Jump to content

Curtiss H-75 Hawk. Raczej na surowo


Recommended Posts

Drugim moim w Projekcie grupowym będzie tytułowy Curiss P-36/H-75 Hawk.

Zaczynamy od krótkiego przeglądu zawartości:

IMG_20220123_142940.thumb.jpg.ef4c34784a7f976c74a32c8b7d57f26d.jpg

Jak widać części nie ma za wiele. Jednak formy dużo bardziej zjechane niż były w przypadku Aichi.  Środek - pustynia, a na zewnątrz wypukłe nitowanie i linie podziału, dwa średniej wielkości kratery na płatach, częściowo zalany otwór na zaczep podstawki i taka ciekawostka ornitologiczna: reflektor odlany razem z płatem. Nie jestem pewien czy lepszym wyjściem będzie spiłowanie nitów i linii na gładko, czy zostawienie i zaakcentowanie na koniec suchym pędzlem. Czekam na opinie w tej sprawie.

Oszklenie:

IMG_20220123_143031.thumb.jpg.526642ddf42ad99361ad94d12cedb39f.jpg

Szkło jakie jest każdy widzi. Średniej grubości, z nadlewkami, lekko soczewkujące, ale z niezbyt grubymi imitacjami ramek. Nie wiem tylko po co są te kołki na bocznych szybach (widoczne na zdjęciach koła w połowie wysości części) umieszczone od wypukłej strony.  Czy to są dystanse, czy do spiłowania? W instrukcji wygląda to zupełnie inaczej - całe oszklenie jako jeden element. Zresztą instrukcją nie ma się co przejmować za bardzo, oszklenie to nie jedyny element, który inaczej wygląda na rozpisce, a inaczej na montażu. Podobnie z numeracją części. Np. nr. 11 i 12 na rozpisce wydechy (chyba), na montażu rudder i fotel.😯

Kalki:

IMG_20220123_143332.thumb.jpg.0895ca4ade69296715cc494a996081dd.jpg

Przesunięte, pozalewane, w nadmiarze i raczej nie będę ich używał.

Całość chcę zrobić w malowaniu fińskim. Tak więc swasty wezmę z zapasów własnych, a z kalek zestawowych to co najwyżej serial CUw-551. Plan "B" przewiduje malowanie amerykańskie, plan "C" - norweskie (nie przewidziane przez producenta).

Nie długo rozpoczęcie, a kogo nie zraża moje ślimacze tempo + zdjęcia warsztatowe z telefonu, może zacząć wygniatać fotel przed monitorem.

Na koniec tylko przypomnę:

Nie jestem pewien czy lepszym wyjściem będzie spiłowanie nitów i linii na gładko, czy zostawienie i zaakcentowanie na koniec suchym pędzlem. Czekam na opinie w tej sprawie.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bedziesz rył? Jak nie, zostaw jak jest.

Link to comment
Share on other sites

Będę zaglądać, bo już kiedyś skleiłem ten model. Mam go zamiar zbudować jeszcze raz, ale w malowaniu co by było, gdyby polska jednak kupiła Hawki w 1939.

 

A model to stary Heller z 1966 roku.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Przed przystąpieniem do  sklejania należy zapoznać się z instrukcją, a następnie głęboko ją schować. Jest bowiem mocno intuicyjna i chodzi tu o intuicję sklejającego 😉. Nie zgadza się numeracja części, ich obecność w instrukcji i brak na wyprasce (oraz na odwrót) i wygląd elementów. No ale trza być twardym jak żelki z biedry i jak się załapie co jest co to można zaczynać.

IMG_20220209_183125.thumb.jpg.5b7f02c1742fbb9bafaa0813b987f286.jpg

 

Główne elementy wycięte, oczyszczone i podszpachlowane ślady po wypychczach. Przy okazji objawiło się pęknięcie kadłuba w połowie długości kabiny (jasna smuga na zdjęciu), obecnie podklejona. Teraz sobie schną pokryte Humbrolem 147 jako podkładem.

Pisałem, że będzie "na surowo", ale nie da się. Współczesne zestawy przyzwyczaiły człowieka do masy szczegółów, więc żeby choć trochę wypełnić  pustkę kadłuba zrobiłem coś w rodzaju tablicy zegarów.

IMG_20220209_183335.thumb.jpg.2bf575f4c57748453c2521b18d007f83.jpg

Edited by Baas ArK
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Za wiele się nie naoglądasz. Części mało, a ja nie będę się tu doktoryzował. Skupię się na porządnym sklejeniu i pomalowaniu.

A'propos malowania: skoro model ze starych wyprasek, to tak sobie myślę, że może i malowanie "po staremu" czyli Humbrolami (ale z aero).

Na razie pierwsze kleje i kolorki:

IMG_20220213_183038.thumb.jpg.c723ec2590d8f74c7f39cf79f92b0007.jpg

(Zinc Chromate jednak z Gunze - nie miałem w Humbrolach)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pytanie czy powinien być ZNC czy przypadkiem nie srebrny

Link to comment
Share on other sites

Odbojniki wycięte

IMG_20220215_194102.thumb.jpg.865c5d96f7fbed8bdc94ca8777ddef92.jpg

Przy okazji zidentyfikowałem dwa drobne elementy z przodu owiewek podwozia, teraz je dopasować i odpalić betoniarkę.

Kolorystyka wnętrza. Wyczytałem, że egzemplarze eksportowe nie były malowane, oprócz powierzchni wewnętrznych zabezpieczonych ZNC., a każdy użytkownik malował je potem po swojemu.  Więc wnęki podwozia zostawiam ZNC, a z kabiną mały problem. Fińskie  Hawki pochodziły z dostaw niemieckich i były pomalowane po ichniemu RLM 65/71 na zewnątrz, i wychodzi na to że środek powinien być RLM 02. Ewentualnie francuskim szaroniebieskim, jak na zdjęciu zalinkowanym przez Mosesa.

 

Link to comment
Share on other sites

Nie wydaje mi się aby Niemcom chciało by się przemalowywać kokpity w zdobycznych maszynach. 

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli robisz egzemplarz z pudełka, czyli niebieska jedynkę, to w kalkach jest błąd bo dali numer CU-551 zamiast CU-581. Samolot był po remoncie, miał fińskie kolory. Kokpit na zdjęciach jest w ciemnym odcieniu, obstawiam curtiss cockpit green jak w innych maszynach eksportowych. Taki kolor był był na przykład w maszynach norweskich które też trafiły do Finów. Celowniki były niemieckie, dość fikuśnie montowane. W samych wnękach gdzie wchodziło koło były osłony, warto to odtworzyć bo to mocno widoczny szczegół. Reszta wnęki, tam gdzie wchodziła goleń na zdjęciach wygląda jak kolor spodu. Wesołej zabawy, więcej pytań niż odpowiedzi :D.

Edited by barszczo
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Baas ArK napisał:

Dzięki Xmenowi (chwała i cześć)

Naprawdę nie trzeba.Zadna tam chwała i cześć.Mogłem to pomogłem.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Problem z identyfikacją koloru to kwestia interpretacji zdjęć. Przeglądnąłem zamieszczone w publikacjach AJ-Pressu, Militarii, Camuflage&Markings i na wszystkich wygląda na jasnoszary. Obojętnie kto był użytkownikiem i jaki był kamuflaż. Przy okazji: barszczo jesteś pewien tego 581?  W trzeciej części monografii AJ-Pressu (nr.63 str.56) jest zdjęcie egzemplarza 571 z 1 na stateczniku.

Dobra, coś tam prysnąłem na wzór zdjęcia moses-a :

W dniu 14.02.2022 o 23:33, Moses napisał:

Lepiej?

IMG_20220220_203224.thumb.jpg.a49f7da2b90baba5e37f13a6b3fa835f.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, barszczo napisał:

Raczej tak :D :

004.jpg.9a2f5971010afff613d4e7efcc04a752.jpg

To zdjęcie to fotomontaż musi być.Za czysty ten samolot.Podwozie czyste , żadnych okopceń ani przetarć do "gołej"blachy przy kabinie.To nie może być prawda.:haha:

Link to comment
Share on other sites

Akurat żaden z powyższych. Albo CU-552 biały 2, albo CUw-560 żółty 0.

Na razie pasuję i upycham te parę drobiazgów do środka. Trzeba było dorobić płytę za fotelem, bo zostawała spora dziura między nim a płytą z kadłuba, no i do tego zagłówek (to małe białe cuś pod kadłubem). A po sklejeniu połówek kadłuba znów trzeba będzie odpalić betoniarkę.

IMG_20220222_204146.thumb.jpg.e6429a473181700e88aaacd88f44d350.jpg

 

A tak przy okazji. Według MC  Finlandia (sojusznik Niemiec) pomagała USA (przeciwnik Niemiec) w obronie Hawaii przed Japonią (sojusznikiem Niemiec) :wariat:

IMG_20220222_210328.thumb.jpg.0ba8553929257e8f4bd4a995c3bbb425.jpg

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.