Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Co ciekawego na tym obrazku ? Ano ,zdziwiło mnie ze w zalezności od ,zuma,, wisiało to na róznych skrzydłach.
Kolejne znaki zapytania ? Miałem to urządzenie montowane u siebie na szparce , ale zabij mnie em , wydaje mi się że z obu stron były takie same . Tzn .wizualnie na zewnątrz nie pamiętam żeby jedno od drugiego różniło wyglądem. Przekleństwo technika .W zależności od zaawansowania programu szolenia zakładali to uzbrojeńcy, i po pierwsze podczas przeglądu samolotu , szcególnie między wylotami , ciągle ktoś walił łbem i to ostro w te fotogondole .[ przyzwyczajenie -tam nigdy nic nie było], i po drugie zdarzało się i to też na lotach , jak trzeba było szybko wymienić opony , że przy podnoszeniu s -tu na podnośniki , niestety , trzon podnośnika zawadzał o tylną cześć obudowy .Znowu pośpiech dawał o sobie znać .A wszystko brało się stąd że to było okresowe zakładanie , póżniej śćiąganie , i to naprawdę w długich okresach przerwy , itd .

Jeśli chodzi o SPRD , to przez niemal ćwierć wieku eksploatacji 21 , widziałem start z tymi beczkami prochu jeden jedyny raz. Wrażenie niesamowite , efekt startu wspaniały , a przede wszystkim skuteczność zwiększenia ciągu niesamowita .

Podam przykład 2 samoloty21BIS -1 z SPRD, 2 -start na CzR-[ czerezwyczjnyj reżim -dodatkowe dopalanie ] Ten z SPRD poszedł dosłownie jak rakieta ., niemal po rozpędzeniu pionowo w górę. Ale wynikało to też z tego iż startujący pilot nie bał się takiego efektu.Wiadomo że było to krótkotrwałe , ale efekt godny zapamiętania .Cały pic polegał na tym iż przed założeniem trzeba to było sprawdzac, i dodatkowo nikt nie wiedział jak zachowają się przyspieszacze w momencie uruchomienia podczas startu na samolocie. A jak jeden nie zapracuje ? A wyłączyć już tego nie można było, ew. zrzucić, ale to po starcie a nie pod samolot .No i sprawa że to ustrojstwo latami leżało na bomboskładach i naprawdę ciężko było podjąć decyzję odnośnie użycia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piloci 11 PLM przed MiG-21PFM 6608 (na drabince Mirosław Hermaszewski), zwraca uwagę nietypowy wzór numeru bocznego

6608.jpg

 

Ale ja nie o tym. Moją uwagę przykuło coś innego. Taki modelarski szczegół na odchylanej części owiewki. Przeglądając zdjęcia widać mały bałagan. Otóż niektóre s-ty mają lusterka wsteczne na ramie kabiny, niektóre ich nie mają. Do tego dochodzi peryskop. Na niektórych jest, na innych nie ma. Są też takie które miały i lusterka i peryskop. Mało tego, czasem pojawia się zaślepka zamiast peryskopu. Podobno brało się to z faktu, że te ulegały uszkodzeniu i nawet odpadały. I tak robi się mały rozgardiasz, bo taki PFM 01 skończył z zaślepką, ale jak się okazuje wcześniej peryskopu nie miał (!)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SPRD 99 leżały na bomboskładach to fakt. Były za drogie aby je eksploatować na bieżąco i nie produkowano ich w kraju. Jako takie miały być stosowane w przypadku uszkodzenia pasa tzw skrócony start. W obawie przed niesymetrycznym ciągiem w przypadku nie zadziałania jednego z przyśpieszaczy nie zalecano start parą samolotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W obawie przed niesymetrycznym ciągiem w przypadku nie zadziałania jednego z przyśpieszaczy nie zalecano start parą samolotu.

Może i nie zalecano , za to zalecano wtedy za wszelką cenę utrzymanie kierunku startu .Optymiści .W opisywanym przeze mnie przypadku własnie odbył się start pary s-lotów. Jednego z nich startując na CzR pilotował ówczesny Szef Lotnictwa 2KOPK płk. Gotowała, drugiego mjr. Hajduczenia ?

Zadaniem pilotów było sprawdzenie i możliwości CzR i SPRD , a raczej porównanie długości drogi startu ,co wypadnie lepiej . Może i ryzyko , ale wkalkulowane w zawód . A jak się nie ćwiczy, to póżniej niestety efekty są bardzo smutne.

 

em -a jak w końcu wyglądała zasłonka "ślepego pilotazu " na bojowym ? Bo za chiny nie mogę sobie przypomnieć takiego urządzenia .Szparkę rozumem , ale bojowy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja rozumiem, Su-22 mają na bojowych, ale na MiG-21? Niech mi ktoś to pokaże na zdjęciu.

Bez zaślepki

waf6a.jpg

I przed oddaniem do muzeum...

odlot.jpg

 

em jest i o lusterkach na końcu strony, to może wrzucisz też ciąg dalszy? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em -choćbyś mnie porąbał na kawałki , będę szedl w zaparte .W życiu tego nie widziałem na bojowym. Z jakiej to jest wersji ? I jeszcze to mechaniczne otwieranie i zamykanie osłony. Na UM było to robione elektrycznie i włączane AZS. I gdzie tu sens i logika takiego rozwiązania .Szkolący się pilot miał sam się uczyć latać " w zasłoniętej " kabinie ? No chyba że jak wspomniałeś parę postów wcześniej to miało być dorażnie montowane w razie potrzeby[ ja tak to przynajmniej zrozumiałem ] Jak widać na rysunku całość oparta na śrubach , płaskownikach , typowe mechaniczne mocowanie do ramy wiatrochronu . Ale po jakie licho w momencie podjęcia decyzji o katapultowaniu , trzeba było jeszcze pamietać o odsunięciu tej " szmaty" ? Przecież to w niczym nie przeszkadzało , osłona kabiny i tak odpadała razem ze "sztorką " Dociągnij pasy, dopnij maskę , przyciągnij nogi do fotela, włącz obwód wybuchu 'Chrom -Nikiel " ? , odsłoń zasłonkę .I w tym momencie stwierdzasz...., no właśnie już chyba nic nie stwierdzał .Szkoda tych ludzi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu tego nie widziałem na bojowym. Z jakiej to jest wersji

 

Su-22 mają na bojowych, ale na MiG-21? Niech mi ktoś to pokaże na zdjęciu.

 

Bardzo proszę, wersja MF nasi południowi sąsiedzi

 

zdjcie05911.jpg

 

zdjcie0591r.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chylę czoła .Ale nie znaczy że było to używane u Nas. I czemu to miało służyć , w sensie sprawdzania i nabierania doświadczenia ? No chyba ze lecieli w parze i ten z boku kontrolował zachowania " młodego " To nie chciałbym lecieć obok takiego " ślepego "boksera . Rosjanie rzeczywiście przewidywali takie loty, ale to wszystko bylo obwarowane szkoleniami , predyspozycjami pilota , wynikami w szkoleniu .Trochę podukałem radzieckie bukwy z metodyki szkolenia na 21PF/PFM no i tam chyba tak latali. No tak ale tam latali na 21 już w Szkole.

21001.th.jpg

21125.th.jpg

 

21126.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

21127.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Dla znających rosyjski-dla nieznających ,warunki dopuszczenia do lotów w zakrytej kabinie, krótko ;

-wyszkolenie

-opanowanie

-cechy charakteru

-znajomośc kabiny

-zachowanie się w trudnych sytuacjach

-no i wreście łaskawe zezwolenie na odsunięcie sztorki w sytuacji nieopanowania "planu lotu"

To tak ogólnie, żeby mi ktoś nie zarzucał "cudów " i tak więcej domyśliłem się jak zrozumiałem .Ale widocznie Czesi mieli więcej "bratniego " zaufania do planów szkolenia WWS.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obsługiwałem Ołówki przez 25 lat i nie widziałem zasłonek na naszych bojowych a było trochę wersji i trochę się bywało w innych pułkach. Dlatego wcale się nie dziwię reakcji babci 131 - dla mnie to też zaskoczenie tym bardziej że przeczy logice. Bojowy samolot to służy do wykonywania zadań bojowych gdzie taka zasłonka jest zbyteczna no chyba że koledzy z południa przerobili to na wersję tropikalną - ma chronić przed intensywnym słońcem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gondola z fotokarabinem S-13, którą wieszało się pod skrzydłem z tego co pamiętam była przeznaczona dla szparek ale osobiście jej nigdy na naszych samolotach nie widziałem. Możliwe, że stosowana była na pierwszych takich maszynach.

Rzeczywiście na wczesnych szparkach była, MLP Kraków:

IMG_0260.jpg

IMG_0261.jpg

IMG_0262.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek S napisał

Rzeczywiście na wczesnych szparkach była, MLP Kraków:
Jak już pisałem nie tylko na wczesnych.Miałem szparkę 9307 [ m.i ] a więc z ostatnich serii, i były zakładane fotogondole.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak -nie mam zielonego pojęcia .Szparkę jako "zasłużony " technik dostałem po 3 latach obsługiwania bojowego .Pierwszy raz założyli te gondole ok.85 ? Gdzieś leżały, zaszła potrzeba szkolenia młodych to i założyli .Bez żadnych przydziałów , kombinowania .Wtedy był okres że przychodziło do jednostek dużo młodych pilotów , więc padła decyzja " uzbroić " po jednej szparce w eskadrze w fotogondole.Podejrzewam że o tych fotogondolach to się musiało komuś tak nagle przypomnieć , a że to nic nie kosztowało , poza zwiększonym zużyciem blony foto , więc założyli .Cała filozofia .

I żeby było jasne , ja też nie miałem na stanie tego urządzenia i dopóki go nie założyli nie miałem zielonego pojęcia o jego istnieniu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako że pracowałem zarówno w Debrznie jak i w Sochaczewie jak pisałem wcześniej nie widziałem tych gondol. Dziwi mnie bo szpareczki US/UM miały zabudowany w kabinie fotokarabin SSz 45, który świetnie kontrolował etap celowania więc zabudowa dodatkowego s-13 w/g mojej oceny jest zbyteczna.

Z moich zapisków z lat 70 wynika, że fotogondole na szparki przypadały 1:5 czyli co 5 samolot powinien mieć na wyposażeniu takie ujstrojstwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra 1:5 .Tylko ,z zapisów wynika że szkolne miały 2 rodzaje tej gondoli .Na prawe skrzydło te 100mm ,na lewe zas 300mm ogniskowej . Czemu dwa rózne zumy ? krótszy dla zadań powietrze-powietrze,dłuzsze dla powietrze -ziemia ? jest tu jakaś systematyka ? Ze sposobu /miejsca zabudowy wynika ze to odmienne korpusy ? czy takie same ? to czemu pod rózne skrzydła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em -jeszcze trochę takich "wynalazków " i dojdę do wniosku że zaczynasz drukować instrukcje w oparciu o skany sam dla siebie .

Tylko na szkolnych? A co z Bisami ?. W/g opisów te gondole nalezało podwiesić na belce nr 3.
W zyciu nie widziałem żeby to podwieszali na Bisa, i do tego jeszcze na belce ? Wrzuć jakiś skanik,jak można .I powiem szczerze po tylu latach to kojarzy mi się tylko z guzami na głowie .Nawet nie pamiętam dokladnie czy podwieszali jednocześnie pod obydwa skrzydła , ale chyba nie.Kojarzę to z uzbrojeńcem jak wyciągał kasetę z filmem po odkręceniu tylnego opływu .To naprawdę było incydentalne użycie , mimo że gondole wisiały czasami tygodniami pod skrzydłem .Ale nie znaczy jednocześnie że byly non-stop w użyciu

Po powrocie z remontów 88-89, tego już chyba nie zakładano .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Dęblinie na czym ? Przecież jeśli się nie mylę pchor . nie latali wówczas na 21UM, na Bisach chyba tym bardziej .W tamtych latach przynajmniej .A jeśli chodzi o ścisłość to zaprezentowane fotogondole do UM [ z dwoma różnymi aparatami ] to jednak nie to samo co miało być podwieszone pod Bisa .Od razu mi nie pasowało , zastanawiałem się jak to można podwiesić pod belkę . Można , ale nie to co pod UM-konstrukcja obudowy jest całkiem inna. Co nie zmienia faktu że pod Bisem jej wogóle nie widziałem .Zobaczyłem to urządzenia dosłownie pół godziny temu .

obraz111.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us

A odnośnie Dęblina -to tak naprawdę nie podczepiali tego do czegoś innego ? [ tak z ciekawości pytam ]

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jest , po co ? w jakim celu? były stosowane te gondole ? Grzegorz napisał ze Ssz-445 wystarczał . To po kiego te S-13-100-300?

 

To takie przesmiewcze hasło ,jak pokonamy wraze armie Podchorazowie to latali na TS-11 ,SbLimach i Limach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.