Jump to content
Wojciech Butrycz

MiG-15bis Franciszka Jareckiego (wydzielone)

Recommended Posts

Data jest pewna? 15 dni po Jareckim?

 

Jarecki leciał 5 marca, nie maja.

To ja w pierwotnej wersji podałem omyłkowo marzec i dopiero po poście yuonga poprawiłem na maj. Stąd to małe zamieszanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efektem jest prawidłowy krój cyfr charakterystycznego numeru bocznego MiG-a Jareckiego. Niestety konkurencja z White Eagle w swoim zestawie popłynęła jeśli chodzi o tą kwestię. Cyfry niezgodne z oryginałem, szachownice bez mostków, a numery do SBLimów są za duże!!! (oryginał miały 400 mm wysokości, z ich kalek wychodzi 440 mm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do listy braków dochodzi żółta lamówka w 206.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dokładnie, ale to już w arkuszu Lim-5 i 6 bis (powinna być biała)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W 1306 kształt cyfr również odbiega od oryginału.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ich (White Eagle) kosy na MiG-29? Porażka Kto to robi (ślepy)?

Mnie zaś ciekawi coś innego odnośnie Sagittardius, w przypadku maszyny Jareckiego jeżeli szachownice na kadłubie nie posiadały białego koloru, można założyć brak na tych skrzydłowych. Tylko do pozostałych maszyn też na spód mają być bez białego? Mają na to kwity, czy oszczędzili miejsca i farby?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Efektem jest prawidłowy krój cyfr charakterystycznego numeru bocznego MiG-a Jareckiego. Niestety konkurencja z White Eagle w swoim zestawie popłynęła jeśli chodzi o tą kwestię. Cyfry niezgodne z oryginałem, szachownice bez mostków, a numery do SBLimów są za duże!!! (oryginał miały 400 mm wysokości, z ich kalek wychodzi 440 mm).

 

No cóż, będę miał dwa komplety kalek na polskie piętnastki:))

Te szachownice bez mostków zdecydowały o zakupie drugiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A ich (White Eagle) kosy na MiG-29? Porażka Kto to robi (ślepy)?

Mnie zaś ciekawi coś innego odnośnie Sagittardius, w przypadku maszyny Jareckiego jeżeli szachownice na kadłubie nie posiadały białego koloru, można założyć brak na tych skrzydłowych. Tylko do pozostałych maszyn też na spód mają być bez białego? Mają na to kwity, czy oszczędzili miejsca i farby?

 

Witam serdecznie.

Mowa jest między innymi o kalkach ze znaczkiem strzelca, więc pozwolę sobie napisać parę słów. Na wstępie dodam że wszystkie kalki mają podaną bibliografię na podstawie której były opracowywane. Z uwagi na ilość miejsca w instrukcji bibliografia ograniczona jest do pozycji traktujących bezpośrednio o danych samolotach. Gdyby umieścić także materiały powiązane w sposób pośredni to zamiast instrukcji klient otrzymałby bibliografię z gdzieniegdzie wepchniętą ilustracją. W tym miejscu warto wspomnieć o książce Pana Tadeusza Królikiewicza „Polski samolot i barwa”. Co wnikliwsi czytelnicy pewnie znajdą tam jakieś nieścisłości czy braki, ale w mojej skromnej opinii jest to pozycja obowiązkowa dla każdego kto chce zgłębiać tajniki malowania naszych samolotów.

Wracając do tematu szachownic na MiG-ach z zestawu o uciekinierach, to niestety nie są znane zdjęcia przedstawiające te samoloty od spodu. Znane są natomiast zasady wedle których malowano w tamtym czasie oznakowanie. Streszczając je w kilku słowach, początkowo szachownice malowano tylko czerwoną farbą. Rolę jasnych pól, w zamyśle pomysłodawców, miała pełnić połyskująca powierzchnia płatowca. Jak wiadomo samoloty pozostawiano w barwie aluminium pokrytego bezbarwnym lakierem. Z czasem pojawiały się biało-czerwone szachownice, ale na kadłubie i stateczniku pionowym. Te na skrzydłach pozostały bez zmian. Zdjęcia tak oznakowanych samolotów można znaleźć w materiałach drukowanych i pewnie też w internecie.

Jako ciekawostkę, warto wspomnieć że szachownice na samolotach „uciekinierów”, te z białym tłem, miały charakterystyczne mostki w kształcie małych kwadratów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znane są natomiast zasady wedle których malowano w tamtym czasie oznakowanie. Streszczając je w kilku słowach, początkowo szachownice malowano tylko czerwoną farbą. Rolę jasnych pól, w zamyśle pomysłodawców, miała pełnić połyskująca powierzchnia płatowca. Jak wiadomo samoloty pozostawiano w barwie aluminium pokrytego bezbarwnym lakierem. Z czasem pojawiały się biało-czerwone szachownice, ale na kadłubie i stateczniku pionowym. Te na skrzydłach pozostały bez zmian. Zdjęcia tak oznakowanych samolotów można znaleźć w materiałach drukowanych i pewnie też w internecie.

Gdzie o takim sposobie malowania szachownic można przeczytać? Jak-23 latały wcześniej z białym w szachownicy. Nigdy o czymś takim nie słyszałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gdzie o takim sposobie malowania szachownic można przeczytać? Jak-23 latały wcześniej z białym w szachownicy. Nigdy o czymś takim nie słyszałem.

 

O takim sposobie malowania szachownic można przeczytać między innymi w książce o której wspomniałem wcześniej. Nie mieszajmy tylko różnych tematów, ten dotyczy MiGa-15 i to w konkretnym okresie czasu. To że zarówno wcześniej jak i później różne samoloty latały z biało-czerwonymi szachownicami, nie ulega wątpliwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zdjęcie marne ale raczej białego na skrzydłach nie widać

 

http://www.jareckivalves.net/about-us/frank-jarecki/

 

http://www.acig.org/artman/uploads/photo07b.jpg

 

 

http://www.acig.org/artman/publish/printer_530.shtml

 

swoją drogą ciekawy opis

[...]MiG-15 BIS (first version of the MiG-17)[...]

Share this post


Link to post
Share on other sites
zdjęcie marne ale raczej białego na skrzydłach nie widać

 

 

Nie ma i nie było wątpliwości co do maszyny Jareckiego, chodzi o to, czy inne samoloty, które dostały później biały kolor w znakach na boku kadłuba i stateczniku, miały nadal szachownice bez białego na spodzie skrzydeł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dawałem zdjecie szachownicy na spodzie skrzydeł mozna podejrzec.

 

Jest biały w szachownicy ? czy też go brak ?5q1x.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu ? jest biały ? czy go nie ma ?exdw.jpg ...oczywiście na obu wycinkach w szachownicach jest kolor biały .Pierwszy wycinek to samolot z 1PLM numer burtowy 10 , drugi to 1022 tez z 1 PLM.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oczywiście na obu wycinkach w szachownicach jest kolor

 

Oczywiste to nie jest, ale wierzę Ci na słowo.

Napisz tylko proszę czy masz inne zdjęcie (z tego samego okresu), które wyraźnie pokazuje, że biały kolor tam jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pokrycie naturalnego metalu daje niezwykłe efekty w zależności od kąta padania światła.Ile zagwozdki miałem z doborem farb do paneli przy samolocie Pogo. Raz panele były jaśniejsze raz ciemniejsze.Tak samo jest w wyzej pokazanych samolotach z sachownicą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę odświeżę temat. Mam nadzieję, że znajdzie się tu coś nowego.

Szukając informacji o duńskich muzeach wojskowych znalazłem info, że Duńczycy dostali z Krakowa za Starfightera Miga-15. Odrestaurowali go i nadali numer taki jak na samolocie Jareckiego. Znajduje się tam też obszerny artykuł poświęcony jego ucieczce i jemu samemu (niestety po Duńsku) opatrzony zdjęciami z momentu oględzin jego samolotu,zdjęciami gazet z tamtego okresu w których zamieszczone były artykuły opisujące to wydarzenie.

Dzięki tym zdjęciom wiem teraz, że popełniłem błąd podczas budowy modelu Miga Jareckiego. Okazuje się, że ten egzemplarz miał reflektor we wlocie powietrza a ja zrobiłem go bez.

Tyle ględzenia, poniżej linki do stron muzeów i wspomnianego artykułu.

 

http://flymuseum.dk/nyhedsarkiv/412-polsk-mig-15-jagerfly-i-udstillingen

http://www.langelandsfortet.dk/

http://flymuseum.dk/foto/nyheder/2014/MiG-15-Bornholm.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trochę odświeżę temat. Mam nadzieję, że znajdzie się tu coś nowego.

Szukając informacji o duńskich muzeach wojskowych znalazłem info, że Duńczycy dostali z Krakowa za Starfightera Miga-15. Odrestaurowali go i nadali numer taki jak na samolocie Jareckiego. Znajduje się tam też obszerny artykuł poświęcony jego ucieczce i jemu samemu (niestety po Duńsku) opatrzony zdjęciami z momentu oględzin jego samolotu,zdjęciami gazet z tamtego okresu w których zamieszczone były artykuły opisujące to wydarzenie.

Dzięki tym zdjęciom wiem teraz, że popełniłem błąd podczas budowy modelu Miga Jareckiego. Okazuje się, że ten egzemplarz miał reflektor we wlocie powietrza a ja zrobiłem go bez.

 

A ten dany Duńczykom to nie jest przypadkiem przerobiony SBLim...?

 

/p.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.