Skocz do zawartości

Usunięcie szwu/rys z owiewki


Solo

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w pudełku model F-16CJ od Tamiya, który zawiera dwa zestawy owiewki i wiatrochronu.

Na jednym i na drugim (w obu zestawach) jest paskudny, dość gruby szew biegnący dokładnie przez całą owiewkę i cały wiatrochron.

Naturalnie pojawia się pytanie: jak to usunąć?

Naczytałem się wiele w tym temacie na różnych forach: używać papieru ściernego, na sucho, na mokro, pasty polerskie, polerki do paznokci i sam nie wiem co jeszcze.

Z tego wszystkiego wyrobiłem sobie pewną opinię, jak to po kolei powinienem robić.

Jeśli się mylę, skorygujcie mnie proszę, albo wskażcie inne metody:

 

1. sam szew usuwam papierem ściernym na mokro, nie grubszym niż 1200-1500

2. po usunięciu szwu, całą owiewkę szlifuję papierem ściernym 2400, także na mokro

3. kolejny krok, to znowu szlifowanie, tym razem papierem 4000, także na mokro

4. w finale, używam pasty polerskiej, np. Tamiya 87070 Polishing Compound (Finish), albo Gunze Mr. Compound (Super Fine).

 

I tyle, powinno błyszczeć.

Podobny problem mam też z wiatrochronem A-10, którego niedługo mam zamiar zacząć, tylko że tam jest po prostu mała ale wyraźna rysa, którą chciałbym usunąć.

 

Dobry plan sobie obmyśliłem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 56
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Pobawiłem się na testowej szybce, nieciekawie to wygląda.

Co prawda nie było tam szwu, ale usunięcie go papierem 1500... matko, ile to trzeba będzie trzeć.

W każdym razie, po zastosowaniu 1500/2400/4000 mam gładką, ale bardzo matową szybkę.

Czy sama pasta powinna sprawić, że szybka stanie się przejrzysta?

Bo na razi smutno to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pobawiłem się na testowej szybce, nieciekawie to wygląda.

Co prawda nie było tam szwu, ale usunięcie go papierem 1500... matko, ile to trzeba będzie trzeć.

W każdym razie, po zastosowaniu 1500/2400/4000 mam gładką, ale bardzo matową szybkę.

Czy sama pasta powinna sprawić, że szybka stanie się przejrzysta?

Bo na razi smutno to wygląda.

 

Po godzinie polerki będzie lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serio?

To w takim razie nie wystarczy papierami szlifować na gładko, tylko do osiągnięcia określonego skutku?

W takim razie czym się kierować? Skoro pasta dopiero spowoduje błysk, to jak długo szlifować papierami?

Bo w tym konkretnym przypadku, to szybka jest idealnie gładka, tylko po prostu matowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle zrozumiałeś. Teraz kolej na polerkę pastami. Jak kończyłeś papierem 4000 to weź teraz średnią pastę, a potem super fine.

 

Nie miałem na myśli tego, że papier 4000 mi wyszlifuje szybkę do pełnej przejrzystości. Chodziło mi tylko o to, jak długo, albo: do jakiego efektu, mam szlifować tym najfrobniejszym papierem i kiedy wykończyć wszystko pastą.

 

Sorry panowie, że się tak dopytuję, ale chcę się upewnić.

Czyli:

- ścieram grubszym papierem to co chcę zetrzeć/usunąć, np. ten nieszczęsny szew

- poleruję na gładko najpierw grubszymi, potem coraz drobniejszymi papierami, aż do 4000, tak aby za każdym razem szlifowana powierzchnia była gładka pod palcem

- potem dopiero biorę pastę, najpierw średnią, potem najdrobniejszą, wykończeniową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ścierać szew możesz spokojnie papierem 800. Potem 1000, 1500, 2000, 2500, 4000. Gładka pod palcem to słaby wyznacznik. Reguła jest taka, że większym papierem musisz usunąć rysy po poprzednim, inaczej po wypolerowaniu będzie je widać, a papierem 2 stopnie wyżej już tak szybko ich nie usuniesz. Poleruj, sam zobaczysz. Jak zrobisz źle, to się lepiej nauczysz. Tym bardziej, że masz owiewkę testową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobny problem jak solo, i z dużym zainteresowaniem obserwuje ten wątek. Mam zaczętą F-14 z Hasy z pięknym szwem ! Model za półtorej stówki z takim czymś !!!!

Nie bardzo chwiałbym inwestować kasę w jednorazową operacje. Sa jeszcze kabinki vacu ...w przystępnej cenie ,-)) Stad pytanie ile kosztują te polerki i ten FUTURE ? słyszałem o tym specyfiku, ale chyba tani nie jest...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spiton, ja jednak nie będę kombinował i Tobie też nie radzę.

Na PWM przekonali mnie, żeby robić to normalnie: nożykiem zeskrobię szew, potem1200/1500/2400/4000 i pasta polerska, zamówiłem już Tamkę.

Zerknij sobie także tutaj, gość przy pomocy jakiś fajnych pilniczków doszlifowuje owiewkę (usuwając szew nożykiem) w 6 minut.

Dla mnie piękne, tylko nie sądzę że kupię gdzieś w sklepie taki perfekcyjny, drobny pilniczek do polerowania paznokci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebastian nie rozwijaj tego wątku... Jak ja miałem problem z pięknym szwem, to 15 minut przeglądałem internet i wiedziałem co mam robić. Na stronie każdego sklepu internetowego są specyfiki do polerki. Doprowadzenie owiewki do stanu używalności zajęło mi może godzinę. Przykro mi, że nie napisałem przy okazji rozprawki na temat usuwania szwów, nie spłodziłem kilkudziesięciu postów na ten temat. No ale ja chciałem tylko usunąć szew...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobny problem jak solo, i z dużym zainteresowaniem obserwuje ten wątek. Mam zaczętą F-14 z Hasy z pięknym szwem ! Model za półtorej stówki z takim czymś !!!!

 

Taki szew jest czymś naturalnym w dzielonych formach, a te są b.powszechne ostatnimi czasy i dają szansę na odwzorowanie bardziej skomplikowanych kształtów.

Albo uproszczenia i brak szwu ( F-14 Matchboxa nie ma szwu na osłonie kabiny ) , albo dzielona forma ze szwem. Wybieraj!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taką owiewkę wyjmiesz z jednoczęściowej formy. Taka jest w F-14 Matchboxa.

 

 

Ω Takiego kształtu nie wyjmiesz. I taka wymaga dzielonej formy. I szwu w zamian. Taka jest w F-14 Hasegawy Spitona.

 

Twój przykład jak sądzę należy do tej pierwszej grupy, gdzie największy przekrój jest na dolnym brzegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem. Tak samo mam z owiewką mojego F-16CJ Tamiya i to rozumiem, bo w rzeczywistości ta owiewka ma taki kształt, jak w Twoim pierwszym przykładzie.

To co pokazałem to szybka od A-10 Hobby Bossa, a ten samolot chyba nie ma takiej kropelkowej owiewki, jeśli chodzi o kształt. Ale nie będę się upierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebastian nie rozwijaj tego wątku... Jak ja miałem problem z pięknym szwem, to 15 minut przeglądałem internet i wiedziałem co mam robić. Na stronie każdego sklepu internetowego są specyfiki do polerki. Doprowadzenie owiewki do stanu używalności zajęło mi może godzinę. Przykro mi, że nie napisałem przy okazji rozprawki na temat usuwania szwów, nie spłodziłem kilkudziesięciu postów na ten temat. No ale ja chciałem tylko usunąć szew...

To skrobnij szybko najlepszą metodę. Acha, tam gdzie mieszkam nie ma sklepu modelarskiego. Ale są drogerie ,-)) I wydaje mi się, że forum służy do rozmów na właśnie takie tematy. nie rozumiem czemu miała by służyć atmosfera, w której będziemy się bali o coś spytać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam najlepszej metody, tą którą stosowałem podpatrzyłem i podczytałem z warsztatów kolegów modelarzy. Ja swoje specyfiki kupiłem przez internet lub na giełdach.

Tu właśnie chodzi o atmosferę. Jak ja zaczynałem przygodę z forumami, to osobników co o wszystko pytają, a nic nie szukają stawiało się od razu do pionu prostym - użyj najpierw funkcji "szukaj". Nie widzę powodu pomagania komuś kto nie zadaje sobie tego prostego trudu. Zresztą przecież w tym ciężkim przypadku nawet i o to nie chodzi tylko o bicie piany, a kolega zrobi jak sobie tam umyślił...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak przy okazji zanim zaczniesz szlifować tą osłonę kabiny przeglądnij dokładnie trochę zdjęć. Może wcale tego szlifować nie należy? Dla przykładu przyjrzyj się tej fotce.

 

http://farm8.staticflickr.com/7163/6496942903_3f0152a4de_b.jpg

 

lub tej

http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Fairchild-A-10A-Thunderbolt/2241676/L/&sid=73b9fbb6065ddda373931c2bac731641

 

albo

http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Fairchild-A-10C-Thunderbolt/2224958/L/&sid=73b9fbb6065ddda373931c2bac731641

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.