Jump to content
Wojciech Butrycz

MiG-15bis Franciszka Jareckiego (wydzielone)

Recommended Posts

Ciekawa jest też historia asa myśliwskiego Józefa Jeki. Brał udział między innymi w Kampani wrześniowej, Bitwie o Anglię, współpracował z CIA oblatując U-2 i wykonując loty nad Europą wschodnią oraz walczył w Indonezji. Z Franciszkiem Jareckim jest powiązany o tyle, że był jednym z kandydatów do wykradzenia MiGa-15. Miał być zrzucony na terenie ZSRR, dostać się do bazy lotniczej i uprowadzić samolot do Finlandii (przypomina mi to stary film "Firefox" :P). Akcję odwołano właśnie po ucieczce Jareckiego.

 

PS.

Nieudaną ucieczkę podjął w 1952 roku Edward Pytko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znani mi kolejni nasi uciekinierzy to:

- Nieuport 24C1bis - (1 maja 1920) Piotr Abakanowicz,

- Ił-2m3 - "3" (21 marca 1949) ppor. Arkadiusz Korobczyński

- Lim-2 - "1327" (25 września 1956) Zygmunt Gościniak

- Lim-2 - "1919" (7 listopada 1957) por. Bohdan Kożuchowski

- TS-8 Bies - "1020" (10 lipca 1963) mjr Ryszard Obacz

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gościniak uciekł na Lim-2 1B-1327. Imię Kożuchowskiego Bohdan.

W nocy 23/24 lipca 1956 uczniowie na dwóch Jak-18 z 6 Eskadry Samolotów Szkolnych uciekli do Austrii.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja znalazłem takich:

 

Arkadiusz Korobczyński - 1949 - Ił-2M3

Edward Pytko - 1952 - Jak-9

Henryk Kwiatkowski - 1951 - Po-2

Franciszek Jarecki - 1953 - MiG-15bis

Zdzisław Jaźwiński - 1953 - MiG-15bis

Zygmunt Gościniak - 1956 - Lim-2

Bogdan Kożuchowski - 1957 - Lim-2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znalazłem jeszcze to:

1982 – w Wiedniu wylądował An-2 uprowadzony przez trzech chorążych z eskadry lotnictwa transportowego w Krakowie (Kumor, Malec, Czerwiński). Zabrali ze sobą rodziny;

 

1983 – uzbrojonym śmigłowcem szturmowym Mi-2 uciekli do Szwecji piloci: Henryk Książek i Zbigniew Wojsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To co, robimy taki zestaw pt. 'Escapers'? Wydałbym to w skali 1/72 i 48. Może też 144, ale chyba modeli nie ma w tej ostatniej

Rzecz jasna będzie Mig-15bis Jareckiego. Kolorów raczej niewiele, więc pójdzie szybko w Techmodzie. Pozostałe dwa, trzy malowania wybierzcie sami ;). To taki 'modelworkowy' zestaw będzie. Limitowany

Share this post


Link to post
Share on other sites
To co, robimy taki zestaw pt. 'Escapers'? Wydałbym to w skali 1/72 i 48. Może też 144, ale chyba modeli nie ma w tej ostatniej

Rzecz jasna będzie Mig-15bis Jareckiego. Kolorów raczej niewiele, więc pójdzie szybko w Techmodzie. Pozostałe dwa, trzy malowania wybierzcie sami ;). To taki 'modelworkowy' zestaw będzie. Limitowany

 

 

No to mój wkład do projektu

Maszyna Kożuchowskiego

file.php?id=76&t=1&sid=6b7bed5c58b501f0031ac1195940fbee

 

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2816

 

Por. Arkadiusz Korobczyński uciekł 21 marca 1949 i lądował na Gotlandii.

Strzelec sierż. Zbigniew Kaczorowski powrócił do Polski.

Zdjęcia były chyba w jakimś "Aeroplanie" z lat 90-tych.

 

Szwedzi piszą jeszcze o jakimś Jaku-9 z 3 PLM , który lądował u nich w 1947, ale na razie nie znalazłem żadnych bliższych szczegółów.

Migi z różnych krajów "obozu socjalistycznego"

 

http://www.air-intel.nl/defectors.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli miałby być w 1/72 i 48, to najbezpieczniej wydać kalki do bisa Jareckiego, An-2 późniejszego wiedeńczyka, Ił-2m3 i może coś jeszcze, Jak-9 lub Mi-2? Do nich są (bądź będą) zestawy w obu skalach, z Biesem i Jak-18 już chyba ciężej. Tylko to zależy czy się dokopiesz do zdjęć.

 

Jarekk, jaki to numer dokładnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiedeńczyka to chyba nie ma sensu robić, bo w 1/48 kalka jest w modelu, a w 1/72 w zestawie osobnym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mówię o oryginalnym malowaniu, przecież nie uciekał pomalowany w smoka

A możesz to malowanko zapodać? No bo ja nawet nie wiem jak on wyglądał oryginalnie.

A tak btw - 'Jarecki' już 'się robi'. Tak więc punkt [pierwszy z głowy. Czas na następne Chciałbym to jak najszybciej zrobić i dać do druku, żeby przed świętami był (zestaw) dostępny . Tak na gwiazdkę

Share this post


Link to post
Share on other sites
1983 – uzbrojonym śmigłowcem szturmowym Mi-2 uciekli do Szwecji piloci: Henryk Książek i Zbigniew Wojsa.
To był chyba "2132" http://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum16/mi2male_opt.jpg

W Lotnictwie AI 5/93 jest zdjęcie jednego z Jaków-18 tuż przed lądowaniem w Austrii. Niestety ujęcie takie, że nie widać numeru, ale mam wrażenie, że gdzieś widziałem jeszcze inne zdjęcia tej maszyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
To był chyba "2132"

Tu jest to samo zdjęcie i odrobina danych:

http://www.videofact.com/english/defectors1_pl.html

http://www.videofact.com/polska/robocze%20today/polenski.html

 

Są też wspomnienia pilota pod tytułem "Lot do wolności"/"Ucieczka do wolności"

https://itunes.apple.com/pl/book/lot-do-wolnosci/id513121924?mt=11

https://itunes.apple.com/pl/book/ucieczka-do-wolnosci/id517817880?mt=11

 

 

 

PS.

Trafiłem też na wystawę: Uciekinierzy z PRL-u

http://www.muzeumprl-u.pl/index.php?id=75

 

Bohaterami najbardziej spektakularnych ucieczek w czasach PRL byli piloci wojskowi i cywilni. W latach 1948-1989 odnotowano dziewiętnaście przypadków uprowadzenia maszyn wojskowych. Jeden z pierwszych miał miejsce w marcu 1949 r. kiedy na szwedzkiej Gotlandii wylądował lł-2 z eskadry Marynarki Wojennej z ppor. Arkadiuszem Korobczyńskim i mechanikiem bosmanem Zbigniewem Kaczorowskim na pokładzie.

 

Szczególny pod tym względem był rok 1953. W dniu śmierci Stalina, 5 marca, ppor. Franciszek Jarecki uprowadził na Bornholm nowoczesny wówczas samolot myśliwski typu MiG-15. Dokładnie dwa miesiące później jego wyczyn powtórzył ppor. Zdzisław Jaźwiński. Piloci uciekali nie tylko w pojedynkę. W lipcu 1956 r. czterech podchorążych z Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie uprowadziło do Austrii dwa samoloty szkoleniowe typu Jak-18. W lipcu 1963 r. mjr Ryszard Obacz, doświadczony instruktor i oblatywacz, wylądował wraz z żoną i dwójką synów w Berlinie Zachodnim na dwuosobowym samolocie szkolno-treningowym typu TS-8 Bies, z którego wcześniej wymontował wszelkie zbędne urządzenia.

 

Primaaprilisowym żartem nie okazał się wyczyn trzech chorążych z eskadry lotnictwa transportowego: Andrzeja Kumora, Andrzej Malca i Jerzego Czerwińskiego (wrócił do kraju), którzy I kwietnia 1982 r. uprowadzili samolot typu An-2 i po „uzupełnieniu" załogi o członków rodzin dolecieli do Wiednia.

 

Kraj „opuszczano" nie tylko za sterami samolotów. W lutym 1983 r. dwójka pilotów Henryk Książek i Zbigniew Wojsa uciekła do Szwecji uzbrojonym śmigłowcem szturmowym Mi-2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.robotmuseum.se/Mappar/Forelasningar/ARM_Teknisk_Underrattelse.pdf

 

Jest zdjęcie Mi-2, widać dokładnie numer i sporo szczegółów kamuflażu. Szwedzi piszą, że był uzbrojony w jedno stałe działko 23mm i miał ostrą amunicję.

 

Ja bym głosował właśnie za tym śmigłowcem , Jareckim , oraz Kożuchowskim (mała dioramka z leżącym na brzuchu Limem, byłaby ciekawa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mowa tutaj o maszynach wojskowych, a pomijamy maszyny cywilne których też kilka zostało pożyczonych w ramach "biletu w jedną stronę" Uprowadzonych zostało kilka Jaków-12, Gawron, Zlin, An-2, An-24 Polish Aircraft at Tempelhof: http://www.mil-airfields.de/de/berlin-tempelhof-central-airport.htm pod tym linkiem na samym dole jest artykuł o naszych maszynach, a wiem że jeszcze jakiś AN-24 LOTu był uprowadzony i Zlin 42 SP-ALM. Tutaj fotka Wiedeńczyka z czasów ucieczki: http://historia.newsweek.pl/boleslaw-wrona--bohater-mimo-woli,zoom,79079.html raczej w standardowym malowaniu tamtych czasów, czyli jeszcze nie łaciaty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artek, nie chcę mieszać cywilnych z wojskowymi. Jak sobie wyobrażasz kalkę z Mig-15 i An-24. Np. w 1/72 czy 48 .

An-24 co chwila lądowały w latach 80tych na Tempelhof i stało się to już prawdziwą plagą. Leciałeś np. z Warszawy do Szczecina, ale nigdy nie wiedziałeś gdzie wylądujesz . To osobna działka (którą mam akurat rozpracowaną).

Wracając do tematu - czyli Migi-15 '346' i Kożuchowskiego, Mi-2 i coś jeszcze? Czy zamykamy temat na tych trzech?

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
To osobna działka (którą mam akurat rozpracowaną)

Czyli escapersi będą wojskowi i cywilni Dobrze, ja tak tylko informacyjnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Póki co cywilnych nie przewiduję . Za to An-24 będzie na pewno w 144 do EE i Amodel. No i sobie już każdy zrobi maszynę jaką chce - wszystkie regi przewidziane ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wracając do tematu - czyli Migi-15 '346' i Kożuchowskiego, Mi-2 i coś jeszcze? Czy zamykamy temat na tych trzech?

Ja bym proponował jeszcze Jaka lub Iła, ale tu może być problem z dokumentacją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-2 2132 to był US przebudowany na URN. MiG-15bis, Mi-2, An-2 i Ił-2/Jak-9 i mielibyśmy zestaw idealny

 

W Lotnictwie AI 5/93 jest zdjęcie jednego z Jaków-18 tuż przed lądowaniem w Austrii. Niestety ujęcie takie, że nie widać numeru, ale mam wrażenie, że gdzieś widziałem jeszcze inne zdjęcia tej maszyny.

Mam podobne wrażenie, tylko gdzie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amerykańskie źródła wywiadowcze podają datę ucieczki Jaźwińskiego w dniu 20 maja 1953 roku na maszynie nr 415

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.