Skocz do zawartości

Mig 21 PFM Eduard 1/48 „Aleja Migów”


Albatros

Rekomendowane odpowiedzi

2 minuty temu, Endrju napisał:

Ciągle mnie zaskakujesz nowymi pomysłami. Ja też już czekam na efekt końcowy. 

Dziękuję, też chciałbym już skończyć 😉 ale małymi kroczkami, ciągle coś się dzieje, wczoraj udało mi się zrobić kilka czujników, co do których miałem bardzo duże wątpliwości czy to da się w jakiś sensowny i przede wszystkim wytrzymały sposób ogarnąć 🙂 ale lutowanie się powiodło 😄

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Mig 21 PFM Eduard 1/48 "Aleja Migów" ciąg dalszy...
 
Jestem na etapie ostatniego elementu, który wymaga sporo uwagi (poza podstawką) - owiewka. Element, który pochłonął bardzo dużo czasu, i nie waham się go nazwać najtrudniejszym do wykonania jak do tej pory. Oglądając modele tego samolotu zauważyłem, że praktycznie zawsze element ten jest traktowany przez modelarzy po macoszemu, nie widziałem, żeby ktoś skusił się na dokładne odwzorowanie tego, co dzieje się w środku... Ja uznałem, że pochylenie się z dużą uwagą nad tym elementem jest konieczne, bo element zestawowy jest gruby i toporny, i bardziej przypomina szybę w wizjerze Tygrysa, niż owiewkę kabiny samolotu. Pierwszym zabiegiem, który wymagał ogromnej ostrożności było bardzo delikatne wyfrezowanie wyraźnego rantu dookoła ramy owiewki, co samo w sobie nadało całości dużo bardziej realny i filigranowy wygląd. Dalej zabrałem się za odtworzenie ścianek, żeber i, zamków, przewodów i wszelkich mechanizmów - podsumowując skracz z kawałków polistyrenu, profili, adaptowanych i zaprojektowanych przez siebie części PE, drutu miedzianego i cynowego, rurek Albion Alloys, folii alu oraz śrub @TaurusModels przekroczył 80 elementów. W tej chwili owiewka jest gotowa do malowania, choć dojdzie jeszcze kilka elementów. Część elementów - rury po bokach - jest luzem, przyklejonych do zdjęć na taśmę, ponieważ mogę je wkleić dopiero po pomalowaniu i zdjęciu masek.
 
_DSC4613ready.thumb.jpg.36f903f7b43d38bcf2f88adb97ed550e.jpg
 
_DSC4615ready.thumb.jpg.ce1c66ee5b30758cf996b7c7a8e28937.jpg
 
_DSC4616ready.thumb.jpg.2002aadb5a51bb24e7451e8b5d5756ad.jpg
 
_DSC4617readySMALL.thumb.jpg.bec1c8779d3b83238c51f012b1be1f71.jpg
 
_DSC4621ready.thumb.jpg.60e484d1f1dec559421ee4874e7555be.jpg
 
Dorobiłem też do anten na skrzydłach trytytkę i jakąś piankową otulinę z kawałkami folii, tak jak na zdjęciach oryginału. Anteny są z zestawu żywicznego Quickboost.
 
_DSC4627readySMALLdetail.thumb.jpg.ddceb8737aaa617f7d459ed69dae3dc5.jpg
 
_DSC4626readySMALLdetail.thumb.jpg.3737b14b03de52d8eb3190633c70b553.jpg
 
Trochę zwaloryzowałem też celownik (?), dodając druciane osłony przy przełącznikach, uchwyt wspornika owiewki oraz przewody.
 
_DSC4630readySMALL.thumb.jpg.51ac5d7e20bdd2e38f9ea6c2524e0550.jpg

 

Edytowane przez Albatros
  • Like 18
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, barszczo napisał:

Model życia z tego wychodzi... wink4

 

Poczekaj, możliwe, że Kolega Autor traktuje to jako rozgrzewkę do prawdziwych wyzwań :)

Tak, czy siak nie waham się napisać, że jest to obecnie jeden z najciekawszych i najlepiej prowadzonych projektów, całkowicie przykuwających uwagę. Chylę czoła przed zdolnościami manualnymi, jakich wymaga tak drobiazgowa  robota. Wiem, o czym piszę, ponieważ przy pewnym poziomie szczegółów niestety odbijam się od ściany i nie osiągam zamierzonych efektów. Takich jak te tutaj choćby. Czekam na kolejne odcinki.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za miłe słowa 🙂 

@barszczomodel życia to nie, bo część była pod presją czasu jednak robiona i jednak wciąż traktuję ten model jako ćwiczeniowy. Ale na pewno staram się już nie odpuszczać, a owiewka (co prawda wbrew oryginałowi w MLP) będzie otwarta, i wtedy dokładnie widać jej całe wnętrze. A nie chciałem już na ostatniej prostej odpuszczać i zostawiać element, który już na pierwszy rzut oka będzie się gryzł pod względem wykonania z widocznym fotelem… chce już zachować poziom do końca. 
@zarukrownież dziękuję, faktem jest, że przy tym elemencie bardzo dużo było eksperymentów i testów na innej (w zestawie do innej wersji) owiewce ze względu na duże ryzyko pracy na elemencie przezroczystym (chociażby czym to kleić aby łapało szybko i mocno, a nie niszczyło szybki). I był to też temat bardzo pouczający, wymagający też pod względem koncepcyjnym, jak w ogóle zabrać się do wykonania pewnych rzeczy. Ale sprawia mi dużo satysfakcji testowanie, jak bardzo szczegółowe elementy uda mi się zrobić 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Albatros napisał:

chociażby czym to kleić aby łapało szybko i mocno, a nie niszczyło szybki

 

I czym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, zaruk napisał:

 

I czym?


Po rozeznaniu tematu klejów cyjanoakrylowych kupiłem Permabond 947, to klej CA nieparujący - nie powoduje zamglenia elementów przezroczystych. Schnie trochę dłużej od typowego CA, ale dla mnie to plus bo daje możliwość precyzyjnego dopasowania elementu. Nie znalazłem go w Polsce, kupiłem go w Czechach, tanio nie jest, ale sprawdził się bardzo dobrze. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, zaruk napisał:

możliwe, że Kolega Autor traktuje to jako rozgrzewkę do prawdziwych wyzwań

No, w tytule stoi "Aleja MiGów" zatem trzymajmy autora za słowo, że będzie aleja :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Grzes napisał:

No, w tytule stoi "Aleja MiGów" zatem trzymajmy autora za słowo, że będzie aleja :mrgreen:


W tym przypadku zdecydowanie chodzi o lokalizację pierwowzoru 🙂 alei i kolejnych raczej nie będzie, bo to tak naprawdę zupełnie nie moja tematyka 🙂 choć z drugiej strony nawet polubiłem te złomy i miałbym kilka pomysłów na kolejne wraki z MLP i nie tylko - stoi tam bardzo fajne chyba Su 22 w podobnym stanie, miałbym też wizję na jakiegoś rozkraczonego Mi 8/17 z pylonami… ale po skończeniu Miga wracam do moich ulubionych szmatopłatów 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Albatros napisał:

W tym przypadku zdecydowanie chodzi o lokalizację pierwowzoru

No, tak myślałem, ale chciałem podpuścić na więcej.

 

25 minut temu, Albatros napisał:

polubiłem te złomy i miałbym kilka pomysłów na kolejne wraki z MLP i nie tylko

Tego typu złomów jest sporo w naszych muzeach (niestety)

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Napisano (edytowane)

Żaden element tego modelu nie dał mi tak popalić jak ta owiewka… było długo, ciężko z dostępem, prace malarskie wymagały najwyższej uwagi, skupienia i dokładności, było nawet dramatycznie. W związku z tym, że nie mam warsztatu i kleje i maluję na moim zwykłym biurku roboczym, składanie i rozkładanie narzędzi i farb jest upierdliwe. Prace „z doskoku”, aby wykorzystać wolną chwilę skończyły się tym, że pomyliłem pojemniczek z enamel thinnerem do farb olejnych z pojemniczkiem z isopropanolem do czyszczenia części - aba specyfiki były przygotowane w starych pojemniczkach do soczewek kontaktowych, aby nie rozlewać tego za każdym razem i szybko, w wolnej chwili na model używać. No i stało się, środek pomalowany, z zewnątrz baza położona aero, obicia akrylami, końcowy etap - oleje i… coś nie gra, razem z olejami złazi farba do plastiku… na szczęście dość szybko się zorientowałem i nie zalało mi całkowicie pomalowanego wnętrza owiewki… ale cała robota od zewnątrz wymagała powtórzenia, zmyłem do końca farbę, zdjąłem maski, żeby sprawdzić czy oszklenie nie oberwało, no i cały proces od nowa. Tam gdzie delikatnie podcieklo od środka udało mi się bez śladu uzupełnić, ale wymagało to znów żmudnego i bardzo dokładnego - a co za tym idzie pracochłonnego - maskowania i delikatnego podmalowywania aerografem. 
 

Podsumowując - owiewka praktycznie gotowa. Zamglenie szyby uzyskałem delikatnie kładąc „gradient” matowym lakierem MrHobby GX 114. Z zewnątrz być może jeszcze delikatnie sprobuję dodać zacieki olejami, testy na innej owiewce wypadły dość obiecująco. 
 

_DSC5220readySMALL.thumb.jpeg.25323a1bf251ca1b61e045adb73e0f75.jpeg

 

_DSC5223readySMALL.thumb.jpeg.917809714d30a1249fda44cfcd119476.jpeg

 

Środek malowany dedykowanym do ruskich kokpitów Bilmodelem, wg mnie jest to najbardziej trafiony odcień z dostępnych farb. Od razu zrezygnowałem z tabliczek fototrawionych i drukowanych Eduarda z powodu ich pancernej grubości i paskudnego rastra. Zamiast tego użyłem uniwersalnych kalkomanii z tabliczkami Anyz. Co prawda w jednym przypadku nie zgadzały się  proporcje tabliczki, ale po odpowiednim docięciu złożyłem właściwy rozmiar z dwóch kalkomanii. 
 

_DSC5224readySMALL.thumb.jpeg.5e8759e1e9d5b2b320f834b79da29287.jpeg

 

_DSC5225readySMALL.thumb.jpeg.f8a3683bc7b38006fa7a33078a7bdacf.jpeg

 

_DSC5227readySMALL.thumb.jpeg.9ded5874fb5af785e9629479efb2e573.jpeg

 

_DSC5230readySMALL.thumb.jpeg.e9301c0c24fa582113ea3d9e01c2838a.jpeg

 

„Dupka” od spadochronu hamującego pomalowana, pobrudzona i gotowa do wklejenia. 
 

_DSC5242readySMALL.thumb.jpeg.135146e69038b2925866e0d9f3e4a9dc.jpeg

 

_DSC5245readySMALL.thumb.jpeg.c88544c28d4a5c5adcc5dbb7dcae5601.jpeg

 

Prace związane z malowaniem podstawki oparłem w dużej mierze na filmach NightShifta, myślę że to znakomity punkt wyjścia. Jednak zdecydowanie nie zwalnia to z myślenia i eksperymentowania, w moim przypadku zdecydowanie uważam, że trawę lepiej malować po pomalowaniu płyt betonowych niż przed - jak zaleca Martin. Trawa to gotowe kępki, które wklejałem dodatkowo na UltraGlue.  Dodałem swoje fototrawione babki i mlecze oraz kilka krzaczków Green Stuff Sea Foam Trees. Dodatkowo dodałem jeszcze trochę źdźbeł z Sea Grass aby zróżnicować wysokość traw. Podstawka jest zrobiona w ok. 70%, teraz jeszcze będę sypał ziemią i suchymi trawami. 
 

_DSC5231readySMALL.jpeg

 

_DSC5247ready.thumb.jpg.ba5b98d02e671436e01a0ef07ff96444.jpg

 

_DSC5239readySMALL.thumb.jpg.7c835df5d7d031db83eccda31c5488cb.jpg

 

_DSC5237readySMALL.thumb.jpg.06d9116d55f441b88f39701a4fd24e1a.jpg

 

_DSC5235readySMALL.thumb.jpg.e266525f734e60f03b0d7b671f74e111.jpg

 

_DSC5238readySMALL.jpeg

Edytowane przez Albatros
  • Like 22
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, jachud3 napisał:

Niesamowita robota :wow: BSP. Masz jakieś zdjęcie owiewki od środka z jakimś przysłowiowym bananem dla skali?

Dziękuję bardzo 🙂 nie, niestety nie robiłem zdjęć z żadnym gadżetem do porównania, jakoś nie przyszło mi do głowy…

 

@Lunch896tearfuldzięki za miłe słowa, pierwszy raz w życiu się za podstawkę zabrałem 😄 jeszcze trochę będzie tutaj ziemi, traw i liści i pewnie jeszcze dołożę jakieś akcesoria…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kuźwa, jakby mi pokazano zdjęcia tego gruntu to bym powiedział, że moje okolice - lotnisko Bemowo wiosną.

O oszkleniu nie wspominam nawet - mistrzostwo świata.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, zaruk napisał:

Kuźwa, jakby mi pokazano zdjęcia tego gruntu to bym powiedział, że moje okolice - lotnisko Bemowo wiosną.

O oszkleniu nie wspominam nawet - mistrzostwo świata.


Tutaj jednak Rakowice Czyżyny i celuje w jesień 🙂 ale to jeszcze w trakcie prac 😉 dziękuję bardzo 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.