Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

ASP-PF 21 były w naszych M/MF, a ASP-PFD 21 na Bisach? Czy koledzy mogliby to wytłumaczyć łopatologicznie, trochę się pogubiłem.

Co oznacza ta magiczna literka D? Przystosowanie do R-60? Wtedy nie pasowałoby mi stwierdzenie, że Rosjanie w 1978 modyfikowali M-ki do R-60 (ASP-PFD 21), bo jak wiadomo robiliśmy to my?

Kto mógłby określić na zdjęciu położenie przycisków przeładowania działka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co oznacza ta magiczna literka D? Przystosowanie do R-60? Wtedy nie pasowałoby mi stwierdzenie, że Rosjanie w 1978 modyfikowali M-ki do R-60 (ASP-PFD 21), bo jak wiadomo robiliśmy to my?

Kto mógłby określić na zdjęciu położenie przycisków przeładowania działka?

Young -bez nerwów .Ja też się trochę pogubiłem , tym bardziej że powołując się na Forum MSL, wrzuciłem zdjęcie i komentarz że właśnie podwójna skala odróżnia samoloty przystosowane do przenoszenia R-60.Wrócę z miasta to wrzucę zbliżenia zdjęć MF i BIsa -będą położenia przycisków .I wrzucę skan -rysunek kabiny z położeniem pulpitów i przycisków sterowania i sygnalizacji uzbrojenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz, ale dla R-60 na M/MF radar nie wypracowywał strefy dozwolonej odległosci odpalania. Pilot musiał ,,wciągnąć,, cel na srodek nieruchomej skali i usłyszeć jak to dzisiaj mówią ,,buzera,,

 

Informacje dla pilota oraz blokowała odpalanie przy przekroczonych reżymach

 

Nie blokowała,R-60 można było odpalać bez ograniczeń predkosci i przeciarzenia nosiciela. Co limitowało pocisk R-3S gdzie sygnał szedł z MP, równiez w zaleznosci od wysokości.

Nie można było odpalić pocisku, tylko w wypadku braku sygnału przechwycenia przez głowice R-60

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę powrzucam , jak zwykle na szybkiego .Szczerze powiedziawszy przydałby się ktoś kto jest dobry w komputerowe klocki , bo takie wrzucanie zdjęć bez opisu na zdjęciach [ graficznie ] jest trochę męczące .Dla kogoś kto robił na 21 , nie ma żadnego problemu , rzuca okiem , czyta sobie rosyjskie bukwy i w miarę dobrze orientuje się w kabinie .Próbowałem na zdjęciach i grafice wrzucić strzałki odnośniki , wrzucam zdjęcia do power pointa i strzałki znikają .W wordzie wychodzi , ale nie mogę wtedy wrzucić na Forum .Ale coś pokombinujemy , aby było w miarę czytelne.

MiG-21BIS Lewa strona celownika -pozime 3 żółtawe guziczki -oznaczone 1-2-3- [ Pieriezariadka ] -Przeładowanie działka.

 

21bis.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us

To samo w perspektywie -tym razem 3 poziome białe guziczki

 

21bis.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

21MF-prawa strona przy samym celowniku -3 pionowe biało-czarne guziczki -1-2-3

21mf2.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

21mf.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Muszę zrobić małą przerwę , porobiłem skany rysunków kabiny , ale zajmują bardzo dużo miejsca i image się burzy . Trzeba będzie poprzerabiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moje oko ;) pierwsze zdjecie to Czeski MF produkcji Gorki . Tam rzeczywiscie przeładowanie było jak na Bisach . Patrz równiez sieria 96--w Polsce.

 

Róznica pomiedzy ASP-PF-21 a PFD to miedzy innymi mozliwosc wyliczania przez celownik ,odległosci nachyleniowej . Ta modyfikacje miały min. UM.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em -masz rację , nawet jak się przyjrzysz, z tyłu nad pułką widać fragment chyba LAZURA, bo ten wskażnik też jest jakiś dziwny. A chciałem dać ładne zbliżenie .Brakuje mi takich dużych przeglądowych zdjęć , które by obejmowały całą kabinę . Najlepsze byłyby Nasze , bo latając po tych różnych kabinach właśnie wychodzą takie babole .Ale to też jest jak się człowiek spieszy , ale najważniejsza jest " kwinteesensja " jak mówił pewien mój znajomy, a w tym wypadku -guziczki .

pulpituzbrserbbis.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Teraz chyba dobrze.Chociaż BIS jest serbski.Ale guziczki są

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalia ,czy jak woli znajomy ,,kwintesencja,, to róznica w odbiorze deski przyrzadów. Otóz w produkcie 96F wzrok skupia sie centralnie na głowicy celownika, podczas gdy w produkcie 96A wzrok przyciaga /leci/skupia sie , na lewej piramidce parapetu.

W 96A na lewo od celownika panel ma konstrukcje schodkowa ku górze.Dodatkowym ,optycznym jego przedłuzeniem sa 2 konsole ze wskaznikami, przeciazenia i opromieniowania.

Po prawej stronie celownika mamy pudełko w formie czteroboku o mniejszej wysokosci.

 

W produkcie 96F obie strony mamy juz zmienione ,w formie ,przyjmijmy trójkatów o wysokości ,równej naszej skali dla pocisków R-60. Daje to efekt przejrzystosci i polepszenia widocznosci przez wiatrochron ,we wszystkich kierunkach.

 

Oczywiscie uległo zmianie umieszczenie przełaćzników ,lampek i włączników .

Np charakterystyczny licznik odległosci z lewej strony w 96A powedrował na prawa strone cetralnej tablicy 96F pod kran przełaczania OCP.Takze wskaznik opromieniowania Syreny powedrował na prawy wierchni szczytek.

 

ogólnie i w zarysach tablica przyrzadów w 96F wyglada jak ta w Bisach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz, ale dla R-60 na M/MF radar nie wypracowywał strefy dozwolonej odległosci odpalania. Pilot musiał ,,wciągnąć,, cel na srodek nieruchomej skali i usłyszeć jak to dzisiaj mówią ,,buzera,,

 

Informacje dla pilota oraz blokowała odpalanie przy przekroczonych reżymach

 

Nie blokowała,R-60 można było odpalać bez ograniczeń predkosci i przeciarzenia nosiciela. Co limitowało pocisk R-3S gdzie sygnał szedł z MP, równiez w zaleznosci od wysokości.

Nie można było odpalić pocisku, tylko w wypadku braku sygnału przechwycenia przez głowice R-60

 

a od kiedy radar jest używany do odpalenia pocisków R-60 czy też R-3S a jeżeli już to w jakim celu ????.

Są to pociski przeznaczone dla zwykłych warunków pogodowych a zasadniczym warunkiem jest widzialność celu zarówno przez pilota jak i przez samą rakietę. Oczywiście R-60 jest nowocześniejszy i ma konstrukcyjną blokadę, że jeżeli nie przechwyci celu - nie zostanie odpalony. Natomiast R-3 S zostanie odpalony jeżeli nie przechwyci celu.

 

Co do przeciążeń - no właśnie na samolocie był zabudowany dajnik przeciążeń MP-28, który w zależności od wysokości blokował odpalenie gdy przeciążenia były większe 2 g do 14 000 m i 1,6 g powyżej. Nie wiem jak była rozwiązana sprawa w przypadku R-60 gdzie przeciążenia praktycznie nie odgrywały roli .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podziękowania dla kolegów za guziczki i różnice w typach celownika ;)

Tak czy siak, powoli jak to się teraz mówi nie ogarniam tego wszystkiego. Widać, że jeżeli chce się wykonać merytoryczną miniaturę bez konkretnych zdjęć danego egzemplarza się nie obejdzie

Dlatego też na zakończenie, miniaturka na rozluźnienie

Gdzieś, kiedyś, w lesie...

dia0151.jpg

Pozdrawiam miłośników s-tu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz,strefy mozliwych odpaleń.A jest to funkcja odległosci w zaleznosci od wysokosci .I o strefie pisałem.

Z podziałki celownika . Zauważ ,radar na M/MF dla R-60 nie wypracowuje strefy mozliwych odpalen ,co robi dla R-3S.Pilot musi pamietac podczas ataku o wysokosci..I to jest róznica ,pomijając mozliwe przeciazenia dla R-60.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważ ,radar na M/MF dla R-60 nie wypracowuje strefy mozliwych odpalen ,co robi dla R-3S.Pilot musi pamietac podczas ataku o wysokosci..I to jest róznica ,pomijając mozliwe przeciazenia dla R-60.

Tak , teraz to dorzuciliście koksu .Musi pamiętać o wysokości przy ataku z R-60 , czy R-3S.? A czy na BISI-e dla R-60 były strefy możliwych odpaleń [ czy ograniczenia wysokości ] A tak wogóle nie macie gdzieś jakiegoś rysunku czy fragmentu odtajnonej instrukcji R-60 ? Możecie śmiało jakby co pisać że nie macie. Bo inaczej się czyta , a raczej ogląda czasami jakiś schemat , rysunek poglądowy , niż wczytuje w dyskusję fachowców od rakiet [ którzy mówią swoim językiem ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla odpalenia R-3S praca radaru nie była potrzebna, ale podczas wykonywania szkolnych przechwyceń ocenę wystawiano na podstawie analizy zdjęć ekranu RP-21. Ważne było aby znaczniki odległści do celu były w strefie zezwolonych odpaleń, minimalna odległość odpalenia ok. 1000 m, maksymalna w zależności od wysokości lotu i prędkości zbliżania. Na dodatek przeż 2 sekundy po naciśnięciu przycisku bojowego znacznik celu nie powinien być w odległości większej niż (bodajże) 17,5 tysięcznuch od środka ekranu stacji.

P.S. Podczas atakowania celu powietrznego odległość do celu była podawana na ASP dla: R-3S, działka i rakiet S-5 w zależności od sposobu ustawienia przełączników sterowania uzbrojeniem.

Pozdrawiam.

Dops01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle to i ja sie domyślam , chociaż byłem tylko " nafciarzem ".I jeśli pocisk jest " samonaprowadzający się " tzn .że musi być na podczerwień.Chodzi mi o to , że zaczynamy podawać coraz więcej faktów , niekiedy bardzo ciekawych [ w końcu to historia techniki lotniczej ] ,ale dla osób spoza kręgu mającego styczność z 21 zawodowo często trudne do pojęcia, albo raczej do ogarnięcia , przynajmniej od razu .Dlatego apelowałem , że jeżeli to możliwe , aby podawane fakty w miarę możliwości podpierać rysunkami, schematami , itp .Naprawdę łatwiej się wtedy czyta i przyjmuje takie ciekawe wiadomości . Niestety , nie wszyscy , "nawet Ci od 21 " , nie zawsze mają dostęp do literatury, szczególnie tej technicznej i tu jest " ból". Ale liczą się chęci , no i taki wątek

I żeby nie było że gdzie indziej wrzuciłem a o Naszych zapomniałem .Trochę dla Miłośników 21R.Sprzet co prawda nie Nasz , ale kolejna ciekawostka. Zasobnik N do rozpoznania nocnego w podczerwieni .

Adres strony jest na zdjęciach-WWS CCCP w NRD.

zasobniknoptycznyirnapd.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

zasobniknoptycznyirnapd.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jeśli mowa o dostępie do literatury. Takowa jak na ironię dostępna jest ... na allegro.

Ostatnio użytkownik alicja_s3 (która co jakiś czas sprzedaje takie perełki) wystawił conieco w temacie.

Samolot MiG-21PFM Metodyka szkolenia cz II. Gdzie na ponad 400stronach mamy choćby

Wykorzystywanie uzbrojenia samolotu podczas zwalczania celów powietrznych cz. II Zastosowanie bojowe.

Walka powietrzna.

Przechwytywanie celów powietrznych

Zwalczanie celów naziemnych i morskich

Rozpoznanie wzrokowe

Niestety mnie na coś takiego raczej nie będzie stać, bo założę się że cena minimalna nie jest wcale mała... (a i pojawiają się ciągle nowe smakołyki w kategorii zdjęcia :q )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia zasobnika "N" to dla mnie bomba!

Nawet w rosyjskiej literaturze posucha o nim. Spotkałem się raz w necie z informacją, że mieli go Czesi, ale na zdjęciu pokazano zasobnik 'D". Teraz wierzę na 100%, że był zasobnik "N".

 

Babcia 131, za czujność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko żebyście nie pomyśleli że mam instrukcję dotyczącą Naszych 21R. Te strony były na Forum MSL, tylko własnie tam cos było nie tak ze zdjęciami . Ale jak pkazują poniższe skany coś tam i u Nas planowano. Chociaż z Naszymi instrukcjami to nigdy nic nie wiadomo, tłumaczyli może seryjnie jak leci .

zasobniknnocnynieuywany.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

zasobniknnocnynieuywany.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

A z tą czujnością to bym nie przesadzał .Ta strona z której pochodzą fotki jest trochę ....hmmm -porąbana.Angielski , francuski , jakiś fonetyczny rosyjski, trochę niepoukładane i trafiłem wczoraj wieczorem przez przypadek. Dokładniej przyjrzałem sie podpisom. Ot trochę śzczęścia

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powracając do R-3S a RP-21 otóż ;

 

-automatycznie wylicza i przekazuje na wskaznik strefy odpalania pocisków rakietowych R-3S

-okreslenie biezacej odległosci do celu i przekazanie wartosci do celownika optycznego ASP-PF w celu zapewnienia odpalenia pocisków rakietowych R-3S

 

to funkcje radaru przy zastosowaniu pocisków R-3S. Czym innym jest metoda naprowadzania pocisku ,a czym innym przygotowanie i podanie parametrów do strzału.

 

Praktycznie / moim zdaniem/ zasobnik N i KKR ,w czesci foto to to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em- No nie wiem czy zasobnik N i KKR to jeden i ten sam ? Ale powiem szczerze że tam gdzieś przewija się chyba zdjęcie słabe co prawda , na które jak spojrzałem też miałem takie pierwsze wrażenie . Ale teraz chyba nie . Zreszta patrząc na samą belkę podkadłubową , no to ta na 21 musiała być chyba zmieniana ?

zasobnikrozpozkkrdosu22.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

zasobnikrozpozkkrdosu22.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

zasobnikrozpozkkrdosu22.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

zasobnikrozpozkkrdosu22.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

zasobnikrozpozkkrdosu22.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

I dla łatwiejszego porównania raz jeszcze zasobnik N:

zasobniknoptycznyirnapd.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Może te kasety z dipolami sprawiają takie złudzenie .

Chociaż to zdj. też podpisano jako KKR, a chyba trochę odbiega od tych powyżej ?

kkrf.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Czyżbyśmy mieli na Forum przegonić w dochodzeniu nawet Y.Gordona ?

 

Zasobnik rozpoznawczy KKR-1 (ros. Kontejner Komleksnoj Razwiedki). Jego długość to 679 cm ,

szerokość 59 cm , wysokość 58 cm i masa 780 kg . Składa się z aparatu fotograficznego do zdjęć

pionowych i perspektywicznych AFA-39 (zdjęcia z wysokości 100-10000m), aparatu do zdjęć

panoramicznych typu PA-1 (200-1000m), aparatu do zdjęć pionowych robionych w nocy typu UA-47

(300-1000m), zrzutnika naboi błyskowych SFP-2A, czterech kasety KDF-38 (z nabojami błyskowymi

FP-100) oraz stacji rozpoznania radioelektronicznego SRS-9 Wiraż. Stacja Wiraż umożliwia zbieranie

informacji o radiolokatorach przeciwnika pracujących w paśmie 1,73-30,9cm w odległości 350- 400

kilometrów od lecącego na optymalnej ( 8850 m ) wysokości samolotu nosiciela. KKR-1 podwieszany

jest na specjalnej belce pod kadłubem samolotu bez możliwości jego zrzutu w czasie lotu.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy N nie jest trochę bardziej rozbudowany. KKR to taki D+N+R. Czy KKR miał radiowysokościomierz? Na szybko, na 90% nie.

 

Co do podobieństw N i KKR-a, to em chodzi o podobieństwo w wyposażeniu nocnym. Tu ma chyba rację.

 

Babcia 131, to ostatnie zdjęcie, to działko GSz-23 z ruchomymi lufami z Su-22. Z tyłu zasobnika namalowano sposób układania taśmy amunicyjnej.

 

Co do KKR-a to w rosyjskiej literaturze spotyka się wiele typów i dodatkowych oznaczeń. Z racji tego, że u nas był jeden model, nie miał dodatkowego oznaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarek dobrze to napisał.Babcia nawet wymiary,poprzez zastosowanie tej samej aparatury w szerokosci są takie same. W wysokosci tez.

Acha, KKR-1/2 składaja sie z dwóch segmentów , zasobnik mozna rozdzielac na dwie częsci zaraz za 4 sekcja fotonaboi.Otrzymujemy oddzielna połówke foto oraz część z aparaturą radioelektroniczną.

Spojrz na zdjecie z dołu na www.16ba

 

Jarek ,opisał bys system SPO-3 .

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.