Leszek.Sz. Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Tylko czy MON się tym zainteresuje, nie ma jednego ważnego dla nich elementu - tabliczki z napisem Made in USA. Pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Iskra wygląda fajnie, ale czy warto w nią inwestować? I nie dlatego, że nie ma tabliczki Made in USA.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Leszek.Sz. Napisano 11 Września 2008 Autor Share Napisano 11 Września 2008 Ja myślę że warto, bo trzeba popierać polski przemysł. Pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bnk_one Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Moim zdaniem nie warto, problem polskiego przemysłu jest taki żę wolimy modernizować zamiast tworzyć nasze produkty od podstaw (są wyjątki oczywiście). Sami zresztą wiecie ile projektów które mogły być naprawdę udane ale niestety nie weszły do służby ani do seryjnej produkcji... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Popierać polski przemysł tak, ale nie tworzyć produkty które mają małe szanse na rozwój. Iskier F nikt od nas nie kupi, wartość bojowa żadna, szkoleniowa może większa, ale i tak wolałbym Hawki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bnk_one Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Hawki...mieliśmy w planach przecież zastąpić Iskry, Irydami, ale jak zwykle kasa która była włożona w ten projekt poszła psu w d... , delikatnie mówiąc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Iryda to osobny temat... żal tego projektu i szkoda zmarnowanej kasy. Szkoda, że nie zrealizowano projektu wykorzystania zbudowanych Iryd dla Marynarki Wojennej. Przynajmniej nie zmarnowano by tego co zostało zrobione. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bnk_one Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Smutne Polskie realia, niestety nasza armia potrzebuje zmian, mam nadzieję że nadchodzące będą widoczne nie tylko na papierze... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 ...a wracajac do Iskier - to jak resursy? Trzeba bedzie budowac platowce pratycznie od nowa? Jezeli tak to ile samolotow bedzie dostepnych (czyt. sie nada) i jaki bedzie stosunek "koszt-uzytecznosc". Bo jezeli rekonstrukcja platowca + wypychanie zachodnim sprzetem bedzie kosztowac 70% Hawkow, a nadawac sie to bedzie do szkolenia w 50-60% tak jak Hawki. To ja wole Hawki. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Myślę Pawle, że cały ten interes z Iskrami wyglądałby tak jak przedstawiłeś... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ismael Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Co do Iskry to dla mnie powinno się inwestować w nie, gdyż u nas to sprawdzona kosntrukcja i myśle, że nasz "bogaty" kraj by troche zaoszczędził na modernizacjii iskier, które by napewno nie odstawały od wiekowych Hawków. Jeśli nie Iskra to dobrym rozwiązaniem jest L-159 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bnk_one Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 a Iskra nei jest wiekowa ? Konstrukcja która ma prawie 50 lat... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ismael Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Ale iskry które w tej chwili użytkujemy są nie kiedy młodsze od Hawków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tees Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Witajcie. Ja przy okazji robienia fotek miałem okazje trochę porozmawiać z człowiekiem który jest twórcą tej modernizacji. Ta modernizacja głównie polega na tym by jak najtańszym kosztem dostosować ją do współczesnych realiów szkolenia pilotów. Myśli się o zakupie nowych samolotów szkolnych ale to jeszcze trochę potrwa a szkolić trzeba. Jakie to będą to czas pokarze. Może Hawki, może Talony. Te są w pierwszej kolejności brane pod uwagę. Wiele naszych Iskier jeszcze może trochę polatać a skasować szkoda. W tej modyfikacji na przykład fotele pochodzą z zapasów foteli do Orlików. Elektronika też nie jest ponoć tak kosztowna jak by się mogło wydawać. Najdroższym elementem będzie silnik ale za to samolot stanie się tańszy i bezpieczniejszy w eksploatacji co trochę zrekompensuje wydatki poniesione na modernizacje. Na moje pytanie które zadałem temu człowiekowi czyli czy Iskra w takiej postaci ma realne szanse zaistnieć odpowiedział krótko: my zrobiliśmy co mieliśmy zrobić w tej kwestii teraz ruch należy do polityków . Biorąc pod uwagę historię wypadków lotniczych jakie wydarzyły się w ostatnich latach w polskim lotnictwie i które polityków niczego nie nauczyły (chociażby Mi-8 rządowy)naprawde wątpie w to czy znajdą się pieniądze na modyfikacje. Który polityk weżmie na siebie brzemie decyzji na wyłożenie kasy na samoloty ,i to w ogólnym mniemaniu społeczeństwa stare i nierozwojowe. Narazie taki się jeszcze nie znalazł i stąd moje obawy. Morze się mylę ale chyba dalej będziemy przysłowiowo gruchy kijem trzepać. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Popierać polski przemysł tak, ale nie tworzyć produkty które mają małe szanse na rozwój. Iskier F nikt od nas nie kupi, wartość bojowa żadna, szkoleniowa może większa, ale i tak wolałbym Hawki. Sens tej modyfikacji jest o tyle zasadny, że nie trzeba będzie wysyłać pilotów na szkolenia do USA, aby tam odbywali proces szkolenia zaawansowanego na Talonach, które swoją drogą są równie leciwą konstrukcją, co TS-11. Modernizacji poddanych zostało by prawdopodobnie kilkanaście do dwudziestu-kilkudziesięciu stosunkowo młodych płatowców, z największym zapasem resursów, i służyły by one do czasu zakupu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego, więc sens ekonomiczny takich dzialań jest jak najbardziej zasadny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 11 Września 2008 Share Napisano 11 Września 2008 Ale modernizacja Iskier aby miała sens to nie tylko wymiana foteli. Aby szkolić na Iskrach pilotów Jastrzębi trzeba mocno zainwestować w awionikę. A tego nie da się zrobić tanim kosztem. Ja Iskry bardzo lubię, bardzo mi sie ten samolot podoba, ale uważam że czas tego samolotu się kończy. Jak zostało to wcześniej napisane to konstrukcja sprzed lat pięćdziesięciu. Cóż, przespaliśmy moment wdrożenia następców Iskier - jeśli taka modernizacja dotyczyłaby Iryd, myślę że miała by sens.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 12 Września 2008 Share Napisano 12 Września 2008 Ale modernizacja Iskier aby miała sens to nie tylko wymiana foteli. Aby szkolić na Iskrach pilotów Jastrzębi trzeba mocno zainwestować w awionikę. To też i w kokpicie są zmiany, HUD, HDD, samolotu wielozadaniowego to z Iskry oczywiście nei zrobi, ale też i nikt takiego wymagania w stosunku do tej konstrukcji nie ma ;) Ja Iskry bardzo lubię, bardzo mi sie ten samolot podoba, ale uważam że czas tego samolotu się kończy... Owszem, ale (o ile mi wiadomo) tak zmodernizowana Iskra nie pozostawała by w służbie dłużej niż dekadę, gdyż priorytetem jest i tak zakup samolotów klasy LIFT, tymczasem chodzi o zapewnienie możliwości przeprowadzania 3 etapu szkolenia w kraju, zamiast wysyłać pilotów za ocean. Irydy niestety zoastałe "skreślone" na najwyższych szczeblach już dawno temu, i bynajmniej nie ze względów merytorycznych... ot, smutna rzeczywistość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brabazon Napisano 12 Września 2008 Share Napisano 12 Września 2008 Przecież przedstawiono już oferty zakupu fińskich Hawków. Nie były one potwierdzone? Jeśli to się sprawdzi, to Iskra F nie ma szans powodzenia. Takie działania kompromitują polski przemysł, ale z drugiej strony- 50letni samolot wciąż modernizowany, to gwarant dobrej jakości i niezawodności maszyny. Ale czy nie lepiej byłoby HUDami obładować Orlika TC II? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gerd Napisano 12 Września 2008 Share Napisano 12 Września 2008 Samoloty TS-11 Iskra wytypowane do ewentialnej modernizacji i czas ich maksymalnej ekspoloatacji: nr takt. * data prod. * koniec RT * koniec RM 2013 * 29.09.1987 20.09.2022 28.06.2014 2012 * 17.09.1987 08.09.2022 18.05.2014 2011 * 09.09.1987 31.08.2022 09.02.2014 2009 * 10.08.1987 01.08.2022 04.11.2013 2008 * 10.08.1987 01.08.2022 25.11.2013 2007 * 08.06.1987 30.05.2022 22.02.2013 2006 * 04.06.1987 26.05.2022 04.02.2013 2005 * 03.06.1987 25.05.2022 04.11.2012 2003 * 04.06.1987 26.05.2022 02.02.2013 2001 * 12.05.1987 03.05.2022 09.02.2013 1920 * 12.12.1985 03.12.2020 27.07.2009 1919 * 27.02.1985 19.02.2020 24.09.2010 1918 * 22.01.1985 14.01.2020 23.01.2011 1917 * 17.01.1985 09.01.2020 19.11.2010 1913 * 30.05.1984 22.04.2019 05.03.2010 1910 * 27.03.1984 19.03.2019 18.02.2010 1909 * 14.02.1984 05.02.2019 03.11.2009 1901 * 16.09.1983 07.09.2018 16.07.2009 1810 * 07.04.1983 29.03.2018 29.05.2009 1809 * 07.04.1983 29.03.2018 20.03.2009 1808 * 26.01.1983 17.01.2018 02.03.2009 1807 * 26.01.1983 17.01.2018 10.07.2009 1806 * 26.01.1983 17.01.2018 10.04.2009 1804 * 26.01.1983 17.01.2018 20.07.2009 RT- resurs techniczny RM- resurs międzyremontowy w przypadku braku remontu samolot zosatnie wycofany wraz z końcem RM, część maszyn obecnie nie lata z różnych przyczyn. źródło: Bączyk N. "Reaktywacja Iskry?" Polska Zbrojna nr37/2007 s.17 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
raptorf22 Napisano 14 Września 2008 Share Napisano 14 Września 2008 Przecież przedstawiono już oferty zakupu fińskich Hawków. Nie były one potwierdzone? Jeśli to się sprawdzi, to Iskra F nie ma szans powodzenia. Takie działania kompromitują polski przemysł, ale z drugiej strony- 50letni samolot wciąż modernizowany, to gwarant dobrej jakości i niezawodności maszyny. Ale czy nie lepiej byłoby HUDami obładować Orlika TC II? I co z tego, że zapakują Huda? co to da? Samolot turbośmigłowy, a potem przesiadka na np. Miga 29, czy Efa? nie ma szans. Orliki to szkolenie podstawowe, samolot typu LIFt symuluje konkretny samolot bojowy , a więc kolejna modernizacja Iskry niewiele zmieni, niestety. Co do kupna Hawków z Finlandi, no cóż nic dobrego to z tego nie będzie, samoloty 30 letnie po kolejnej modernizacji, a ciekawe w jakiej wersji, napewno nie Mk 127,128. ps. Niedługo przylecą "nowe" 40 letnie Herkulesy mam wrażenie, że z braku kasy kupujemy złom wycofany z zachodu jak kurna kraje 3 świata co to na żywności nie ma, a samoloty bojowe są. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HubertK Napisano 14 Września 2008 Share Napisano 14 Września 2008 ps. Niedługo przylecą "nowe" 40 letnie Herkulesy mam wrażenie, że z braku kasy kupujemy złom wycofany z zachodu jak kurna kraje 3 świata co to na żywności nie ma, a samoloty bojowe są. A my ich za darmo nie mamy dostać? Przynajmniej je u siebie zmodernizują . Moim zdaniem te Herkulesy nie będą przysłowiowym kotem w worku i trochę nam posłużą. Tak samo ludzie gadają o naszych F 16, że niby stare, że ciągle się psują, a tak na prawdę to jest całkiem nowa wersja samolotu, stworzony głównie (jeśli nie całkowicie) do Polskich potrzeb Co do Iskier - jestem sceptyczny co do ich modernizacji, wycofali Miga 21, chcą wycofać Su-22, to niech i Iskry wycofają/zastąpią Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 15 Września 2008 Share Napisano 15 Września 2008 ps. Niedługo przylecą "nowe" 40 letnie Herkulesy mam wrażenie, że z braku kasy kupujemy złom wycofany z zachodu jak kurna kraje 3 świata co to na żywności nie ma, a samoloty bojowe są. A my ich za darmo nie mamy dostać? Przynajmniej je u siebie zmodernizują . Moim zdaniem te Herkulesy nie będą przysłowiowym kotem w worku i trochę nam posłużą. Mamy zapłacić tylko za modernizacje... Myślę też że Herki będą przydatne - CASy są fajne ale to jednak małe maszyny... Tak samo ludzie gadają o naszych F 16, że niby stare, że ciągle się psują, a tak na prawdę to jest całkiem nowa wersja samolotu, stworzony głównie (jeśli nie całkowicie) do Polskich potrzeb Takiego gadadania/pisania też nie mogę zrozumieć - ile to się ze swoimi znajomymi wykłócałem, bo niektórzy herezje całkowite opowiadali - że kupujemy 30 letnie samoloty tylko odmalowane (przeczytał jeden z drugimi w Wikipedii z kiedy powstał F-16 i głupoty opowiada). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hellvis Napisano 15 Września 2008 Share Napisano 15 Września 2008 Co do kupna Hawków z Finlandi, no cóż nic dobrego to z tego nie będzie, samoloty 30 letnie po kolejnej modernizacji, a ciekawe w jakiej wersji, napewno nie Mk 127,128. W wersji mk 51, na szczeście pomysł tego zakupu już chyba upadł. Chociaż z dwojga złego było by to sensowniejsze od modernizacji Iskier. Zwolennikom tego drugiego rozwiązania proponuje zainteresowanie się rewitalizacją SBlimów - tyż produkt polski i sprawdzony przez lata. Wpakuje sie nowe fotele, HUDa, pomaluje ala F 16 i będzie LIFT jak sie patrzy. . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brabazon Napisano 16 Września 2008 Share Napisano 16 Września 2008 Zwolennikom tego drugiego rozwiązania proponuje zainteresowanie się rewitalizacją SBlimów - tyż produkt polski i sprawdzony przez lata. Wpakuje sie nowe fotele, HUDa, pomaluje ala F 16 i będzie LIFT jak sie patrzy. . O, to jest koncept! idąc tym tropem, zamiast Orlików- Biesy ;) Swoją drogą szkoda że je tak szybko w wojsku wykończyli...Angole przez 40 lat użytkowali swoje Chipmunki, choć nie miały nawet przedniego kółka i chowanego podwozia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krys Napisano 17 Września 2008 Share Napisano 17 Września 2008 Mamy zapłacić tylko za modernizacje... Myślę też że Herki będą przydatne - CASy są fajne ale to jednak małe maszyny... Modernizacja 5 samolotów kosztuje z tego co wiem 75mln.$ Za modernizacje jak i same samoloty mają zapłacić amerykanie w ramach jakiejś tam pomocy-coś tam z Afganistanem. Początkowo Polacy chcieli kupić chyba 7 C-130, ale nie starczyło tej kasy, ostatnio w Skrzydlatej Polsce było, że tej kasy nie starczy nawet na całkowitą wymianę okablowania i chyba instalacji hydraulicznej. 5 samolotów jest składane z 10 , jest malowany również CAŁY od środka (chodzi o konstrukcje itp.) Początkowo mieliśmy dostać samoloty wycofane z RAF, ale były w takim stanie...., że uznali, że taniej będzie doprowadzić do użytku samoloty z USAF. C-130 mają polatać tylko parę lat, coś słyszałem, że ok. 5-10lat (znając naszą armie to i za 15będziemy je widywać.... ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.