Skocz do zawartości

Mig 21 PFM Eduard 1/48 „Aleja Migów”


Albatros

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

 Mig-21 PFM 1/48 Eduard - oryginał z numerem bocznym 01 eksponowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - wykonywany w ramach warsztatów modelarni Agtom "Aleja Migów" pod czujnym i surowym okiem Kamila Trembacza. Model samolotu, który w ogóle nie znajduje się w kręgu moich zainteresowań, jednak jego budowa była (i wciąż jest) bezcenną lekcją modelarstwa, a przede wszystkim malowania aerografem. W zasadzie był to praktycznie pierwszy raz, kiedy wziąłem aerograf do ręki, ale dzięki Kamilowi - jego ogromnej pomocy, cennym wskazówkom i chęci przekazywania swojego doświadczenia w pełen humoru i cierpliwości sposób, zaczynam się z tym narzędziem coraz bardziej oswajać. Na pewno model ten jest pełen kompromisów, wymuszonych presją czasu i brakiem umiejętności i doświadczenia w malowaniu (a także fatalnymi, moim skromnym zdaniem, dodatkami produkowanymi przez Eduarda - drukowane blaszki wyglądają, jakby były drukowane na drukarce igłowej z ubiegłego wieku z potężnym rastrem, blachy grube, żywice także bez szału, w dodatku z niezbyt przemyślanymi podziałami technologicznymi - generalnie wyleczyłem się z dodatków Eduarda, zupełnie nie warte tych pieniędzy...), ale każdy błąd, a potem próby jego naprawienia były cennymi doświadczeniami. Na ten moment zostały jeszcze tylko drobne retusze i przechodzę do nauki następnego etapu - weatheringu. W międzyczasie trwają też prace nad podwoziem i drobnymi detalami. 
 

C7796106-4524-4BEB-BC9B-EFA0881DF38F.jpeg
 

E6ECE4C7-0753-4C0A-9BB8-AD06491084EC.jpeg

 

A3AE6861-5855-42E1-B360-C91933DCA68F.jpeg

 

5DB527A7-2C4E-4E87-B7D8-0D091D6600BE.jpeg

 

A5D1999C-6AFA-4A86-8409-FC8C87F360C8.jpeg

Edytowane przez Albatros
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Podwozie, na ten moment poprawiłem golenie podwozia. Użyłem żywicy i blaszek Eduarda, ale w zasadzie wykorzystałem tylko część z elementów zestawu (w zasadzie użyłem część z części), a resztę wykonałem już samodzielnie. Dodatkowo użyłem też śrub żywicznych Taurusa. Łączenie metalowych opasek podtrzymujących przewody nie wygląda dobrze, ale świadomie umieściłem je z jednej strony, tam gdzie całkowicie będą zasłonięte przez przymocowane do goleni klapy wnęk podwozia. Siłowniki wykonałem od podstaw samodzielnie, to co dał Eduard było na tyle słabe, że łatwiej było to wykonać od podstaw niż poprawiać części zestawowe. Teraz wyzwaniem jest wykonanie sflaczałych opon. Jestem już w trakcie prac, ale za wcześnie, żeby załapały się na tę sesję zdjęciową. 

 

Całość:

 

7F8AC5C3-AC0B-46F0-A716-7ABB424EBCAB.thumb.jpeg.b81d92cdbbefba5b3831a7500b5dc12b.jpeg

 

Golenie podwozia głównego:

 

E2582B63-8E24-4D1E-885F-8CFD507D09CD.thumb.jpeg.052270bfab7454389e8fa807d78ba64b.jpeg
 

0AA6E101-9DC3-4598-892D-B073868B13C9.thumb.jpeg.8765e1d8f528a43b7098ca04fbbe941d.jpeg

 

0AA6E101-9DC3-4598-892D-B073868B13C9.thumb.jpeg.8765e1d8f528a43b7098ca04fbbe941d.jpeg

 

52747296-D581-47F8-A889-32D48A19E807.thumb.jpeg.277ab380e76f99b15236b64de38d97ad.jpeg
 

DE5468BD-3AC8-4C6E-A829-055AA7188185.thumb.jpeg.88f00fa85a8d277dd3bc18212e629edb.jpeg

 

Goleń podwozia przedniego:


235EAFC6-3C4E-4B51-B590-F8C1466EDA9A.thumb.jpeg.50a5b6f067f35fa36a07f1f7e57a7904.jpeg

 

4BFDF81B-905F-4700-BE2E-70860ABB7BD6.thumb.jpeg.24e18c2b549b55bdfdb74f80fdb697ba.jpeg

 

7B59A776-10A8-4A54-B1C5-160C53B172DE.thumb.jpeg.0a7ab1ab6baffa74441fc0cea2deca3e.jpeg

 

269D2651-E554-415B-B396-70FB0FDAA633.jpeg

Edytowane przez Albatros
  • Like 14
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Albatros napisał:

W zasadzie był to praktycznie pierwszy raz, kiedy wziąłem aerograf do ręki

Dobra dobra, bujać to my, ale nie nas :szczerbol: wygląda bardzo dobrze :super:

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za miłe słowa, uzupełniam warsztat dalej. Jako że prace trwają już od roku, to kolejne etapy wrzucam szybko, bo dopiero zarejestrowałem się na forum. Jak dojdę do obecnego etapu, aktualizacje  warsztatu bardzo zwolnią 😉

 

Skoro jestem w temacie podwozia, to pokaże kolejne etapy, aż do stanu obecnego. Golenie i koła zostały pokryte kolorami bazowymi z lekką modulacją:

 

69D1E408-08AB-467F-B9AF-C20FE18C1162.thumb.jpeg.4626d1e216e61972f862feab6b6c1297.jpeg

 

6518AA4A-6422-41D1-8820-9A0022579F3D.thumb.jpeg.43794b2a9b7dc25d214e605633a7d7ab.jpeg

 

Ponadto w siłownikach wymieniłem rurkę mosiężną na stalową z igły do strzykawek, dzięki czemu mam naturalny kolor metalu i nie musiałem tego fragmentu już malować:

 

3670E15A-9105-4C93-87BA-B2EB308784C0.thumb.jpeg.9f0210fc3367e4684276f143485aaace.jpeg

 

Nastepnie cały zespół podwozia pomalowałem pędzlem i farbami akrylowymi AK 3rd Gen i LifeColor oraz washem AK Light Rust; być może na koniec dodam jakieś ostatnie szlify farbami olejnymi. Na ten moment koła prezentują się tak:

 

427C76EA-4999-4269-809C-85F10ED27AC0.thumb.jpeg.22a7f2bfe59cf3ad513205cb1825fe07.jpeg

 

F6B4115F-6BB4-46F7-AF26-918E211C6870.thumb.jpeg.92627ad0531679d18f672797a439071f.jpeg

 

74CCBBE3-C454-4916-8DD1-1ADBAC5D353D.thumb.jpeg.bab60097634261ccd1c79ae0e0ab134b.jpeg

 

DADEE1E2-1BBA-4252-B781-B5FC5E841A88.thumb.jpeg.abdf84fe48d8a9fce798b8826246b1e4.jpeg

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Kolejny duży krok do przodu. Linie podziału, nity i część powierzchni modelu zostały potraktowane panel-linerami Tamiya. Jako, że nie bardzo wiedziałem czego się spodziewać i jak się pracuje tymi środkami, efekt wyszedł delikatniejszy niż na modelu Kamila Trembacza na tym etapie. Uznałem jednak, że wolę to robić delikatniej niż zbyt mocno, ponieważ nie mam też pojęcia, jak będą się zachowywać farby olejne podczas dalszych etapów weatheringu. Myślę, że intensywność efektu będę mógł jeszcze kontrolować w kolejnych krokach i najwyżej potem zadziałam trochę mocniej. Przed panel-linerami nałożyłem też kalkomanie z napisami eksploatacyjnymi, i tutaj pojawia się niestety niezgodność z oryginałem. Użyłem dedykowanych kalkomanii ModelMaker (to był jedyny producent, który oferował stencile do polskiego MIGa-21, jakiego znalazłem), niestety na kalkomaniach napisy są niebieskie, a w oryginalnym samolocie czarne. ma nadzieję, że przy dalszym brudzeniu uda się nieco zgasić ten niebieski i nadać napisom nieokreślony, wytarty wygląd.

 

_DSC2982ready_finalSMALL.thumb.jpg.8d3963135eab16ed777f7924017e6c9e.jpg

 

_DSC2984readySMALL.thumb.jpg.1ad3cd9960fa4caf292a3cb94688e94c.jpg

 

_DSC2990readySMALL.thumb.jpg.3d76397faa719b921e0077e5f5b4e35a.jpg

 

_DSC2994readySMALL.thumb.jpg.00da77177e264d029d581221b91224db.jpg

 

Cały model został przeze mnie przenitowany, a panel-linery ładnie to nitowanie uwypukliły. Zbliżenia na detal skrzydeł - Eduard zrobił podłużne zaokrąglone panele na powierzchni skrzydeł, których nie ma w oryginalnym samolocie. Rzecz niby łatwa do usunięcia, jednak w trakcie trwania warsztatów już nie dałem rady czasowo się ich pozbyć, ponieważ musieliśmy przejść już do kolejnych etapów.

 

_DSC3000readySMALL.thumb.jpg.0748daeba2b3b5a80b4350e4f431b138.jpg

 

_DSC3009readySMALL.thumb.jpg.fc949b2b735dee4eff21114022279dbd.jpg

 

Zabrałem się też za klapy podwozia głównego. Tutaj tradycyjnie - zestaw blach Eduarda, który miał być upgradem okazał się także zły, dlatego po raz kolejny zmiksowałem przerobione elementy zestawu i tylko fragmenty blaszek. Części zestwowe zostały zeszlifowane do żądanej grubości, przenitowane, wywierciłem też otwory w odpowiednich miejscach. Konstrukcję wewnętrzną, która w zestawowej części była mocno uproszczona zastąpiłem elementem foototrawionym.

 

_DSC3040readySMALL.thumb.jpg.aed141c68da34fed0b727fc04f157e1f.jpg

 

Zbiornik paliwa w zestawie miał błędny rysunek spawów. Część zeszlifowałem i wykonałem je od nowa, przy okazji uzupełniając w detale tylną część zbiornika. Element jest zapodkładowany, gotowa do malowania.

 

_DSC3014readySMALL.thumb.jpg.2df7d33b798fd7b0f3488ab6a7678ed8.jpg

 

I ostatni wykonany element - już na początku prac zdecydowałem, że będę chciał wykonać otwartą "dupkę" od spadochronu hamującego, tak jak na "01" w MLP. Jeszcze przed sklejeniem kadłuba odciąłem ten element (w zestawie jest jedną całością z kadłubem), następnie wydrążyłem obie połówki za pomocą dłutka i frezu. Przy okazji zamawiania części fototrawionych do innego modelu szybko zaprojektowałem wewnętrzną konstrukcję i dorzuciłem do trawienia. Zawiasiki zostały wykonane z resztek jakichś części fototrawionych, na koniec dodałem przewód z drutu cynowego. Na ten moment całość jest osadzona na druciku, ale będzie on skrócony i dopasowany do modelu na ostatnich etapach prac. Całość jest tak mała i delikatna, że chcę ten element wkleić w ostatniej chwili, żeby nie ułamać go podczas dalszego malowania.

 

_DSC3026readySMALL.thumb.jpg.fb409ccb8174a2aa82045950ae835047.jpg

 

 

Edytowane przez Albatros
  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze zabawy z olejami i innymi technikami weatheringu. Daleka droga jeszcze przede mną, ale Mig zaczyna powoli budzić się do życia, przypominać siebie samego i nabierać kolorów. W chwili obecnej pracuję już nad górnymi powierzchniami skrzydeł.  Gdy tylko z nimi skończę w zasadzie pierwsza warstwa weatheringu będzie gotowa. To ostatni z wykonanych i udokumentowanych etapów, teraz chwilę mi zajmie wykonanie kolejnych kroków, więc relacja warsztatowa nieco zwolni. Po skrzydłach w ramach odpoczynku zajmę się trochę drobnicą - pylonami, osłonami goleni, podwieszanym zbiornikiem paliwa, hamulcem aerodynamicznym. Wtedyb wykonam następną sesję zdjęciową. Potem wracam do ciągu dalszego weatheringu.

 

_DSC9372.thumb.jpg.e7f9435704dcb3a01d939162d6daca47.jpg

 

_DSC9377.thumb.jpg.de0125cd5d4bf49618d1b9d6ee8b1b54.jpg

 

_DSC9392.thumb.jpg.ee2797acde7907dcbf7fec295a258679.jpg

 

_DSC9378.thumb.jpg.1e9bc84bf62c44768f4bf9f6210ca6d1.jpg

 

_DSC9381.thumb.jpg.55f9382ed343bb9ebee41b5d75ed1e2a.jpg

 

_DSC9401.thumb.jpg.df2f1aa349142dda5e1c2a1777b1cc55.jpg

 

_DSC9397.thumb.jpg.4d65aebb4de8679cc4c9dc029b194e81.jpg

 

_DSC9394.thumb.jpg.dc6ef8120ab23c9486ec93178cf96113.jpg

 

_DSC9402.thumb.jpg.2b0fd6661ebc1979dd92e565e6141d11.jpg

 

_DSC9405.thumb.jpg.6b89022e55eb575fd908ca6385fc4cf3.jpg

 

_DSC9408.thumb.jpg.039a238ec99da1de51d7976f737f9241.jpg

  • Like 21
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, lord_karton napisał:

Jeszcze nie skończony, a już wygląda imponująco :super:

Jak malowałeś te ziarniste zacieki?

Dziękuję, już coś widać w końcu 😉 zacieki malowane pędzlem, po wstępnym namalowaniu kształtu „tapowałem” prostopadle trzymanym pędzlem leciutko zwilżonym thinnerem. Minus tej metody jest taki, że bardzo szybko niszczy to pędzle, zwłaszcza małe, a takie tutaj przede wszystkim używałem. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, RogerM napisał:

Świetnie wygląda Twoja praca, Mig jak prawdziwy :brawo:


Dziękuję bardzo, jednak praca nad modelem, kiedy w każdej chwili możesz podejść, obejrzeć i sfotografować dany samolot i ewentualnie konkretny fragment, którego nie jesteś pewien daje naprawdę spory komfort i duże możliwości 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjemnie się ogląda Twoje zmagania z plastikową i blaszkową materią. Twoje podejście do tematu fotek warsztatowych jest niespotykane. Twoje zdjęcia z warsztatu to już jak galeria. Już jestem ciekaw efektu końcowego.

55 minut temu, Albatros napisał:

kiedy w każdej chwili możesz podejść, obejrzeć i sfotografować dany samolot

Czyżbyś pracował w MLP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Endrju napisał:

Przyjemnie się ogląda Twoje zmagania z plastikową i blaszkową materią. Twoje podejście do tematu fotek warsztatowych jest niespotykane. Twoje zdjęcia z warsztatu to już jak galeria. Już jestem ciekaw efektu końcowego.

Czyżbyś pracował w MLP?


Dziękuję, dobrze to określasz - zmagania 😉 nie pracuję w MLP, ale mieszkam w Krakowie, więc samolot mam obfotografowany, a jak jeszcze coś wyjdzie w trakcie to nie ma problemu żeby sobie na szybko podjechać, zwłaszcza że we wtorki wstęp jest darmowy 😉

Co do zdjęć to zajmuję się tym zawodowo, więc od czasu do czasu jak jestem w studiu to sobie przy okazji fotografuję postępy 🙂 przy okazji zupełnie nie uważam, że słynne „makro jest wrogiem modelarza”, dla mnie wręcz przeciwnie, dzięki zdjęciom i powiększeniu lepiej mogę oceniać postępy i efekty prac i w razie czego wprowadzać poprawki 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
W dniu 14.03.2024 o 17:32, Albatros napisał:

Mig zaczyna powoli budzić się do życia

Właściwie to bardziej pasuje: "zaczyna brudzić się do życia" :mrgreen:

Świetnie idzie Ci realizacja zamierzenia :super: 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.