Skocz do zawartości

MiG-21MF 1:48 Eduard


BOMI21

Rekomendowane odpowiedzi

Mój następny projekt, czyli MiG-21MF o numerze bocznym 6715, waloryzowany:

 

- Zestawem Eduarda 648035 - MiG-21MF Interior Early

- Zestawem Eduarda 648049 - MiG-21 wheel wells

- Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle

- Zestawem Eduarda 48703 - MiG-21MF accessories

- Zestawem Eduarda 48704 - MiG-21 ladder

- Zestawem Mastera 48-061 - MiG-21 SM/M//MF Pitot Tube

- Zestawem kalkomanii "MiG-21MF in Polish Air Force" Montexu

 

5d7e5b4bc4f637144e681a918ee8cad1.jpg

(Fot. Tomasz Królikowski http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=74296&width=big )

 

A oto i maszyna, którą będę robił - MiG-21MF ze składu Polskich Sił Powietrznych. Numer boczny 6715, przybył do Polski w lutym 1973 roku. Służył (w kolejności chronologicznej) w 34 PLM , 11PLM , 62 PLM, 2 PLM, (drugi raz) 11 PLM oraz 3 PLM.

W lutym 2000 roku trafił do Łaskiego 10 PLM (10 ELT). W pierwszym kwartale 2000 roku ta maszyna (wraz z MiGami-21 „6804”, „7809”, „7907”, „9011” i „9012” oraz MiGiem-21UM „9311”) została wybrana do naniesienia okazyjnego, łaciatego malowania w trzech odcieniach szarości, które miało zostać pokazane publiczności podczas pokazów lotniczych w Radomiu w tym samym roku w pokazie dynamicznym. Projekt unikatowego malowania dla MiGów, składającego się z plam w dwóch odcienia szarości (i trzeciego odcienia dla dolnych partii płatowca) został opracowany przez kpt. Dariusza Jakubczaka. Spód samolotu został pomalowany kolorem szarym FS 36375, resztę płatowca pomalowano kolorem jasno-szarym FS 36231(lub 36270), na który naniesiono ciemno-szare „plamy” w odcieniu FS 36118. Numery taktyczne pomalowano kolorem białym bez wypełnienia wnętrza cyfr. Na każdym z samolotów, wzorem „7809” wymalowano nazwisko pilota na lewej burcie pod owiewką kabiny (oprócz UM-ma 9311).

 

histor6.jpg

(Fot. ? http://www.polot.net/samoloty/mig-21mf/histor6.jpg )

 

 

Po wycofaniu 21-szych z eksploatacji w 10.elt, „6715” jako jeden z trzech samolotów tej wersji został na lotnisku w Łasku i nie trafił jak pozostałe na 21. Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach. W 2004 roku stanął jako pomnik na cokole przed „domkiem pilotów” na lotnisku w Łasku. W trakcie prac konserwacyjnych 2006 roku otrzymał dwukolorowe czarno-szare malowanie oraz biały numer taktyczny.

 

1-.jpg

(Fot. Grupa Archeo Łask http://archeolask.pl/cms/index.php/aciate-mig-i/3?task=view )

 

 

Od 2009 maszyna stoi jako eksponat w kolekcji „Grupy Archeo” (działającej na terenie aktualnej 32 BLT w Łasku) – przywrócono mu pierwotną kolorystykę szarego kamuflażu, zmieniając jednocześnie nazwisko pod kabiną na mjr Czajka T.

 

(notka historyczna napisana na podstawie informacji ze strony Grupy Archeo http://archeolask.pl/cms/index.php/home notka o losach maszyny po wycofaniu ze służby skopiowana bez zmian)

 

1908332.jpg

(Fot. Andrzej Rejter http://images.airliners.net/photo/Poland---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-21MF/1908332/L/ )

 

Tak maszyna wygląda obecnie, stoi na terenie 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Obejrzeć można tylko, gdy maszyny są dostępne dla zwiedzających, normalnie stoją na terenie zamkniętej bazy lotniczej. Zdecydowałem się, że zrobię miniaturę tego MiGa w tym samym dniu, gdy go zobaczyłem - podczas wycieczki na teren wspomnianej bazy w 2012 roku, z okazji konkursu modelarskiego w Łasku. Zawsze byłem pod wrażeniem pracy Grupy Archeo - ich eksponaty są utrzymywane w idealnym stanie, remontowane są jak gdyby były to normalne samoloty w służbie - z zachowaniem tych samych technologii.

Model będzie pewnym sposobem na promocję Grupy Archeo i przede wszystkim, "podziękowaniem" za działania Grupy Archeo na rzecz kultywowania i pogłębiania wiedzy historycznej ale też propagowania tradycji i osiągnięć polskiego lotnictwa. O ile nie zabrzmiało to zbyt dyplomatycznie.

 

Dodatkowym atutem tej maszyny jest, poza już wspomnianym, łatwość dotarcia do zdjęć praktycznie każdego elementu płatowca - sam z odbytych już dwóch wycieczek ma kilkadziesiąt zdjęć, ale do tego dochodzi też możliwość "wirtualnego zwiedzenia" tej maszyny. Na stronie http://photos.piotrgalas.com/Archeo,30.04.2012,Lask/ można obejrzeć w widoku szerokokątnym kokpit, lewą wnękę podwozia głównego, ale też obejrzeć resztę kolekcji Grupy Archeo:

 

Przechwytywanie+w+trybie+pe%25C5%2582noekranowym+2014-02-01+213230.jpg

Przechwytywanie+w+trybie+pe%25C5%2582noekranowym+2014-02-01+213323.jpg

KZY0KXFS-wG99xLi0llRoXPRZbOvAkOyPFt-frXiDVg=w968-h544-no

 

Model powstanie z zestawu Eduarda o numerze kat. BFC001, który zawiera poza standardowymi ramkami dla Miga-21 MF (odlanymi w kolorach - pomarańczowym, niebieskim oraz szarym) także żywiczny kokpit (ale niestety późny, niepoprawny dla budowanej maszyny, dlatego zakupiłem oddzielnie wersję wczesną), koła, UB-16, dwie blaszki fototrawione, maski do oszklenia i kół oraz arkusz bezużytecznych kalkomanii dla trzech maszyn( w tym pudełkowej, fikcyjnej oraz dwóch czeskich z logami Eduarda) i mały arkusz napisów eksploatacyjnych, niestety bardzo słaby w porównaniu z oryginalnym arkuszem A4 produkcji Cartografu, który był jeszcze w edycji profipack.

 

20140201_173336.jpg

 

20140201_173353.jpg

 

Ramek zestawu nie ma co pokazywać (oprócz tego, że są zafoliowane), ten model jest doskonale wszystkim znany.

 

20140201_173536.jpg

 

20140201_173712.jpg

 

Dodatki wypisałem wcześniej. bardzo prawdopodobne, że dojdą jeszcze kalkomanie ModelMaker D48004 (mają brakujące napisy 10ELT, które powinny być pod szachownicami na ogonie oraz może będą miały poprawne godła) oraz (będące jeszcze w opracowaniu) napisy eksploatacyjne w j. polskim ModelMaker D48019 - o ile na arkuszu będzie też zestaw w kolorze szarym/czarnym.

 

 

 

ddb182152f08b685bf5b82ed1b9eb077.jpg

(Fot. Meggido http://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Mikoyan_Gurevich_MiG-21MF/airline-Poland_-_Air_Force/reg-6715/cn-966715/foto-75317.html )

 

Prace w toku.

 

20140202_110650.jpg

 

20140202_121106.jpg

 

20140202_121139.jpg

 

Wnęki podwozia głównego dopasowane.

 

20140202_121954.jpg

 

Porównanie niektórych części z zestawu i żywicznych zamienników - wnęki podwozia i tylna ściana kokpitu.

 

20140202_122324.jpg

 

20140202_122351.jpg

 

20140202_122356.jpg

 

Tak obecnie wygląda kokpit. Części oczyszczone z kostek wlewowych, częściowo dopasowane, ale jeszcze nieco trzeba popracować.

 

caf88db557ece19ebf0d6fd6dde1be55.jpg

(Fot. Adam Nogły http://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Mikoyan_Gurevich_MiG-21MF/airline-Poland_-_Air_Force/reg-6715/cn-966715/foto-187405.html )

 

Z kokpitem będzie ambitnie

 

Model startuje w konkursie lotniczym na pwm.org.pl, stąd np. gazeta z datą 01.02.14 przy inboxie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 171
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

"- Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle"

Nie, nie nie i jeszcze raz nie! Pisałem ci w mailu gdy skanowałeś blaszki. To jest silnik którego nie mieliśmy w M/MF wyłącznie UM. Zostaw go, wsadzisz gdy wpadnie ci w ręce upragniony dwuster. Jeśli wydałeś takie pieniądze na drabinkę (którą można złożyć z drucików, aby nie była płaska), kup silnik do PFM eduarda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"- Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle"

Nie, nie nie i jeszcze raz nie! Pisałem ci w mailu gdy skanowałeś blaszki. To jest silnik którego nie mieliśmy w M/MF wyłącznie UM. Zostaw go, wsadzisz gdy wpadnie ci w ręce upragniony dwuster. Jeśli wydałeś takie pieniądze na drabinkę (którą można złożyć z drucików, aby nie była płaska), kup silnik do PFM eduarda.

 

Jest w porządku, tylko trzeba go przerobić.

 

648117_1.png

To jest silnik z PF/PFMa.

 

648027_4.jpg

A ten z MFa.

 

Różnią się okorągłym elementem na 1/3 długości od sprężarki, który chyba jest na ramkach z platiku

 

KIz61UYuxUsaSmGX9SxmY7TfK3pzMUAkhxk_Tk7T-D8=w250-h285-no

 

Wystarczy podmienić i będzie dobrze. Zresztą sam zestaw plastikowy ma silnik w instrukcji...

Chodziło mi raczej o detale dyszy, które są zdecydowanie ładniejsze w żywicy.

 

Jeśli wydałeś takie pieniądze na drabinkę (którą można złożyć z drucików, aby nie była płaska), kup silnik do PFM eduarda.

 

Nie wydałem do końca. Sam bym nie kupił tej drabinki, gdyby kosztowała więcej niż 20 zł (a kosztuje około 60 ).

Jakaś kobieta sprzedawała ostatnio wszystkie zestawy fotorawione Eduarda do '21 za Allgrową "co łaskę". Udało mi się wtedy dorwać obie blachy, silnik i wnęki podwozia za około 40% ceny sklepowej

Sam zestaw też. Kupiłem go za stówkę od Czechów w Bytomiu w zeszłym roku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)Różnią się okorągłym elementem na 1/3 długości od sprężarki(...)

 

Turbiny!

 

Pomądrzę się trochę, ale jak już gadamy o sprawach technicznych, to porządnie ;)

 

ps. a ten okrągły element to stabilizator płonienia dopalacza. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)Różnią się okorągłym elementem na 1/3 długości od sprężarki(...)

 

Turbiny!

 

Pomądrzę się trochę, ale jak już gadamy o sprawach technicznych, to porządnie ;)

 

ps. a ten okrągły element to stabilizator płonienia dopalacza. ;)

 

Moja niewiedza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również się chętnie przysiądę, gdyż u mnie czeka MF Eduard 8231 z takim wypasem. Mam dodatkowo Surface panels 48727 i pasy fabric 49065. Oczywiście będzie z nr. bocznym 7809

Korzystając z okazji, chciał bym zapytać kolegów, gdyż cierpię na owe napisy eksploatacyjne, nie wiem czy 7809 posiadał polskie czy radzieckie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również się chętnie przysiądę, gdyż u mnie czeka MF Eduard 8231 z takim wypasem. Mam dodatkowo Surface panels 48727 i pasy fabric 49065. Oczywiście będzie z nr. bocznym 7809

Korzystając z okazji, chciał bym zapytać kolegów, gdyż cierpię na owe napisy eksploatacyjne, nie wiem czy 7809 posiadał polskie czy radzieckie?

 

Napisy w j. polskim w kolorze ciemnoszarym. Ale bardzo skromne.

 

04.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na nie czekam, bo do tego modelu będę ich używał. Jest jeden haczyk - będą w kolorach czerwonym i niebieskim (dla maszyn srebrnych), co do szarych to napisali mi na facebooku, że coś wymyślą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na nie czekam, bo do tego modelu będę ich używał. Jest jeden haczyk - będą w kolorach czerwonym i niebieskim (dla maszyn srebrnych), co do szarych to napisali mi na facebooku, że coś wymyślą.

 

 

Aby nie czekać, gdzie mogę nabyć właściwe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace posuwają się do przodu.

 

Kokpit został wpasowany. Może jeszcze coś poprawię przy samych ściankach, ale tak raczej to będzie wyglądać.

 

20140202_211108.jpg

 

Jednocześnie wyszła dziwna rzecz:

 

20140202_211056.jpg

 

Odległość między tablicą przyrządów a górnymi panelami i celownikiem jest za duża. Sprawdzałem, może coś źle przykleiłem, ale wszystko jest idealnie na swoim miejscu. Dziwne. Ktoś się z tym spotkał, lub ma pomysł, czym może to być spowodowane?

 

20140203_163958.jpg

 

(osłona kabiny do przymiarki z innej wersji - nie chcę rysować niepotrzebnie tej właściwej. Blok celownika też do przymiarek inny)

 

Wnęki hamulców aerodynamicznych w toku. Jeszcze dużo tutaj będzie robione.

 

20140203_164019.jpg

 

Części silnika zostały oczyszczone z kostek wlewowych.

 

20140203_164033.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz powiedzieć, że nie będzie BUNNY FIGHTERA?!!!!!!!

 

BUUUUU...!:(

 

No nie, nie po to wydawałem pieniądz na rasowego odkurzacza, by go malować na niebiesko z króliczkami na płatowcu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, paręnaście minut kombinowania i wszystko się wyjaśniło.

 

Normalnie występuje taka szpara między tylną ścianą kabiny a garbem kadłuba.

 

8zzViJ8SLmOxybv8Un3SwcfCBL95ymHNFUPbdbEcJ6M=w1044-h587

 

Wystarczy nieco wyżej wkleić (ustawić) ściankę i problem znika.

 

20140203_203335.jpg

 

Powstaje natomiast szpara między podłogą kabiny a tylną ścianą, ale będzie to całkowicie niewidoczne i/lub zniknie po dalszym dopasowywaniu wanny kabiny.

 

20140203_203443.jpg

 

A ze szparą między tablicą przyrządów i górnymi panelami z blokiem celownika poradziłem sobie... ściskając dwie części ze sobą.

 

20140203_203700.jpg

 

(wybaczcie za paluchy na połowie kadru, ale inaczej się nie dało icon_lol.gif )

 

20140203_203716.jpg

 

Hamulce aerodynamiczne pasują do swoich wnęk (albo inaczej - wnęki pasują do kadłuba). Oczywiście jeszcze dużo poprawiania, ale wygląda to satysfakcjonująco - w poprzednich MiGach-21 Eduarda (ten jest trzeci icon_lol.gif) zawsze obawiałem się wycinania tych wnęk, ale wyszło to nieźle, zważając na fakt, że robiłem coś takiego pierwszy raz i przy okazji zachlapałem pół stołu krwią icon_smile2.gif

 

Pomału przymierzam się do wnęki podwozia przedniego. Warte każdego grosza.

 

20140203_203812.jpg

 

Dużo '21 Eduarda ma coś nie tak z geometrią skrzydeł. Mój egzemplarz ma tak

20140203_205242.jpg

 

Zobaczę w rysunkach technicznych, czy tak może być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem geometrię modelu - wszystko w najlepszym porządku, wznios -2 stopnie typowy dla MiGa-21 icon_mrgreen.gif

 

20140204_174005.jpg

20140204_174028.jpg

IMG+%25282%2529.jpg

(skan planów MiGa-21 Bis - Przegląd Konstrukcji Lotniczych o MiGu-21)

 

20140204_174047.jpg

 

Może się wydawać, że prawe skrzydło (patrząc w kierunku lotu) jest nieco zbyt opuszczone, ale to wina niestarannego złożenia modelu na taśmę i brakiem kleju - po lekkim ściśnięciu "blok" skrzydeł pasuje idealnie do kadłuba, przy starannym sklejeniu obejdzie się bez szpachlówki icon_mrgreen.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki jest logiczny powód tymczasowego składania modelu w ten sposób? Dla mnie żaden

 

Prawdopodobnie chęć sprawdzenia spasowania modelu po złożeniu większych elementów, ale mogę się mylić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn sens składania tak modelu jest oczywisty, mglisty jest jedynie sens tak dokladnego dokumentowania tego procesu.

 

Chciałem zwrócić uwagę na czasem krzywe skrzydła w eduardowych '21.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.