Skocz do zawartości

Zlin 42M 1/72 Hobby Boss


Artek82

Rekomendowane odpowiedzi

Kilka słów o samolocie

Samolot Zlin Z-42 jest jednym z przedstawicieli czechosłowackiej rodziny sa­molotów szkolnych, treningowych i akrobacyjnych, której koncepcja powstała w biurze konstrukcyjnym zakładów Moravan Otrokovice. Pierwszy lot prototypu samolotu Z-42 odbył się w 17.10.1967 r. Produkcja seryjna samolotów Z-42 roz­poczęła się w 1969 r.  W Polsce Samoloty Zlin 42M były kiedyś jednym z bardziej popularnych samolotów w polskich aeroklubach. W 1975 r. Aeroklub PRL zakupił pierwszych 13 egz., a następne partie docierały sukcesywnie do Polski od 1976 r. Używane były do szkolenia pilotów wojskowych i cywilnych w aeroklubach na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki akrobacji na poziomie podstawowym. Dziś w Polsce tylko nieliczne aerokluby posiadają na swoim stanie samolot tego typu, a w całym kraju zostało ich może około 12 egzemplarzy z czego zdatnych do lotu może z 5-6 sztuk. Pozostałe które kiedyś służyły w aeroklubach zostały skasowane, wyprzedane za granicę głównie na wschód lub ustawione w muzeach i na pomnikach. Te które pozostały jeszcze w aeroklubach używane są sporadycznie w trakcie pikników lotniczych, rekonstrukcji historycznych, kręcenia filmów ciesząc oko publiczności i swoich właścicieli. Era tych fajnych samolotów w Polsce minęła raczej bezpowrotnie głównie ze względów ekonomicznych, ale są kraje które chętnie eksploatują je dalej, a niektóre nawet zlecają ich remonty główne wraz z modernizacjami u producenta.

 

Kilka słów o modelu

Miniatura w skali 1/72 prezentuje się całkiem poprawnie mimo kilku niedoskonałości na które można przymknąć oko. Model pakowany przez Hobby Bossa i Togę, a wyprodukowany przez Trumpetera bo takowa sygnaturka widnieje na ramce z częściami. Dla Hobby Bossa model wychodził z szarą ramką i przejrzystymi elementami kadłuba i skrzydeł tzw. szklak, a dla Togi wszystkie elementy modelu były czarne. Pojawiały się także zestawy diecast z tym modelem w malowaniu słowackim lub niemieckim Flieger Revue. W modelu wymieniłem kołpak śmigła na żywiczny z zestawu Brengun od Zlina Z-50M, który ma odtworzone te fajne loteczki na obwodzie za które w prawdziwym samolocie zawsze się kręciło kołpakiem 😀 Dodałem pasy w kabinie, przeciwwagi lotek, stopnie wejściowe, wydechy, reflektor w skrzydle i parę innych dupereli. Kalkomanie w modelu Togi mimo że czysto i wyraźnie wydrukowane to błona podkładowa jest niczym kalka techniczna, sztywna jak blacha 🙄  Sety i Sole nic nie pomagają aby usadowić to w podziałach na powierzchni. Musiał się ratować elementami kalkomanii Signum w kilku przypadkach, ale jakoś to chyba wyszło w miarę poprawnie.

 

Model przedstawia maszynę wyprodukowaną w 1976 roku o numerze fabrycznym 0173 i znakach SP-AKH. Osobiście pamiętam jak ten samolot latał w Aeroklubie Bydgoskim i był użytkowany do 1992/93 roku, a następnie został przekazany lub sprzedany prawdopodobnie gdzieś na Mazowsze. W połowie pierwszej dekady XXI wieku gdy dostęp do internetu nie był już taki ograniczony, dotarłem do zdjęć na których widać ten samolot przemalowany na niebiesko z reklamą banku PKO. Pojawia się on na lotniskach w Pruszczu Gdańskim, Kętrzynie, Olsztynie i Suwałkach. W 2008 roku odwiedza także swoje dawne lotnisko, ale nie klubowe, a Port Lotniczy w Bydgoszczy. Samolot prawdopodobnie kilka razy zmieniał właściciela, ale użytkowany był głównie w północno-wschodniej Polsce. Obecnie od kilku lat stoi na środku pola w Wójtowie koło Ornety. Wygląda jakby nastąpiło awaryjne lądowanie w terenie przygodnym po jakiejś niewielkiej awarii/usterce i już tak został. Ciekawe czy jeszcze kiedyś dostanie szansę aby ponownie wzbić się w powietrze…

 

Kilka zdjęć samolotu

Bydgoszcz 1980 rok

1954942862_AKH1980.jpg.7826c8ccffd862f98f9c536b8116d70a.jpg

 

Pruszcz Gdański 2006 rok

1075541571_2006Pruszcz.thumb.jpg.4169e42b74ca3d916bf11b3099efeaa9.jpg

 

Bydgoszcz 2008 rok

556415038_2008Bydgoszcz.thumb.jpg.d2a8c427a6e7f221530e0837b1800037.jpg

 

Wójtowo 2019 rok

1427514739_Wjtowok.Ornety2019.jpg.e777a08a134a49227d4e3b866a695e2f.jpg

 

Galeria modelu

1.thumb.jpg.96f1e77d05891b7b766565708a8e9b64.jpg

 

2.thumb.jpg.9f318d9c83408dcf0bebac604f9a103d.jpg

 

3.thumb.jpg.a90b226d6edf8af2b5e6919bbf166a5b.jpg

 

4.thumb.jpg.774a0afcfff0ef3c7655a2c354e809b5.jpg

 

5.thumb.jpg.ac827773391f60d2e2d36fabb5a3a715.jpg

 

6.thumb.jpg.655cfa9fb0952501e6cf2c790589934c.jpg

 

7.thumb.jpg.6cf639429730af8c4e3b88237a8b2138.jpg

 

8.thumb.jpg.132b5c3187db4f246631cac550f4f57c.jpg

 

9.thumb.jpg.7afe298cbe203117ccb965d15b5c3dda.jpg

 

10.thumb.jpg.d4c9968b37cbd6d4941a276b1f234b0f.jpg

 

11.thumb.jpg.3d861f9b34bbd32542b1c878bf677f80.jpg

 

12.thumb.jpg.47346287bea1af5d28f539b68061ee53.jpg

 

13.thumb.jpg.cc59e14d80d7cfa3130eddb0ad70bfbf.jpg

 

14.thumb.jpg.062304671b6a25ce7061c0fa389b5011.jpg

 

306225130_1144583976165602_9045523095914272347_n.thumb.jpg.1e8fd5de02a6e45ac4a83624ad14887e.jpg

 

306361957_807658953706299_657336113251941073_n.thumb.jpg.1311d9e544c556e1eef7f003eb86ae7a.jpg

 

306604170_648297746714215_708476960672640419_n.thumb.jpg.a5bb99beccbcf6541d957c8e0c055fb1.jpg

 

306721972_760599861838741_5186379595685379205_n.thumb.jpg.34527de9d9e66d05f268628a8fabaf3d.jpg

 

306882132_1774404046244869_5000010168978530577_n.thumb.jpg.dccd3e9eaf5f56711ce4b0b875eaf053.jpg

 

Dziękuję za uwagę 🙂 

Przy opisie wykorzystałem fragmenty tekstu z:

http://www.samoloty.pl

https://muzeumsp.pl

oraz zdjęcia z:

archiwum AB

jestphotos.net

lotnictwo.net

FB Awiatorzy

 

 

 

 

  • Like 16
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, barszczo napisał:

Mam sentyment do tego samolotu, odbyłem w takim pierwszy w życiu lot, jako pasażer oczywiście

Ja niestety nie zdążyłem już się załapać na Zlina u siebie mimo że ostatni opuścił aeroklub bydgoski w 2013 roku 🙄

4 godziny temu, mig napisał:

Myślałem, że będzie niebieski...

Zmyłka taktyczna :chytry: w klasycznych barwach mi się jakoś bardziej podoba 😎

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, imt napisał:

Są gdzieś jakieś plany tego samolotu?

Były kiedyś Plany Modelarskie i na bluprints było cos jeszcze😉

Plany-Modelarskie-119-Samolot-sportowy-ZLIN-42-M.thumb.jpg.089ef4fb905608a20ea7d03c8348447a.jpg   Zlin_Z-42M.thumb.png.62da3717dc9617fc16e334bf671db0a8.png

 

Edytowane przez Artek82
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modelik wyszedł bardzo fajnie! Zmotywowałeś mnie do jego wykonania. Kiedyś obejrzałem relację z jego budowy, naczytałem się czego nie trzeba dorabiać a tu okazuje się, że MOŻNA i to bez udziwniania :) Brawo

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Grzes napisał:

W tych klasycznych barwach ma wygląd

Właśnie. Niby bieda malowanie, ale wzrok przyciąga i zawsze mi się podobało 🤩  Codziennością prawie były loty treningowe w aeroklubie i warczenie mi nad głową, a jak już loty na akro były robione to było +100 do zajefajności 😊

8 godzin temu, Kon_Bar napisał:

Zmotywowałeś mnie do jego wykonania.

No to czekamy na Zlinka :brawo:

 

8 godzin temu, Kon_Bar napisał:

Kiedyś obejrzałem relację z jego budowy, naczytałem się czego nie trzeba dorabiać a tu okazuje się, że MOŻNA i to bez udziwniania

Też widziałem, czytałem, analizowałem i stwierdziłem że...  prawdziwego samolotu nie buduję tylko pułkownika co by oko cieszył i przywoływał miłe wspomnienia z dawnych lat :tancze:

Także jak mawiał klasyk" Morzna❓ Moszna❗😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny modelik, w sensie wykonanie. 👍

Korzystając z okazji czy ktoś z Kolegów będzie wiedział jaką rejestrację mogły nosić Zlinki42 z dęblińskiego Aeroklubu Orląt z przełomu lat 70-80tych właśnie w takim typowym dla nich malowaniu.

Właśnie z lotniska polowego w Krzewicy koło Międzyrzeca Podl. gdzie stacjonowały w ramach LPW chciałbym zrobić sobie model tego skądinąd bardzo sympatycznego samolociku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, jmx62 napisał:

Krzewicy koło Międzyrzeca Podl.

Ciekawe gdzie dokładnie tam było to lotnisko.

Przejeżdżam tamtędy dość często.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Grzes napisał:

Ciekawe gdzie dokładnie tam było to lotnisko.

Przejeżdżam tamtędy dość często.

Kilka km za Międzyrzecem Podlaskim w kierunku na Siedlce w prawo się skręcało za Tłuścem. Około 1,5 km za wsią Krzewica było lotnisko trawiaste. I tam stacjonował na okres letni Aeroklub Orląt. Były sekcje szybowcowa, samolotowa LPW i spadochroniarska.

Latali tam uczniowie Liceum Lotniczego z Dęblina, uczestnicy LPW i była sekcja(filia) z Białej Podlaskiej złożona z uczniów liceów bialskich(grupa 10 osób).

Było tez kilku podchorążych z WOSL którzy odbywali sobie praktyki lotnicze(latali jako piloci holowników).

 

Jeszcze niedawno były fragmenty infrastruktury lotniskowej w postaci ruin drewnianych baraków, betonowe fragmenty ogrodzenia itp.

Co ciekawe podczas IIWŚ było tam lotnisko niemieckie. Nie wiem co tam stacjonowało?

Kolejna ciekawostka historyczna to że w czerwcu 1944 okolicach  Krzewicy został zestrzelony  P-51. Niestety pilot  por. Frank T. Sibbet zginął. Pochowany na cmentarzu katolickim w pobliskim  Międzyrzecu Podl.

 

Co do mojego zapytania o rejestracje Zlinów42 to pamiętam(jak przez mgłę) SP-AEI, SP-AEN. Chyba.

Nie pamiętam ile ich było.

Ponadto w sekcji samolotowej były 2 Zlin-526Trener i 1 Zlin-526 AFS.

Do holowania szybowców były Jak12M SP-AWK, SP-AWL, Jak-12A SP-ABB, SP-ACC, dwie Wilgi SP-AKL i ???(chyba SP-AKM)

2xAn-2T do skoków niestety nie pamiętam numerów.

Z szybowców pamiętam Bociany w tym jeden z tej starszej serii o taki jak zrobił Kolega KON_BAR w projekcie grupowym szybowców, 1x Mucha100, 2xMucha Std, kilka Piratów w tym jeden zmodyfikowany w wersji C, dwie Foki i jedna Cobra.

To było w 1980r. Podobno jeszcze 2 lata wstecz były też Czaple.

Więcej "grzechów nie pamiętam".

Żeby człowiek ponad czterdzieści lat temu wiedział jakie to będzie miało teraz znaczenie to by notował każdy szczegół a tak ... wszystko poszło w pi...u,   eeee w niepamięć.🙄

Edytowane przez jmx62
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, myszaty napisał:

Wykonanie ekstraklasowe !

Bez przesady :oops: Do ekstraklasy to mi sporo daleko⚠️ Ale dzięki 😉

Godzinę temu, jmx62 napisał:

Co do mojego zapytania o rejestracje Zlinów42 to pamiętam(jak przez mgłę) SP-AEI, SP-AEN. Chyba.

SP-AEN był eksploatowany przez Aeroklub Kujawski w Inowrocławiu co nie znaczy że na hasło "dawać maszyny", aerokluby delegowały Zliny na LPW po kraju.

 

Godzinę temu, jmx62 napisał:

Do holowania szybowców były Jak12M SP-AWK, SP-AWL, Jak-12A SP-ABB, SP-ACC, dwie Wilgi SP-AKL i ???(chyba SP-AKM)

AWK jeszcze lata w Dęblinie, AWL jest od bardzo dawna w Poznaniu, "Babunię" ABB w tym roku odkupił Szczecin, a ACC od dekady lata chyba u niemców na ruskich regach. Wilgi na pewno inne znaki bo AKL i AKM to Zliny 42M. Antek na pewno był SP-ANT.

 

6 minut temu, jmx62 napisał:

przepraszam za zaśmiecanie Twojego wątku

Ty mnie tu nie "Im sory" 😉 bo ja lubię takie historie i dochodzenia co pomagają coś wyjaśnić 😋

 

Na pewno w eksploatacji Aeroklubu Orląt był Zlin 42M SP-ALN który obecnie stoi w dęblińskim muzeum o ten:

64833_1660132042.thumb.jpg.e11dfd6c30e024b9942a0d14588a3cd1.jpg

 

SP-WID.thumb.jpg.3fd761edd2732c37b84c12521766ae84.jpg

 

Był jeszcze SP-WID i SP-AEZ także jest w czym wybierać 😉

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Artek82 napisał:

Do ekstraklasy to mi sporo daleko

Ale z ligi okręgowej już też dawno wyszedłeś :mrgreen:

 

A ponieważ poniższymi słowy jest pozwoleństwo gospodarza

21 minut temu, Artek82 napisał:

lubię takie historie i dochodzenia co pomagają coś wyjaśnić

Spieszę zatem z informacją 

1 godzinę temu, jmx62 napisał:

Co ciekawe podczas IIWŚ było tam lotnisko niemieckie. Nie wiem co tam stacjonowało?

W Krzewicy stacjonowała Jagdgeschwader 53 (JG 53), która wchodziła w skład II. Korpusu z 2.Floty Powietrznej.

Na stanie miała 41 szt. Bf-109F w tym sprawnych 35 szt.

 

Przed rozpoczęciem operacji Barbarossa stacjonowały tam:

6 szt. Bf-109F Stab/JG 53 

35 szt. Bf-109F I/JG 53

38 szt. Bf-109F IV/JG 51 (z Siedlec) 

:cool:

Edytowane przez Grzes
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Artek82 napisał:

Bez przesady :oops: Do ekstraklasy to mi sporo daleko⚠️ Ale dzięki 😉

Tu nie ma że nie ma...jest realistyczny - i to naprawdę widać. W kolorach i detalach, w fakturze i bryle.

 I to w sposób nienachalny.

Bez przesadyzmu 😀 .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.