Jump to content

TS-11 F Iskra - czyli czy warto modyfikowac ?


Leszek.Sz.
 Share

Recommended Posts

Moim zdaniem nie warto, problem polskiego przemysłu jest taki żę wolimy modernizować zamiast tworzyć nasze produkty od podstaw (są wyjątki oczywiście). Sami zresztą wiecie ile projektów które mogły być naprawdę udane ale niestety nie weszły do służby ani do seryjnej produkcji...

Link to comment
Share on other sites

Popierać polski przemysł tak, ale nie tworzyć produkty które mają małe szanse na rozwój. Iskier F nikt od nas nie kupi, wartość bojowa żadna, szkoleniowa może większa, ale i tak wolałbym Hawki.

Link to comment
Share on other sites

Iryda to osobny temat... żal tego projektu i szkoda zmarnowanej kasy.

 

Szkoda, że nie zrealizowano projektu wykorzystania zbudowanych Iryd dla Marynarki Wojennej. Przynajmniej nie zmarnowano by tego co zostało zrobione.

Link to comment
Share on other sites

...a wracajac do Iskier - to jak resursy? Trzeba bedzie budowac platowce pratycznie od nowa? Jezeli tak to ile samolotow bedzie dostepnych (czyt. sie nada) i jaki bedzie stosunek "koszt-uzytecznosc". Bo jezeli rekonstrukcja platowca + wypychanie zachodnim sprzetem bedzie kosztowac 70% Hawkow, a nadawac sie to bedzie do szkolenia w 50-60% tak jak Hawki. To ja wole Hawki.

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Co do Iskry to dla mnie powinno się inwestować w nie, gdyż u nas to sprawdzona kosntrukcja i myśle, że nasz "bogaty" kraj by troche zaoszczędził na modernizacjii iskier, które by napewno nie odstawały od wiekowych Hawków. Jeśli nie Iskra to dobrym rozwiązaniem jest L-159

Link to comment
Share on other sites

Witajcie.

Ja przy okazji robienia fotek miałem okazje trochę porozmawiać z człowiekiem który jest twórcą tej modernizacji. Ta modernizacja głównie polega na tym by jak najtańszym kosztem dostosować ją do współczesnych realiów szkolenia pilotów. Myśli się o zakupie nowych samolotów szkolnych ale to jeszcze trochę potrwa a szkolić trzeba. Jakie to będą to czas pokarze. Może Hawki, może Talony. Te są w pierwszej kolejności brane pod uwagę. Wiele naszych Iskier jeszcze może trochę polatać a skasować szkoda. W tej modyfikacji na przykład fotele pochodzą z zapasów foteli do Orlików. Elektronika też nie jest ponoć tak kosztowna jak by się mogło wydawać. Najdroższym elementem będzie silnik ale za to samolot stanie się tańszy i bezpieczniejszy w eksploatacji co trochę zrekompensuje wydatki poniesione na modernizacje.

Na moje pytanie które zadałem temu człowiekowi czyli czy Iskra w takiej postaci ma realne szanse zaistnieć odpowiedział krótko: my zrobiliśmy co mieliśmy zrobić w tej kwestii teraz ruch należy do polityków .

Biorąc pod uwagę historię wypadków lotniczych jakie wydarzyły się w ostatnich latach w polskim lotnictwie i które polityków niczego nie nauczyły (chociażby Mi-8 rządowy)naprawde wątpie w to czy znajdą się pieniądze na modyfikacje. Który polityk weżmie na siebie brzemie decyzji na wyłożenie kasy na samoloty ,i to w ogólnym mniemaniu społeczeństwa stare i nierozwojowe. Narazie taki się jeszcze nie znalazł i stąd moje obawy. Morze się mylę ale chyba dalej będziemy przysłowiowo gruchy kijem trzepać.

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Popierać polski przemysł tak, ale nie tworzyć produkty które mają małe szanse na rozwój. Iskier F nikt od nas nie kupi, wartość bojowa żadna, szkoleniowa może większa, ale i tak wolałbym Hawki.

 

Sens tej modyfikacji jest o tyle zasadny, że nie trzeba będzie wysyłać pilotów na szkolenia do USA, aby tam odbywali proces szkolenia zaawansowanego na Talonach, które swoją drogą są równie leciwą konstrukcją, co TS-11. Modernizacji poddanych zostało by prawdopodobnie kilkanaście do dwudziestu-kilkudziesięciu stosunkowo młodych płatowców, z największym zapasem resursów, i służyły by one do czasu zakupu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego, więc sens ekonomiczny takich dzialań jest jak najbardziej zasadny.

Link to comment
Share on other sites

Ale modernizacja Iskier aby miała sens to nie tylko wymiana foteli. Aby szkolić na Iskrach pilotów Jastrzębi trzeba mocno zainwestować w awionikę. A tego nie da się zrobić tanim kosztem.

Ja Iskry bardzo lubię, bardzo mi sie ten samolot podoba, ale uważam że czas tego samolotu się kończy. Jak zostało to wcześniej napisane to konstrukcja sprzed lat pięćdziesięciu.

Cóż, przespaliśmy moment wdrożenia następców Iskier - jeśli taka modernizacja dotyczyłaby Iryd, myślę że miała by sens....

Link to comment
Share on other sites

Ale modernizacja Iskier aby miała sens to nie tylko wymiana foteli. Aby szkolić na Iskrach pilotów Jastrzębi trzeba mocno zainwestować w awionikę.

To też i w kokpicie są zmiany, HUD, HDD, samolotu wielozadaniowego to z Iskry oczywiście nei zrobi, ale też i nikt takiego wymagania w stosunku do tej konstrukcji nie ma ;)

 

Ja Iskry bardzo lubię, bardzo mi sie ten samolot podoba, ale uważam że czas tego samolotu się kończy...

 

Owszem, ale (o ile mi wiadomo) tak zmodernizowana Iskra nie pozostawała by w służbie dłużej niż dekadę, gdyż priorytetem jest i tak zakup samolotów klasy LIFT, tymczasem chodzi o zapewnienie możliwości przeprowadzania 3 etapu szkolenia w kraju, zamiast wysyłać pilotów za ocean.

 

Irydy niestety zoastałe "skreślone" na najwyższych szczeblach już dawno temu, i bynajmniej nie ze względów merytorycznych... ot, smutna rzeczywistość.

Link to comment
Share on other sites

Przecież przedstawiono już oferty zakupu fińskich Hawków. Nie były one potwierdzone? Jeśli to się sprawdzi, to Iskra F nie ma szans powodzenia. Takie działania kompromitują polski przemysł, ale z drugiej strony- 50letni samolot wciąż modernizowany, to gwarant dobrej jakości i niezawodności maszyny. Ale czy nie lepiej byłoby HUDami obładować Orlika TC II?

Link to comment
Share on other sites

Samoloty TS-11 Iskra wytypowane do ewentialnej modernizacji i czas ich maksymalnej ekspoloatacji:

 

nr takt. * data prod. * koniec RT * koniec RM

2013 * 29.09.1987 20.09.2022 28.06.2014

2012 * 17.09.1987 08.09.2022 18.05.2014

2011 * 09.09.1987 31.08.2022 09.02.2014

2009 * 10.08.1987 01.08.2022 04.11.2013

2008 * 10.08.1987 01.08.2022 25.11.2013

2007 * 08.06.1987 30.05.2022 22.02.2013

2006 * 04.06.1987 26.05.2022 04.02.2013

2005 * 03.06.1987 25.05.2022 04.11.2012

2003 * 04.06.1987 26.05.2022 02.02.2013

2001 * 12.05.1987 03.05.2022 09.02.2013

1920 * 12.12.1985 03.12.2020 27.07.2009

1919 * 27.02.1985 19.02.2020 24.09.2010

1918 * 22.01.1985 14.01.2020 23.01.2011

1917 * 17.01.1985 09.01.2020 19.11.2010

1913 * 30.05.1984 22.04.2019 05.03.2010

1910 * 27.03.1984 19.03.2019 18.02.2010

1909 * 14.02.1984 05.02.2019 03.11.2009

1901 * 16.09.1983 07.09.2018 16.07.2009

1810 * 07.04.1983 29.03.2018 29.05.2009

1809 * 07.04.1983 29.03.2018 20.03.2009

1808 * 26.01.1983 17.01.2018 02.03.2009

1807 * 26.01.1983 17.01.2018 10.07.2009

1806 * 26.01.1983 17.01.2018 10.04.2009

1804 * 26.01.1983 17.01.2018 20.07.2009

 

RT- resurs techniczny

RM- resurs międzyremontowy

w przypadku braku remontu samolot zosatnie wycofany wraz z końcem RM, część maszyn obecnie nie lata z różnych przyczyn.

 

źródło:

Bączyk N. "Reaktywacja Iskry?"

Polska Zbrojna nr37/2007 s.17

Link to comment
Share on other sites

Przecież przedstawiono już oferty zakupu fińskich Hawków. Nie były one potwierdzone? Jeśli to się sprawdzi, to Iskra F nie ma szans powodzenia. Takie działania kompromitują polski przemysł, ale z drugiej strony- 50letni samolot wciąż modernizowany, to gwarant dobrej jakości i niezawodności maszyny. Ale czy nie lepiej byłoby HUDami obładować Orlika TC II?

 

I co z tego, że zapakują Huda? co to da? Samolot turbośmigłowy, a potem przesiadka na np. Miga 29, czy Efa? nie ma szans. Orliki to szkolenie podstawowe, samolot typu LIFt symuluje konkretny samolot bojowy , a więc kolejna modernizacja Iskry niewiele zmieni, niestety.

Co do kupna Hawków z Finlandi, no cóż nic dobrego to z tego nie będzie, samoloty 30 letnie po kolejnej modernizacji, a ciekawe w jakiej wersji, napewno nie Mk 127,128.

 

ps.

Niedługo przylecą "nowe" 40 letnie Herkulesy mam wrażenie, że z braku kasy kupujemy złom wycofany z zachodu jak kurna kraje 3 świata co to na żywności nie ma, a samoloty bojowe są.

Link to comment
Share on other sites

ps.

Niedługo przylecą "nowe" 40 letnie Herkulesy mam wrażenie, że z braku kasy kupujemy złom wycofany z zachodu jak kurna kraje 3 świata co to na żywności nie ma, a samoloty bojowe są.

 

A my ich za darmo nie mamy dostać?

 

Przynajmniej je u siebie zmodernizują . Moim zdaniem te Herkulesy nie będą przysłowiowym kotem w worku i trochę nam posłużą.

 

Tak samo ludzie gadają o naszych F 16, że niby stare, że ciągle się psują, a tak na prawdę to jest całkiem nowa wersja samolotu, stworzony głównie (jeśli nie całkowicie) do Polskich potrzeb

 

Co do Iskier - jestem sceptyczny co do ich modernizacji, wycofali Miga 21, chcą wycofać Su-22, to niech i Iskry wycofają/zastąpią

Link to comment
Share on other sites

ps.

Niedługo przylecą "nowe" 40 letnie Herkulesy mam wrażenie, że z braku kasy kupujemy złom wycofany z zachodu jak kurna kraje 3 świata co to na żywności nie ma, a samoloty bojowe są.

 

A my ich za darmo nie mamy dostać?

 

Przynajmniej je u siebie zmodernizują . Moim zdaniem te Herkulesy nie będą przysłowiowym kotem w worku i trochę nam posłużą.

 

Mamy zapłacić tylko za modernizacje... Myślę też że Herki będą przydatne - CASy są fajne ale to jednak małe maszyny...

 

Tak samo ludzie gadają o naszych F 16, że niby stare, że ciągle się psują, a tak na prawdę to jest całkiem nowa wersja samolotu, stworzony głównie (jeśli nie całkowicie) do Polskich potrzeb

 

Takiego gadadania/pisania też nie mogę zrozumieć - ile to się ze swoimi znajomymi wykłócałem, bo niektórzy herezje całkowite opowiadali - że kupujemy 30 letnie samoloty tylko odmalowane

(przeczytał jeden z drugimi w Wikipedii z kiedy powstał F-16 i głupoty opowiada).

Link to comment
Share on other sites

Co do kupna Hawków z Finlandi, no cóż nic dobrego to z tego nie będzie, samoloty 30 letnie po kolejnej modernizacji, a ciekawe w jakiej wersji, napewno nie Mk 127,128.

W wersji mk 51, na szczeście pomysł tego zakupu już chyba upadł. Chociaż z dwojga złego było by to sensowniejsze od modernizacji Iskier. Zwolennikom tego drugiego rozwiązania proponuje zainteresowanie się rewitalizacją SBlimów - tyż produkt polski i sprawdzony przez lata. Wpakuje sie nowe fotele, HUDa, pomaluje ala F 16 i będzie LIFT jak sie patrzy. .

Link to comment
Share on other sites

Zwolennikom tego drugiego rozwiązania proponuje zainteresowanie się rewitalizacją SBlimów - tyż produkt polski i sprawdzony przez lata. Wpakuje sie nowe fotele, HUDa, pomaluje ala F 16 i będzie LIFT jak sie patrzy. .

 

O, to jest koncept! idąc tym tropem, zamiast Orlików- Biesy ;) Swoją drogą szkoda że je tak szybko w wojsku wykończyli...Angole przez 40 lat użytkowali swoje Chipmunki, choć nie miały nawet przedniego kółka i chowanego podwozia.

Link to comment
Share on other sites

Mamy zapłacić tylko za modernizacje... Myślę też że Herki będą przydatne - CASy są fajne ale to jednak małe maszyny...

 

Modernizacja 5 samolotów kosztuje z tego co wiem 75mln.$ Za modernizacje jak i same samoloty mają zapłacić amerykanie w ramach jakiejś tam pomocy-coś tam z Afganistanem. Początkowo Polacy chcieli kupić chyba 7 C-130, ale nie starczyło tej kasy, ostatnio w Skrzydlatej Polsce było, że tej kasy nie starczy nawet na całkowitą wymianę okablowania i chyba instalacji hydraulicznej. 5 samolotów jest składane z 10 , jest malowany również CAŁY od środka (chodzi o konstrukcje itp.)

Początkowo mieliśmy dostać samoloty wycofane z RAF, ale były w takim stanie...., że uznali, że taniej będzie doprowadzić do użytku samoloty z USAF. C-130 mają polatać tylko parę lat, coś słyszałem, że ok. 5-10lat (znając naszą armie to i za 15będziemy je widywać.... ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.