BOMI21 Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 Mój następny projekt, czyli MiG-21MF o numerze bocznym 6715, waloryzowany: - Zestawem Eduarda 648035 - MiG-21MF Interior Early - Zestawem Eduarda 648049 - MiG-21 wheel wells - Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle - Zestawem Eduarda 48703 - MiG-21MF accessories - Zestawem Eduarda 48704 - MiG-21 ladder - Zestawem Mastera 48-061 - MiG-21 SM/M//MF Pitot Tube - Zestawem kalkomanii "MiG-21MF in Polish Air Force" Montexu (Fot. Tomasz Królikowski http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=74296&width=big ) A oto i maszyna, którą będę robił - MiG-21MF ze składu Polskich Sił Powietrznych. Numer boczny 6715, przybył do Polski w lutym 1973 roku. Służył (w kolejności chronologicznej) w 34 PLM , 11PLM , 62 PLM, 2 PLM, (drugi raz) 11 PLM oraz 3 PLM. W lutym 2000 roku trafił do Łaskiego 10 PLM (10 ELT). W pierwszym kwartale 2000 roku ta maszyna (wraz z MiGami-21 „6804”, „7809”, „7907”, „9011” i „9012” oraz MiGiem-21UM „9311”) została wybrana do naniesienia okazyjnego, łaciatego malowania w trzech odcieniach szarości, które miało zostać pokazane publiczności podczas pokazów lotniczych w Radomiu w tym samym roku w pokazie dynamicznym. Projekt unikatowego malowania dla MiGów, składającego się z plam w dwóch odcienia szarości (i trzeciego odcienia dla dolnych partii płatowca) został opracowany przez kpt. Dariusza Jakubczaka. Spód samolotu został pomalowany kolorem szarym FS 36375, resztę płatowca pomalowano kolorem jasno-szarym FS 36231(lub 36270), na który naniesiono ciemno-szare „plamy” w odcieniu FS 36118. Numery taktyczne pomalowano kolorem białym bez wypełnienia wnętrza cyfr. Na każdym z samolotów, wzorem „7809” wymalowano nazwisko pilota na lewej burcie pod owiewką kabiny (oprócz UM-ma 9311). (Fot. ? http://www.polot.net/samoloty/mig-21mf/histor6.jpg ) Po wycofaniu 21-szych z eksploatacji w 10.elt, „6715” jako jeden z trzech samolotów tej wersji został na lotnisku w Łasku i nie trafił jak pozostałe na 21. Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach. W 2004 roku stanął jako pomnik na cokole przed „domkiem pilotów” na lotnisku w Łasku. W trakcie prac konserwacyjnych 2006 roku otrzymał dwukolorowe czarno-szare malowanie oraz biały numer taktyczny. (Fot. Grupa Archeo Łask http://archeolask.pl/cms/index.php/aciate-mig-i/3?task=view ) Od 2009 maszyna stoi jako eksponat w kolekcji „Grupy Archeo” (działającej na terenie aktualnej 32 BLT w Łasku) – przywrócono mu pierwotną kolorystykę szarego kamuflażu, zmieniając jednocześnie nazwisko pod kabiną na mjr Czajka T. (notka historyczna napisana na podstawie informacji ze strony Grupy Archeo http://archeolask.pl/cms/index.php/home notka o losach maszyny po wycofaniu ze służby skopiowana bez zmian) (Fot. Andrzej Rejter http://images.airliners.net/photo/Poland---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-21MF/1908332/L/ ) Tak maszyna wygląda obecnie, stoi na terenie 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Obejrzeć można tylko, gdy maszyny są dostępne dla zwiedzających, normalnie stoją na terenie zamkniętej bazy lotniczej. Zdecydowałem się, że zrobię miniaturę tego MiGa w tym samym dniu, gdy go zobaczyłem - podczas wycieczki na teren wspomnianej bazy w 2012 roku, z okazji konkursu modelarskiego w Łasku. Zawsze byłem pod wrażeniem pracy Grupy Archeo - ich eksponaty są utrzymywane w idealnym stanie, remontowane są jak gdyby były to normalne samoloty w służbie - z zachowaniem tych samych technologii. Model będzie pewnym sposobem na promocję Grupy Archeo i przede wszystkim, "podziękowaniem" za działania Grupy Archeo na rzecz kultywowania i pogłębiania wiedzy historycznej ale też propagowania tradycji i osiągnięć polskiego lotnictwa. O ile nie zabrzmiało to zbyt dyplomatycznie. Dodatkowym atutem tej maszyny jest, poza już wspomnianym, łatwość dotarcia do zdjęć praktycznie każdego elementu płatowca - sam z odbytych już dwóch wycieczek ma kilkadziesiąt zdjęć, ale do tego dochodzi też możliwość "wirtualnego zwiedzenia" tej maszyny. Na stronie http://photos.piotrgalas.com/Archeo,30.04.2012,Lask/ można obejrzeć w widoku szerokokątnym kokpit, lewą wnękę podwozia głównego, ale też obejrzeć resztę kolekcji Grupy Archeo: Model powstanie z zestawu Eduarda o numerze kat. BFC001, który zawiera poza standardowymi ramkami dla Miga-21 MF (odlanymi w kolorach - pomarańczowym, niebieskim oraz szarym) także żywiczny kokpit (ale niestety późny, niepoprawny dla budowanej maszyny, dlatego zakupiłem oddzielnie wersję wczesną), koła, UB-16, dwie blaszki fototrawione, maski do oszklenia i kół oraz arkusz bezużytecznych kalkomanii dla trzech maszyn( w tym pudełkowej, fikcyjnej oraz dwóch czeskich z logami Eduarda) i mały arkusz napisów eksploatacyjnych, niestety bardzo słaby w porównaniu z oryginalnym arkuszem A4 produkcji Cartografu, który był jeszcze w edycji profipack. Ramek zestawu nie ma co pokazywać (oprócz tego, że są zafoliowane), ten model jest doskonale wszystkim znany. Dodatki wypisałem wcześniej. bardzo prawdopodobne, że dojdą jeszcze kalkomanie ModelMaker D48004 (mają brakujące napisy 10ELT, które powinny być pod szachownicami na ogonie oraz może będą miały poprawne godła) oraz (będące jeszcze w opracowaniu) napisy eksploatacyjne w j. polskim ModelMaker D48019 - o ile na arkuszu będzie też zestaw w kolorze szarym/czarnym. (Fot. Meggido http://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Mikoyan_Gurevich_MiG-21MF/airline-Poland_-_Air_Force/reg-6715/cn-966715/foto-75317.html ) Prace w toku. Wnęki podwozia głównego dopasowane. Porównanie niektórych części z zestawu i żywicznych zamienników - wnęki podwozia i tylna ściana kokpitu. Tak obecnie wygląda kokpit. Części oczyszczone z kostek wlewowych, częściowo dopasowane, ale jeszcze nieco trzeba popracować. (Fot. Adam Nogły http://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Mikoyan_Gurevich_MiG-21MF/airline-Poland_-_Air_Force/reg-6715/cn-966715/foto-187405.html ) Z kokpitem będzie ambitnie Model startuje w konkursie lotniczym na pwm.org.pl, stąd np. gazeta z datą 01.02.14 przy inboxie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 "- Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle" Nie, nie nie i jeszcze raz nie! Pisałem ci w mailu gdy skanowałeś blaszki. To jest silnik którego nie mieliśmy w M/MF wyłącznie UM. Zostaw go, wsadzisz gdy wpadnie ci w ręce upragniony dwuster. Jeśli wydałeś takie pieniądze na drabinkę (którą można złożyć z drucików, aby nie była płaska), kup silnik do PFM eduarda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 2 Lutego 2014 Autor Share Napisano 2 Lutego 2014 "- Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle"Nie, nie nie i jeszcze raz nie! Pisałem ci w mailu gdy skanowałeś blaszki. To jest silnik którego nie mieliśmy w M/MF wyłącznie UM. Zostaw go, wsadzisz gdy wpadnie ci w ręce upragniony dwuster. Jeśli wydałeś takie pieniądze na drabinkę (którą można złożyć z drucików, aby nie była płaska), kup silnik do PFM eduarda. Jest w porządku, tylko trzeba go przerobić. To jest silnik z PF/PFMa. A ten z MFa. Różnią się okorągłym elementem na 1/3 długości od sprężarki, który chyba jest na ramkach z platiku Wystarczy podmienić i będzie dobrze. Zresztą sam zestaw plastikowy ma silnik w instrukcji... Chodziło mi raczej o detale dyszy, które są zdecydowanie ładniejsze w żywicy. Jeśli wydałeś takie pieniądze na drabinkę (którą można złożyć z drucików, aby nie była płaska), kup silnik do PFM eduarda. Nie wydałem do końca. Sam bym nie kupił tej drabinki, gdyby kosztowała więcej niż 20 zł (a kosztuje około 60 ). Jakaś kobieta sprzedawała ostatnio wszystkie zestawy fotorawione Eduarda do '21 za Allgrową "co łaskę". Udało mi się wtedy dorwać obie blachy, silnik i wnęki podwozia za około 40% ceny sklepowej Sam zestaw też. Kupiłem go za stówkę od Czechów w Bytomiu w zeszłym roku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 (...)Różnią się okorągłym elementem na 1/3 długości od sprężarki(...) Turbiny! Pomądrzę się trochę, ale jak już gadamy o sprawach technicznych, to porządnie ;) ps. a ten okrągły element to stabilizator płonienia dopalacza. ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 2 Lutego 2014 Autor Share Napisano 2 Lutego 2014 (...)Różnią się okorągłym elementem na 1/3 długości od sprężarki(...) Turbiny! Pomądrzę się trochę, ale jak już gadamy o sprawach technicznych, to porządnie ;) ps. a ten okrągły element to stabilizator płonienia dopalacza. ;) Moja niewiedza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcinej Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 To musi się udać. Rozsiadam się w pierwszym rzędzie i życzę powodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
error.exe Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 Zapowiada się wypasiony warsztat - zasiadam w pierwszym rzędzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 2 Lutego 2014 Autor Share Napisano 2 Lutego 2014 To musi się udać. Rozsiadam się w pierwszym rzędzie i życzę powodzenia Zapowiada się wypasiony warsztat - zasiadam w pierwszym rzędzie. Postaram się nie zawieść. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Desaxe Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 bardzo ciekawie to wygląda, zasiadam i się gapię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Claudiuss Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 Ja również się chętnie przysiądę, gdyż u mnie czeka MF Eduard 8231 z takim wypasem. Mam dodatkowo Surface panels 48727 i pasy fabric 49065. Oczywiście będzie z nr. bocznym 7809 Korzystając z okazji, chciał bym zapytać kolegów, gdyż cierpię na owe napisy eksploatacyjne, nie wiem czy 7809 posiadał polskie czy radzieckie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 2 Lutego 2014 Autor Share Napisano 2 Lutego 2014 Ja również się chętnie przysiądę, gdyż u mnie czeka MF Eduard 8231 z takim wypasem. Mam dodatkowo Surface panels 48727 i pasy fabric 49065. Oczywiście będzie z nr. bocznym 7809Korzystając z okazji, chciał bym zapytać kolegów, gdyż cierpię na owe napisy eksploatacyjne, nie wiem czy 7809 posiadał polskie czy radzieckie? Napisy w j. polskim w kolorze ciemnoszarym. Ale bardzo skromne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Claudiuss Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 ModelMaker ma wydać, jakoś teraz eksploatacyjne... to chyba powinny się nadać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 2 Lutego 2014 Autor Share Napisano 2 Lutego 2014 Ja na nie czekam, bo do tego modelu będę ich używał. Jest jeden haczyk - będą w kolorach czerwonym i niebieskim (dla maszyn srebrnych), co do szarych to napisali mi na facebooku, że coś wymyślą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Claudiuss Napisano 2 Lutego 2014 Share Napisano 2 Lutego 2014 Ja na nie czekam, bo do tego modelu będę ich używał. Jest jeden haczyk - będą w kolorach czerwonym i niebieskim (dla maszyn srebrnych), co do szarych to napisali mi na facebooku, że coś wymyślą. Aby nie czekać, gdzie mogę nabyć właściwe ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 3 Lutego 2014 Autor Share Napisano 3 Lutego 2014 Prace posuwają się do przodu. Kokpit został wpasowany. Może jeszcze coś poprawię przy samych ściankach, ale tak raczej to będzie wyglądać. Jednocześnie wyszła dziwna rzecz: Odległość między tablicą przyrządów a górnymi panelami i celownikiem jest za duża. Sprawdzałem, może coś źle przykleiłem, ale wszystko jest idealnie na swoim miejscu. Dziwne. Ktoś się z tym spotkał, lub ma pomysł, czym może to być spowodowane? (osłona kabiny do przymiarki z innej wersji - nie chcę rysować niepotrzebnie tej właściwej. Blok celownika też do przymiarek inny) Wnęki hamulców aerodynamicznych w toku. Jeszcze dużo tutaj będzie robione. Części silnika zostały oczyszczone z kostek wlewowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pomidor Napisano 3 Lutego 2014 Share Napisano 3 Lutego 2014 Chcesz powiedzieć, że nie będzie BUNNY FIGHTERA?!!!!!!! BUUUUU...!:( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 3 Lutego 2014 Autor Share Napisano 3 Lutego 2014 Chcesz powiedzieć, że nie będzie BUNNY FIGHTERA?!!!!!!! BUUUUU...!:( No nie, nie po to wydawałem pieniądz na rasowego odkurzacza, by go malować na niebiesko z króliczkami na płatowcu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 3 Lutego 2014 Autor Share Napisano 3 Lutego 2014 No dobra, paręnaście minut kombinowania i wszystko się wyjaśniło. Normalnie występuje taka szpara między tylną ścianą kabiny a garbem kadłuba. Wystarczy nieco wyżej wkleić (ustawić) ściankę i problem znika. Powstaje natomiast szpara między podłogą kabiny a tylną ścianą, ale będzie to całkowicie niewidoczne i/lub zniknie po dalszym dopasowywaniu wanny kabiny. A ze szparą między tablicą przyrządów i górnymi panelami z blokiem celownika poradziłem sobie... ściskając dwie części ze sobą. (wybaczcie za paluchy na połowie kadru, ale inaczej się nie dało ) Hamulce aerodynamiczne pasują do swoich wnęk (albo inaczej - wnęki pasują do kadłuba). Oczywiście jeszcze dużo poprawiania, ale wygląda to satysfakcjonująco - w poprzednich MiGach-21 Eduarda (ten jest trzeci ) zawsze obawiałem się wycinania tych wnęk, ale wyszło to nieźle, zważając na fakt, że robiłem coś takiego pierwszy raz i przy okazji zachlapałem pół stołu krwią Pomału przymierzam się do wnęki podwozia przedniego. Warte każdego grosza. Dużo '21 Eduarda ma coś nie tak z geometrią skrzydeł. Mój egzemplarz ma tak Zobaczę w rysunkach technicznych, czy tak może być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 4 Lutego 2014 Autor Share Napisano 4 Lutego 2014 Sprawdziłem geometrię modelu - wszystko w najlepszym porządku, wznios -2 stopnie typowy dla MiGa-21 (skan planów MiGa-21 Bis - Przegląd Konstrukcji Lotniczych o MiGu-21) Może się wydawać, że prawe skrzydło (patrząc w kierunku lotu) jest nieco zbyt opuszczone, ale to wina niestarannego złożenia modelu na taśmę i brakiem kleju - po lekkim ściśnięciu "blok" skrzydeł pasuje idealnie do kadłuba, przy starannym sklejeniu obejdzie się bez szpachlówki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cinekf1 Napisano 4 Lutego 2014 Share Napisano 4 Lutego 2014 jaki jest logiczny powód tymczasowego składania modelu w ten sposób? Dla mnie żaden Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 4 Lutego 2014 Autor Share Napisano 4 Lutego 2014 jaki jest logiczny powód tymczasowego składania modelu w ten sposób? Dla mnie żaden Prawdopodobnie chęć sprawdzenia spasowania modelu po złożeniu większych elementów, ale mogę się mylić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ostach Napisano 4 Lutego 2014 Share Napisano 4 Lutego 2014 Tzn sens składania tak modelu jest oczywisty, mglisty jest jedynie sens tak dokladnego dokumentowania tego procesu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 4 Lutego 2014 Autor Share Napisano 4 Lutego 2014 Tzn sens składania tak modelu jest oczywisty, mglisty jest jedynie sens tak dokladnego dokumentowania tego procesu. Chciałem zwrócić uwagę na czasem krzywe skrzydła w eduardowych '21. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 5 Lutego 2014 Autor Share Napisano 5 Lutego 2014 jaki jest logiczny powód tymczasowego składania modelu w ten sposób? Bardzo skraca się czas do pierwszego "ziuuuuu!!!". Ale MiG nie ma śmigiełka do kręcenia/dmuchania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOMI21 Napisano 5 Lutego 2014 Autor Share Napisano 5 Lutego 2014 Ale MiG nie ma śmigiełka do kręcenia/dmuchania. Dlatego w tym przypadku lepiej zrobić "pszszszsz" Dokładnie to miałem na myśli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.