Skocz do zawartości

Nowy samolot szkolno-bojowy dla R.P.


crustian

Rekomendowane odpowiedzi

no to właśnie dziś ruszył przetarg na 16nowiuśkich samolocików dla naszych lotników.wystartowało 5 firm z czego 3 podaje się za najbardzie prawdopodobne.

1.BAE Systems Hawk AJT (G.B.)

2.Kai T-50 GoldenEagle (Korea)

3.Alenia Aermacchi M-346 (Italia)

4.Aero Vodochody L-159 (Czechy)

5.Patria z używanymi zmodernizowanymi Hawkami(Finlandia)

co myślicie o konkurentach? jakie są Wasze opinie? który wygra i dlaczego? kłóćmy się konstruktywnie.

Osobiście jestem za Itailańskim samoltkiem bo w miarę nowy w miarę tani i dwusilnikowy,czekam na kontry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 235
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Też mam nieodparte wrażenie, że bedzie tak jak z przetarrgiem na wielozadaniowy, gdziee padło pytanie "który samolot wygra przetarg i dlaczego bedzie to F-16?" ;)

 

Osobiście, jakkolwiek zgadzam się z opinią redaktorów pism lotniczych, że prędkośc naddźwiękowa samolotowi szkolnemu potrzebna nie jest, to mimo wszystko uważam, że zakup T-50 byłby dobry a to z tego względu, że w późniejszym czasie trzeba bedzie mysleć o zastąpieniu Su-22 (i to całkiem niedługo) oraz MiG-29, a wówczas kupno F/A-50 (podczas wystawy Air Fair z przedstawicielami KAI pytałem o ten wariant i zapewniono mnie, że prace idą mocno do przodu) było by zarówno opłacalne ze względu na koszt zakupu (w porównaniu choćby do EF2000 zaprezętowanym ostatnio w Kielcach w postaci modelu z polskimi szachownicami) jak i pod względem szkoleniowym - mielibyśmy już pilotów przeszkolonych na konkretny typ samolotu.

 

Jeszcze dalej w kwestii nowego samolotu bojowego - o ile wszystkim, zwłaszcza politykom, marzy się F-35 na polskim niebie, o tyle realnie rzecz rozpatrując - w pierwszej kolejności nabęda go pańsstwa uczestniczące w programie JSF więc dla Polski termin dostepnosci na pewno będzie odleglejszy niż data wycofania ostatnich MiG-29. Z tego własnie wzgledu (m.in.) T-50 to moim zdaniem dobry wybór.

 

Trudno też nie przyznać racji powyższej wypowiedzi kolegi figosadowski. T-50 ma zblizoną aerodynamikę i awionikę a przez to cyfrowy układ sterowania, co na pewno pozwoli wyrobić odpowiednie nawyki przyszlym pilotom szesnastych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wydaje mi się żeby koreańczycy wygrali.mają najdroższą ofertę. prędzej Hawki AJT podoła co nie zmienia faktu,że najładniejszy jest M-346 jest konstrukcją nowoczesną dwusilnikową i nie jest najdroższy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wydaje mi się żeby koreańczycy wygrali.mają najdroższą ofertę. prędzej Hawki AJT podoła co nie zmienia faktu,że najładniejszy jest M-346 jest konstrukcją nowoczesną dwusilnikową i nie jest najdroższy

 

Oby rzeczywiście wzieli pod uwagę cenę. Niestety mi się wydaje, że wygra T-50. Na tegorocznym MSPO prozentowali się razem z Lockheed Martinem, a więc sugestia jest mocna... A biorąc pod uwagę, że przy przetargach nieraz dzieją się cuda, to może się okazać, że oferta najdroższa stała się najtańszą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kupimy najstarsze, zakonserwowane z lat 70 tak jak było z f-16

Błagam tylko nie to co oferują na finowie i czesi,zresztą ponoć te dwie oferty nie są brane zbytnio pod uwagę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kupimy najstarsze, zakonserwowane z lat 70 tak jak było z f-16

Ty tak na poważnie?

Wracając do tematu. Również optuje za M-346 ale znając życie padnie na T-50 (bo włoska maszyna to przecież ma radzieckie tfu rosyjskie korzenie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)bo włoska maszyna to przecież ma radzieckie tfu rosyjskie korzenie(...)
To myślę może być podstawowy argument na "NIE" dla wybierających.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslicie, że ta psychoza jeszcze funkcjonuje? No to już by było kuriozum

 

Teoretycznie, tzn. zgodnie z literą prawa, w przetargach na sprzęt dla MON najistotniejsze są koszty, zarówno zakupu jaki póxniejszej eksploatacji, i to one są najwyżej punktowane.

 

Ciekaw tylko, czy "nowy wielki brat" ma jakieś dodatkowe punktu, o których opinia pobliczna nic nie wie? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sze takie brednie to mi sie scyzoryk w kieszeni otwiera

to ma być konstruktywna kłótnia na argumenty podaj je .

 

Również optuje za M-346 ale znając życie padnie na T-50

to najdroższa oferta i raczej nie wybiorą go

 

Piotrek.S. napisał:

(...)bo włoska maszyna to przecież ma radzieckie tfu rosyjskie korzenie(...)

To myślę może być podstawowy argument na "NIE" dla wybierających.

chodzi Wam o jak-130?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek.S. napisał:

(...)bo włoska maszyna to przecież ma radzieckie tfu rosyjskie korzenie(...)

To myślę może być podstawowy argument na "NIE" dla wybierających.

chodzi Wam o jak-130?

 

Tak. Swego czasu Polsce proponowano wejście w program M-346.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RAV - wiesz to się nazywa czasoprzestrzeń . Budujesz coś powiedzmy dzisiaj, a w tym czasie lata to 40 lat temu . W przypadku f-16 to na pewnych portalach społecznościowych pojawiają się takie teorie. Do tego konserwacja kojarzy mi się z formaliną

 

Pozdrawiam wszystkich znawców oraz "znawców" lotnictwa

Piotrek

 

PS. Mam dzisiaj dosyć ciężki humor .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kupimy najstarsze, zakonserwowane z lat 70 tak jak było z f-16

Jak sze takie brednie to mi sie scyzoryk w kieszeni otwiera

 

to tutaj informacje nt tych "doskonałych" maszyn za tvn24:

 

"Według nieoficjalnych informacji, poważnych usterek było ok. 170. Dotyczyły głównie silników, układu tlenowo-ratunkowego, nawigacji i systemów bojowych. Czyli wszystkich najważniejszych części samolotów. W ub.r. na same części zamienne polskie wojsko wydało 123 mln dol."

 

RAV sugeruje że po kilku wałach z przetargami u nas kupimy jak zwykle syf, nawet buty dla wojska kupujemy ...owe, nie mówiąc o mundurach które były za kosmiczne pieniądze szyte bo z materiału ciężko dostrzegalnego w noktowizorach, ale nici za to były najzwyklejsze i chłopaki świecą jak latarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie jest temat o f-16 ale proszę : Data oblotu: 2 lutego 1974. Lata produkcji: 1976 – obecnie.

co do M-346,znalazłem taką informację: "siły powietrzne Rosji stworzyły w 1996 projekt swojego własnego samolotu do szkolenia zaawansowanego, jednak z braku pomysłów Jakowlew zwrócił się z prośbą o pomoc do Włoskich specjalistów. Niebawem inną wersją samolotu jaka powstała nazwano Jak-130. W chwili obecnej Rosjanie używają około 150 sztuk samolotu. Zamówiono 200 egzemplarzy, a dostawa ma zakończyć się do końca 2015 roku."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zważywszy na to, że Penta to w zasadzie FSB, nie zdziwiłbym się, gdyby ten akurat rząd dążył do wyboru L-159, np. unieważniając przetarg i udzielając zamówienia w jakimś uproszczonym trybie (temu może służyć zadziwiający wymóg wyposażenia samolotów w radar AESA).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manas nie strasz mnie.to jakaś masakra te stare zdezelowane L-159.

biorę oczywiści pod uwagę daty oblotu i produkcji czeskiej vs. włoskiej i koreańskiej maszyny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymagania wyraznie napisane pod T-50. Konkretnie pod modyfikacje FA-50 - nazwana T-50P. Tak wiec AESA zupelnie zadzwiajaca nie jest. Korea Pld intensywnie "pompuje" eksport produkcji specjalnych, tak wiec jezeli nic dziwnego sie nie wydarzy kupimy T-50P. Moim zdaniem, jezeli jest kasa to ten wybor jest calkiem ok.

 

Jezeli sie okaze ze kasy nima to zaczna sie cyrki.

 

... a najbardziej mi zal MW - tam z nowymi typami uzbrojenia to dopiero jest bida.

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lucass_krk jak ty czerpiesz informacje na temat F-16 z serwisów informacyjnych to gratuluje. Przecież oni się tam kompletnie na niczym nie znają. Obecnie we wszelkich serwisach informacyjnych nie chodzi o informowanie tylko o sprzedawanie sensacyjnych niusów.

 

Według nieoficjalnych informacji, poważnych usterek było ok. 170. 

Ale co na ta liczba nam mówi? Kompletnie nic. Jakby to była rzetelna informacja to by podali liczbę awarii np na 1000 godzin nalotu i porównali to z tego typu danymi dotyczącymi innych typów samolotów bojowych używanych w Polsce. A tak to te dziennikarskie wycierusy walną jakaś wziętą z kosmosu, nic nie znaczącą liczbę i wokół niej robią sensacje.

 

Data oblotu: 2 lutego 1974. Lata produkcji: 1976 – obecnie.

 

Volkswagen golf też jest produkowany od 1974r ale chyba nie powiecie że Golf VI prosto z salonu to prawie 40 letni złom. F-16c block 52+ to praktycznie całkowicie inny samolot niż F-16a block1. Tylko zewnętrznie wyglądają prawie tak samo !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli sprzedadzą nam T-50 z AESA, to może to oznaczać, że plan jest taki, aby tych maszyn zakupić więcej i żeby na dłużej były one substytutem WSB. Wtedy F-35 kupimy mniej więcej po takim okresie ich użytkowania, jak F-16 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.