Jump to content

MIG-15bis / LIM-2 (Hobby 2000 1/48)


TAW
 Share

Recommended Posts

d6ccf3f6aa724389dc8558bad062146e.jpg

Cze艣膰! 馃槑

Do tej pory sk艂ada艂em tylko to co je藕dzi/pe艂za po twardym gruncie ale natkn膮艂em si臋 na jaki艣 film o wojnie w Korei i go zobaczy艂em no i sta艂o si臋. Wybra艂em dosy膰 prosty zestaw bo to moje pierwsze kroki w lotnictwie. Uzupe艂ni艂em o blaszki i ko艂a od Eduarda i zestaw Mastera.

Zestaw Hobby 2000 to przepak Bronco a sam model to zlepek obu wersji MIG/MIG15bis. Wi臋cej ma jednak z bisa wi臋c b臋d臋 robi艂 w艂a艣nie t臋 wersj臋 a w艂a艣ciwie LIM-2. Najbardziej widoczna dla tych wersji r贸偶nica to umiejscowienie 艣wiat艂a do l膮dowania. MIG-15 mia艂 je na 艣rodku wlotu powietrza a bis pod skrzyd艂em. A sam model zosta艂 zaprojektowany tak, 偶e ma jedno i drugie naraz. Tak wi臋c ju偶 zacz膮艂em dzia艂a膰 i zaszpachlowa艂em 艣wiate艂ko w nosie i jego 艂膮czenie, a potem na b艂ysk wyszlifowa艂em. Wyry艂em jeszcze eliptyczne 艂膮czenie p艂yt w tym miejscu.

c86c2c64619aaf33cf163b26605874f6.jpg

A dalej potrzebuj臋 waszej pomocy bo trzeba by si臋 zaj膮膰 kokpitem.

Blaszki Eduarda bardzo pi臋kne ale nie wiem jak zabra膰 si臋 do malowania plastikowych element贸w kabiny.

a075a4933d6773b00aaeda950f7e0a80.jpg

Kolor tych paneli dosy膰 dziwny. Nie jest to klasyczny odcie艅 szaro艣ci a Eduard nie poda艂 sugerowanej farby no i mam problem. Czy kto艣 z Was wie, by膰 mo偶e robi艂 kokpit z tymi blaszkami czy jest jaki艣 gotowiec pod to czy trzeba co艣 umiesza膰 na oko? Jak do mieszania to wydaje mi si臋, 偶e trzeba by wyj艣膰 chyba od Grey Violet :hmmm:(?)

I jeszcze pytanie o farby do malowania poszycia samolotu. Chcia艂bym i艣膰 w nieolejne specyfiki, siad艂yby mi np. Super Metallic 2 od Mr Hobby albo Tamiya LP ale kompletnie nie wiem jakie kolory wybra膰. Chodzi艂oby mi o dwa odcienie 偶eby zrobi膰 zr贸偶nicowanie paneli poszycia i co艣 ciemniejszego przy wylocie dyszy. Je艣li kto艣 stosowa艂 takowe to b臋d臋 wdzi臋czny za wrzucenie zdj臋膰 swoich wyrob贸w bo zupe艂nie inaczej to wygl膮da na modelu ni偶 na osobnych 艂y偶kach pomalowanych przez tester贸w.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Akurat hamulce aerodynamiczne i r贸偶nica w d艂ugo艣ci jednego z dzia艂ek zosta艂y zauwa偶one przez producenta. Za to ca艂y sp贸d to bis (odbiorniki, anteny, panele inspekcyjne silnika, 艣wiat艂o w spodzie skrzyd艂a, panele na os艂onie wylotu dyszy i w og贸le wszystko co r贸偶ni艂o te wersje zosta艂o pomini臋te na korzy艣膰 bisa). Z baboli kt贸re jeszcze Bronco dorzuci艂 to nieprawid艂owy sp艂yw 艂膮czenia skrzyd艂a do kad艂uba, jaki艣 okr膮g艂y panel na grzbiecie samolotu, kt贸ry nie wyst臋powa艂 w 偶adnej z wersji i jakie艣 dwa ma艂e paneliki ( na nosie i ko艅c贸wce prawego skrzyd艂a), kt贸re wyst臋powa艂y jedynie w czeskich wersjach.

Przy okazji malowania innego modelu umiesza艂em sobie na przysz艂o艣膰 kolorek do wn臋trza wg blaszek Eda z tego co mia艂em w domu. Cz臋艣膰 21 na blaszkach (zaznaczona strza艂k膮) jest tu wzorcowa bo ma藕ni臋ta ju偶 matowym lakierem. Po jej lewej stronie, gdzie nie wida膰 brzegu blaszki prawie nie widz臋 r贸偶nicy, wi臋c powinien ten kolor si膮艣膰 bez dalszego kombinowania bo jeszcze przedobrz臋.

IMG20220617215014.jpg.56da14c80d93147cdbff51c03695fe83.jpg

Za to dalej zastanawiam si臋 nad dwoma g艂贸wnymi kolorami paneli poszycia. Mo偶e jaki艣 Alclad? Znacie jakie艣 dwa konkretne kolory, kt贸re b臋d膮 si臋 od siebie wyra藕nie r贸偶ni艂y, ale 偶eby te偶 nie wysz艂a karykatura? I jak w og贸le si臋 pracuje z tymi farbami? D艂ugo schn膮, czy schodz膮 przy maskowaniu i jak reaguj膮 na lakiery bezbarwne GX?

Link to comment
Share on other sites

Alclad schnie szybko. Po paru minutach mo偶na chwyta膰 w 艂apy. Zabezpiecza艂em ich lakierem akrylowym. Troch臋 traci艂 metaliczno艣膰.

GX u mnie gryz艂 alclada, nie tyle gx tylko rozcie艅czalnik M.H.

Lepiej Super Metalik aluminium Mr. Hobby. Mo偶esz modyfikowa膰 odcie艅 / np czarnym/聽 przy pomocy zwyk艂ych 艣mierdzieli MH.

Jest mocno odporny na palcowanie.

https://alclad2.com/how-to/

https://alclad2.com/how-to/alclad-in-action/

Edited by marek d
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 17.06.2022 o 22:19, TAW napisa艂:

....

Przy okazji malowania innego modelu umiesza艂em sobie na przysz艂o艣膰 kolorek do wn臋trza wg blaszek Eda z tego co mia艂em w domu. Cz臋艣膰 21 na blaszkach (zaznaczona strza艂k膮) jest tu wzorcowa bo ma藕ni臋ta ju偶 matowym lakierem. Po jej lewej stronie, gdzie nie wida膰 brzegu blaszki prawie nie widz臋 r贸偶nicy, wi臋c powinien ten kolor si膮艣膰 bez dalszego kombinowania bo jeszcze przedobrz臋...

IMG20220617215014.jpg.56da14c80d93147cdbff51c03695fe83.jpg

no w艂a艣nie...ca艂y ambaras... "kolor" edkowy聽 "偶onci" reszt膮聽 "szarego" kabiny. Co wi臋cej ta purpura聽 w takim przypadku ma sens. Tylko ,偶e聽 edkowy "szary"聽 to tak 艣rednio oddaje oryginalny. Ale co zrobi膰 jak s膮 blachy聽 kolorowe?

Link to comment
Share on other sites

Tymczasem powsta艂 fotel. Zestawowy to tylko proste siedzisko i opierad艂o bez jakichkolwiek szczeg贸艂贸w tak偶e tutaj zakup blaszek jak najbardziej wzbogacaj膮cy konstrukcj臋 za dosy膰 niewyg贸rowan膮 cen臋 uwzgl臋dniaj膮c koszt 偶ywicznych foteli.

64348efe7a98f3946eea4aefb7c448ef.jpg

W dniu 20.06.2022 o 09:58, golf czarny napisa艂:

no w艂a艣nie...ca艂y ambaras... "kolor" edkowy聽 "偶onci" reszt膮聽 "szarego" kabiny. Co wi臋cej ta purpura聽 w takim przypadku ma sens. Tylko ,偶e聽 edkowy "szary"聽 to tak 艣rednio oddaje oryginalny. Ale co zrobi膰 jak s膮 blachy聽 kolorowe?

Ogl膮daj膮c wiele kokpit贸w pi臋tnastek to standaryzacji koloru chyba w og贸le nie by艂o (nie wiem jak z naszymi LIMami). R贸偶ne szaro艣ci, nawet czer艅, po niebiesko艣ci i zielono艣ci. Kt贸ry by艂 orygina艂em? Pewnie sprawa ma si臋 tak jak ze s艂ynnym 4BO w czo艂gach jak to u sowiet贸w. Ten kolor Edkowy jest w sumie ca艂kiem "艂adny" 馃槈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kabina pilota zrobiona. Za celownik zabior臋 si臋 jak ju偶 zamkn臋 po艂贸wki kad艂uba i b臋d臋 wiedzia艂 jak zgrywa mi si臋 tablica przyrz膮d贸w z ca艂膮 obudow膮 naoko艂o.

1.jpg.c0cc730c086e15dc4849db3b1e75be64.jpg

2.jpg.53eb7c1062caa13b6f737ae20651155a.jpg

3.jpg.7f9b1c09be4cc0587df799c011a12c42.jpg

4.jpg.9370fc58fd106b7497a597ba9b4469fe.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

W dniu 15.06.2022 o 17:54, TAW napisa艂:

Najbardziej widoczna dla tych wersji r贸偶nica to umiejscowienie 艣wiat艂a do l膮dowania. MIG-15 mia艂 je na 艣rodku wlotu powietrza a bis pod skrzyd艂em.

Te偶 tak my艣la艂em do czasu lektury Polish Wings 34. Okazuje si臋, 偶e bisy na pocz膮tku te偶 mia艂y reflektor we wlocie (np. 346 Jareckiego). Je艣li jednak robisz pude艂kowego 1012 to reflektor faktycznie pod skrzyd艂em.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzi臋ki, dzi臋ki Panowie lotnicy. Producenci dodatk贸w bardzo dbaj膮 o to, 偶eby te kokpity jak najlepiej wygl膮da艂y - szkoda tylko, 偶e w samym samolocie s膮 ju偶 dosy膰 g艂臋boko schowane.

W dniu 30.06.2022 o 13:07, Wymysl napisa艂:

Je艣li jednak robisz pude艂kowego 1012 to reflektor faktycznie pod skrzyd艂em.

Skoro ju偶 wywo艂a艂e艣 egzemplarz, kt贸ry b臋d臋 robi艂 to mam pytanie do og贸艂u znawc贸w tematu, ale te偶 o pomoc w zinterpretowaniu tego zdjecia. Instrukcja malowania jak i wszystkie modele LIM贸w z b艂yskawic膮 za艂ogi wyborowej maj膮 t臋 b艂yskawic臋 czerwon膮. Tymczasem na tym zdj臋ciu mam pewne w膮tpliwo艣ci bo je艣li za艂o偶y膰, 偶e nr taktyczny by艂 czerwony to b艂yskawica wydaje si臋 ja艣niejsza, za to ma ciemniejsz膮 obw贸dk臋.

5e01a46cacc2a7f6b4f4dea4fa6db6b0.jpg

*Zdj臋cie zamieszczone jedynie w celu dyskusji.

I tu by pasowa艂a ta 偶贸艂ta b艂yskawica z czerwon膮 obw贸dk膮 do艂膮czona na arkuszu kalkomanii, kt贸ra nie jest wykorzystywana w 偶adnym malowaniu z tego pud艂a - co o tym my艣licie?

8ddc2cf837942971aad4eb602d44f059.jpg

Mam te偶 pytanie o podskrzyd艂owe zbiorniki paliwa - tak ze zdj臋cia da si臋 rozstrzygn膮膰 czy to s膮 te ze statecznikami czy bez?

Edited by TAW
Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, TAW napisa艂:

Mam te偶 pytanie o podskrzyd艂owe zbiorniki paliwa - tak ze zdj臋cia da si臋 rozstrzygn膮膰 czy to s膮 te ze statecznikami czy bez?

Zobacz na drugim planie to raczej te same zbiorniki bez statecznik贸w bezpo艣rednio pod skrzyd艂em.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, TAW napisa艂:

I tu by pasowa艂a ta 偶贸艂ta b艂yskawica z czerwon膮 obw贸dk膮 do艂膮czona na arkuszu kalkomanii, kt贸ra nie jest wykorzystywana w 偶adnym malowaniu z tego pud艂a - co o tym my艣licie?

W PW34 jest oddana w艂a艣nie jako 偶贸艂ta z czerwon膮 obw贸dk膮 i ja t臋 wersj臋 kupuj臋.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 1.07.2022 o 22:25, TAW napisa艂:

To jest bardzo dobry trop 偶eby czasem spojrze膰 na drugi plan - dzi臋ki wielkie!

Zbiorniki podwieszane te bez statecznik贸w (starego typu) by艂y metalowe i nie by艂y idealnie symetryczne.聽 Na powy偶szym zdj臋ciu wida膰 wyra藕nie spawy tych zbiornik贸w. Wi臋c na pewno s膮 to te bez statecznik贸w. Te nowego typu ze statecznikami by艂y wykonane z czego艣 czego nawet po latach nie potrafi臋 dok艂adnie okre艣li膰. By艂 to rodzaj sklejki nasyconej jakby 偶ywic膮 epoksydow膮, oszlifowany i pomalowany srebrzank膮. Sk艂ada艂 si臋 z dw贸ch cz臋艣ci, tylnej i przedniej po艂膮czonych razem specjaln膮 obejm膮. Te zbiorniki by艂y prawie idealnie symetryczne.聽 Te nowe by艂y te偶 pojemniejsze. Zabiera艂y po 400 l nafty. Te metalowe chyba 200 albo 250. Niestety dok艂adnie ju偶 nie pami臋tam.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wbrew pozorom temat zbiornik贸w podwieszanych paliwa dla MiG-15 nie jest taki prosty jakby si臋 mog艂o wydawa膰. Zbiorniki na zdj臋ciu to PTB-300, metalowe bez usterzenia. W pierwszym okresie s艂u偶by samoloty wszystkich odmian u偶ywa艂y zbiornik贸w z owiewk膮 w rozmiarach 260, 300, 600 litr贸w. Zbiorniki te nie by艂y zamienne, w sensie lewa strona z praw膮, wi臋c zawsze wyst臋powa艂y w dwu zbiornikowym komplecie. Gdy do produkcji wesz艂a pierwsza odmiana MiG-17 pojawi艂 si臋 jeszcze dodatkowo zbiornik z owiewk膮 o pojemno艣ci 400 litr贸w, PTB-400. Tak wi臋c pod koniec pierwszej po艂owy lat 50-tych by艂y 4 typy podwieszanych zbiornik贸w do wyboru. To powodowa艂o spore problemy o charakterze logistycznym, a w pami臋ci trzeba mie膰 pewn膮 szczeg贸ln膮 cech臋 sowieckiego przemys艂u lotniczego, niemo偶no艣膰 wyprodukowania odpowiedniej ilo艣ci zapasowych zbiornik贸w podwieszanych, przypadkowy zrzut zbiornika w locie bez wa偶nej przyczyny by艂 traktowany jako jedno z najci臋偶szych wykrocze艅 przeciwko regulaminowi szkolenia. Pojawi艂a si臋 idea zunifikowania zbiornik贸w dla MiG-15 i MiG-17. Generalnie na pocz膮tku wykluczono zbiorniki 260 i 600 litr贸w, pierwszy poniewa偶 okaza艂 si臋 za ma艂y i w zasadzie ma艂o kiedy by艂 u偶ywany, drugi poniewa偶 samolot z tymi zbiornikami by艂 wyra偶nie przeci膮偶ony i mia艂 problemy ze stateczno艣ci膮. Nast臋pnie wykluczono zbiornik 300 litr贸w i ostatecznie zdecydowano 偶e wzorem dla nowego zunifikowanego zbiornika b臋dzie 400-litrowy ale w nowej formie czyli bez owiewki zakrywaj膮cej po艂膮czenie ze skrzyd艂em. Pocz膮tkowo nowy cylindryczny zbiornik by艂 produkowany w formie dwu-zbiornikowego kompletu, czyli lewy i prawy a same elementy 艂膮czenia ze skrzyd艂em by艂y zakryte owiewkami. Istniej膮 co najmniej dwie formy produkcyjne tego zbiornika r贸偶ni膮ce si臋 przede wszystkim konstrukcj膮 usterzenia zbiornika ale te偶 kilkoma detalami samego baniaka. Nast臋pnie powsta艂a metalowa wersja uniwersalna, co oznacza 偶e zbiornik m贸g艂 by膰 podwieszony zar贸wno pod lewym jak i prawym skrzyd艂em, przednie wsporniki maj膮 konstrukcj臋 kt贸ra umo偶liwia przeniesienia zaworu ci艣nieniowego i opory podparcia zbiornika na lew膮 b膮d偶 praw膮 stron臋. Nast臋pnie na warsztat wzi臋to koszty produkcyjne i u偶ytkowe tego偶 PTB-400 i postanowiono zrobi膰 na jego bazie tani zbiornik wykonany z kompozytu celulozowego czyli warstw papieru/kartony nas膮czanego 偶ywic膮. Ten zbiornik otrzyma艂 nazw臋 BG-2 i teoretycznie jego 偶ywotno艣膰 by艂a przewidziana na 50 cykli start贸w i l膮dowa艅, w eksploatacji okaza艂o si臋 偶e oko艂o 100 cykli by艂o typowym osi膮gni臋ciem a niekt贸re do偶y艂y 200 cykli. Ten zbiornik by艂 produkowany tak偶e w Polsce, w zak艂adach papierniczych w Zielonej G贸rze i wyst臋powa艂 w trzech wariantach: dla MiG-15, dla MiG-17 i uniwersalny z d艂ug膮 owiewk膮 艣rodkow膮 dla zar贸wno MiG-15 jak i 17. PTB-300 w zbli偶eniu:

43985851662_a40a32a6e9_o.jpg

Edited by foxbat155
  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.