tornado Napisano 12 Października 2009 Share Napisano 12 Października 2009 Kalkomanie lepiej kłaść na błyszczącą powierzchnię, na matowych mają gorszą przyczepność. Może okazać się, że po wyschnięciu brzeg kalki będzie odstawał, lub całkiem odpanie od modelu Ja robię to tak: 1. papierem matuję bazę 2. kładę jedną/dwie warstwy lakieru 3. szlifuję paierem i poleruję 4. naklejam kalkomanie i czekam aż wyschną 5. psikam kolejne warstwy clearu 6. matuję i poleruję Nie pisałem o podkładzie bo to normalka, że musi być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klosz007 Napisano 13 Października 2009 Share Napisano 13 Października 2009 No to skoro nam się tak wątek rozkręca to podpytam kolegów dalej - a jakiego papieru ściernego najlepiej używać do polerowania ? Na podkładzie papierowym jest dość sztywny (może potrzebuję takiego z bardzo cienkim papierem nośnym ?) i boję się, że w przypadku zagłębień w modelu papier zeszlifuje mi przede wszystkim lakier na krawędziach. Mam taki specyfik który nazywa się Microfine 3M - to w zasadzie super drobna cienka gąbka ścierna (2500 ?) formatu A5 ale jest już zużyta i jakoś nie mogę kupić drugiej (kupiłem kiedyś w Tora Tora ale później jej już nie spotkałem). A co głębokimi i wąskimi zagłębieniami - np. wloty powietrza na bokach Ferrari F40 które właśnie robię ? Jak to polerować ? No i drugie pytanie - jaki clear jest najlepszy ? Ja używam od dawna TS-13 Tamiya ale widziałem też spraye Gunze. Pozdr, Zbyszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klosz007 Napisano 6 Listopada 2009 Share Napisano 6 Listopada 2009 No i mam problem. Zrobiłem jak napisaliście - wszystko wyszło bardzo dobrze tj. znacznie lepiej niż przy poprzednich modelach kiedy naklejałem kalkomanie na końcu i pokrywałem je bezbarwnym za pomocą pędzla. Nie widać grubości kalkomanii - cały model błyszczący jak trzeba. Ale przy odklejaniu maskowania po malowaniu czarnych półmatowych elementów stało się właśnie to czego się bałem tj. oderwała mi się jedna kalkomania :((((( No i teraz czeka mnie zamawianie spare part Tamiyi :( Buuuuu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator jawkers Napisano 6 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 6 Listopada 2009 Ale przy odklejaniu maskowania po malowaniu czarnych półmatowych elementów stało się właśnie to czego się bałem tj. oderwała mi się jedna kalkomania :((((( Nie rozumiem. Podczas odklekania maskowania odeszła Ci kalkomania? Taśma nie była na kalkach, a kalka byłe przykryta lakierem, to jak ci mogła odejść? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klosz007 Napisano 7 Listopada 2009 Share Napisano 7 Listopada 2009 Właśnie, że była - model jest niestety z tych które mają większą część powierzchni przykrytych kalkomaniami, gdzieniegdzie nie dało się uniknąć maskowania taśmą na kalkomanii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator jawkers Napisano 7 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 7 Listopada 2009 Witam. 1. papierem matuję bazę W jakim celu matujesz bazę i jaką gradacją papieru? Czy daje to lepszy efekt po nałożeniu połysku? Po zmatowieniu polerujesz ją, czy nakładasz bezbarwny na zmatowioną bazę? Ja nakładam na nie zmatowioną bazę, ale jak jest lepszy efekt to może zacznę matować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tornado Napisano 7 Listopada 2009 Share Napisano 7 Listopada 2009 Witam.1. papierem matuję bazę W jakim celu matujesz bazę i jaką gradacją papieru? Czy daje to lepszy efekt po nałożeniu połysku? Po zmatowieniu polerujesz ją, czy nakładasz bezbarwny na zmatowioną bazę? Ja nakładam na nie zmatowioną bazę, ale jak jest lepszy efekt to może zacznę matować. To tak samo jak z podkładem, szlifuje się po to aby była równa powierzchnia (usuwanie paprochów), a jednocześnie aby była lepsza przyczepność dla klearu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mors Napisano 8 Listopada 2009 Share Napisano 8 Listopada 2009 [...]Ale przy odklejaniu maskowania po malowaniu czarnych półmatowych elementów stało się właśnie to czego się bałem tj. oderwała mi się jedna kalkomania :((((( [...] Czekaj czekaj... nie rozumiem... jeżeli pokryłeś kalkę bezbarwnym to nie miała prawa odejść z taśmą. Chyba, że położyłeś kalki i wziąłeś się za maskowanie... Ja zawsze kładę kalki na 1-2 warstwy delikatnie zeszlifowanego claru tzn. 2000, potem 2500 i pasta Fine od Tamiya ale naprawdę delikatnie, bo materiału do zbierania jest mało. Potem jak kalki wyschną to usuwam wszelkie plamy po kleju z kalek i wodzie i kładę 5-6 warstw claru. Potem lecę 2000, 2500 i cały zestaw past. Potem jeżeli jest coś do malowania to maskuję i jadę z czarnym/srebrnym/jakmiśtamkolorem. Jeżeli zrobisz tak, to niema opcji, że Ci coś odejdzie z taśmą. Chyba, że użyjesz szarej do pakowania... Pozdrawiam Mors Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klosz007 Napisano 9 Listopada 2009 Share Napisano 9 Listopada 2009 No właśnie odeszło, przy czym akurat nie miałem 5 czy 6 warstw clearu na kalkach tylko 3. Coś musiało pójść nie tak tylko nie wiem co (no a taśma to oczywiście Tamiya - innej nie używam). Może klej kalek za słaby (choć kalki pierwsza liga - Cartograf) a może to coś innego ;) Odeszły stosunkowo małe elementy, dużym nic się nie stało. Model to Ferrari F40 Competizione Tamiyi - nie ma opcji, żeby go dobrze zrobić bez maskowania taśmą na kalkach (no chyba, że kalki położy się już po całym malowaniu - tak jak robiłem kiedyś ale efekt taki sobie) - inaczej nie da się pomalować czarnego półmatowego paska wokół nadwozia czy też czarnego spojlera z przodu. Tak czy inaczej muszę z tym uważać. Polski dystrybutor załatwia "spare parts" do Tamiyi ale trwa to 2 miesiące. Wysłałem pytanie do hlj.com bo tam też się tym zajmują - na razie nie mam odpowiedzi. Może ktoś zna inne miejsce gdzie można to załatwić ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
crustian Napisano 10 Grudnia 2009 Share Napisano 10 Grudnia 2009 epson c 1900-laserowa i pusta kalka z techmodu.u mnie działa bez zarzutu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
knightrider Napisano 16 Grudnia 2009 Share Napisano 16 Grudnia 2009 Mam takie pytanie, pare lat temu skleiłem bez malowania Wespe REVELLA i nałożyłem na nią kalki. No i teraz chciałbym ją pomalować. No i główne pytanie, czy moge np.na mokro zdiąć kalki i potem znowy je użyć??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zbiegu Napisano 16 Grudnia 2009 Share Napisano 16 Grudnia 2009 Nie kalki są nie do odzyskania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 16 Grudnia 2009 Share Napisano 16 Grudnia 2009 Możesz spróbować namoczyć w wodzie - może odejdą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maciek_muzzy Napisano 29 Grudnia 2009 Share Napisano 29 Grudnia 2009 Ja robię to tak: 1. papierem matuję bazę 2. kładę jedną/dwie warstwy lakieru 3. szlifuję paierem i poleruję cześć Andrzej. No i tu moje pytanko - polerujesz pastami i naklejasz kalkę na tłustą powierzchnię czy polerujesz b.drobnym papierem? 4. naklejam kalkomanie i czekam aż wyschną 5. psikam kolejne warstwy clearu dwie, trzy, pięć? 6. matuję i poleruję mam stresa z pojechaniem papierem na kalki, no ale skoro mówicie że nie ma o co... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
knightrider Napisano 29 Grudnia 2009 Share Napisano 29 Grudnia 2009 czyli jednoznacznej odpowiedzi niema ale sprubuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tornado Napisano 29 Grudnia 2009 Share Napisano 29 Grudnia 2009 Ja robię to tak: 1. papierem matuję bazę 2. kładę jedną/dwie warstwy lakieru 3. szlifuję paierem i poleruję cześć Andrzej. No i tu moje pytanko - polerujesz pastami i naklejasz kalkę na tłustą powierzchnię czy polerujesz b.drobnym papierem? 4. naklejam kalkomanie i czekam aż wyschną 5. psikam kolejne warstwy clearu dwie, trzy, pięć? 6. matuję i poleruję mam stresa z pojechaniem papierem na kalki, no ale skoro mówicie że nie ma o co... Cześć Maciek, po polerce odtłuszczam model w wodzie z płynem do naczyń, dopiero wtedy kładę kalkomanie. Nie masz co się bać papieru, tylko należy pamiętać aby szlifowanko robić delikatnie, tak aby nie przetrzeć klearu do kalek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klosz007 Napisano 30 Grudnia 2009 Share Napisano 30 Grudnia 2009 Tak czy inaczej muszę z tym uważać. Polski dystrybutor załatwia "spare parts" do Tamiyi ale trwa to 2 miesiące. Wysłałem pytanie do hlj.com bo tam też się tym zajmują - na razie nie mam odpowiedzi. Może ktoś zna inne miejsce gdzie można to załatwić ? Ostatecznie odezwali się z HLJ'u, czekałem łącznie ok, 1,5 miesiąca (z czego prawie miesiąc szła paczka z Japonii), kosztowało razem 25 zł ale mam nowy arkusz kalkomanii... Pozdr, Zbyszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SCIONd Napisano 19 Stycznia 2010 Share Napisano 19 Stycznia 2010 Witam, jestem nowy w forum i w modelarstwie i nie mam pojęcia jak zabrać się za to przyklejenie kalek na np: zegary? proszę o pomoc aha kalka jest z modelu rx-7 tamiya Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kruko95 Napisano 19 Stycznia 2010 Share Napisano 19 Stycznia 2010 Poczytaj forum. Według mnie najlepsze płyny do kalkomanii to micro set i tool Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SCIONd Napisano 21 Stycznia 2010 Share Napisano 21 Stycznia 2010 up bardzo fajna pomoc dzięki :/ patrzyłem na temacie wszystko kalkomanii jeszcze raz proszę, lecz chodzi i o to po podstawy czy klaki trzeba wyciąć czy tylko odczepić bo nie wiem jak za to się zabrać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jachud3 Napisano 21 Stycznia 2010 Share Napisano 21 Stycznia 2010 SCIONd - istnieją takie znaki na prawo i w dół od literek na klawiaturze, nazywają się znakami interpunkcyjnymi. Większość ludzi na forum ich używa, ot, taki psikus. Na pewno znacznie łatwiej będzie się czytało Twoje posty. Duża litera na początku zdania też jest mile widziana Żeby nie było, że tylko ganię: kalkomanie się wycina, moczysz je potem w letniej wodzie, czekasz, aż film zacznie się 'ślizgać' po powierzchni papieru a następnie nakładasz ten film na docelowe miejsce. Powinieneś mieć to wszystko opisane po angielsku w instrukcji. pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SCIONd Napisano 22 Stycznia 2010 Share Napisano 22 Stycznia 2010 SCIONd - Żeby nie było, że tylko ganię: kalkomanie się wycina, moczysz je potem w letniej wodzie, czekasz, aż film zacznie się 'ślizgać' po powierzchni papieru a następnie nakładasz ten film na docelowe miejsce. Powinieneś mieć to wszystko opisane po angielsku w instrukcji. pzdr. Brawo dla ciebie, dokładnie o to mi chodziło. A co do tych znaków, wkurzyłem się na pana kruko95 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 22 Stycznia 2010 Super Moderator Share Napisano 22 Stycznia 2010 Czy kalki na waszych modelach, po potraktowaniu ich płynami, oglądane "pod światło", też się tak odznaczają jak u mnie ? Widać u was pod lakierem obszar kalki? Testuję nakładanie i sam już nie wiem, do jakiego efektu mam dążyć... Poniższe zdjęcia pokazują efekt rożnych doświadczeń z rodzajem lakieru (gloss, matt, sido), kalka bez płynu (Mr.Mark Softer), płyn pod kalką, płyn pod i na kalkę... I generalnie w każdym przypadku obszar zajmowany przez kalkę jest widoczny Czyżby tak miało być, a kalka zniknie dopiero po ewentualnych washach? Jak sobie z tym radzicie ci, którzy lepicie modele na "wysoki połysk"? Jeśli możecie, zapodajcie tutaj zbliżenia waszych efektów... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lucas HS Napisano 22 Stycznia 2010 Share Napisano 22 Stycznia 2010 Pomalować lakierem ze dwa razy, przeszlifować i nic nie będzie widać Możesz zajrzeć do mojej galerii Spitfire'a Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 22 Stycznia 2010 Super Moderator Share Napisano 22 Stycznia 2010 Pomalować lakierem ze dwa razy, przeszlifować i nic nie będzie widać Możesz zajrzeć do mojej galerii Spitfire'aCiekawa koncepcja - będę musiał wypróbować. Jednak wolałbym, aby ten kłopotliwy efekt w ogóle się nie pojawiał zamiast go później niwelować... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.