Skocz do zawartości

PZInż 222 czyli polska wersja SdKfz 10


Jendrass1

Rekomendowane odpowiedzi

Moje 3 gr ....

 

Jeśli wierzyć źródłom pisanym, to w podstawie ciężkiej koła stanowiły integralną część podstawy.

Aha, to co jest najczęściej pokazywane z FK-A - to podstawa firmy Oerlikon.

Nadziałem się na to sam, przyjmując, że to podstawa lekka (transportowana przez 3 żołnierzy).

Nie znalazłem żadnych wiarygodnych zdjęć przedstawiających podstawy, ani lekkiej, ani ciężkiej.

Rysunki pochodzą z książki o art. przeciwlotniczej II RP. (jak się do niej dokopie podam pełne informacje), i stanowią jakąś tam wizję, mniej lub bardziej udaną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 181
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Dobra, literatura odnaleziona:

Polska obrona przeciwlotnicza w latach 1920-1932

Marian Kopczewski, Zbigniew Moszumański

Biblioteka Historyczna Sztabu Generalnego WP

Pruszków 1996

s. 126

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jendrass ...

Przepraszam, chyba Cię wprowadziłem w błąd z tą podstawą ciężką.

Muszę sięgnąć do swojej literatury, żeby być pewnym, ale przypomniałem sobie, że łoże było wzorowane na łożu armaty p-panc wz.36.

Ale to muszę potwierdzić.

 

[uzupełnienie]

Właśnie znalazłem, pan Piotr Zarzycki w swoim artykule z MT napisał, że podstawa ciężka była wzorowana na podstawie armaty wz.36 z dwoma przednimi nogami łamanymi.

" ... Dla 20 mm nkm A przewidywano dwa typy podstaw - lekką i ciężką. Podstawa lekka typu PL 20 A powstała wg projektu J. Skrzypińskiego w opracowaniu L. Kowalewicza. Był to lekki 15 kg trójnóg dla nkm ppanc, dla czołowych oddziałów piechoty.

Podstawa ciężka typu PC 20 A została zaprojektowana i opracowana przez L. Kowalewicza. Powstała ona w wyniku modyfikacji łoża 37mm armaty ppanc, wz.36. Była to podstawa dwukołowa. Posiadała 3 nogi, z tego dwie przednie były łamane. Napęd podnośnicy i obrotnicy wzorowany był na rozwiązaniu Oerlikona. Ciężar podstawy wynosił 400-500 kg. .."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm no Cieciwa ma to sens !

 

Te krótsze nóżki to składane przednie podpory tak ?

To trzeba kupić działko Boforsa z do roboty, chociaż, ja chyba nawet jakieś resztki mam w domu. Muszę sprawdzić.

 

EDIT:

Z dzisiejszego wypadu do KMW kilka działek dla natchnienia:

IMG_4673.jpg

IMG_4675.jpg

IMG_4676.jpg

IMG_4677.jpg

IMG_4680.jpg

IMG_4681.jpg

i jeszcze to:

http://www.ra39-45.pwp.blueyonder.co.uk/gunpics/polsten.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Zgodnie z zapowiedzą - modelarski rozruch w kraju

Działko FK-A na przystosowanej lawecie od działka Bofors wz 36.

IMG_5377.jpg

IMG_5375.jpg

IMG_5378.jpg

IMG_5366.jpg

IMG_5376.jpg

Tu z ciągnikiem

IMG_5379.jpg

IMG_5380.jpg

IMG_5373.jpg

Trzeba jeszcze doszlifować ale ogólny kształt już się pewnie nie zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nooo ....

Niespecjalnie ładnie wygląda ta podstawa ..

To Twoje to jakiś dziwaczny "twór", a powinna to być konstrukcja przestrzenna i dość sztywna.

I nie "składana" z elementów - jak Twoja, a raczej jednolita.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie aż tak dziwaczny Cieciwa . Przynajmniej nie tak dziwaczny :

 

http://www.mikromodele.fora.pl/jezdzace-od-1-72-do-1-1-commuting-from-1-72-to-1-1,27/samochod-pancerny-wz-34,1272.html

 

Jendrass przynajmniej coś zbudował .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bożo ...

Popatrz na rysunki jakie były podstawą do dalszej dyskusji i popatrz na model.

Zupełnie inna konstrukcja. [EOT]

 

Jendrass, wydaje mi się, że źle rozwiązałeś podstawę.

Dźwigar za który całość była ciągnięta wg. rysunku powinien mieć (zapewne) przekrój prostokątny.

No i na rysunkach widać, że ramiona mają skos jednolity, a nie łamany, jak w Twoim modelu.

 

Mogę spróbować zobrazować moją wizję tej podstawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Męska decyzja - najpierw muszę skończyć to co zaczęte czyli PZInż 222 i 7Tp plota, dopiero potem PZInż 202 z armatą.

 

Dwa dni mieszałem farby, wielokrotnie próbkując i przeglądając literaturę. Wzorowałem się w dużej mierze na instrukcji z "Poligonu" i malowaniu TK-3z z B-B.

 

Efekty, mojego pierwszego malowania modelu w kamuflażu aerografem:

IMG_5653.jpg

IMG_5645.jpg

IMG_5642.jpg

IMG_5652.jpg

IMG_5650.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem za mało piaskowego wyszło, ponadto układ pasów na skrzyni powinien być podobny do maski tzn jeśli tam pasy poprzeczne to na skrzyni również, to takie dwie uwagi as a first impresion pozatym fajnie wygląda.......a jak gąsienice coś już dłubnałes?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem za mało piaskowego wyszło, ponadto układ pasów na skrzyni powinien być podobny do maski tzn jeśli tam pasy poprzeczne to na skrzyni również, to takie dwie uwagi as a first impresion

Kolorystyka i malowanie - polecam "Pojazdy mechaniczne WP 1939" Adam Jońca, plansze barwne na końcu. Powiem szczerze, że po ostrej kwerendzie zdjęci z Widdem, dyskusjach z Jarkkiem, Whiteeagle i skalą72 dochodzę do jednego wniosku:

Barwy kamulfażowe na wozach generalnie zbliżone do siebie, jednak nie jednolite, wzory i technika malowania całkowicie zależne od malującego żołnierza.

Gąsienice - nic nie jest zrobione, nie mam pomysłu ani weny.

pozatym fajnie wygląda...

Dzięki!

 

Kolorki podobają mi się. Swoje plamy kamo na początek.

Dziękuję Jarkku, pamiętałem mieszając o Twoich uwagach przy dyskusji o malowaniu TKS-D.

Jaki kolor skrzyni? Ja stawiam na zielony ochronny.

Zostanie szary, chociaż wiem że budzi kontrowersje, ale:

a) to prototyp

b) ma plandekę (zieloną)

c) niemcy jeżdżą na full zielonoszaro i są zadowoleni

 

Hmm, bardzo ładne malowanie, nie wiem co wy chcecie...

Skala - jest mi bardzo miło, pochwała z Twoich ust jest szczególnie cenna, dzięki !

ciekawe jak mi pójdzie pierwsze malowanie aero, czekam teraz na kompresor. Jendrass, superowo.

Dasz radę i nie pożałujesz, poćwicz na jakieś padlinie tylko.

 

PROŚBA - PYTANIE

Jak burdzić ?

Jak się ładnie robi obicia ? (bo ja dziś próbowałem i wyszło fatalnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obicia (otarcia) polecam panzer grau + czarna, następnie lekka korekta kantów grafitem. Żadna srebrzanka!

Co do brudzenia to polecam:

- z produktów MIG-a - „Pigment fixer” (niebieska naklejka) i „ Thinner for washes” (czerwona naklejka);

- pigmenty dowolne.

Ja startowałem z pigmentami, kupując kredki pastelowa czeskie „Kohinor" (ok 20-30 zł za ok. 30 kolorów). Kolory skrobałem skalpelem na serwetkę i mieszałem w dowolnej kolorystyce.

Fixerem można robić błotka o różnej konsystencji.

 

PS. Nie wiem dlaczego upierasz się przy kolorze szarym paki. Przecież instrukcja wyraźnie mówi, że nadwozia typu otwartego w całości mają być zielone ochronne. Jest to widoczne, na wielu zdjęciach. Nawet teraz tak się maluje samochody ciężarowe i nawet furgonetki. Szare wnętrze dotyczy nadwozi zamkniętych typu autobus, karetka, warsztat!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Nie wiem dlaczego upierasz się przy kolorze szarym paki. Przecież instrukcja wyraźnie mówi, że nadwozia typu otwartego w całości mają być zielone ochronne. Jest to widoczne, na wielu zdjęciach. Nawet teraz tak się maluje samochody ciężarowe i nawet furgonetki. Szare wnętrze dotyczy nadwozi zamkniętych typu autobus, karetka, warsztat!

 

W moim odczuciu mimo wszystko nie było reguły, ze zdjęć widać, że instrukcje traktowano cokolwiek luźno i nie przejmowano się aż nadto jej wskazaniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.