawię już w takiej postaci. Przed wklejeniem go do kadłuba zostanie jeszcze potraktowany mattem.
o3kT9i2.jpg
phz150O.jpg
2ZywCTM.jpgJtDG2PA.jpg
KGqBnQu.jpg
Skrzydła od spodu ponitowane.  Ciężko mi to uchywcić na zdjeciach, ale chyba coś tam widać?
llFEGEo.jpg
r4RiqMq.jpg
F0QQsBs.jpg
v838ZlR.jpg
Rozpoczęte prace nad górnymi połówkami. Oddzielone lotki od skrzydeł, załamania po nieudanym wygięciu lotek zalane CA. Będzie to obrabiane dopiero, później podkład i dopiero nitowanie jak będzie OK.
sumqtay.jpg
7Pl2aS6.jpg
I jeszcze rzut oka na plany i skrzydło. Widać że znów Airfix o kilku liniach i lukach zapomniał, kilka linii jest nie takich jak powinny być więc do poprawki są.
mCqxUqy.jpg
Myślę, że jutro uda mi się wyprowadzić skrzydła na prostą i w piątek będę mógł zacząć zabawę z ich nitowaniem.

Edited by neptun1939
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Właśnie było polakierowane przed Washem Glossem od Vallejo. Jest nawet w relacji wzmianka o tym. Tylko właśnie Wamod do emalii rusza farbę akrylową...

 

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, neptun1939 napisał:

Jest nawet w relacji wzmianka o tym.

 

Przepraszam, nie doczytałem widocznie. Skoro masz taki efekt, próbuj z innymi lakierami albo inną metodą łoszowania. W końcu wypracujesz zestaw, który będzie działał. Lakierowanie było dotychczas etapem, którego bałem się najbardziej, głównie za sprawą zatykającego się i plującego na zmianę aerografu. Obecnie lakieruję produktami Mr.Color i problem ustąpił, a lakierowanie stało się frajdą (należy tu doliczyć wydatek na maskę pochłaniającą). Z kolei łosza robię z farb olejnych i benzyny do zapalniczek. Dobrze się rozprowadza i potem bez problemów schodzi (na sucho, a w razie upartych plam - znów benzyną). Ważna jest, jak mi się wydaje, w miarę gładka powierzchnia bo farba tworząca porowatą warstwę i źle zabezpieczona lakierem wchłania łosza i trudno go wówczas zetrzeć. Powodzenia.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrzydła prawie gotowe do nitowania. Dodane brakujące linie, klapki, pokrywy itp. Kilka linii na 1 skrzydle, których nie powinno być zaszpachlowane. Czeka mnie teraz wygładzenie kilku linii po przeryciu, bo nie wyglądają za ładnie i ponowne szpachlowanie kilku dziurek na 1 linii, wycięcie miejsca na 2 światełko pozycyjne Przy okazji podkładem zostało potraktowane kilka elementów:
DPEMz8N.jpgbnwTyx2.jpg
m66pEqd.jpg
ies4NK4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Podoba mi się Twoje poważne podejście do tego małego paproszka 😁 czekam na kolejne aktualizacje chociaż szkoda że zdjęcia są ciemne i nie wszystko dobrze widać. 

Link to comment
Share on other sites

Skrzydła ponitowane. Idealnie nie jest. Zobaczymy ile będzie z tego widać po malowaniu i washu. Co do zdjęć ciągle kombinuję jak koń pod górkę by było coś widać na nich... Może teraz jest lepiej.
ljG3nmE.jpgwJxURza.jpg
Fqag0wo.jpg49ck977.jpg
Fqag0wo.jpg
ljG3nmE.jpg
Rj5rEEx.jpg7M5bkcj.jpg
Rj5rEEx.jpg
6MQcG2C.jpgGhlBiNe.jpg6MQcG2C.jpg
tjHgEV4.jpg
jtUXuIz.jpg
2rHgW9V.jpg
jeeqnyt.jpg
Jutro zaczynam nitowanie kadłuba.

Link to comment
Share on other sites

Skrzydła ponitowane. Idealnie nie jest. Zobaczymy ile będzie z tego widać po malowaniu i washu. Co do zdjęć ciągle kombinuję jak koń pod górkę by było coś widać na nich... Może teraz jest lepiej.
ljG3nmE.jpgwJxURza.jpg
Fqag0wo.jpg49ck977.jpg
Fqag0wo.jpg
ljG3nmE.jpg
Rj5rEEx.jpg7M5bkcj.jpg
Rj5rEEx.jpg
6MQcG2C.jpgGhlBiNe.jpg6MQcG2C.jpg
tjHgEV4.jpg
jtUXuIz.jpg
2rHgW9V.jpg
jeeqnyt.jpg
Jutro zaczynam nitowanie kadłuba.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dziś zacząłem nitować kadłub. Po zrobieniu 3 linii zwinąłem żagle, wziąłem szpachlę i znów trzeba poprawiać linie podziałowe bo nijak nie pasują do planów... A pocyganić nie ma na czym bo wychodzą herezje...
9b1gxVj.jpg
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.