Jump to content

Węgierski zwiadowca - 39.M Csaba (1/35 scratch)


szwabu87
 Share

Recommended Posts

Krótko o samej konstrukcji:

Samochód ten zaprojektowany został przez Węgra Miklos’a Straussler’a, w 1938 roku w zakładach Manfred Weiss powstał prototyp, a po udanych testach w 1939r. ruszyła produkcja seryjna pod oznaczeniem 39.M Csaba (imię najmłodszego syna Atylli). Produkcja tego modelu trwała do ‘44 roku, zamknęła się liczbą ok.104 pojazdów.

39.M był pojazdem o układzie 4x4, napędzany silnikiem Forda V8 o mocy 87KM, 5 biegów do przodu i do tyłu (samochód miał zdwojony układ kierowniczy) pozwalało mu na poruszanie się z prędkością ok. 65km/h, i przejechanie ok. 150km. 3 osobowa załoga dysponowała umieszczonym w obrotowej wieży uzbrojeniem: 20mm działkiem Solothurn 36.M, 8mm karabinem maszynowym Gebauer 1934/37, oraz przeciwlotniczym 8mm Gebauer 31M. Pancerz nitowany z płyt pancernych o grubości 9-13mm.

5770s.jpg

 

39.M wpadł mi w oko gdy pewnego razu przeglądałem sobie jakieś materiały i zdjęcia z walk na froncie wschodnim. Sam pojazd tak mnie zauroczył, że po zebraniu jakichś materiałów na jego temat, postanowiłem sobie zbudować jego model. Po kilkunastu godzinach przed laptopem miałem już w miarę dokładny model 3D, który posłużył mi do rozrysowania głównych elementów konstrukcyjnych pojazdu w odpowiedniej podziałce. Po pewnym czasie kadłub był już w plastiku, teraz pora na reszte... Zapraszam do oglądania i komentowania.

Piotrek

20271358.jpg

87855611.jpg

pc250294.jpg

pc250293.jpg

pc250292.jpg

Link to comment
Share on other sites

Na zdjęciu i modelu 3D wizjery kierowcy w kwadratowej obudowie z przodu są nieco na prawo od osi pojazdu, patrzac od przodu. u Ciebie jest na lewo

ale gafa.... musze to zweryfikowac, i jkc - sie poprawi , jeszcze jest na to czas. Dzięki za uwagę

Link to comment
Share on other sites

Doszły włazy obu kierowców, wieża, elementy podwozia, oraz błotniki za sponsorowane przez pewien browar Obecnie prace trochę stanęły, bo brakło mi szpachli… Jak paczka z materiałem dojdzie to się wszystko ruszy.

Pozdrawiam

pc250291.jpg

pc250292.jpg

pc250295.jpg

pc250298.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Witam! Mały raport z postępu prac: zainstalowałem na stałe wszystkie błotniki, przykleiłem tą wypukłość na prawej burcie kadłuba, powstała również żaluzja nad przedziałem silnikowym, oraz zasobniki na tylnich błotnikach, zdetalowałem troszkę oba włazy kierowców. Zacząłem również nitowanie, które będę powoli kontynuował…

Pozdrawiam Piotrek

 

pc260292.jpg

pc260293.jpg

pc260295.jpg

pc260296.jpg

pc260298.jpg

Link to comment
Share on other sites

Działasz dalej. Z czego robisz nity?

Nity albo z rozciągniętej ramki, albo z gotowego profilu, które sobie ostatnio zakupiłem. Tnę na 'plasterki' i naklejam, potem jeszcze papier ścierny i delikatnie nitro na pędzlu przelece żeby się troszkę zaokrągliły.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
No i jak tam? Projekt porzucony? A tak się ciekawie rozpoczęło , szkoda :/ ...

Haha! Prowokujesz do odpowiedzi strasznie. Nie, nie zarzuciłem budowy, choć…. Się nad tym zastanawiałem – nitowanie mnie dobija . Może jutro jakieś zdjęcia się pojawią.

Pozdrawiam Piotrek

Link to comment
Share on other sites

Witam! Skończyłem nitowanie… Straszna robota , w trakcie naprawdę myślałem o zmianie hobby . Poniżej fotki Csaby z piegami, wraz z nowym gąsienicowym kolegą .

 

To widze, że zaopatrujemy się w tym samym sklepie

Ja tam się nie zaopatruje, raczej tak z doskoku kupuje, jak coś pilnie potrzebuje…

 

Przy okazji chciałbym Wszystkim kolegom życzyć Wesołych Świąt!

Pozdrawiam Piotrek

pc270291.jpg

pc270296.jpg

pc270295.jpg

pc270301.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.